Fjord21DC Startet 17.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2017 Skal plassere varmerør (utstyrt med sensor for automatisk varmekutt) på 80W i motorrom. Har utfordringer med hvor den skal plasseres. Må nemlig skrus fast og vil nødig skru gjennom skroget. Se bilder. Er dette for nærme bensinfilteret? Varmerøret blir selvfølgelig varmt (overflaten), men ikke voldsom strålevarme. Er bare 80W, men vil ikke ta sjanser mtp. risiko for brann.. Monteringsanvisning sier kun 40 cm fri høyde over røret og 3 cm under (veggmontert). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Grøss!! Eg jobba som elektrikar på Kollsnes for ca 20 år siden, og lærde der ein heil del om eksplosjonsfare. Dette maskinrommet til ein bensinmotor vil, i følge definisjonen som eg dengang lærde, vera lukket rom med stor sannsynlighet for brennbare gasser, sone 0. (høgare sonenr er sikrare område.) Utifra denne definisjonen er det einaste tillatte av elektrisk utsyr ein gjennomgåene kabel uten noka form for skjøt. Om eg skal foreslå, so er ein varmekabel med lav nok temperatur, og tilkobling på utsiden av maskinrommet bedre. Kanskje eg er "too picky" men eg syns at "better safe then sorry" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Synes ikke du er for pirkete. Rommet er å betrakte som eksplodjonsfarlig område. Utstyr skal være EX etter gjeldende krav. Innenfor det jeg jobbet med hadde vi noe som het 'intrinsically safe'. I praksis skulle eksempelvis en koblingsboks kunne eksplodere innvendig uten å tenne en gassblanding på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olevine Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Hva med f.eks dynamo og starter, er disse iht ex-kravene? Er jo montert i samme rommet og trekker/produserer mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Hulda skrev 47 minutter siden: Synes ikke du er for pirkete. Rommet er å betrakte som eksplodjonsfarlig område. Utstyr skal være EX etter gjeldende krav. Innenfor det jeg jobbet med hadde vi noe som het 'intrinsically safe'. I praksis skulle eksempelvis en koblingsboks kunne eksplodere innvendig uten å tenne en gassblanding på utsiden. Her trur eg Hulda blander to klasser. 'intrinsically safe' eller kort ExI er bokser der ledningene inneholder so lite energi at det ikkje kan antenne gassen. Eit batteri størrelse AA er for mykje energi til å passera her. Der en koblingsboks kunne eksplodere innvendig uten å tenne en gassblanding på utsiden, kort ExD. Olevine skrev 12 minutter siden: Hva med f.eks dynamo og starter, er disse iht ex-kravene? Er jo montert i samme rommet og trekker/produserer mye strøm. Det har du rett i, og der må eg medgi at i dette er der noko som eg ikkje skjønner Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 (redigert) Ja, de skal jo være 'intrinsically safe', inkludert fordeleren. Men nå har jeg diesel og har ikke satt meg inn kravene i detalj. Har sett noen forklarende videoer fra USA. Der har de langt flere bensin innenbordsmotorer. Bare for å gjøre det klinkende klokekeklart. Jeg jobber ikke med standarder for eksplosjonsfarlige områder. At jeg blander standarder er ingen overdrivelse, for jeg har ikke satt meg inn i noen av dem. Kun tredjepartsleveranser av utstyr til eksplosjonsfarlige områder. Fornøyd? Redigert 17.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 (redigert) Jeg synes ikke det er for nærme, overflate temperatur på disse rørene er vel neppe over 40-50 grader. Motorblokka di blir gjerne 70-80 grader varm, og det er ikke stor avstand til den dynamoen som gnistrer og snurrer rett over heller. Redigert 17.Oktober.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 nomen skrev 1 minutt siden: Jeg synes ikke det er for nærme, overflate temperatur på disse rørene er vel neppe over 40-50 grader. Motorblokka di blir gjerne 70-80 grader varm, og det er ikke stor avstand til den dynamoen som gnistrer og snurrer rett over. Eg trur heller ikkje at overflatetemperaturen er det problematiske her. Det som eg anser som problematisk er bensindampen som trenger inn i ovnen og omslutter varmetråden der, det kan i verste fall betraktast som ei brennande fyrstikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 (redigert) For ikke å snakke om støpsel/stikk. Det er hva jeg i hovedsak reagerte på. Det er her jeg har sett noen videoer der inspektører har skrevet mangellapp på brudd i gasstette skott, bruk av vanlig 110 V utstyr i motorrom etc (USA). Redigert 17.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Hva med å bruke varmekabel for terrarium? Den jeg linker til har en kaldlengde på 1,5 meter, altså nok til å kunne strekkes ut av motorrommet. Har brukt slike kabler til å varme sanden i akvarier, de er altså helt vanntette. Mulig gummien ikke er direkte glad i bensin, men så lenge den ikke får direkte kontakt med bensin er gjerne en slik kabel tryggere enn varmerør? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord21DC Svart 17.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Skjønner at problemet primært er eksplosjonsfare i forhold til stikk/ kontakt (gnist). Ikke nødvendigvis varmen fra røret. Jeg kan føre stikk ut av motorrom gjennom skottvegg. Det er lang nok kabel til det. Ville det stilt saken i et annet lys? Røret er klassifisert som IP55.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Hulda skrev for 3 timer siden: For ikke å snakke om støpsel/stikk. Det er hva jeg i hovedsak reagerte på. Det er her jeg har sett noen videoer der inspektører har skrevet mangellapp på brudd i gasstette skott, bruk av vanlig 110 V utstyr i motorrom etc (USA). Jau, støpselet ogso. Men ovnen er berre IP55 so gassen trenger inn på den heite varmetråden inni denne ovnen Hakkannen skrev for 3 timer siden: Hva med å bruke varmekabel for terrarium? Den jeg linker til har en kaldlengde på 1,5 meter, altså nok til å kunne strekkes ut av motorrommet. Har brukt slike kabler til å varme sanden i akvarier, de er altså helt vanntette. Mulig gummien ikke er direkte glad i bensin, men så lenge den ikke får direkte kontakt med bensin er gjerne en slik kabel tryggere enn varmerør? Dette synes eg ser ut som ein bedre løsning, dersom miljøet i motorrommet ikkje tek knekken på denne gummien. Dog får du meg ikkje til å anbefala noko som helst som ikkje er sertifisert for slikt bruk. og sertifiseringa koster vanligvis mellom 10 og 100 ganger prisen på produktet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Hvorfor vil du ha varmerør i motorrommet? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 (redigert) IP 55 er vel en standard som ikke sier annet enn at utstyret er dryppsikkert for utendørs bruk. Arrester meg gjerne på den. IP har ingen relevans mot tenngasser. Jeg har ikke lyst til å filosofere noe videre rundt dette. Tross alt vet jeg lite om dette eksplosive temaet. De fleste gummityper, med unntak av ren naturgummi, vil antakelig være tilstrekkelig oljebestandig for å overleve i et tørt motorrom. Gummi har jeg jobbet med en 15 års tid. For lenge siden. Redigert 17.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord21DC Svart 17.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Takk for svar! Spm er ikke hvorfor man ønsker varme, men om varmekilden anses som sikker og egnet til motorrommet. Veldig interessant med synspunkter. Jeg har ikke tenkt på gassing fra bensinen for å være ærlig. Det er jo virkelig en grunn til bekymring for bruken av dette varmerøret. Går ikke på kompromiss med sikkerheten. Alternativer under 100w er absolutt interessant så kom gjerne med anbefalinger. Den varmekabelen for terrarier var spennende! Må sjekkes ut.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 dersom hensikten er å unngå frost i/rundt motor; hva med en god gammeldags motorvarmer på selve motoren? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Drar for mye strøm og varmer litt i overkant mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord21DC Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 janet skrev for 3 timer siden: dersom hensikten er å unngå frost i/rundt motor; hva med en god gammeldags motorvarmer på selve motoren? Ønsker noe permanent som kan stå på hele vinteren, som er brannsikkert, ikke trekker mer enn 80W (begrensninger i havna på strøm) og som er rimelig. Det jeg ønsker er en frostfri motor.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 (redigert) Olevine skrev for 16 timer siden: Hva med f.eks dynamo og starter, er disse iht ex-kravene? Er jo montert i samme rommet og trekker/produserer mye strøm. Nå skal vell en kjøre en utsugningsvifte X antall minutter før en starter en bensinmotor.. Finnes det ikke EX varmerør? Ville sendt en mail til et par elektrofirmaer og fått pris på 3m EX varmekabel med ledning.(35W pr.m) Redigert 18.Oktober.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 (redigert) Fjord21DC skrev for 3 timer siden: . Det jeg ønsker er en frostfri motor.. Hvis bare det er ønske.' Så hadde jeg frostsikkert motoren og sjøvanns systemet.(glycol) Har fungert i 30 år i bøye uten strøm for meg. Redigert 18.Oktober.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Roger jo skrev 1 time siden: Hvis bare det er ønske.' Så hadde jeg frostsikkert motoren og sjøvanns systemet.(glycol) Har fungert i 30 år i bøye uten strøm for meg. Var derfor jeg spurte om hvorfor han ville ha varme på... Å sette en 220v gnistmaker og kortslutningsmaskin i et lukket motorrom med bensindamp virker helt feil på meg, selv om det kanskje skulle finnes en løsning som kanskje er tett nok/godt nok bygd. Husk også på at dersom en slik løsning faktisk tar fyr vil man kunne være ansvarlig for skadene. En annen ting er at man øker trekket på strømbegrensningene som er i havna/opplaget, og på den måten på sikt vil øke felleskostnadene for alle andre. I vår havn er det begrensning på opptil et døgn lading i uken. Til slutt, man bør vel uansett kjøre inn glykol i systemet, da dette også har korrosjonsbeskyttelse. Med mindre båten skal brukes jevnlig i vinter da. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Skal motoren brukes mens varmerøret står på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord21DC Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Roger jo skrev for 3 timer siden: Hvis bare det er ønske.' Så hadde jeg frostsikkert motoren og sjøvanns systemet.(glycol) Har fungert i 30 år i bøye uten strøm for meg. Allerede kjørt denne prosedyren, men det er ikke poenget med tråden.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 (redigert) Da bør du kjøpe en varmekolbe som er godkjent for bensinbåt. Kontakt http://proxll.no/varmeanlegg/ Redigert 18.Oktober.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord21DC Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Roger jo skrev for 2 timer siden: Da bør du kjøpe en varmekolbe som er godkjent for bensinbåt. Kontakt http://proxll.no/varmeanlegg/ Takk for tips! Sendte en henvendelse så får vi se hva de kan tilby.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.