Jump to content

Erfaring Askeladden c76/c75 centercabin?


Luco

Recommended Posts

hawthorne skrev On 28.10.2017 at 21.51:

Har selv C75 cruiser, det ligger noen tråder på forumet rundt disse båtene. Løp og kjøp!

 

Her er en som kanskje er relevant:

https://baatplassen.no/i/topic/135420-sørlandsferie-bergen-risør-med-24-fots-askeladden-c75-center-cabin

 

Synest du den er bra i sjøen? Eller begynner den å slå med en gang?

 

noen flere med erfaring fra c75/c76?

Link to post
Share on other sites

Synes båten er ganske bra i sjøen. Den er dog ikke mer enn 7,5m, og det er jo begrenset hvor mye bølger det er komfortabelt å kjøre i. Jeg byttet fra Yamarin 64DC (som er meget god i sjøen), og C75 er enda bedre. C76 har som du vet det nye step-skroget, men jeg vet ikke om det slår mer/mindre.

 

Ligger også litt info/erfaring i denne tråden:

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte min CC i 2014 og har ingen planer om å bytte den ut med det første. Gikk for 250hk, utestyring, baugpropell og kalesje. Bruker den i hovedsak til fiske, men også til transport til hytter og til kortere overnattingsturer med familien. Den er vel ikke førstevalget som fiskebåt, ei heller som familiebåt, men for min del så var det uten tvil det beste kompromisset innenfor budsjett og størrelse på båtplass.

 

Som andre har nevnt så kan det bli litt lyd i krappe fjordbølger, dette løses ofte med litt mer fart og trim, noe som løfter båten greit over typisk fjordsjø. Sammenlignet med for eksempel P66 fra Askeladden så er C75 en klasse over på sjøegenskaper. Utaskjærs i frisk vind klarer den seg også greit, både Boknafjorden og Sletta blitt passert i litt vær uten problemer. Båten er veldig følsom for sidevind, så aktiv bruk av flaps er nødvending. Automatiske flaps er nok en god investering.

 

Bruker båten mye til havfiske. Her er utestyringen virkelig verd pengene. Har fjernet original portene på akterdekket og laget tette porter for å begrense vanninnstrømningen på akterdekket når jeg ligger og bakker på typisk ferdatorsk fiske. Her er det vel gjort en endring på de nyere modellene.

 

Er du glad i fart er nok den nye 350’ en ett perfekt valg, at du får en båt som ikke trekker sideveis ved bakk er også en fordel med denne motoren. Toppfarten på min er vel ikke mer enn drøye 36 knop, sannsynligvis noe redusert pga mye utstyr om bord. Toppfarten er uansett av liten betydning siden jeg stort sett marsjer i 25-28 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi kjøpte Askeladden C76 Cruiser i år. Den har vesentlig bedre sjøegenskaper enn C76, nettopp pga steppet skrog. Den går veldig behagelig og takler store bølger bra. Den har også,til forskjell fra C75, Zipwake systemet som alltid stabiliserer båten slik at den alltid ligger beint i sjøen uavhengig av vind eller om folk sitter skjevt i båten. Helt genialt!

Den går godt også. Har en 300 hester på den, med en litt annen propell enn originalt. 

Med denne har dn gitt 49 knop, og går daglig 45-47 knop uten problemer. 

 

I tester med C75 mot C76 ble C75 frakjørt ganske greit av C76. Tester gjort side om side av forhandler. 

I tillegg har den også et hjul du kan scrolle på dersom du synes den slår for mye i sjøen. Da får du båten til å legge fronten mer ned i sjøen. 

 

I C76 trenger du bare justere tilt på motor som er ganske enkelt, mens i C75 må du i tillegg justere flaps sideveis og opp/ned. 

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev On 11/24/2017 at 19.27:

 

Vi kjøpte Askeladden C76 Cruiser i år. Den har vesentlig bedre sjøegenskaper enn C76, nettopp pga steppet skrog. Den går veldig behagelig og takler store bølger bra. Den har også,til forskjell fra C75, Zipwake systemet som alltid stabiliserer båten slik at den alltid ligger beint i sjøen uavhengig av vind eller om folk sitter skjevt i båten. Helt genialt!

 

Noe av det første jeg skiftet på min C75 var trimpanelet for trimflapsene. Bruker panelet fra Mente Marine, som autostabiliserer båten. Koster ca 5.500,- og tar 1 time å sette inn. Fatter ikke at båter i denne klassen leveres med manuelt ræl.

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Synes dassen i båten fungerer helt greit jeg!

Jeg er en av veldig få som har kjøpt varmer til C76 Cruiser. Jeg har Eber 2kw.

Jeg bruker aldri dødmannsbryteren, jeg har keyless Go, så vanligvis har jeg nøklene i lommen, faller jeg over bord og nøklene får vann på seg kubber båten. 

 

Baug propell er veldig kjekt å ha, med fjernkontroll, ellers selvfølgelig navigasjon. 

Link to post
Share on other sites

Varmer, baugpropell, navi med ekkolodd og litt stor motor kommer, og leveranse nærmer seg raskt. Keyless go, det ser interessant ut; fulgte det bare med motoren eller bestilte du det separat? Kanskje det kommer med? En eller annen form for trådløs dødmannsknapp bør man nok kanskje egentlig ha, ellers er det dessverre en tendens til at den bare henger der aleine uten å være tilkoblet noe. Skal sjekke ut Fell sin også. Men det hender jo at man må gjøre ting litt raskt i forbindelse med fortøyning, og da er det greit om motor er i gang, så...

Noen som har ankervinsj? Jeg synes det er for dyrt egentlig...

 

Dersom du bytter toalettet, hadde det vært artig med en liten tråd om det. Jeg har erfaring fra tidligere med at det kan bli litt styr og gris med pumpe, men det var kanskje ikke det beste pumpetoalettet, og kanskje jeg husker litt feil. Dette var i min fars båt på 80tallet så forhåpentlig er alt mye bedre nå. Jeg har unngått både innenbordsmotor og toalett siden det.:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...