Jump to content

Avfukter 2017: Meaco DD8L eller AllTemp Handy?


aroneid

Recommended Posts

Har innsett at tørrbollen ikke gjør jobben i Bergen (70-80% RF) og at jeg trenger en avfukter i min Merry FIsher 755. Vet at det finnes en rekke slike tråder (og har lest dem alle), men mange av de er fra 2012 og årene etter, så vil gjerne høre litt mer oppdaterte erfaringer og spesielt etter fjorårssesongen hvor AllTemp Handy kom på markedet.

 

Folk snakker svært varmt om Meaco DD8L og den ser ut som en aktuell kandidat. Liker spesielt godt at den har dvaleprogram som gjør at den ikke kjører konstant, da driftsutgifter er et vesentlig poeng. Varmen gjør også at frostvakten ikke får like mye å gjøre. Noen snakker om slark i roterende deler, men regner jo med at et produkt med garanti og reklamasjon er enkelt å få byttet (ser også at folk har svært gode erfaringer med importøren her inne).

 

Er det noen som har erfaringer med AllTemp Handy derimot? Prisen på de to er omtrent den samme, og denne er jo helt ny (lansert mai 2016 såvidt jeg kunne tolke). De skryter av kulelager på alle 3 motorer og samme produksjonsfabrikk på de fleste deler for å sikre høy kvalitet. Har denne strømsparingsprogram (eller snittforbruk kontra Meaco)? Ut fra bruksanvisningen på nett fant jeg ingenting om dette.

 

Er det en av de to som mangler kritisk funksjonalitet (ser begge har autopåslåing etter strømbrudd blant annet)? Har AllTemp ionisering (og trenger jeg det?)?

 

AllTemp Handy: http://www.clima-norge.no/alltemp-handy-avfukter.html

Meaco DD8L: https://bedre-inneklima.no/produkt/avfukter-privat/luftavfukter-meaco-dd8l-den-komplette-avfukter

Redigert av aroneid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AllTemp Handy ser VELDIG lik ut den avfukteren som jeg kastet for et år eller 2 siden så helt ny er den neppe. Den ble brukt under en byggeperiode og støvet aldeles ned og sovnet inn etter å ha vært demontert og blåst ren flere ganger. Har Meaco nå og kan vel ikke si at jeg merker noen vesentlig forskjell på de to. Betjeningen på min "Alltemp-kloning" så ikke helt lik ut men resten av boksen er identisk.

 

 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om den er basert på tidligere versjoner kan godt være: http://www.byggfakta.no/lansering-av-norsk-luftavfukter-99778/nyhet.html

 

Støvfulle byggeomgivelser er kanskje ikke det mest optimale, regner uansett ikke med at det blir en aktuell problemstilling i båten.

 

Men takk for svar, tolker det vertfall som at du er fornøyd med Meacoen som absolutt er aktuell for meg.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Sandstrøm på elkjøp er I hovedsak som maeco, bare rimeligere og lettere tilgjengelig. Har hatt selv I 3 år og er fornøyd. Etter hva jeg har skjønt har de ny utgavene sniffemodus. 

Ser at disse blir nevnt noen ganger, er det faktisk greit å kjøpe denne og spare noen penger? Går man glipp av noe funksjonalitet?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min Sandstrøm ombord i min lukkede 46 foter i 3mnd nå. Denne har også "sniffefunksjonen" ved at den stopper når "målet" er nådd.

Er meget fornøyd! Miljøet ombord føles like tørt som hjemme i stua, veldig fornøyd så langt. Vurderte Meaco sin, men tok sjansen på å spare 1500,- og angrer ikke enda:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en AllTemp Rs50 hos Maritim for over et år siden som brues i et kjellerrom. Denne fører fuktig luft ut med rør gjennom veggen. Da  slipper man å tømme vannbeholder eller legge vannslange ut. Det ville vert en stor jobb for å få denne frostfri. Den har virket svært bra.

Ser Maritim har AllTemp Handy på tilbud nå.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er at det er "absorpsjonsteknologi" eller "absorpsjonsmetode", altså uten kompressor. 

Da de jeg har sett som har dette vil fungere ned til 0 grader.

Jeg søkte etter absorsjonsteknologi el. i fjor høst, da ELkjøp ikke kunne skaffe sandstrøm modellen før i Februar/Mars.

Kjøpte en latterlig billig brukt modell, av for meg et relativt ukjent merke, men som hadde alle funksjonene til den dyreste varianten til Meaco dd8l

Mener jeg gav 5-600kr, Den holder hele båten knusk tør, har fuktighetsmåler hengende på veggen i båten, den ligger stødtig på 55% når den er i drift.

Så tror vel ikke merket har så mye å si, men den må fungere ned til 0 grader.

Link to post
Share on other sites

Nemo skrev 2 minutter siden:

Kjøpte en AllTemp Rs50 hos Maritim for over et år siden som brues i et kjellerrom. Denne fører fuktig luft ut med rør gjennom veggen. Da  slipper man å tømme vannbeholder eller legge vannslange ut. Det ville vert en stor jobb for å få denne frostfri. Den har virket svært bra.

Ser Maritim har AllTemp Handy på tilbud nå.

Ja, var innom Maritim på lørdag. Men Meaco er også på tilbud andre steder til samme pris (ca 3500). Men til mitt bruk tipper jeg at det er litt ett-fett hva jeg velger, begge er vel mer enn gode nok.

 

Gew77 skrev 32 minutter siden:

Jeg har hatt min Sandstrøm ombord i min lukkede 46 foter i 3mnd nå. Denne har også "sniffefunksjonen" ved at den stopper når "målet" er nådd.

Er meget fornøyd! Miljøet ombord føles like tørt som hjemme i stua, veldig fornøyd så langt. Vurderte Meaco sin, men tok sjansen på å spare 1500,- og angrer ikke enda:)

Litt redd for å angre selv, derfor veldig usikker. Men klart, 1500 er jo litt til driftsutgifter. Men har disse auto-on etter strømbrudd? Iflg Elkjøp sine spørsmål&svar så må den skrus på manuelt (om det er denne vi snakker om, https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e )

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 4 minutter siden:

Det viktigste er at det er "absorpsjonsteknologi" eller "absorpsjonsmetode", altså uten kompressor. 

Da de jeg har sett som har dette vil fungere ned til 0 grader.

Jeg søkte etter absorsjonsteknologi el. i fjor høst, da ELkjøp ikke kunne skaffe sandstrøm modellen før i Februar/Mars.

Kjøpte en latterlig billig brukt modell, av for meg et relativt ukjent merke, men som hadde alle funksjonene til den dyreste varianten til Meaco dd8l

Mener jeg gav 5-600kr, Den holder hele båten knusk tør, har fuktighetsmåler hengende på veggen i båten, den ligger stødtig på 55% når den er i drift.

Så tror vel ikke merket har så mye å si, men den må fungere ned til 0 grader.

Ifølge Elkjøp-lenken jeg postet i forrige innlegg, er ikke den modellen (som jeg har tolket som den folk har kjøpt) med absorpsjonsteknologi om man leser spørsmål-og-svar-feltet. Er det feil svar fra Elkjøp her?

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, aroneid said:

Ifølge Elkjøp-lenken jeg postet i forrige innlegg, er ikke den modellen (som jeg har tolket som den folk har kjøpt) med absorpsjonsteknologi om man leser spørsmål-og-svar-feltet. Er det feil svar fra Elkjøp her?

Den er i alle fall uten kompressor står det å lese på Elkjøp sin side. Så hvis den ikke har absorpsjonsmetoden, vet ikke jeg hva den har. Er nok feil svar fra Ellkjøp.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt fornøyd med AllTemp Handy  i vår Aqvador 26HT , så stillegående att da går greit å ha den i bruk i cabinen når me sover,  stillbart spjeld som styrer luft,  tørker luften  effektivt og rimeligt også når da e kjøligt ute, og så e da trinløs vribryter for regulering av ønsket luftfuktighet (eit must),  I garasjen har eg den billigge saken dei selge hos elkjøp den e godt effektiv når da e temperatur i rommet,,,  men stor klumpete , støyande og helst litt dyr i drift,   ellendig kontrollpanel som styre sitt eget liv.

Vurderte Meaco dd8l men likte kontroll panelet til AllTemp Handy så godt at valet var lett   :-)

 

Redigert av Gazella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg endte opp med en Meaco DD8L.

 

Konkluderte med at til mitt behov ville det være det samma om jeg endte opp med Meaco eller AllTemp. Hadde egentlig planer om å kjøpe AllTemp på Maritim senere i uka, men en e-post til importør av Meaco gjorde at jeg fant ut at en Monter-butikk på vei hjem solgte disse. Når de matchet tilbudsprisen Best Marin har på Meaco til 3290 (normalt 3890 hos Monter), så slo jeg til. Sandstrøm er utsolgt hos Elkjøp i nærheten og på nett og har forventet levering rundt desember, så da utgikk det.

 

På noen timer var RF redusert fra 75 til 45% i kabin, og fra 85 til 60% i lugar (på en sikkert noe ustabil måler fra Biltema), og temperaturen gikk fra 7 til 13 grader.

 

Nå bruker jeg den innebygde vanntanken, men tenker å gå over til slangedrenering. I den anledning har jeg 2 spørsmål:

1. Fra vasken i pantry går sluken rett ut til skrogsiden og renner ned i sjøen. Kan jeg drenere via denne, eller er det muligheter for at det fryser i røret? Bor i Bergen, så vi snakker vel ikke -20 på vintern (da er det vel uansett ikke poeng med avfukter uansett).

2. Ser flere drenerer til kjølsvinet, altså til bunn av båten. Er dette problemfritt? Jeg har 2 lensepumper, men tror ikke noen av dem har auto-start (manuellstart på dash). Det vil vel trolig ikke fryse siden dette er i nærheten av sjøen, men er det gunstig å ha vann liggende her frem til du er innom og skrur på lensepumpen innimellom? Båten er en Merry Fisher 755.

Link to post
Share on other sites

Rett i vasken bør gå glimrende, i alle fall om du ikke var vannlås og det pleier det ikke å være på slike vasker.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører denne rett I vasken, men har opplevd ved noen anledninger at det fryser til I skroggjennomføringen. Nå er størrelsen på vasken hos meg rimlig stor, så jeg har ikke opplevd at vann har flommet over I vasken.

Jeg holder til I Rogaland, så vi har nok de same forholdene.

 

 

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 37 minutter siden:

Rett i vasken bør gå glimrende, i alle fall om du ikke var vannlås og det pleier det ikke å være på slike vasker.

Nei, det tror jeg nok kan stemme.

 

Geir Kallevik skrev 13 minutter siden:

Jeg kjører denne rett I vasken, men har opplevd ved noen anledninger at det fryser til I skroggjennomføringen. Nå er størrelsen på vasken hos meg rimlig stor, så jeg har ikke opplevd at vann har flommet over I vasken.

Jeg holder til I Rogaland, så vi har nok de same forholdene.

 

 

Flott! Er plass til noen liter der, ja. Ser også at Meaco har varmekabel tilpasset dette behovet om det skulle bli aktuelt. http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=1618

Link to post
Share on other sites

Hos oss er  "Maeco JUNIOR" en utmerket luftavfukter, og som holder det som loves i f.eks. nedenstående video:

Også jeg har slange fra Maecoen NED i en ti-liters bøtte. Bøtta har vært mer enn halvfull gangene jeg  (en gang i uka),
har sett til båten. Båten ligger på vannet hele året.
 

 

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min Meaco DD8L i september 2011, og den har gått nesten kontinuerlig fram til april 2017, da gikk lageret i viftemotoren. 

 

Sendte den til Bedre Inneklima AS i sandefjord for reparasjon. Men posten klarte å rote den bort under transporten. 

Da jeg fortalte dette til Bedre Inneklima fikk jeg en god pris på en ny Meaco DD8L Zambezi.

 

Det er en forbedring av gamle DD8L, bruker også mindre strøm enn den gamle da den slår av vifta ved lav fuktighet. Den har også et display som viser hvor mye fuktighet det er i rommet.

 

Kan gå god for både Bedre Inneklima AS og Zambezien  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte min rett i vasken når den stod på land i fjor høst. Det endte med is i skroggjennomføringen. I år har jeg den stående med slange ned i en 25 liters vannkanne. Det er helt utmerket, og har ikke trengt å tømme den enda, så om du ser til båten en gang i uken eller noe vil du ikke trenge å være bekymret for at den går full.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en DD8L og den fungerer helt utmerket og stopper når målet er nådd, vel sist vinter hadde jeg på underfundig vis klart å tette til snifferen med litt tape så apparatet gikk til all fukt i båten var ute og sengebunnene var blitt buet :-). Effektiv er den i hvert fall, og jeg har slange i vasken

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var Sandstrøm avfukter kommet ombord. Kuldegrader i Bergen er ikke til å spøke med. Det varer i noen dager, deretter kommer regnet og temperaturen stiger til pluss 10. Så kommer kulden igjen...

 

Sandstrøm avfukter SDH08L15E 1995.- hos Elkjøp. Slangen rett i vasken i byssen.

DSC_0091.jpg.6b25fac7a200952072e819ffe576fbfe.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...