Jump to content

Skeptisk til kjøp av eldre Windy Ghibli 28, 2002 mob eller nyere


Båttroll

Recommended Posts

Går i disse dager med et håp om og få med min aldrende far med som investor i kjøp av en Ghibli 28.

Budsjettet er noe begrenset, så blir nødt til å se på de eldre Ghibliene for å kunne komme innenfor våre økonomiske rammer.

Alt med denne båten appellerer til oss begge, da vi vet at Windy har god kvalitet på sine båter.

Men vi er skeptiske til dyre reparasjoner på motor ect..

Burde vi være skeptiske til innkjøp av 15-16 år gamle Volvo penta 700 timer +.

Mitt ønske er en D6! Men ser at det fort kan bli komplisert med dette budsjettet. Så KAD 300 er sikkert det vi ender opp med.

Hva må vi se etter av faresignaler?

Hva kan vi håpe på å få for et budsjett på kr 800 000,-

Tar imot alle advarsler! Med takk.

Men håper det er mange nok gode grunner for oss til og velge en Ghibli fremfor noe annet.

 

Redigert av Stepit77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ghibli med d6 kostet i sin tid hva, 1,3 ny, så bør absolutt være mulig å få brukt for 800.

En god venn har nå hatt sin over 10 år, var ca første med d6, og bortsett fra standard feil på motoren/drev/shims/girting har selve båten i seg selv hatt 0 tull. Han sliter med at han ikke helt finner noe nytt å oppgradere til, som faktisk er bedre enn ghiblien, tipper andre gjør det samme. 

 

Sørg for full service historikk, og at alle ting er utført, ellers er det DYRT. 

 

KAD300 er dritkip i forhold til d6-350. 

Link to post
Share on other sites

Du bør alltid være skeptisk ved kjøp av båt og motor. Her er det også viktig uansett motortype å se på hvilken driftsprofil motoren har hatt. En pertentelig eier fører logg og da kan motorens forbruk pr time utregnes. Er dette høyt er motoren kjørt hardt. Prøv også om motoren går lett i planingsfart. En kad 300 er en motor det er tatt mye krefter ut av og er disse brukt hardt er det negativt. 

 

Vedlikehold er også svært viktig. Er oljen skiftet regelmessig ,kjølere regjort, er viktige komponenter byttet som turbo eller dyser? 

 

Ofte ser man mye bare ved å se og lytte. Går motoren pent, uten røyk og sur lukt er det bra. Ta også en titt på kjølevannet. Er dette rent og eieren har skiftet det regelmessig er det sansynligvis lite tæringer. Er det sort og grumset samt mye skitt i ekspansjonstank er det et dårlig tegn.

 

Er motoren fri for rust,lekkasjer og ren er det tegn på at den er ettersett av en som bryr seg.

 

tar den båten lett opp i plan og kan marsje på ca 80% av fullt turtall og tåler minst 95% turtall uten at temperaturer går i veret er det bra. Sjekk også eier om holdninger til kald og varmkjøring før motoren blir belastet. En olje analyse til 500 kr vil være nyttig om oljen har noen timer gange før analyse.

 

en båt motor bør kunne vare 30 år med rett bruk og godt stell. Feil bruk og dårlig vedlikehold kan knekke både kad og d6 etter få hundre timer. Fordelen med kad er at den lett kan overhales ved skifte av foringer og stempel. En D6 som har vert utsatt for dårlig konservering kan blokka måtte skiftes. Også feil på dyser er svært farlig på D motoren da en lekk dyse vil spraye diesel i ukontrolerte mengder ned på stempel og forårsake overoppheting. Dårlige dyser er uheldig på kad motoren også. Forskjellen er at den har kam pumpe som kun trykksetter dysa ca 30 grader pr motorsyklus 720 gr. Dessuten kan motoren reddes ved at ødelagt drivverk kan skiftes ganske billig.

 

kad motoren har tannhjuls register som er rimelig robust. D6 har kjede. Har ikke hørt om problemer med disse men generelt er dette en løsning som gir flere problemer enn tannhjul. Strammere kan svikte, kjede kan strekke seg, hoppe over en tann osv. Skader kan bli fatale.

 

D6 har mere elektronikk som også eldes. At sensorer må byttes er vanlig. Kad har også dette men i mindre omfang.

 

drivstoff forbruk er nok ikke mye forskjell på ( se windys performance tester). Vedlikehold utgifter er nok høyere på D6. Spesielt når dyser må skiftes. På kad holder det med dysespisser. På D6 må hele ventilen skiftes og kalibreres. Muligens også programeres inn i motorstyring. Dette er som regel jobb for proffe og koster noe mere. Kad motoren tåler dessuten mere forurensing i diesel da den ikke har så mye servo ventiler i brennstoffstyringen.

 

kad motoren har imidlertid litt kronglete ventil justering. D6 har hydraulisk noe som er bra så lenge alt funker. Ulempen er at man har liten kontroll på ventil slitasje.

 

lykke til med letingen

Redigert av ulyden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Naboen min har en strøken en med Kad43 som vi hentet ny på Windy for 10-12 år siden. Båten er ikke noe fartsmonsteret med denne motoren men den har null problemer med å stige pent og pyntelig opp i plan både med og uten folk og ferielast. Båten er primært brukt til dagsturer, lagret inne på vinteren og er meget pent holdt.

 

Han snakker om å selge den hvert eneste år grunnet lite bruk, send PM hvis du ønsker kontakt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...