Jump to content

Er det slutt på snø om vinteren i Østfold?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har hatt båten på land eller i vinteropplag på sjøen i Østfold de siste årene. Har til gode å oppleve noe særlig med snø. Sitter og lurer på om jeg skal nøye meg med å sette på den gamle spryhooden og henge på et bomtelt så jeg dekker det meste av cockpit. 

 

Såvidt jeg kan huske har jeg måtte måke for snø en eller to ganger på 5-6 år. Og da var det ikke mye snø heller. 

 

Ligger på en "ren plass" så jeg trenger ikke å dekke til pga skit i lufta osv. 

--

Men det er kanskje den beste måten å mane frem århundrets snøvinter :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Napoli skrev for 9 timer siden:

Hmmm - med klagingen din på sommerværet trodde jeg det var snø i Østfold hele året jeg :giggle::giggle:

 

:-) Fakta er vel at i likhet med sommeren så forsvant vinteren også. Østlandet blir det nye Vestlandet, vi får håpe uten alt regnet. Jeg er glad så lenge jeg slipper for mye snø. Men er vokst opp på vestlandet så regnet klarer jeg meg uten. 

 

Sitter i ett veistyre og ett av spørsmålene som alltid dukker opp hvor mye vi må ha som buffer til vinterens brøyting. 

 

Nå er det så lenge siden siste snøvinter at han i styret som hadde telefonummeret til gubben med brøytetraktor er død og traktoren står på traktormuseum i Elverum.

 

;-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Med kontaktpersonen under torven og traktoren på museet...så tror jeg det er muligheter for årets snøvinter der oss deg...statistisk sett..

 

Fikk ned noen fra Valdres her for en uke siden, de klaget på kaldeste sommer noen sinne,

og snø som lavet ned for flere uker siden, og gav den 50 cm med uønsket nysnø... og det lenge før det var normalt...

Nei, alt var bedre i gamle dager...  :giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Framtia skrev for 9 timer siden:

 

Så mellom 1987 og i dag så har det kun vært to virkelig kalde vintre. 1991 og 2010. Da er det ikke stor gambling å si at det neppe blir en svært kald vinter ;-) 

 

Og det har blitt, over året, mer regn, men mindre regn om høsten enn tidligere og mer på vinteren. Men pga høy temperatur blir det ikke snø utav det i lavlandet. 

 

Trenden er vel egentlig veldig tydelig siden midten av 1980 tallet. 

 

Så om en skal handle basert på erfaring så er det vel egentlig ikke særlig hensiktsmessig å forberede båten for århundrets vinter lengre ;-) En tydelig trend, så og si uavbrutt, siden midten av 80 tallet bør være nok til å endre praksis, selv for halvgamlinger som meg. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Faxen skrev 17 minutter siden:

Du får se når det dumper ned 50 cm over natta. Hvem vet, da det har skjedd før!!:giggle::lipseal:

 

Ja det må ha skjedd. Men er jaggu usikker på om det har skjedd i mitt "manns minne". Har bodd på grensa til Østfold i 15 år ish og jeg tror slike snøfall må være for over 10 år siden, og jeg bor i innlandet så det burde være mer her enn ved kysten. 

 

I de 6-7 årene jeg har hatt båt i Østfold har det alltid vært både mildere og vesentlig mindre snø ved sjøen i Østfold enn her i skauen i Akershus, eller i Oslo for den saks skyld, hvor jeg jobber. 

 

Kan ikke huske å ha måtte måke snø fra båten en eneste gang i Østfold. Har kosta av snø av praktiske hensyn, og gjør alltid det når jeg først er i båten, men det har aldri vært noen mengder som har noen som helst betydning. Og kommer det 50cm så har jeg en god unnskyldning til å dra i båten på en fin vinterdag ;-)

 

Nå som det er så mye flotte værdata på nett. Kan vi finne noe som forteller hvor vanlig det er med store snøfall ved kysten av Østfold de siste 10 årene? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hey, MET har gjort jobben og laget klimaprofil for Østfold allerede:

 

https://cms.met.no/site/2/klimaservicesenteret/klimaprofiler/klimaprofil-østfold/_attachment/12097?_ts=15dcc2b9b04

 

De predikerer endringer frem til 2100. Det skal bli varmere, men økningen i temperatur kommer mest om vinteren, dvs 4,5% økning i vintertemp og 3% om sommeren. 

 

Men så det kanskje mest sjokkerende. Hele 10% økning i årsnedbør! Og da hele 25% økning vinter og vår! Jezz.. da kan jeg likegodt flytte tilbake til vestlandet da.. 

 

Men så, det tråden egentlig handlet om, snø. Den blir vel mer eller mindre en kuriositet for kommende generasjoner:

 

"Det beregnes en betydelig reduksjon i snømengdene og antall dager med snø, med opptil 1-3 måneder kortere snøsesong. Reduksjonen blir størst i lavereliggende strøk, og der dagens vintertemperatur ligger rundt 0 °C."

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Kan vel besvare eget spørsmål kort og enkelt; ja, det er slutt på snø om vinteren i Østfold. 

 

Blir fint å slippe styret med opplag på land, burka osv. Og vintre uten is på sjøen betyr at sesongen kan utvides til helårsbruk. Herlig! :-)

 

Dette er jo egentlig veldig gode nyheter. Spørsmålet er om isfri sjø og sesong hele året kan oppveie mye mer regn og drittvær hele vinteren og våren? 

 

"Vestlandsbåter" kommer til å selge godt på Østlandet fremover. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Ja det må ha skjedd. Men er jaggu usikker på om det har skjedd i mitt "manns minne". Har bodd på grensa til Østfold i 15 år ish og jeg tror slike snøfall må være for over 10 år siden, og jeg bor i innlandet så det burde være mer her enn ved kysten. 

 

I de 6-7 årene jeg har hatt båt i Østfold har det alltid vært både mildere og vesentlig mindre snø ved sjøen i Østfold enn her i skauen i Akershus, eller i Oslo for den saks skyld, hvor jeg jobber. 

 

. Kan vi finne noe som forteller hvor vanlig det er med store snøfall ved kysten av Østfold de siste 10 årene? 

 

 

Jeg vet ikke hvor i Østfold du har båten din. Men det kommer snø av og til her. Og når den først kommer, så har det lett for å bli mye, og bløt snø. Det kom mye i 2006, og i 2010. Etter det, har det vært lite. Men det kommer nok mere igjen, bare vent.

Bildene under er tatt på Jeløya i februar 2010. Det første er tatt 13 feb, med en ganske gjenfrossen Oslofjord, og de andre er tatt 28 feb. Det var temmelig kaldt en periode der.

IMG_1560.JPG

IMG_0687.JPG

IMG_0698.JPG

IMG_0700.JPG

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Faxen said:

Du får se når det dumper ned 50 cm over natta. Hvem vet, da det har skjedd før!!:giggle::lipseal:

 

Det skjeddee i forfjor, rett før påsken og natten før jeg skulle sjøsette. Og det var i Østfold . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
GeirFrode skrev for 3 timer siden:

Det er nettopp det som skjer, hvis det kommer snø. Før nyttår kommer det sjelden noe særlig, men ute i februar/mars kan det komme mye. :yesnod: Og da kommer det som regel store mengder på kort tid, ja.

 

Ikke noe stress for meg å dra ned og måke en gang eller to i løpet av vinteren. Men noe mer enn det er det vel ikke i Østfold, og som regel er det vel ikke i det hele tatt noe særlig snø, om vi ser på de ti siste årene..?

 

Bor i Enebakk helt på Østfoldgrensa og mye snø er sjelden vare også her i "innlandet". Etter hva jeg har sett så er det alltid mindre snø når jeg kjører mot kysten av Østfold. 

 

Satser på at dette går fint som snus. 

Link to post
Share on other sites

Ofte snø og kuldegrader her på Mysen (Indre Enfold) men null snø og plussgrader i Skjeberg der hvor båten er. Fint for meg da jeg har en formsydd presenning som samler mye snø og det er en times biltur herfra.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

On 1.11.2017 at 6:54 AM, Pinkvin said:

 

Nå er det så lenge siden siste snøvinter at han i styret som hadde telefonummeret til gubben med brøytetraktor er død og traktoren står på traktormuseum i Elverum.

 

 

Hahaha:lol: Takk for en god latter. Det var kaldt i 2010 ja.. Kulden kom halvveis ut i november og slapp egentlig ikke før i februar/mars? Mener å huske at det var kaldt i 2011 også

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...