Jump to content

Ferskvannskjøring Honda BF8


Krimart

Recommended Posts

Har nå for andre gang klart å ødelegge impelleren på min Honda 8 Hk ved ferskvannskjøring på høsten. Første gang brukte jeg spylestussen man kan skru inn i motorblokka. Kjekt, men altså; ikke start motoren var dyrkjøpt lærdom. I år prøvde jeg nyinnkjøpte klokker på kjølevannsinntaket, typen med brede klokker og spyling fra begge sider. Etter litt fikling fikk jeg kjølevannstråle og tenkte dette var jo flott, men neida, impelleren gikk dukken igjen. Selvsagt best å kunne kjøre motoren i et kar med vann, men det er litt upraktisk.  Noen tips? Er det godt nok å bruke spylestussen uten å kjøre motoren? Finnes det klokker som virker på disse motorene? 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at det ikke fungerer med "øreklokker" på denne motoren. Har brukt slike på alle mine motorer med hell. Er vel stort sett denne praksisen som også blir brukt hos div.forhandlere/verksteder, etc. Men på en såpass liten motor ville jeg satset på en dunk med vann, for å være på den sikre siden. En stor plast-dunk kan man få f. eks. på en bensinstasjon, eller en eller annen plass som har slike liggende. Kan jo også kjøpe ei stor murer-bøtte på Biltema, eller bruke søppeldunken hjemme.

Link to post
Share on other sites

Spylingen med haveslangen koblet direkte til  vanninntaket  på motorblokken med den medfølgende tappen skal vel spyle hele motoren fordi vannet ikke sperres av termostaten.

 

Hvis du bruker kjører i bøtte så vent til motoren blir varm nok til at termostaten åpner opp. Det krever mer enn tomgangshastighet slik jeg erfarer det.

 

Her er en link om temaet, se Honda litt ned på siden:

http://www.boatus.com/magazine/2013/August/outboard-flushing-the-right-way.asp

 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, PolarLi said:

Er enkelte motorer som må ha store vannmengder for å kunne bruke spylemuffer.

 

Jøss, første gang jeg hører om og har aldri opplevd det selv med mine mange motorer opp gjennom årene av forskjelliog størrelse og årgang  fra Johnson/Evinrude/Yamaha/Honda og Suzuki.

 

Bare en liten kommentar; motoren skal selv suge inn vannet, ikke få det blåst inn med trykk!

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er ikke snakk om å blåse det inn med trykk. Så lenge du bruker vanlige muffer i myk gummi, å ikke skrur de fast, så vil de aldri bygge opp nevneverdig trykk uansett.

Har en større Yamaha som er litt sær på spylemuffer, noe jeg også har fått bekreftet fra utenlandske forum. Forrige eier sa han aldri klarte å få indikatorstråle med muffer, så han brukte alltid stamp. Når jeg fikk motoren prøvde jeg den tilkoblet kommunalt vannverk med 4 bar trykk og 25 meter 1/2 hageslange, og fikk en veldig puskete stråle på motoren, så jeg avbrøt testen ganske kjapt. Jeg målte ikke vannmengden her, man kanskje rundt 15 liter i minuttet. Men der jeg har lagret båten hadde jeg en helt annen situasjon. Der er trykket bare 2.8 bar, men vannmengden 60 liter i minuttet. Når jeg koblet 3/4" hageslange og samme muffer jeg brukte i første test, pisset motoren som en hest. Problem løst for min del :)

 

Apropos trykk, kobler man slangen direkte til spyleporten for gjennomspyling uten å starte, DA skal man være forsiktig med for høyt trykk og for mye vann, da jeg har lest her på forumet om folk som har blåst kjøleslanger av under dekslet.

Link to post
Share on other sites

I manualen står det to muligheter nevnt; Med spylestuss på motorblokken (altså ikke på gearhuset) og med bøtte, og da skal vannet av en eller annen grunn være 5 cm over kavitasjonsplaten (holder det ikke at  innløpene er dekket?). Bare spylestuss er jo praktsk, men da får jeg jo ikke kjørt motoren  varm, så derfor er jeg usikek rpå om det er godt nok før vinteren. Klokker er ikke nevnt. Grunnen til at det er litt upraktisk med bøtte er at båten ligger i bøye. Men tar jeg av motoren og har den på land er det selvsagt enklere.... 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...