Jump to content

Elektrisk varmer på samme rør som Dieselvarmer?


Kjetil.maland

Recommended Posts

Hadde en liten tanke angående varme i båt, finnes det elektriske varmere som man kan koble på samme forgrening som dieselvarmeren? 

Jeg tenker det må da være en grei måte å gjenbruke samme rørløpet som finnes i båten fra før. I stedet for å ha en slik ovn stående å slenge? 

Burde jo være en rimelig grei sak å koble sammen med et en y kobling med tilbakeslagsventil inn mot hver varmer ( slik at dieselvarmer ikke pumper varm luft inn i den elektriske og vice versa.) 

 

Har funnet noen som er kombinerte, men siden jeg har en dieselvarmer fra før er det jo litt dumt å kaste den ut. 

Bruksområdet er i hovedsak vintersesongen i havn, men kunne jo være greit når man ligger på landstrøm ellers også.

Noen som har sett noe slikt, har mekket noe selv? 

Link to post
Share on other sites

Som jeg forstår det, så er det at koble en el-varmer (af den type, der sender varm luft ud via en blæser) på samme rørsystem som dieselvarmeren, så man kan få varme ved hjælp af landstrøm når man ligger i havn - men uden at have en løs varmeblæser stående med ledninger mm overalt. 

 

Jeg synes det lyder som en interessant tanke. Jeg har i forvejen varme fra både dieselvarmer og motor i to forskellige rør/slanger og det virker også besværligt. Så man burde opfinde et alt-i-et-system ligesom man har på vand-siden, så man kan få varmluft i et og samme rørsystem - men fra tre forskellige kilder: En el-blæser, en dieselvarmer og motoren.

Link to post
Share on other sites

El og diesel blir utfordrende å få i serie, da innluft må passere fritt igjennom den ene for å komme rundt i rørsystemet i båten.

Får du koblet dette parallelt må du kanskje  ha nytt luftinntak til el-drift.

I campingvogn løser Truma dette med elkolbe på samme system som går på gass.

 

 

Hilsen

 

Belia

Link to post
Share on other sites

hadde det vært snakk om vannvarmer hadde vel gått lettere. Er jo ofte et visst varme element i varmtvannstanken. Min erfaring: det kreves såpass mye watt til oppvarming at det fort blir dieselvarmeren selv om vi ligger for landstrøm. Jeg har også en filosofi om å holde systemer adskilt for ikke å skape unødvendige feikilder. 

 

Men tanken er absolutt interessant. Blir spennende å se om den finner en løsning.

Link to post
Share on other sites

Burde være mulig å koble en ekstra varmer inn med en T eller lignende som blåser i samme rørene. Kan hende du da må stenge mot den enheten som ikke er i bruk og dette vil jo kunne føre til risiko for at en varmer går mot stengt hvis man ikke passer på.

 

Men burde lett la seg gjøre?

 

Spm blir jo da om det finnest elektriske varmere som er laget for å blåse i slike rør?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, ble en litt hektisk helg med lite båt, med unntak av å sjekke fortøyning før helgen.

Men ja tanken var å kunne kjøre varme rundt i båten når den ligger i hjemmehavnen, uten å måtte sette frem egen vifte for dette. 

Hadde vært veldig praktisk å bare stille termostaten og slå på. 

Og tenkte på dette med at den ene varmeren ville blåst sin varme inn i den andre, så en eller annen form for tilbakeslags spjeld etter hver varmer var i planen.. Men ser ut som dette hadde vært et hobby prosjekt av typen "selvgjort er halvgjort" :) så får la det bli med det. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hva med og feste ett varmeelement fra vv bereder på tvers i et metallrør som er ø90 likt som luftslangene. Så når man kjører kun vifte funksjon på eber , så blåser luften forbi varmeelement og blir varmet opp.  Man må nok isolere metallrøret slik at det ikke blir for varmt mot papprøret .  Hvis man har 16amp sikring fra brygga , så kan man jo sette inn flere varmekilder, og kjøre trinn1 og trinn 2.  Skal se om jeg kan få laget dette og testet.  Trur jeg har 2 vv bereder elementer liggende.  

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jernklumpen skrev for 12 timer siden:

Hva med og feste ett varmeelement fra vv bereder på tvers i et metallrør som er ø90 likt som luftslangene. Så når man kjører kun vifte funksjon på eber , så blåser luften forbi varmeelement og blir varmet opp.  Man må nok isolere metallrøret slik at det ikke blir for varmt mot papprøret .  Hvis man har 16amp sikring fra brygga , så kan man jo sette inn flere varmekilder, og kjøre trinn1 og trinn 2.  Skal se om jeg kan få laget dette og testet.  Trur jeg har 2 vv bereder elementer liggende.  

Det går ikkje. Eit element for vv bereder er laget for å vera omslutta av vatn, so når der kjem varme på mens det er i luft, so blir det raudglødande før varmetråden i elementet smelter. Sannsynlig tid før det heile er over, vil eg anslå til under 10 sekund.

Link to post
Share on other sites

Det tenkte jeg ikke på. Skal gå og teste i garasjen etterpå,med og sette strøm på elementet i skrustikka. Da kan det smelte så mye det vil.  Hva med og sette inn varmespiral fra biltema viftovn i et metallrør? Biltema pga billig ,hvis det går i dass. 

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Tester element fra vv bereder nå. Ser ut som 2 effekter på elementet.  Halv effekt er 4.6amp . Stått på i 15min hittil 

20171207_171942.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Tanken er og montere varmeelementet i et stålrør som vist på bildet. Og isolere røret slik at ikke røret blir for varmt og kan antenne noe rundt.  Litt brannfelle dette , siden det ikke er noe termostat på dette systemet.  Det blir godt og varmt rundt elementet under testing i skrustikka.  

20171207_173309.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev for 5 timer siden:

Det går ikkje. Eit element for vv bereder er laget for å vera omslutta av vatn, so når der kjem varme på mens det er i luft, so blir det raudglødande før varmetråden i elementet smelter. Sannsynlig tid før det heile er over, vil eg anslå til under 10 sekund.

Testet elementet 60 min nå. Fungerer fint.  Neste test er på 2000watt . Skal komme med tilbakemelding når jeg har prøvd. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Syntes ideen med element fra VVT i et rør er et meget kreativt løsning for å innføre en stor brannfelle i båten! 

 

Skulle man likevel ønske å forske mer på løsningen bør man vurdere et overopphetingsvern, samt at elementet blir styrt av et rele som utløses når man skrur på viften i varmeren. Slik at ikke varmelementet kan skrus på uten at viften er i gang. 

 

Set er selvsagt moro å være oppfinnsom og forske fram nye løsninger i båten. Men tror også levetiden på elementet blir såpass kort at det blir mye "plunder og heft" for veldig lite. 

 

Jeg for min del hadde nok lagt 2000kr og gått for et varmeelement med vifte som linket til over her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...