Jump to content
MrNes

Vinterkonservering - utenbords

Recommended Posts

MrNes   
MrNes

Hei dere.

 

Veldig fersk båteier her og lurer på et par småting jeg ikke har funnet noe godt svar på enda.

Har kjøpt en Yamaring med Yamaha F80 4-takt (1999 mod). Denne ble servet og ny olje/filer osv i våres. Den har kun vært på vann kort tid denne sesongen(1,5 måned) og kun brukt 3-4 turer. Er det da nødvendig å bytte olje/filter osv. Virker rimelig tåpelig å bytte olje på noe som nesten ikke er brukt

 

Jeg har tatt opp båten, kjørt den i ferskvann og frostveske. Ladet batteriet og vasket båten/motoren. Hadde ikke tenkt å gjøre noe særlig mer enn å hive på ei pressending.

Er det ting dere mener er svært viktig som bør gjøres ? (smøres/oljes osv ?)

 

Hvordan er det med motor? Skal den være oppe eller nede gjennom vinteren ? (eller på transportsikring) ?

 

Takknemlig for alle svar.

 

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Eureka   
Eureka

Tja, motoren er gammel, desto viktigere å ta vare på den. 

Skifte av oljer vil gi en viktig pekepinne på dens tilstand, at gear er tett mm.

 

Hvor mange timer har den gått totalt og hvor mange timer ble den brukt i sommer? 

 

( hilsen en som byttet 20 liter olje på en Vp D6 nettopp, tross under 20 timer bruk i år. Normalen ligger på 100-150 timer. ) 

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund Båtfabrikat/modell: Comfort30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
"Mathilde"   
"Mathilde"

Hei.
Ville uansett ha byttet gearoljen før vinteren. Motoroljen får du vurdere, men jeg syntes det er greit å gjøre også det om høsten, slik at motoren står lagret med ny/fersk motorolje. Smør opp alle bevegelige deler med fett, og fyll på gjennom smøre niplene. Kontroller og event bytt anoder om nødvendig. Motoren skal lagres "nede", dvs i loddrett stilling.

 

Ellers finner du en masse råd om dette på forumet fra før, hvis du søker litt, men alt dette er jo også beskrevet i motorens håndbok (finnes eventuelt på nettet). 

Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bårdp   
Bårdp

Etter mitt syn er oljeskift på den helt bortkastet.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Kloster P28 Navn: Solarbris Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA8NPA

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Capitan   
Capitan

Hvis det er mindre enn 15 timer på motoren, hadde jeg vurdert å la det stå, hvis det bare er en sesong. Det som kan skje med gammel olje er at nedbrytningen av oljetilsetningene i kombinasjon med gasser som lekker igjennom fra sylendere gjør den sur og motoren kan begynne å ruste innvendig(enkelt forklart).

 

Den har nok fortsatt nok grease på vaiere og tilsvarende inni motoren med tanke på nylig service, men å tørke av motoren inni med en klut om det møkkete kan være lurt. Polere motoren utvendig skader ikke. Lettere å skjerme motoren fra vær og sol om den står ned, men pakk ikke båten helt inn la det være lufting foran og bak. Med mindre det er en båt uten noe treværk eller tekstiler. En liten skjærgårdskip er annen sak. Om du har mulighet til å oppbevare motoren innendørs er det anbefalt.

 

Mvh Thomas

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: B31 MK2 Navn: Navnløs Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
MrNes   
MrNes

Takk for svar.

 

Dette er en bow-rider så ikke noe treverk. Jeg bruker slik en formsydd kalesje som trekkes over hele båten. (ant. kjøpt på jula, fulgte med båten). Men da setter jeg motoren i nede stilling, og pakker den godt inn etter at den er vasket og smurt. Så dropper jeg oljeskift da den kun har gått 7-8 timer i år).

 

Mvh

Lars

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Eureka   
Eureka

Og du vil ikke sjekke olja på gear? 

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund Båtfabrikat/modell: Comfort30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
hanto1   
hanto1

Har du vann i gearoljen og båten  er utendørs kan du frostsprenge gearhuset. Koster vel over 20K for nytt kompett gearhus.

motoroljen hadde jeg ikke bekymret meg over.

Båtfabrikat/modell: Viknes Båttype: Motor

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Capitan   
Capitan
Svart (redigert)

Ikke pakk den  helt inn sørg for luft rundt motoren. Slike trekk som selges til utenborsmotor kan lede til korrosjon på innsiden av motoren ved å fange fukt inne.

 

Som de andre påpeker giroljeskift kan være lurt. skjekk manualen jeg har lagt ved.

 

Manual på engelsk

https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001496

Redigert av Capitan
Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: B31 MK2 Navn: Navnløs Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
småbåtentusiasten   
småbåtentusiasten

Giroljen slites lite. Vannet vil legge seg nederst der oljetappingen er.  Bør holde å tappe ut litt for å se om det er vann i oljen.

Bostedskommune: Akershus, Nesodden Båtfabrikat/modell: Maxi Fenix, Pioner Maxi, Yamarin 4730 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×