Jump to content

Få ut fuktighet av plastbelagt kryssfiner. Noen tips?


mandalay

Recommended Posts

Hei. Har oppdaget at det har kommet vann inn akterkabin fra ei luke på utsiden (pga slitt/dårlig fuging). Dette har kommet inn i den plastbelagte kryssfinerplaten som er under skaien.

Finnes det noen gode metoder for å få dette vannet ut? Kan jeg borre dreneringshull? Er det en elektrisk luftavfukter som gjelder? Høy varme på en vifteovn etc?

Dersom noen har vært borti noe lignende eller har gode tips, så setter jeg stor pris på svar. Se også vedlagte bilde. Båten er fra 2000. På forhånd hjertelig takk.

Lekkasje.jpg

20171015_134918_resized.jpg

Redigert av mandalay (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min erfaring med BP er det mange som er har vært borti noe lignende. Det nærmeste du kommer superløsning innvolverer nok mer Fein enn dagdrømming. Den strukturelle styrken i ei vasstrukket finerplate er ikke det den var, og den kommer nok ikke tilbake selv om du hadde klart å tørke ut vannet uten å sette fyr på båten.

I tillegg har vår skaper ordnet det slik at kombinasjonen organisk materiale, fukt og muggsporer gjøre alle ting forgjengelig. Av jord er du kommet, til jord skal du bli.... For enkel men ikke støvfri kapping kan ei diamantskive i vinkelsliperen gjøre vei i vellinga. Litt rimeligere enn alle Fein-bladene. Bare å starte på den jobben....:wink:

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en skikkelig "hengemyr" i sandwich dekket foran luka i ankerbrønnen. Borret et hull i vert hjørne, satte en varmeovn ned i ankerbrønnen. Brukte en vannsuger over hullene med jevne mellomrom.

Når jeg tippet at det var tørt nok, skrudde jeg inn en fett nippel i dekket,og fylte fettpressa med epoxy. Tanken var at den morkne fineren skulle fungere som fyllstoff,ble i hvert fall "hel ved" :-)

Link to post
Share on other sites

Det er to spm som bør besvares:

- Har plata betydning for båtens styrke? og hva er minst jobb; reparere eller skifte ut.

Som skrevet over; epoksy flyter godt inn i treverk om det er tørt - og enda bedre om det i tillegg er blitt litt porøst.

Tørkejobben vil nok ta lang tid om hele plata er gjennomvåt. Vakuum vil være mest effektivt, tror jeg. Dvs. bore hull og lage så lavt trykk som mulig. 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde byggtørker og skotørker i borrede hull på min våte x-finerplate et par uker. Etterpå målte jeg fukten en cm lavere enn toppen, og den var fortsatt "OL" (over Limit). Jeg tror ikke du får tørket den uansett hva du gjør. det er helt sikkert vannfast lim mellom trelagene, og fukt må passere i fiberretningen helt fra en side til en annen pr. lag. Pr fiberretning... -tre år i stekeovn?

Våt finer er tro det eller ei utrolig sterkt. Nesten som vulkanisert gummi i tillegg til trefibre. Problemet er at det kommer til å råtne over tid, og da blir det både vond lukt og avtakende styrke. Det kan være en ordentlig dri..jobb å bore ut fineren og legge inn ny, så du får vurdere som dvil sier dette med hva slags styrke du trenger i tillegg til råte osv...

 

Lykke til uansett :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg har skjært ut noen kilo vanntrukken kryssfinerplate fra en Hanto jeg hadde. Enkelt sagt så tørker det aldri inni laminatet. Men det er ikke noen voldsom jobb å bytte den platen. Det ser ut som den er plastet over med ett lag matte og polyester. Dette kan du sansynligvis skjære det meste med tapetkniv. Hugg vekk platen med huggjern. Når den er våt løsner fibrene ganske lett fra plasten. Polyester er et dårlig lim i denne settingen. Slip rent og lim på plass ny plate. Du vil bruke mye mindre tid på dette enn alle mulige tørkeprosesser. Også blir det mye bedre resultat til slutt.

Jeg ville forseglet alle kantene på platen med epoxy og så limt platen opp igjen med fortykket epoxy. Ett lag duk over mettet med epoxy. 

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev for 20 timer siden:

 Jeg tror ikke du får tørket den uansett hva du gjør. det er helt sikkert vannfast lim mellom trelagene, og fukt må passere i fiberretningen helt fra en side til en annen pr. lag. Pr fiberretning... -tre år i stekeovn?

 

kappilærvirkningen i fibrene gjør jo at sugeevnen til kryssfiner er stor, men også at den holder godt på vannet den har klart å suge til seg..  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei hei. Setter stor pris på at dere gidder å komme med alle disse råd og tips! Tusen takk, fantastisk bra!

 

Har ikke helt konkludert hva jeg skal gjøre enda, men mye taler for at jeg må bytte platen da jeg ser poengene med at det kan bli svært vanskelig å få den tørr. Ettersom dette er i AC, og under skaien, så er jeg ikke så sugen på å alltid ha fukt der. Plata har ingen betydning for båtens styrke, kun ei luke for tau.

Link to post
Share on other sites

Skulle til å spørre om det. Ut fra bildene er det umulig å si hvilken rolle denne delen har for strukturell styrke på båten. Kanskje ikke finerplaten er nødvendig i det hele tatt. Å tørke den ut, er som mange har nevnt, ikke mulig.

Uansett er du jo også nødt til å finne ut hvordan vannet kommer inn, noe som sikkert vil være enklere etter at finéren er fjernet.

Det er ikke nødvendigvis sikkert at lekkasjen er på samme sted utvendig som vannet lekker ut på innsiden, kan trekke seg gjennom sprekker.

Det må være 100% tørt før du kan legge på ny glassfiber.

Velger du å lage ny "sandwich" så bruk iallfall divinycell plater istedet for finér. Denne er både lettere å lime skikkelig fast og råtner ikke.

Link to post
Share on other sites

Dersom mekanisk styrke ikke er kritisk i dette tilfellet så ville jeg ha skåret ut noen åpninger med fein/vinkelsliper. Med litt tid og varme tror jeg du får tørket ut det verste.

 

Jeg har selv en lekkasje i balsa sandwich i kabintak. Her dryppet det fra skuehullene til skaiplatene ved regnvær etter at disse ble fjernet.Taket virker fortsatt stivt og greit, så jeg har flg. kun tenkt å stoppe lekkasjen og deretter glemme hele problemet.. Dersom balsa råtner over tid så får jeg heller ta jobben da, antar at dette vil ta laang tid så lenge oksygen ikke kommer til/hermetisk lukket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...