Jump to content

Plassering av dieselvarmer?


Kompass83

Recommended Posts

Hei

 

Har kjøpt dieselvarmer. Vurderer tre ulike steder:

 

1. På høyre side bak, ved siden av motoren. Båten har innenbordsmotor på midten bak. På venstre side av motoren sitter batteriene, på høyre side ligger dreggen. Det er der hvor dreggen nå ligger jeg egentlig ønsker å ha den. Dreggen kan jeg flytte ut i en kasse på badeplattformen. Det er åpent til motoren (bensin), men tenker i så fall å montere varmeren inni en lufttett kasse. Årsaken til at jeg ønsker å ha den der, er fordi da blir det lite støy der vi sover, samt strekkene med slangene blir korte, og eksosen kan gå rett ut bak. Tenker da å kun ha ett utløp for varmen. Noen med "kasse-erfaringer"?

2. På sikt tenker jeg å skifte dørken. Da kunne jeg lagd en kasse under førerstolen, og montert varmeren inni der. Da er det også mulighet for å lage spjeld til varmluft på beina, samt til vinduet så jeg slipper dugg. Men jeg ser for meg at den løsningen blir litt klumpete. 

3. Under en av køyene innendørs. Med utblåsing ved beina på førersiden. Men da blir det vel en del støy.  I tillegg tror jeg det blir kinkig med skroggjennomføringer. Det ser jeg på som en nødløsning.

 

 

image.png.69ee925dd6c1380c097cc0313a56a7ad.png

 

Mvh

 

Øyvind

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja som Du själv skriver så har ju placering längst bak flera/alla fördelar.

 

Men jag är tveksam till om installation i motorrum med bensinmotor är tillåten.

Rent spontant så låter det 'no-no'.

Jag har letat i Eberspächer installationsanvisningar men hittar inte exakt vad som gäller.

 

:confused::confused:

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev 17 minutter siden:

 

Rent spontant så låter det 'no-no'.

 

 

:confused::confused:

 

Det var min tanke også ebonita.......No-no...

 

her står det att det er forbudt, 

https://www.hjertmans.se/Media/Articles/4953-400/4953_Eberspächer D2-D4Plus-D4-D5A Manual.pdf

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så i den bruksanvisningen at det står "Det är förbjudet att montera värmaren i motor- eller tankutrymmen på bensindrivna båtar."

 

Nå må vel alt som er under sofaen kalles for motorrom. Men hvis jeg støper inn en eller flere vegger, slik at motorrommet blir atskilt og det blir et eget rom for varmeren, bør det vel være greit? Da står jo ikke varmeren i motorrommet lenger. Og så tenker jeg å lage et lokk med tetningslister og hele pakka. 

 

Eneste mulige problem jeg da kan tenke at skal oppstå, er at det blir litt varmere i motorrommet ettersom det blir litt mindre. Men det tror jeg ikke vil være noe problem. Noen innspill?

Redigert av Kompass83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...