X10an Startet 15.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2017 Jeg har lenge forsøkt å late som ingenting, men sannheten er at jeg virkelig trenger en annen utveksling. Har motor med toppturtall på 2600 og 290DP drev (1.95:1). A10 propell gir meg "høyeste" utveksling med dagens oppsett, men selv dette er 8-10 knop unna målet. Det er mange veier til Rom, alt fra spesiallaget propell (da raser sikkert drevet med 800NM fra motor) til annen motor eller nytt drev. Det jeg foreløpig har landet på er et gear mellom motor og drev, men det er lite å velge mellom som både tåler momentet, som har utvekslingen "feil vei" og samtidig må det være innenfor økonomisk rekkevidde. Men... hva om jeg finner meg et brukt reduksjonsgear (f.eks 1.5:1) og monterer dette motsatt vei. Altså siden som er beregnet for propell mot motoren og motorsiden mot propellen. Dette vil jo gi meg motsatt utveksling (1:1.5), og jeg kan ikke se en eneste god grunn for at dette ikke skal fungere helt greit. Min teori er at gearet ikke aner hvilken side momentet kommer fra, og alle delene som da vil snurre er jo uansett bygd for å snurre. Finnes det støtte å få for denne tankerekkefølgen? Tilpasning mot svinghjul og drev sveiser og maskinerer jeg sammen på en helg, så dette er ikke noe tema i denne omgang. Aller helst vil jeg vel egentlig ha sluregear, da hastigheten jeg ellers får på tomgang (650 o/min og stor stigning på prop) kan bli noe ukomfortabel ved finmanøvrering. Å hive drivanker for å takle Göta kanal er vel heller ikke helt greit. Om hydraulisk sluregear kan benyttes feil vei er vel heller tvilsomt, men det hadde vært veldig fint om jeg tar feil? Om det kun er oppbygd av en hydraulikkpumpe mot en hydraulisk motor og med en parallellkoplet "kortslutnings-"ventil, så skal det vel i prinsippet kunne fungere... Strengt aner jeg ikke hvordan et slikt gear er oppbygd, men det er det forhåpentligvis andre her inne som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Burde funke det med å snu gearkassen. Kommer litt an på hvordan du har det med thrust lager. Om det er tilknyttet gearkassen så vil jo lageret komme bak gearkassen i stedet for mellom motor og gear. I mitt miljø gjøres en god del endringer av utveksling på gearkasser. Men ikke ved å snu kassen bakfram, men ved å snu hjulene inne i gearkassen og ved å skifte ut hjul inne i gearkassen. Selv har jeg en gearkasse fra en Mazda lastebil med 4 trinn. Revers, første og andre gear er plukket ut. Tredje gear er snudd slik at det funker som revers. Funker så det suser. Er rikelig plass til å endre diameter på 4de gear om jeg skulle ønske det. Men 1:1 utveksling passer bra for meg. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 janet skrev for 4 timer siden: Kommer litt an på hvordan du har det med thrust lager. Om det er tilknyttet gearkassen så vil jo lageret komme bak gearkassen i stedet for mellom motor og gear Jeg har jo drev som tar opp de aksiale kreftene, så thrustlager er jeg ikke særlig opptatt av. Men jeg er usikker på om jeg oppfatter deg rett, for jeg blir forvirret av setningen "så vil jo lageret komme bak gearkassen i stedet for mellom motor og gear". Blir det ikke motsatt, eller snakker vi om forskjellige ting? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Vil funke med en bilkasse. Maritime gir må du vite hva du gjør. På en del hydrauliske gir blir oljepumpen drevet av inngående aksling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 X10an skrev for 5 timer siden: Jeg har jo drev som tar opp de aksiale kreftene, så thrustlager er jeg ikke særlig opptatt av. Men jeg er usikker på om jeg oppfatter deg rett, for jeg blir forvirret av setningen "så vil jo lageret komme bak gearkassen i stedet for mellom motor og gear". Blir det ikke motsatt, eller snakker vi om forskjellige ting? sorry, det er jeg som rører selvsagt, du oppfattet meg rett, men det jeg skrev var bare rør skulle ha skrevet; komme foran i stedet for bak Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
ulyden Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Det finnes gear som er laget for dette. De kalles stepup i stedet for reduksjonsgear. helt kurant. Å benytte inngående som utgående kan muligens fungere på noen gear men ikke på alle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 På noen pumper offshore hadde vi kasser som kjørte 1800 rpm motor opp til 11000 på pumpesiden. Motorene var vel på ca. 4 MW. Så her er det få begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Hulda skrev 51 minutter siden: Så her er det få begrensninger. Kostnader. Noe egnet er neppe hyllevare og det vil jo tilkomme engineering og installasjon i tillegg til innkjøpskost. Med mindre dette skal lages som et rent "Reodor Felgen" eksperiment. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Litt plukk blir det alltids. Nå var det ikke min hensikt at trådstarter skulle montere hva jeg refererte til. Meningen var at man kan få tak i det meste. Fra en mekanisk bilkasse til det jeg refererte til og videre. Den kassa jeg beskrev veier 4.5 tonn. Og koster muligens et par- tre Hulda'er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulyden Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Tror slike gear er hyllevare. Kan i alle fall huske at kings diesel el reklamerte for slike gear. Tror hensikten var å få saktegående motorer koblet til drev. Vanligste var 20% opp i turtall/ned i moment. I teorien skal vel en 370hk vp 63p med 1200 nm kunne kobles til et drev bereget for en d6 370 hk motor. Har man plass i lengden ville man fått en fin kombinasjon der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Vil vel tro det blir billigere å få tak i et DPH drev en å få tilpasset et gir til 290 drevet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 (redigert) Jeg vet veldig godt hvor jeg kan kjøpe et slikt gear helt nytt. Problemet er at dette koster mer enn å bare skifte til et drev med annen utveksling. Nytt drev innebærer også ny transom og justering av hullet i hekken. (eller passer virkelig et DPH rett på 290 transom?) Det er prisen som det står og faller på her. Jeg har ikke friheten til å kaste alt for mange tusenlapper på dette, da mine båtprosjekt nesten utelukkende driftes av flaskepanting, goodwill, egeninnsats samt en dose frisk luft og kjærlighet. Gearkasse fra en bil er i prinsippet gratis, men hvor finner jeg den korteste som tåler dreiemoment fra en lastebilmotor? For 30 år siden ville det enkleste være å få tak i en brukt overdrive-kasse, men nå om dagen har alle biler 5. gear istedenfor.. Ellers er det heller ikke umulig å støpe og maskinere en aluminiunsklump jeg fyller med noen kulelager og er drevsett. Slike drevsett er faktisk ganske rimelige, og da kan jeg bytte utveksling etter eget forgodtbefinnende. https://www.sriperformance.com/winters-quick-change-gears-p/win-8532.htm Hadde jeg hatt masse penger ville jeg kanskje kjøpt en slik Yanmar 8LV... Redigert 16.Oktober.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 (redigert) X10an skrev for 23 timer siden: A10 propell gir meg "høyeste" utveksling med dagens oppsett, men selv dette er 8-10 knop unna målet. Det er mange veier til Rom, alt fra spesiallaget propell (da raser sikkert drevet med 800NM fra motor) til annen motor eller nytt drev. Hvilken motor har du? Kjører du virkelig aluminiumspropeller på en motor med 800 newtonmeter? Nå har jo A10 propellene for lengst gått ut, de nye oppgraderte aluminiumspropellene heter J10, men på en motor med over 240 hester sier Volvo at man alltid skal kjøre rustfrie propeller. Har du forsøkt C7 propeller? Man får jo ingenting i den ene enden, uten å gi noe i den andre enden. Du kan øke toppfarten, men det vil gå ut over akselerasjon, og kanskje også andre ting. Å montere et reduksjonsgir feil vei, mellom motor og drev, høres for meg ut som en Reodor-løsning som neppe holder særlig lenge? Den eneste andre utvekslingen til et AQ290DP drev er vel 2.30:1, som sikkert ikke hjelper stort, så du bør nok vurdere et drevbytte i stedet. Redigert 16.Oktober.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Jeg har B5 i dag, men A10 har vel størst stigning av DP settene til 290. B5 gir meg 27kt, mens jeg trolig har krefter nok for å kunne lukte på andre siden av 40kt. Oppsettet jeg har i dag er så galt det kan få blitt. Et resultat av at "man tager det man haver". Verken C7 eller A10 er egentlig verdt å forsøke, da jeg i teorien burde hatt rundt 42" pitch, noe som helt sikkert ville overbelastet dette drevet med en råsterk Iveco 8361 som trolig ligger nærmere 1000NM enn 800 ved 1500 RPM. Med et turtsllsområde som spenner seg fra 650 til 2610 RPM vil jeg uansett ikke få både lav og høy fart uten sluregear eller to-trinns kasse. Egentlig venter jeg på at en annen billig 300hp+ motor skal dukke opp (Yanmar 6L? eller Merc 4.2), men inntil videre må jeg gjøre det beste ut av det jeg har. AQ290DP med 2.30:1 blir et langt skritt i feil retning, men Volvo har noen DPX drev med 1.47 som kunne gjort en veldig mye bedre jobb. Selv DPH med 1.69 ville hjulpet en del. Men passer noe av dette på min transom? Må jeg først bytte transom kan jeg like gjerne bytte fabrikat på drev, eller bytte motor for den saks skyld... Reodor-løsninger er jeg ikke veldig redd for, det er bare litt av sjarmen. Men det skal gjøres skikkelig og bør holde lenger enn en en grønn D-serie... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 X10an skrev for 8 timer siden: Reodor-løsninger er jeg ikke veldig redd for, det er bare litt av sjarmen. Men det skal gjøres skikkelig og bør holde lenger enn en en grønn D-serie... Det gjenstår å se at disse løsningene som du skisserer her klarer å oppnå de problemfrie gangtimene jeg har på mine to grønne D-serier i kjelleren.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.