Jump to content

Hvordan anordne rev i storseilet på en Alo 28?


dansolhe

Recommended Posts

Hei, 

 

Første innlegg her - 29åring opprinnelig fra Østlandet, nå bosatt i Stavanger. Gikk til innkjøp av en Alo 28 fra tidlig 70-tallet i sommer, og bedriver "learning-by-doing"-prinsippet i koselig vær ute på Gandsfjorden, samt turer oppover i Ryfylket. Er ganske så grønn, men etter et par turer med litt mer vind enn planlagt har jeg hvertfall funnet ut at jeg må få ordnet meg et rev eller to på storseilet:

 

Har lest en del på dette forumet - bla. dette innlegget - og jeg tror jeg skjønner prinsippene, men ser allikevel noenutfordringer med båten min, bla:

 

- at jeg ikke har maljer i akterliket på revelinjene  - er dette noe man fikser selv, eller bør det gjøres hos seilmaker?

- bør jeg benytte meg av to tau og vinsj på mast, eller går det an å lage noe tilsvarende "Selden"-løsningen med kun ett tau som løper på utsiden av bommen og trekkes helt tilbake til cockpit?

- hva er beste måten å reve seilet "på midten", dvs. ved bruk av de to små maljene langs revelinjenr min? En løkke igjennom hver malje som festes på undersiden av bom?

- hvordan tar jeg hensyn til plastfester i masteliket som ikke går nedenfor sperretau når jeg skal reve(se bilde 2)? Løsner jeg dette on-the-go når jeg skal reve?

 

Jeg har for øyeblikket ingen trinse-blokker langsmed bom, eller trinser på mast som opplagt kan brukes til å dra revetau tilbake til cockpit. 

 

Legger ved noen bilder som forhåpentligvis kan hjelpe til å forklare hva jeg mener :) 

2017-10-12 11.24.00.jpg

2017-10-12 11.23.54 HDR.jpg

2017-10-12 11.23.46.jpg

2017-10-12 11.23.40.jpg

2017-10-12 11.23.30.jpg

2017-10-12 11.24.06.jpg

2017-10-12 11.23.15.jpg

Redigert av dansolhe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der seilet i forkant er sjaklet til bommen. Der har du en rund, blank dings. Inni der sitter det et 'Worm wheel' (nynorsk, snekkeveksle er vel det beste ordet). Der skal det være en sveiv, eller et spor der du kan sette inn et winch-håndtak. Og så er det bare å slakke ned mastliket og skru i vei. Trinnløs reving. Ulempen er at etter som du rever, vil bommen senke seg. Ellers funker det knallbra.

Link to post
Share on other sites

Jasså, det var nytt for meg - takk for svar!! :thumbsup:

Et oppfølgingsspm dog, hva skjer/gjør jeg da med bomuthalet? Den vil jo i såfall spinne seg rundt bommen, da den ikke kan "være med" bommen rundt sånn som det er festet nå i allefall. Skal det løsnes og så festes igjen når jeg har revet så mye som ønskelig? Vil spennet i seilet forbli bare ved hjelp av at jeg spinner seilet rundt bommen kanskje?

Redigert av dansolhe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-uten å ha førstehånds kunnskap om rullebom, så er det vel det du har ja? ( har bare sett det fra bryggekanten på en Ballad) 

 

Er vel skjelden et storseil ikke har revemuligheter. 

 

Alubeslaget bakerst på bommen står vel rolig når man ruller?

 

Forøvrig, den malja du har 30-40 cm opp på masteliket er malje for cunningham. 

Brukes for å stramme masteliket, under ulike forhold. 

Særlig også om du har hatt litt sig i seilet etter at det er satt. Som du sikkert har erfart, så kan du glemme å etterstramme seilet via storseilfallet uten å gå opp i vindøyet? 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg uttrykte meg litt klossete. Storseiluthalet slik det er festet hos deg nå er feil. Uthalet skal festes til bommen. Beslaget som skjøtet og bomopphalet er festet til skal snurre fritt når du rever. Hadde en forløper for denne revemetoden på en 25 kvm spissgatter som var bygget ca. 1900. Min første seiler. Ellers så er maljen til cunningham'en også korrekt (Eureka). Et tau går fra en eller annen plass, gjennom maljen og til winchen på masten. Trekk til, og du flater ut seilet og vinner høyde mot vinden.

Link to post
Share on other sites

Sliter med å laste opp bilde(mobil), men akterenden av bommen er lik den dansolhe postet i øverst i tråden. Hvis uthalet festes i samme beslag som skjøtet blir det vel bare surr i linen når bommen (og seilet) rulles inn?

 

Bommen har bare et spor for underliket helt fram til beslaget.

Link to post
Share on other sites

Ja uthalet må vare festet i bommen.....ikke i festet der skjøtet er festet.

 

uthalet må følge bommen rundt da man rever....... 

 

 

det ser ut som seilet er sytt for bindrev.......forberedt for å binde ned reven mot bommen

den 5 bilden så går den gule tampen , forover på baksiden bommen, kanskje bommen også er forberedd for bindrev ?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Som Gunga og jeg beskriver. Blir det ikke gjort slik, går det rett til helvete om man prøver å reve. I så måte har du helt rett, Håpet. Både du og dansohle må gjøre et eller annet. Feste en fast trinse i bakkant av bommen og et kryssholt i forkant for å feste uthalet. Eller et eller annet. Det er akkurat uthalproblematikken som gjør denne formen for reving litt utfordrende. For setter du en trinse/talje midt på bommen, så kommer et kryssholt på bommen i konflikt med seilet når det rulles rundt. Derfor må festet for seilet sitte helt bak på bommen, eller helt foran ved rullemekanismen. Helst helt bak på bommen, der blir det minst konflikt. Drill og popnagler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...