Jump to content

Tegner opp el. anlegget. Hvordan går jeg fram?


PiperBill

Recommended Posts

Jeg skal til båten på mandag og bruker hele dagen på ettersyn av el. anlegget. Tenkte og tegner opp alt for å få ordentlig oversikt. Har sett litt på det før men jeg er usikker på framgangsmåte. Skal jeg begynne med batteriene og følger/tegner opp alt som går derfra? Det er en del ledninger som bare forsvinner nede under dørken. Aner ikke hva de går til.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Kan kanskje legge til et par pkt:

 

- Det tar fort tid å nøste opp i all spagettien. En god tegning med alle de viktigste komponenter og koblingspunkt nedtegnet er en god start. Om man ikke blir ferdig i løpet av en dag, har man mulighet til å fortsette senere. Greit å lage litt plass på tegning til senere tilføyelser. Gjerne lage streker med forskjellige farger for å ikke se seg blind på streker på kryss og tvers. Tenke/lage seg sitt eget system som virker fornuftig. Bra med litt tekst der hvor man synes det kan være viktig for senere bruk.

 

- Det er kanskje ikke dumt å spandere noen kroner på en eller annen form for fysisk merking av kabler/ledning. Enten nummerbasert med referanse til tegning, eller tekst. Litt jobb da det kanskje blir noe som må tres på ledere/kabler. Jeg har sansen for krympestrømpe som passer til Dymo eller lignende etikettmaskiner.

 

-Revidering: Første tegningsutkast blir neppe bra. Så det kan sikkert lønne seg å lage flere og oppdaterte tegninger etterhvert som prosjektet skrider frem.:smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kan godt bistå med hjelp/informasjon. :thumbsup:

 

Skal du ikke starte fra ny grunn og rive opp allt sammen må du først finne ut av hvordan anlegget ser ut per dags dato og hvordan du vil at funksjonen skal være når du er klar.

 

Steg 1

Starte med å merke alle kabler på en eller annen måte som funker for deg, ta bilde av merking samtidigt som man ser hvor kabelen er koblet.

 

Steg 2 (det er gunstig å være 2 når man skal utføre denne delen, klarte det selv på min Maxi men tok lang tid)

Plukke av alle kabler (eller kabel for kabel om du er usikker) og summre dem fra ende til ende, lag deg så er helhetsbilde av ditt anlegg som du tegner opp på et stort ark.

 

Jeg tror du har fortalt oss tidligere at du er fargeblind? Om så er fallet så forstår jeg at dette forverrer situasjonen men jeg tror at du skal få til å utføre jobben likevel. Si fra hvis du trenger videre bistand eller en skisse på dem funksjoner du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Ja det er gull verdt å ha et dokumentert el-anlegg i topp stand.:thumbsup:

Og det er lurt å starte med batteriene.

Vær hele veien nøyaktig slik at du ikke tegner eller merker feil.

 

Du kan tegne båten sett ovenfra og tegne hvor batterier er plassert, hvor startmotor er, hovedbrytere osv.

Bruk rød farge for pluss og svart for minus.

 

Du kan lage en perm, med flere tegninger.

En tegning for hovedstrøm, dvs batterier, dynamo, starter. Og egne tegninger for instrumenter, lanterner, sikringsboks osv.

Du kan merke ledningene midlertidig med å feste maskeringstape og skrive på tapen.

 

Samtidig med opptegningen kan du se over at alle koblinger sitter fast og ikke er korroderte.

Fest løse ledninger med strips.

God helg.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har jo fulgt med i min tråd om det samme. Jeg havde i hvert fald god nytte af at gennemfotografere så meget som muligt. Det er meget svært at få overblik også fordi der er trangt og mørkt mange steder, men med en masse fotos kan man sidde hjemme og stykke bidderne sammen og få lidt mere overblik.

 

Jeg ville starte med at få det store overblik først: Batterier, lader, starter, generator, sikringer, hovedafbrydere, de store forbrugere som thrustere, spil etc.

 

Hele ledningsnettet til alle lamper, stik mm vurderer jeg som et meget stort arbejde, også fordi disse kabler jo oftest som du skriver meget hurtigt samles i harnesses og forsvinder ind i skroget.

 

Jeg var heldig og har fået 27 siders dokumentation fra værftet med farvekoder på alle ledninger og kabler. Måske andre med Scand Baltic kan hjælpe? Findes der ikke en brugergruppe på nettet, hvor andre måske har lavet arbejdet før, så du kan genbruge noget af deres indsats?

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for bra tips! Jeg tror ikke det er så ille med det eksisterende anlegg. Ingen «spagetti» opplegg i iallfall. Det jeg vil med dette er:

Får en ordentlig oversikt og merker alt slik at jeg vet hva som er hva. Jeg har bestilt plastikk etiketter til merking av strømledninger men kan bruker maskeringsteip i første omgang

Kontrollere og pusse/rense all koplingspunkter for korrosjon. Hovedbryter til forbruk er ganske kraftig irret for eksempel.

Bytt ut hovedstrømbryter til startkretsen med en som er beregnet ti marin bruk og er litt kraftigere. Jeg har 4 stk hovedbrytere liggende fra tidligere båter som er også til marin bruk (Hella. Belagt med tinn) så jeg kan like godt bytte alle 4 eksisterende brytere.

Hvis mulig, samler alle sikringene et sted. Kanskje en koplingsboks (fordelingsboks) med sikringer? Sikringene til baug og hekkthruster, ankervinsje, kokeapparatet er allerede samlet et sted i nærheten av batteriene eller på hovedbryterpanel så det er jo bra. Men jeg får inntrykk av at det er sikringer hitt og ditt over hele anlegget ellers. Jeg har ikke klart å finne 2 av skrikingene til diesel varmeapparat som ikke vil starte. Jeg tror de ligger bak en veggplate som jeg må demonterer for å komme til. Slik vill jeg ikke har det.

Jeg har 4 stk ganske nye Exide «duel purpose» batterier. 2 på start og 2 på forbruk. Jeg ønsker å koble om en fra start til forbruksbanken slik at jeg har 1 til start og 3 til forbruk. Slik det er nå så bruker jeg alle 4 som en samlet start og forbruksbank ved å koble inn «emergency» (eller «both» som det noen gang heter) hovedstrømbryter. Hvis jeg ikke gjør dette så virker det som om motoren er litt treg å starte. Jeg mener bestemt at hovedstrømbryter til start er for svak. Det er en enkel 75A konstant (500A kortvarig) bryter og motoren er en svær Vetus Deutz på ca. 700 kg.

Jeg har en veldig bra solcelleanlegg med 2x80 watt paneler. Sjansene for å gå tom for startstrøm ved å bruke alle batteriene som 1 «powerbank» er minimal men jeg vil likevel ha det adskilt til start og forbruk.

Ja jeg er fargeblind men det er ikke slik at jeg ser alt i monokrom. Er hovedsakelig rød/grønn fargeblind (Kan ikke for eksempel plukker tyttebær i skogen.. ser det overhode ikke på fargen… med trafikklys er det bare å kjøre nå det øverste lyset lyser…lol) men mange nyanser av andre farger er også en utfordring.

Motoren vinterkonservert og noen deler demonterte for service så det er ikke mulig å starte motoren for å teste evt forbedringer i el. anlegg nå for tida.

Jeg ser nå at alt dette er ikke gjort på en dag. Det blir vel et prosjekt som strekker seg over vinteren sammen med de andre prosjektene. Jeg skal også montere Lectrotab trimplan, ny svinger til Garmin, + + ..nok å henge fingrene i etter hvert. Det er også en time med bil nede til båten herfra så det er ikke bare å stikke ditt når som helst.

Å ja.. nesten glemte. Jeg har også landstrømanlegg, fastmontert batterilader og inverter med flere stikkontakter men har ikke tenkt å fokusere på det i første omgang.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

For all del, vær sikker på at hovedstrømbryterene er av topp kvalitet og tar belastningen på 'strak arm'. 

 

Ja jeg kan ikke tenker meg at Scand hadde montert de da båten var ny. I hvert fall ikke den til start. Den er av merke «Seaworld» (billig fra Taiwan) og bare kobber kontaktflater. Kanskje en liten bryter kan fungere så lenge den er ny og motoren starter med en gang men om man må kjinne motoren lenge så blir den type bryteren overbelastet.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 9 timer siden:

Hvis mulig, samler alle sikringene et sted. Kanskje en koplingsboks (fordelingsboks) med sikringer? Sikringene til baug og hekkthruster, ankervinsje, kokeapparatet er allerede samlet et sted i nærheten av batteriene eller på hovedbryterpanel så det er jo bra. Men jeg får inntrykk av at det er sikringer hitt og ditt over hele anlegget ellers. Jeg har ikke klart å finne 2 av skrikingene til diesel varmeapparat som ikke vil starte. Jeg tror de ligger bak en veggplate som jeg må demonterer for å komme til. Slik vill jeg ikke har det. ...

 

...Ja jeg er fargeblind men det er ikke slik at jeg ser alt i monokrom. Er hovedsakelig rød/grønn fargeblind (Kan ikke for eksempel plukker tyttebær i skogen.. ser det overhode ikke på fargen… med trafikklys er det bare å kjøre nå det øverste lyset lyser…lol) men mange nyanser av andre farger er også en utfordring.

Det høres veldig fornuftig å få samlet alle sikringer på et sted (unntatt de mer strømkrevende kursene som du nevner). Det handler om å få det mest mulig oversiktlig slik at man lett finner frem senere ved feilsøk o.l.

 

Mitt "fargeeksempel" ble kanskje litt dumt da du er fargeblind. Beklager det. Meningen var vel å understreke at det er greit å lage seg et system som man selv synes er intuitivt og greit når man skal lage en oversikt.:smiley: Jeg er selv elektriker, og hadde en kollega som også slet litt med enkelte farger. Så det bør ikke være en hindring. Det kan også være god hjelp i være to stk når man skal finne ut hvor umerkede kabler ender. En til å dra/nykke litt i ledning, og en til å lytte eller bekrefte at det er den riktige ledningen. Måling med multimeter vil selvsagt bekrefte at man har riktig kabel. Å være to stykker er veldig arbeidsbesparende når ledninger forsvinner inn i skjulte rom og passasjer. De med kort og enkel føringsvei klarer man stort sett på egenhånd.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært plaget av å være fargeblind. Ser bare det komisk i det. Jeg viste faktisk ikke om det før jeg va 17 år og søkte jobb som el lærling. Strøk «big time» på fargeblind test.

Første jeg skal gjøre er å demontere hovedstrømtavle og flytte de ledningene som går over toppen. De står i veien for en rekker med sikringsbrytere og det hele ser veldig uryddig ut. Mens den er demonterte så bytter jeg alle 4 hovedstrømbrytere. Etter det så begynner jeg å tegne opp batteriene og det som er direkte tilkoblet batteriene. Tror ikke jeg rekker så mye mere på de 7 timer jeg har til rådighet i morgen.

 

 

 

fusebox.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke tid til å begynne å tegne opp noe som helst i dag. Har nok med å prøve og forstår hvordan og hvorfor strømtavla og hovedstrømbrytere er koblet sammen slik den er. Håper noen kan hjelpe meg med å «get my head around» dette.

På bildet under så har jeg merket noen av delene slike:

Hovedstrømbryter

1= Baugtruster

2= Forbruk

3= Emergency (begge)

4= Start

Bokstaven «A» på bryter nummer 2 er en bunt med ledninger som går til automatsikringene på tavla. Når tavla er ferdig montert så er det også en grov positiv kabel koblet på samme pol… men denne kabelen er merket «forbruk» fra før.

Flere av bryterne er koblet sammen med kobberskinner.

Kan det være at det er meningen å ha alle hovebrytere skrud på slik at det er en stor batteribank istedenfor adskilt start og forbruk?

Eller er jeg på bærtur lol J

 

 

 

 

tavleback.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Så vidt jeg klarer å se hvordan det er koblet, ser det slik ut:

Forbruksbatteri er koblet på ene siden av Emergency-bryteren. Nå denne (emergency) står i off-posisjon, så er det bare forbruksbatteriet som forsyner thruster, automatsikringer og ankerwinch.

 

Switcher du emergency-bryteren i på-posisjon, så er batteriene sammenkoblet, og man kan få start på motoren selv om motorbatteriet er "dødt". Det ser ut til å være fornuftig koblet slik jeg tenker, og emergency-bryteren bør vel stå i off-posisjon.:smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer Solseng. Dessuten har jeg koblet en av ledningene feil da jeg satte alt sammen igjen.  Ser det på før og etter bildene nå. Men jeg tror strømmen fra forbruksbatteriene komme inn på «emergency» bryter som er koblet videre til forbruk og baugtrusterbryter via kobberskinnene. Eneste «emergency» gjør når den er slått på er å koble forbruksbanken til startbryter/startbatteriene.

 

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Flere spørsmål men nå handler ikke tråden om å tegne opp anlegget. Det får jeg komme tilbake til. I dag koblet jeg fra alt i og rundt hovedstrømtavla. Byttet strømbrytere og pusset og renset alle koplingspunkter. Smurte alt inn med polfett etterpå.

På bildet under så ser man et samlepunkt for minus. 10 ledninger på en bolt som  går  gjennom veggen til batterikassa. Dette har jeg demontert pusset og renset. Jeg lurer på om dette er en bra løsning eller er det lurt å installere en samleskinne?

 

 

spike.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Nei, den der likte jeg ikke helt. Den ytterste kabelen får mange overganger innover før den når batteriet. Jeg har nok litt slikt selv, men ikk 10 tilkoblinger. En samleskinne er en god ide.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er vel enig med Lars H. Egentlig ikke noe galt om overgangen takler strømtrekket uten at motstanden blir for stor. Hadde det samme på Hulda, og det fungerte på felles minus på motoren. Bruk kontaktfett før du klemmer sammen, eks Dow Corning C4. Får du ikke fatt i noen overprisa produkter, bruk vaselin. På Hulda laget jeg mine egne samleskinner.

Link to post
Share on other sites

Du har en bolt i midten der som etter min forståelse er en vanvittig flott leder og mye bedre enn en tynn samleskinne så lenge du sørger for at det ikke er irr/skitt mellom den og kabelsko, så jeg kjøper ikke argumentet til "Lars H." om mange overganger innover før den når batteriet, og med de mutterene har du jo mulighet til å da til så kabelskoene presser skikkelig mot hverandre ;-)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg forklare litt bedre. Hva både Lars H og jeg er inne på.. Kopper er god leder, rustfritt stål er ikke så god leder. Men greier systemet å transportere det avkrevde antall ampere, så ok. Å stable en haug kabelsko oppå hverandre og skru sammen, vil gi rom for kontaktfeil. Det er et antall flater som skal dele på tiltrekkingsmomentet. Når vi fremmer samleskinner, beskriver vi ikke skinner som ikke er ment å tåle strømlasten, tvert om. Generelt vil samleskinner gi en sikrere strømoverføring. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er så tilfreds med min omlægning (og tak igen til Lars og Hulda og andre for hjælpen!) - ikke mindst fordi en samleskinne bare giver et meget bedre overblik over hele systemet end det rod af ledninger som var i min gamle og som jeg også ser hos dig.

 

Overblik giver ikke bare ro for OCD'en. Det giver også en mulighed for at se hvad der er hvad og dermed også opdage eventuelle problemer inden de opstår.

 

Så min påstand er, at en samleskinne er med til at give orden. Og orden er med til at give overblik - der i sin tur giver mere sikkerhed. 

 

Mit projekt har været et at de mest tilfredsstillende, jeg har lavet. Og jeg er sikker p, at du får samme oplevelse, når du har identificeret alle elementerne og fået overblik og system i ledningsvirvaret. 

 

De kobber-samlere, som jeg ser på billedet, ser i min optik meget hjemmegjorte ud. Er det virkelig autoriseret materiel? 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo legger de mindre ledningene over på en samleskinne men å ha alt på skinner har jeg ikke plass til der hvor ledningene er nå. De fleste er ganske korte og rekker akkurat til samlingsbolten. Jeg har demontert og gått over alt med stålbørste, slipepapir og til og med en flatfil på et par av kabelskoene. Alt satt sammen igjen og strammet ordentlig til. Smurte inn det hel med polfett til slutt.

Kobber-skinnene som mellom hovedbryterne er vel original fra  båten var bygget i 98  (Scand Baltic). De ser litt stusselig og neste hjemmesnekret ut og jeg kan tenke meg å bytte de med noe bedre. Men hva anbefales og hvilke dimensjonene bør de være? Det er ikke mer en ca. 8 – 10 cm mellom bryterne.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...