Jump to content

Har 2 E80 Raymarine plottere, skifte ut 1 med C140w ?


Trophy

Recommended Posts

Har 2 E80 plottere  som er koblet sammen og den på flybridge mottar signaler fra GPS og Radar. Siden eg holder på med dashbord nede og har plass til større plotter, så lurer eg på om eg kan bruke en C140w. Den har samme tilkoblingsmulighet på baksiden som E80. Grunnen til dette er at eg får utnyttet instrumentplaten bedre og eg liker å kjøre radarbilde og kartbilde ved siden av hverandre.

C140w har innebygd GPS, men kan den likevel bruke  kartdata fra E80 ? Noe som kan gå galt her eller må eg satse på en annen plotter som E120 eller E120w ?

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tok sjansen og kjøpte en C120w rundt juletider og koblet den opp mot min E80 med seatalk HS kabel. Fikk opp melding om at C serie snakker kun med andre C serie...Men en på båtbutikken som eg handler en del med sier at elektronikkeksperten som de samarbeider med at det skal gå hvis begge plottere E og C serie er oppgradert med nyeste programvare. Det er ikke min E80. Like greit å selge å selge den igjen og gå for en E120W , koster vel et par båtlapper mer... elektronikkeksperten koster vel den og :-)) Noe eg overser her ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ville nok prøvd å oppgradere. Programvare og instruks  ligger jo gratis på Raymarine sine sider. Du trenger en tom minnebrikke og en kortleser for denne. Da er det bare å laste ned nyeste SW, pakke ut filene til minnebrikke, sett den i plotteren, og gjøre som beskrevet. 

Er ikke rare jobben dette, og vanskelig å gjøre feil.

Kan jo hende at de på båtbutikken også kan være behjelpelig med å låne deg en brikke med siste SW. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har oppgradert software på E80 tidligere og har liggende en sånn minnebrikke liggende, som eg ikke finner igjen....

Får prøve med en ny leteaksjon ?

Skal ligge en tråd her på båtplassen om hvordan  oppgradere software, men finner den ikke. Noen som har vært inne på den nylig?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

du trenger en Compact Flash brikke (fåes bl.a i fotosjapper) og laste ned siste SW fra Raymarine. Du finner også manual på samme side som du laster ned fila. Følg den til punkt og prikke, så går det bra. Filen du har lastet ned må pakkes ut og legges på minnebrikken .

Lenge siden jeg har oppdatert Classic serien, men mener den går igang automatisk når du skrur på med SW brikken inne.

 

Edit: link til SW download for E classic http://www.raymarine.no/view/?id=3753

C serie wide her http://www.raymarine.no/view/?id=3766

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...