Jump to content

Volvo Penta 5.7 Vortec. Hvilke tennplugger?


000

Recommended Posts

Min er en 5.7 GSI med vortec topper. Bruker AC Delco MR43LTS eller NGK BPR6EFS med 1,1mm gap (brukermanualen sier Champion RS12YC - men de har jeg bare hatt problemer med). Har igrunn hatt best følelse med AC Delcoene - fordi de er nærmest i gap i utgangspunktet. NGKene måtte jeg vippe mye opp for å få riktig åpning.

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Åpningen på BPR6EFS er jo 0.8mm fra fabrikk, så de måtte du nok bøye litt på for å få 1.1mm ja.

 

Det er vel NGK TR5 plugger som er nærmest AC Delco MR43, med 1mm åpning.

Disse fåes også som iridum super-duper greier, å passer glimrende på en motor med et par 062 topper.

 

GM sier vel at åpningen skal være 1.1mm for motorer produsert før 1996, og 1.5mm for motorer produsert etter.

Nå kommer jo nye plugger i dag ferdig justert, å i beste fall kan man kontrollmåle de, å endre litt, men de fleste kjører nok med BPR6EFS på sine åttere, med 0.8mm ettersom det fungerer helt fint.

 

NGK selger også "non-standard" åpninger, slik at BPR6EFS-11 har en åpning på 1.1mm.

 

Når man går ned på åpningen, så kreves det ikke så mye av tenningssystemet. En gammel sliten coil og kanskje litt slitte tennkabler leverer enklere til en plugg med mindre åpning, og ofte gir det faktisk en motor som går bedre.

Samtidig gir større åpning lengre distanse for gnisten "å hoppe over", som gjør at det blir litt kraftigere gnist, samt at den varer lengre.

 

Foretrukket åpning kan også varierer litt på type plugg, GM sier 1mm for iridum men har vært oppe i 1.5mm for platinum og 1.1mm for standard tupp.

 

Sitat

A new spark plug has been released for use in the above vehicles.

The new spark plug has an Iridium tip instead of the current Platinum tip.

Due to the different tip design, the gap of the spark plug has also changed. 


The new spark plug, P/N 12571164 with AC Delco P/N 41-985, is gapped to 1.01 mm (0.040 in) when the spark plug is made. 

 

Notice: The spark plug gap is set during manufacturing and should not be changed or damage to the spark plug may result. Any new spark plug found to not be properly gapped should not be used.  

 

Her er det verdt å merke seg at man aldri bør endre åpningen på plugger som har tupp av iridium eller platinum.

Disse kommer ferdig justert, og skal byttes inn dersom de har feil åpning.

Årsaken er så vidt jeg har forstått at tuppene rett og slett tåler dårlig å bøyes på, og kan knekke av når de blir varme.

 

Det som er helt sikkert er at man normalt vil ha plugger med 14mm gjenger, med omtrent 17.5mm gjengeparti.

Ut over det, så kan man få plugger med diverse materiale på tupper, forskjellige åpninger, resistorer, isolator og en haug med andre ting.

 

Hva som funker best må man ofte prøve seg frem til, med mindre man slenger inn noen NGK BP6EF å er fornøyd med det.

BPR6EFS er jo en bare en litt forbedret variant, hvor "R" betyr resistor og "S" betyr elektrode med kobberkjerne.

 

Nå husker jeg sånn delvis NGK sine betegnelser, som er grunnen til at jeg nevner de, mens jeg ikke har peiling på hva AC Delco sine tall og nummer står for, men jeg tror nok at AC Delco lager minst like gode plugger som NGK, og er vel også originalleverandør til GM.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 1 time siden:

@adeneo - Jeg har prøvd å finne NGK bpr6efs-11, men det ser ikke ut til at de selges noen vei. Vet du om en forhandler som kan skaffe/har?

 

Aner ikke hvem som har slikt, men plugger som ikke er standard er nok vanskelige å skaffe.

Jeg er jo ikke helt sikker på om akkurat de pluggene i det hele tatt er å få tak i, altså om de kan bestilles fra NGK, men jeg antar det ettersom de produserer det aller meste, også med "non-standard" åpninger.

 

Et veldig kjapt søk akkurat nå så får jeg opp BPR6EF-11, og også BPR6EFS-13, men ikke BPR6EFS-11, så man må vel i så fall granske hovedkatalogen til NGK for å se om de står oppført?

Link to post
Share on other sites

Jeg var på jakt etter NGK R-5674-7 med åpning på 1.14 mm i fjor og det var absolutt ingen som hadde det liggende å slenge. Jeg ble vel nesten ledd av når jeg slo på tråden. Jeg endte helt tilfeldig opp hos VENG bildeler etter en ringerunde på måfå. Stian på Halden-kontoret tok telefonen og sa at det var "no problem". De kunne få dem fra NGK's sentral-lager i Sverige med levering i Norge dagen etter. Jeg hentet dem i butikken på Bryn til avtalt tid. Prisen var også fair, så da slenger jeg det som et alternativ om dere henter fra det store utland.  

Link to post
Share on other sites

Takk for bra svar fra begge to. 

Jeg må spørre når tråden først er oppe. I sommer har jeg gått mye på tomgang, og pluggene er blitt litt sotede. Vil det ha noe for seg å gå opp et hakk i varme på pluggen?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Knurrbart skrev On 17.10.2017 at 23.35:

takk takk for detaljert dybdeinfo.:thumbsup:  Da blir det å prøve de to typer av NGK i første omgang. Pga tidligere gode erfaringer med NGK samt rask leveranse og tilgang fra UK.

@Knurrbart - hvilke plugger gikk du for? Og fikk du testet dem?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On ‎18‎.‎10‎.‎2017 at 9.49:

Takk for bra svar fra begge to. 

Jeg må spørre når tråden først er oppe. I sommer har jeg gått mye på tomgang, og pluggene er blitt litt sotede. Vil det ha noe for seg å gå opp et hakk i varme på pluggen?

Har ikke du økt trykket på TBI'en? Kanskje derfor de soter?

Link to post
Share on other sites

@DieselDahl- Det hadde jeg ikke tenkt på som en mulighet. Jeg tror ikke det, trykket er det det skal være ihht manualen (men i øvre del). Men den gamle fjæra var gåen. Var derfor det hjalp såpass på toppfarten tror jeg. Egentlig rart - når jeg målte trykket med den gamle fjæra viste den greit trykk. Med ny fjær viser den bare noen få psi mer. Men når jeg tok ut den gamle fjæra og kjente på den var den "helt myk", jeg kunne klemme den helt sammen med fingrene. Vil økt trykk gi rikere gange? 

 

Jeg trodde/tror pluggene sotet fordi jeg kjørte for mye korte eller sakte turer, samt ble endel stilleligge med motor igang. Var derfor jeg tenkte på å øke varmen. Men er redd de da blir for varme for de lange transportstrekkene langs kysten. Er litt usikker på hvor mye ett steg opp i varme på plugg utgjør. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...