Jump to content

Bobler eller ispropell?


oberst1

Recommended Posts

Vurderer et par forskjellige løsninger for vintersesongen; Vake boblehavn eller Kasco ispropell?

 

Ispropell ligger noe høyere i pris, høyt strømforbuk (1100W mot 80W for Vake bobler). Enkelt å sette opp og bruke.

Vake bobler, vedlikeholdsfritt og uten Zink? Kjør gjerne en debatt og kom med innspill :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Noen erfaring med dette (Vake D-icer)  så langt?

 

Kjøpte settet i går (6 båtlapper) hos BestMarin i Tønsberg og skal montere i helgen. Isen har lagt seg inni Tønsbergfjorden/Træla nå og jeg må få ut noe som holder isen unna rundt båten.

 

Vurderte ispropell mot denne og likte ideen med å ikke senke en el-motor nedi vannet. Dessuten er jo 2x80 watt strøm mye billigere enn 560 W for meg som må beregne å holde denne igang de neste to mnd. Kr 3.000,- billigere enn Kasco 3/4 hk er jo også noe.

 

Tenkte å montere begge kompressorene i motorrommet og strekke luftslangene ut av luftinntak på hver side. Bonusen er litt overskuddsvarme i motorrommet samt inntil 2x100 liter luft pr minutt med mekanisk ventilasjon ut av motorrommet og ned i vannet.

 

Kommer tilbake med egen erfaring etterhvert.

 

 

Link to post
Share on other sites

Godt poeng. Takker. Tror jeg løser det ved å prøve å montere på en fleksislange utenfra og inn på luftinntaket på kompressoren. Blir litt jallaløsning og gaffatape men skal gå greit.

 

Da beholder jeg litt restvarme fra kompressor uten å dra masse kaldluft inn motorrom.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Vrod skrev Just now:

Jeg har brukt Vake i en sesong og er inne i sesong to nå og bruker bare den ene kompressoren da jeg har lagd en slange diagonalt i båsen min og fungerer helt supert samt at strømforbruket er minimalt. Så jeg har bare gode erfaringer med systemet.

Så bra. Kjører du den helkontinuerlig, eller i intervaller? (vil jo tro at ved bare noen få minus grader så holder det med 2-4 timer i døgnet?). 

Link to post
Share on other sites

@Bigmac Anlegget fungerte helt greit gjennom vinteren i fjor. Holdt unna isen rundt skroget. Jeg lot det gå kontinuerlig fra jeg monterte i januar og hadde det igang til påsken. Vinteren var lang og kald og mye is. I år har det vært mildere og derved foreløpig ikke påkrevd på min båtplass. Min båt på drøyt 42 fot er nok i grenselandet for størrelse for denne typen system. Tror ikke det ville fungert på nevneverdig større skrog.

 

NB: viktig å få slangene plassert korrekt i vannet mht dybde osv. Kunne godt fulgt med litt flere lodd på slangen for å holde slangen på riktig dybde.

Link to post
Share on other sites

Heisan! Som tidlig trådstarter føler jeg at jeg også bør dele erfaringen så langt :giggle:

 

Dette er andre vinteren med Vake bobleanlegg, erfaringen er stort sett positiv:

Anlegget går billig (ca 90-110W i drift hos meg)

Tok litt tid ved montering, men et par timer er det verdt. Som @HansH sier er det veldig viktig å justere høyder langs sløyfen for å få ønsket dekning. Når det er gjort fungerer det fint igjennom hele vinteren.

Andre året visste jeg at flere lodd var ønskelig (flere av de som fulgte med røyk gjennom året). Kjøpte slike "bombelodd" i fiskeutstyrsbutikk og stripset på i år, tror det skal holde seg. De som medfulgte rustet og knakk i plastklemmene :thumbsdown:

 

Selv har jeg montert en slik stikkontakt som fjernstyres og dertil automatikk for temperaturer jeg ønsker drift.

 

Størrelse og skrogtyper det passer til tror jeg kan overraske. Skroget vårt er nesten 44 fot, men allikevel var det nesten to meter åpning i isen foran baugen i fjor. Da hadde jeg i tillegg krysset sløyfene bak ved akter for å få ønsket bobler langs skroget.

 

Når tiden kommer samler jeg bare sløyfene i en bøtte og spyler godt med ferskvann og lagrer bøtta hjemme.

En helt annen ting; er veldig usikker om jeg faktisk har behov for anlegget? Det var ikke mange dager med is i fjor der vi ligger i Østfold...ei heller tykk is, mer en tynn hinne så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...