Jump to content

Få Alicraft 27 med 2015 200 hk Suzuki lettere i plan?


Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Har en litt spesiell båt, en Alicraft 27 men en 2015 200 hk Suzuki. Stort sett ligger farten på 7-8 knop, men det hender jo jeg ønsker å kjøre litt fortere, med meg, fruen, jr og begrenset bagasje, går den greit opp i plan og topfart er ca 35 knop, men har jeg mer bagasje eller to tre ekstra voksne med, er det ofte jeg ikke får den opp i det hele tatt, max 14-15 knop og brøyter veldig.  det sitter en 3 blads 15 x 21 stålpropell på den, og jeg lurer på å bytte propell for å få den lettere opp med mere last, men hvilken propell burde jeg velge, skal jeg gå ned på størrelse eller stigning, har veldig lite greie på propell, så alle tips og meninger er hjertlig velkommene.  Topfart er ikke viktig, men kunne ønske mellom 28 og 30, da den ligger penest i plan fra ca 24 konp og opp!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok du kan vurdere å gå ned i stigning for å få båten lettere i plan med mye last. Det er ikke mye utvalg av andre propeller til disse motorene med såpass høyt gearratio foruten "Lexor"-serien til Solas. Denne serien har nøyaktig samme diameter/stigning som Suzuki orginal, og jeg lurer på om de er nokså identiske ellers også hva egenskaper angår? Det finnes litt utvalg av propeller med 16" diameter, men tror det blir tyngre for motoren. Ser at du får Lexor 3blads 15 1/4x19" rimelig her. Husk at du skal ha høyre-dreiing.

https://www.marineoutlet.no/products/stalpropell-lexor-solas-passer-til-yamaha-150-300-hk

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at det uansett er verdt å prøve den Lexor-propellen hvis Marineoutlet faktisk har den på lager. Lexor-propellene ser ut til å ligge på 5-6000,-/stk i norske utsalg og orginal Suzuki-propeller minst like mye. Så til prisen får du uansett en veldig rimelig reservepropell.

 

Det sagt: Jeg tror faktisk 21" er i overkant på denne båt/motor-komboen. Det kunne vært nyttig om du har registrert hvilket turtall du oppnår med lett båt på toppfart. Jeg sliter faktisk med å nå motorens max turtall (6000rpm) med 23" på en vesentlig mindre og lettere båt med DF150 som jo har samme slagvolum som 200en (regner med det er V4-varianten av 200-hesteren du har). Jeg tror båten vil oppleves kjappere og mer responsvillig med en 19" - spesielt med en del last ombord. Det er heller ikke sikkert at du taper veldig mye toppfart hvis det viser seg at 21" gir lavt turtall på toppfart. 200-hesteren er oppgitt til å fungere bra med toppturtuall mellom 5500 og 6100. Med lett båt bør du ligge midt mellom og kanskje helst i øvre del av dette området.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...