Jump to content

Hvor stort batteri til Side Power SR80 baugpropell?


toholthe

Recommended Posts

I min nye båt er det installert en baugpropell av typen Side Power SR80, nedsenkbar. Denne trekker ihht manualen 530A under bruk. Til thrusteren er det et dedikert Optima Red Top batteri. Dette er bare 50Ah. Nå er det litt trøbbel med for tynne kabler og langt strekk så thruster funker bare noen sekunder i dag. Jeg er i ferd med å flytte batteriet frem, men er ikke 50Ah veldig lite? Om det maks skal tappes 50% sitter jeg igjen med 25Ah som jeg kan benytte. Det blir teoretisk 2 min og 40 sek. Det holder jo som regel, men kan jeg forvente så lang brukstid ved så stort strømtrekk? Bør jeg kjøpe et batt til. Føles jo råflott ut å ha 2 sånne red topp batterier i baugen. Forslag til hva jeg bør bytte til i så fall?

 

båten er 40 fots seilbåt og jeg har god plass foran til batterier. Kan legge til at red top batteriet er bare en sesong gammelt så kjedelig å bytte. 

Redigert av toholthe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette burde vel holde helt greit så lenge du får orden på kablingen din. For det første er 2,5 minutter _kontinuerlig_ bruk ganske mye, og i tillegg så lader jo dynamoen alt den kan samtidig som thrusteren går, og så har du kanskje startbatteriet koplet i parallell også?. Det er dessuten ikke noe problem å tappe batteriet et godt stykke under 50pst så lenge det ikke blir stående utladet. Optimabatteriet er for øvrig meget godt egnet for akkurat denne jobben. Dersom du enten fortsetter båtturen eller legger til i hjemmehavn og har tilkoplet landstrøm er ikke dette noe å bekymre seg over i det hele tatt. Dersom du VET du nettopp har misbrukt thrusteren og tilhørende batteri så er det ikke bare dumt å la motoren ligge og lade ihvertfall 10-15 minutter før den stanses. Dette fullader selvfølgelig ikke batteriet, men det får opp spenningen slik at batteriet ikke går i self-destruct modus. 

 

Siste moment er at thrusteren antakelig stopper selv innen batteriet er tomt på grunn av overbelastning. Den har innebygd temperatursikring og stopper av seg selv etter noen få minutter. Om jeg husker riktig er det tre minutter max brukstid de oppgir i manualen, eller kontinuerlig bruk ved 10% på og 90% av, noe dynamoen i utgangspunktet kan holde følge med...

 

Edit: Glemte litt at du hadde seilbåt, men det samme gjelder her. Har du landstrøm/solceller/vindgenerator  som tar over ladingen så er du fortsatt på trygg grunn.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom den går fra "godt skyv" til full stopp kan det også være helt andre problemer som spiller inn. Umulig for meg å vurdere nærmere uten å oppleve det selv, men det kan være greit å ha i bakhodet at det kan være greit med f.eks en spenningsmåling over thruster (under belastning) før du begynner å koble om.

Link to post
Share on other sites

Strøm (A) er en ting, spenning (V) derimot er avgjørende for truster- og vinsjmotorer.
Spenningen er avgjørende for enten et godt liv for elektromotoren
eller tidelig død pga. overoppvarming.
Dessuten er nettopp dette dødsårsake nr. 1 for alle truster- og vinsjmotorer. 


Trusterbatterier bør ha god kapasitet for å kunne levere stabil spenning i det hele tatt.
Minste kapasiteten er alltid beskrevet i alle manualer, med tanke på "normal" bruk.

Men praktiske erfaringer viser at t.o.m den bør overdimensjoneres med en god del mer enn beskrevet.
Grunnen for det er at bare de færreste beregninger for minste kapasiteten
inneholder en vesentlig feilkilde, og det er mennesker som ikke holder seg til "tabeller".

I tillegg burde man også beregne at en ankervinsj må kunne operere alene.
Dvs. uten motor, siden det jo ikke er utelukket at man må kunne dra opp
ankeren sammen med kanskje 30 - 70m kjetting uten at motoren går.

 

Optima (og praktisk alle andre høystrøm-) batterier tilbyr stort sett alle for lite kapasitet,
og de fleste av dem er ikke en gang beregnet for å forsyne storforbrukere.


Sjekk datablader (ikke reklame og "mulige bruksområder").
Hovedgruppen for slike batterier er "normale" startprosesser, og det betyr å levere "mye strøm" <5 sekunder.
Enkelt siden en startmotor ikke bruker strøm i lengre enn 5 sekunder, heller tydelig mindre.

Hvis en altså sliter med såkalte problemer med vinsjen eller trusterbatterier,

da burde man måle spennings-avfall på batteriet (minste spenningen den dras ned til ved bruk av trusteren)

og selvfølgelig spenningsfall på både + og minus til trusteren/vinsj.

Gjør man det da finner man synderen, og det ikke bare nesten sannsynlig men helt sikkert.

 

Dessuten:
Man hører ofte at man jo kan regne dynamoen med inn i regnestykket.
Det er nok riktig, man kan, men man må regne riktig og tenke videre.

Det støter på et problem allerede når man husker at de færreste dynamoer

leverer nevneverdig strøm ved tomgang i det hele tatt.

Nesten alle motorer med dynamoer <100A må gjerne opp mot 1000 - 1300 motor-1min
for å kunne se så lite som 20 - 40 reale Ampere levert fra dynamoen i det hele tatt.
Har man da en truster som trekker normale 1500W ved 11.5V (>130A), eller t.o.m. bedre som går opp til 5kw (>430A)
da ser man allerede at 20 - 30A er komplett for lite for bare å tenke på det.
Og 11,5V er vennlig siden mange trusterprodusenter regner med 10,5V. (Watt : Volt = Ampere)
Dette spørsmålet er altså alt for individuelt for å si noe alminnelig.

Løsning:
Sjekk datablader til både truster og vinsj.
Sjekk spenninger som beskrevet.
Finn batterikapasitet som beskrevet, og husk at batteriene må kunne levere lengre enn "minst".
 

 

:seeya:
Jørg

 


 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Denne kablingen i seg selv, vil kunne gi deg et spenningsfall på opp mot 2V, men det forklarer likevel ikke at thrusteren kutter helt ut etter noen sekunders bruk. Nå skal jeg være veldig forsiktig med å påstå verken det ene eller andre, men det bør helt klart sjekkes nærmere før du begynner å flytte på ting.

 

Dette er ikke ment som at jeg ikke støtter at batteriet bør flyttes, men rett og slett for å isolere feilkilden først.

Link to post
Share on other sites

Her er hva Sleipner anbefalte til Exturn thruster: 

Sitat

På grunn av lang kjøretid, opptil 4 minutter på trustere trenger batteriene egenskaper utover ren start kapasitet. Bluetopen vil tåle utladning bedre og derfor anbefaler vi dette batteriet.

Dette er en 24 volt thruster og 2 stk 55 a/h Optima Blue koplet i serie. Batterikablene er 90 mm2 og 4-5 meter lange.(x2)

Link to post
Share on other sites

Har nå målt rett på thrusteren. Spenning før start av thruster var over 13v med motor på tomgang. Med en gang vi kjørte thrusteren sank spenningen og etter 2-3 sek var den under 7V og da kutta thrusteren. Må vel være kablene og at det vil hjelpe om jeg setter batteriet ved thruster og bruker de to 95mm kablene som ligger der i dag til lading? Spørsmålet blir da som jeg starta med. Trenger jeg ett batt til? 

Skjønner at man vanligvis bare kjører thruster 10-15 sek, men er jo greit om den går 30-40 om man er ille ute. 

Link to post
Share on other sites

Dette er definitivt IKKE en konsekvens av underdimensjonerte kabler. Om dette ett år gamle Optimabatteriet har blitt stående helt utladet over vinteren så kan slikt skje. Enten har du altså et defekt batteri eller dårlig kontakt et sted på veien mellom batteri og thruster. Hva var spenningen over batteriet under samme øvelse, og hva er eksakt ladespenning på Optimabatteriet under motorgange? Når du sier "Spenning før start av thruster var over 13v med motor på tomgang", så høres dette lavt ut til å være ladespenning. Har du kanskje en skillediode i serie som ikke kompenseres av "dynamo-sense"?.


Ellers mener jeg fortsatt at ett _funksjonelt_ Optimabatteri i baugen  er mer enn godt nok for å drifte en SR80 baugthruster. Hold kablene så korte som mulig, altså at du heller klipper vekk en ekstra halvmeter enn å ha en liten kveil liggende bare for å ha litt slakk å gå på.

 

Andre her er kanskje uenige i dette, og vil heller ha doble batterier. Jörg Becker, som ofte er full av kloke ord, har vel strengt tatt verken anbefalt det ene eller andre, så jeg velger å tro at han støtter meg, ettersom han raskt redigerte vekk at han ikke var helt enig :-)

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Batteriet er ikke defekt.  Motor lader godt, men det var litt utladet forbrukbank så spenning ikke ordentlig opp rett etter start. Vondt for å tro at det er dårlig kontakt noe sted. Spenning på batteri under drift målte jeg ikke. 

 

Det er en sånn automatisk hovedbryter fra sidepower, må i så fall være den det er dårlig kontakt i.

 

Prøver å flytte batteriet frem jeg, da vil jeg jo samtidig koble alt på nytt om det finnes dårlige koblinger. 

Redigert av toholthe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

toholthe skrev for 2 timer siden:

Har nå målt rett på thrusteren. Spenning før start av thruster var over 13v med motor på tomgang. Med en gang vi kjørte thrusteren sank spenningen og etter 2-3 sek var den under 7V og da kutta thrusteren. Må vel være kablene og at det vil hjelpe om jeg setter batteriet ved thruster og bruker de to 95mm kablene som ligger der i dag til lading? Spørsmålet blir da som jeg starta med. Trenger jeg ett batt til? 

Skjønner at man vanligvis bare kjører thruster 10-15 sek, men er jo greit om den går 30-40 om man er ille ute. 

Alt som er lavere enn 10,5V er farlig for trusteren.

Motoren din blir da mye varmere enn den skal.

Effektopptak av 4,4kw blir ca 420A ved 10,5V.

Uten kapasitet går slik sjelden virkelig bra.

 

Det er for mye synsing her, for et så enkelt "problem".

Du bør nok måle begge deler, ved truster og rett på batteri.
Mål i tillegg spenningsfall mellom batteri og truster, både på pluss og minus.
Husk: Enogenhalv Volt på hver side blir nesten 3 i summen.
Guiding ang. "how to" finner man på mine egne nettsider her.

Dette er bare enklest "standard", siden man finner både alle syndere og alle svar med en gang.

 

toholthe skrev 1 time siden:

Batteriet er ikke defekt. 

Antakelse, men kan du ikke vite sålenge du ikke har målt ordentlig.
Batteriet er "ok" så sant den leverer påstemplet strøm uten å ramle under utladingsgrensen (se datablad).
Alt annet er spekulasjon.

 

X10an skrev for 2 timer siden:
Sitat

Andre her er kanskje uenige i dette, og vil heller ha doble batterier. Jörg Becker, som ofte er full av kloke ord, har vel strengt tatt verken anbefalt det ene eller andre, så jeg velger å tro at han støtter meg, ettersom han raskt redigerte vekk at han ikke var helt enig :-)

 

Jeg sier først at kapasiteten bør dobles hvis kapasiteten enten bør eller må dobles.
Og det er avhengig situasjonen.
En som har 7 meter motorbåt med 800kg / stikker 50cm dyp / med baug og hekktruster
har kanskje en annen energibehov enn en med 10 tonn, 15m som stikker 1,8m og er  3m høy og må betjene både truster og ankervinsj.

Likevel har de fleste dessverre alt for lite kapasitet. Punkt.
Og ganske mange kunne løse en stor konflikt ved å plassere batteriet (også flere er et batteri) rett ved trusteren/vinsjen,
nettopp for å unngå alt spenningsfall.

Om dette hjelper Toholthe ser man først nå han foretok målingene som beskrevet.
...selvfølgelig med fulle batterier, og uten motor i gang selv om de fleste dynamoer ikke forandrer virkelig mye.
 
Og ja, jeg har redigert og fjernet "Da  er jeg ikke er helt enig i".
Men hovedsakelig siden det i grunn ikke fantes noe i teksten min som forklarte uenighet,
men bare grunnlagene en skulle se på.
Og det er nok ikke helt det samme.

Ellers ser jeg ingen grunn for at jeg skal kommentere alt du skriver, hvorfor?
For min smak er noen ganger litt for pragmatisk, men du har jo også rett i det meste jeg leste

og tidligere kommentarer fra meg gikk bare ut mot

alt for alminnelige uttalelser som så evt. enten kan "forføre" de som er for late eller

sende uvitende i la oss si "for dem ubeherskede situasjoner".

 

Et sånt viktig forum bør jo også ha en god og pedagogisk effekt.
Og den burde være at man taster seg fram til grensene, mens man lærer, men ikke hopper over rett i første omgang.
I noen av slike tilfelle finnes det jo verken reserver eller noen vei tilbake, og da går det galt.
Må vi vi vise veien til å provosere slik?
Jeg regner med at vi alle er ganske så enige i akkurat det. :smiley:

Og nåååå da:   Weitermachen !  :thumbsup:

:seeya:

Jørg
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

her lærer jeg masse. Takk for svar til alle. Jeg skjønner jeg må måle igjen. Måle spenningsfall over både + og - kabel hørtes jo smart ut samt at jeg skal måle spenning på batteriet når jeg kjører thruster.

Et spørsmål til måling: Når jeg skal måle spenningfall over hver kabel så holder jeg multimeteret mellom negativ pol på batteriet og thruster samtidig og så kjører jeg thruster? Så positiv side. Eller er det en annen måte som er lettere?

 

På forhånd takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er nettopp som du ser på skissene.
Det som du så leser på displayet er det faktiske spenningsfallet i Volt.
 

Et tips: Sjekk gjerne multimeteren om den ha såkalt "Min/Max" funksjon (også ved anskaffelse)
Noen ganger er det et bra hjelpemiddel særlig når man er alene,
eller hvis man ønsker å se bare spisse-verdier (fange opp "peak"-verdier).
 

Med aktivert "Max" (ved måling av V/Volt) fanger den opp maksimale spenninger (brukes f.eks. for å finne maksimale ladespenniner & maksimal spenningsfall mm).
På "Min" viser den minste spenningen (som kan brukes f.eks. å se laveste spenninger ved utlading - belastning).

Min/Max er ikke nødvendigvis til å anbefales som eneste metode særlig ved å sjekke batteriene.
På batterier (også og særlig med "normal" belastning" på) ser man mer hvis man observerer utviklingen mens
batteriene blir belastet (f.eks.: spenningen synker bratt = dårlig; synker spenningen sakte = bedre eller bra)

Lykke til!   :smiley:

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Optima Red Top er et sprekt batteri, ingen tvil om det, men jeg mener uansett det er for lite med ett slikt batteri til å fore en SE80. Hvis du setter batteriet framme og kobler inn et rele slik at du får strøm fra forbruksbanken og dynamo samtidig kan det holde, hvis ikke bør du ha to slike batterier. 

 

En ting er hva som fungerer når alt er nytt, en annen ting er hva som fungerer i lengden og under ikke helt optimale forhold. Med litt nedtappet batteri vil spenningen gå til bunns som en stein, og trusteren slutter å virke. 

 

Jeg vil anbefale deg å måle spenningen på trustermotor og batteripoler samtidig mens du kjører trusteren. Sørg for at batteriet er godt oppladet først. Jeg ville helt klart testet med motoren i gang slik at du får en viss støtte fra dynamo, noe annet er jo urealistisk. Hvis batteriet kneler før det har gått 30 sekunder må du ha mer kraft. 

 

Jeg har samme motor på vår truster og har litt erfaring med hva den vil ha av "mat". Når jeg satt inn trusteren knelet startbatteriet umiddelbart, så det ble å sette inn nye batterier til både start og forbruk med det samme. Valgte da åpne syrebatterier til begge bankene. 185Ah Sønnak HDX til start, og 2x220Ah Sønnak SHD til forbruk. Alle batteriene hadde en CCA verdi på 1100-1150 ampere. Bankene ble koblet med rele slik at også forbruksbanken ga strøm når jeg kjørte trusteren.  Dette fungerte utmerket, og jeg kunne kjøre trusteren ganske lenge før spenningen falt mot 12V.

 

Nå har jeg satt inn 2x110Ah agm batterier til start isteden, og de fungerer ikke like bra. Dette er riktignok batterier som er designet for forbruk (deep cykle), men jeg opplever at de ikke gir like mye strøm. De er oppgitt med CCA = 800 hver seg. Det skal ikke mange sekundene med trusting til før spenningen er nede i 11,5V på batteripolene. 

 

I likhet med deg vurderer jeg derfor å sette inn et ekstra batteri framme ved trusteren. Jeg har også en slik fjernstyrt hovedstrømsbryter til trustene. Denne er timerstyrt og aktiveres fra styrepanelet til trusteren. Etter ca 2 minutter legger den ut, da er det ikke spenning fram til trusteren lenger. 

 

Er det noen som kan legge ut et el-skjema eller en skisse på en god måte å løse kabling/lading av et batteri framme? Jeg har ennå ikke sett et opplegg som jeg synes virker ok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...