Jump to content

Plassering av varmerør i motorrom, for nærme bensinfilter?


Fjord21DC

Recommended Posts

Skal plassere varmerør  (utstyrt med sensor for automatisk varmekutt) på 80W i motorrom. Har utfordringer med hvor den skal plasseres. Må nemlig skrus fast og vil nødig skru gjennom skroget.

Se bilder. Er dette for nærme bensinfilteret? Varmerøret blir selvfølgelig varmt (overflaten), men ikke voldsom strålevarme. Er bare 80W, men vil ikke ta sjanser mtp. risiko for brann..

Monteringsanvisning sier kun 40 cm fri høyde over røret og 3 cm under (veggmontert).

 

59e5db5f41195_Varmerr3.jpg.40f99b9c536d01cc12edbfbda856640e.jpg

 

59e5db6bb07e7_Varmerr.jpg.e5997900b3873177804cd99b0e539973.jpg

 

59e5db7571afa_Varmerr1.jpg.aea0be40edae1410dd8138aa175efe21.jpg

 

59e5db84743b2_Varmerr2.jpg.47fd5469b0dea1ac359515c2015052c6.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Grøss!!

Eg jobba som elektrikar på Kollsnes for ca 20 år siden, og lærde der ein heil del om eksplosjonsfare. Dette maskinrommet til ein bensinmotor vil, i følge definisjonen som eg dengang lærde, vera lukket rom med stor sannsynlighet for brennbare gasser, sone 0. (høgare sonenr er sikrare område.) Utifra denne definisjonen er det einaste tillatte av elektrisk utsyr ein gjennomgåene kabel uten noka form for skjøt. Om eg skal foreslå, so er ein varmekabel med lav nok temperatur, og tilkobling på utsiden av maskinrommet bedre. Kanskje eg er "too picky" men eg syns at "better safe then sorry"

Link to post
Share on other sites

Synes ikke du er for pirkete. Rommet er å betrakte som eksplodjonsfarlig område. Utstyr skal være EX etter gjeldende krav.  Innenfor det jeg jobbet med hadde vi noe som het 'intrinsically safe'. I praksis skulle eksempelvis en koblingsboks kunne eksplodere innvendig uten å tenne en gassblanding på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 47 minutter siden:

Synes ikke du er for pirkete. Rommet er å betrakte som eksplodjonsfarlig område. Utstyr skal være EX etter gjeldende krav.  Innenfor det jeg jobbet med hadde vi noe som het 'intrinsically safe'. I praksis skulle eksempelvis en koblingsboks kunne eksplodere innvendig uten å tenne en gassblanding på utsiden.

Her trur eg Hulda blander to klasser. 'intrinsically safe' eller kort ExI er bokser der ledningene inneholder so lite energi at det ikkje kan antenne gassen. Eit batteri størrelse AA er for mykje energi til å passera her. Der en koblingsboks kunne eksplodere innvendig uten å tenne en gassblanding på utsiden, kort ExD.

 

Olevine skrev 12 minutter siden:

Hva med f.eks dynamo og starter,  er disse iht ex-kravene? Er jo montert i samme rommet og trekker/produserer mye strøm. 

Det har du rett i, og der må eg medgi at i dette er der noko som eg ikkje skjønner

Link to post
Share on other sites

Ja, de skal jo være 'intrinsically safe', inkludert fordeleren.

 

Men nå har jeg diesel og har ikke satt meg inn kravene i detalj. Har sett noen forklarende videoer fra USA. Der har de langt flere bensin innenbordsmotorer.

 

Bare for å gjøre det klinkende klokekeklart. Jeg jobber ikke med standarder for eksplosjonsfarlige områder. At jeg blander standarder er ingen overdrivelse, for jeg har ikke satt meg inn i noen av dem. Kun tredjepartsleveranser av utstyr til eksplosjonsfarlige områder. Fornøyd?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er for nærme, overflate temperatur på disse rørene er vel neppe over 40-50 grader.

Motorblokka di blir gjerne 70-80 grader varm, og det er ikke stor avstand til den dynamoen som gnistrer og snurrer rett over heller.

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 1 minutt siden:

Jeg synes ikke det er for nærme, overflate temperatur på disse rørene er vel neppe over 40-50 grader.

Motorblokka di blir gjerne 70-80 grader varm, og det er ikke stor avstand til den dynamoen som gnistrer og snurrer rett over.

 

Eg trur heller ikkje at overflatetemperaturen er det problematiske her. Det som eg anser som problematisk er bensindampen som trenger inn i ovnen og omslutter varmetråden der, det kan i verste fall betraktast som ei brennande fyrstikk.

Link to post
Share on other sites

Hva med å bruke varmekabel for terrarium? Den jeg linker til har en kaldlengde på 1,5 meter, altså nok til å kunne strekkes ut av motorrommet. Har brukt slike kabler til å varme sanden i akvarier, de er altså helt vanntette. Mulig gummien ikke er direkte glad i bensin, men så lenge den ikke får direkte kontakt med bensin er gjerne en slik kabel tryggere enn varmerør?

Link to post
Share on other sites

Skjønner at problemet primært er eksplosjonsfare i forhold til stikk/ kontakt (gnist). Ikke nødvendigvis varmen fra røret. Jeg kan føre stikk ut av motorrom gjennom skottvegg. Det er lang nok kabel til det. Ville det stilt saken i et annet lys?

 

Røret er klassifisert som IP55..

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

For ikke å snakke om støpsel/stikk. Det er hva jeg i hovedsak reagerte på. Det er her jeg har sett noen videoer der inspektører har skrevet mangellapp på brudd i gasstette skott, bruk av vanlig 110 V utstyr i motorrom etc (USA).

Jau, støpselet ogso. Men ovnen er berre IP55 so gassen trenger inn på den heite varmetråden inni denne ovnen

Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Hva med å bruke varmekabel for terrarium? Den jeg linker til har en kaldlengde på 1,5 meter, altså nok til å kunne strekkes ut av motorrommet. Har brukt slike kabler til å varme sanden i akvarier, de er altså helt vanntette. Mulig gummien ikke er direkte glad i bensin, men så lenge den ikke får direkte kontakt med bensin er gjerne en slik kabel tryggere enn varmerør?

Dette synes eg ser ut som ein bedre løsning, dersom miljøet i motorrommet ikkje tek knekken på denne gummien. Dog får du meg ikkje til å anbefala noko som helst som ikkje er sertifisert for slikt bruk. og sertifiseringa koster vanligvis mellom 10 og 100 ganger prisen på produktet.

Link to post
Share on other sites

IP 55 er vel en standard som ikke sier annet enn at utstyret er dryppsikkert for utendørs bruk. Arrester meg gjerne på den. IP har ingen relevans mot tenngasser. Jeg har ikke lyst til å filosofere noe videre rundt dette. Tross alt vet jeg lite om dette eksplosive temaet. 

 

De fleste gummityper, med unntak av ren naturgummi, vil antakelig være tilstrekkelig oljebestandig for å overleve i et tørt motorrom. Gummi har jeg jobbet med en 15 års tid. For lenge siden.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Spm er ikke hvorfor man ønsker varme, men om varmekilden anses som sikker og egnet til motorrommet. Veldig interessant med synspunkter. Jeg har ikke tenkt på gassing fra bensinen for å være ærlig. Det er jo virkelig en grunn til bekymring for bruken av dette varmerøret. Går ikke på kompromiss med sikkerheten. Alternativer under 100w er absolutt interessant så kom gjerne med anbefalinger. Den varmekabelen for terrarier var spennende! Må sjekkes ut..

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 3 timer siden:

dersom hensikten er å unngå frost i/rundt motor;

 

hva med en god gammeldags motorvarmer på selve motoren?

 

 

Ønsker noe permanent som kan stå på hele vinteren, som er brannsikkert, ikke trekker mer enn 80W (begrensninger i havna på strøm) og som er rimelig. Det jeg ønsker er en frostfri motor..

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 16 timer siden:

Hva med f.eks dynamo og starter,  er disse iht ex-kravene? Er jo montert i samme rommet og trekker/produserer mye strøm. 

Nå skal vell en kjøre en utsugningsvifte X antall minutter før en starter en bensinmotor..

Finnes det ikke EX varmerør?

Ville sendt en mail  til et par elektrofirmaer og fått pris  på  3m  EX varmekabel  med  ledning.(35W pr.m)

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 time siden:

Hvis bare det er ønske.'

Så hadde jeg frostsikkert motoren og sjøvanns systemet.(glycol)

Har fungert i 30 år  i bøye uten strøm for meg.

Var derfor jeg spurte om hvorfor han ville ha varme på... 

 

Å sette en 220v gnistmaker og kortslutningsmaskin i et lukket motorrom med bensindamp virker helt feil på meg, selv om det kanskje skulle finnes en løsning som kanskje er tett nok/godt nok bygd. Husk også på at dersom en slik løsning faktisk tar fyr vil man kunne være ansvarlig for skadene.

 

En annen ting er at man øker trekket på strømbegrensningene som er i havna/opplaget, og på den måten på sikt vil øke felleskostnadene for alle andre. I vår havn er det begrensning på opptil et døgn lading i uken.

 

Til slutt, man bør vel uansett kjøre inn glykol i systemet, da dette også har korrosjonsbeskyttelse. Med mindre båten skal brukes jevnlig i vinter da.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...