Jump to content

Kjøleproblemer på VP MD21A


Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann folkens. Jeg har en Scand Classic med en VP MD21A motor som jeg totalt overhalte i vinter. Har ikke brukt den veldig mye i løpet av sesongen men den har fungert meget bra helt til i dag. På sist tur vi var ute så begynte lavtrykks diesel pumpen å lekke. Så jeg byttet denne samt olje og filter siden det nå begynner å nærme seg vinter. 

 

Temperaturen har i sommer holdt seg dønn stabil hele sesongen. Uansett turtall. Men i dag så nærmer den seg rødt bare jeg gav på litt. Fikk den heller ikke ned nesten bare ved å gå tomgang. 

 

Jeg har sjøvann filter med klart glass. Kjøpt på maritim. Jeg ser det kommer vann her. Kanskje litt mindre enn normalt. Blåste gjennom slangen ut gjennom gjennomføringen for å se om noe var fast der men det kjentes greit ut. 

 

Når jeg kjenner på selve varmevekslere så er den kald der hvor sjøvannet går inn samt der hvor det går ut og videre til eksos manifold. Derfor mistenker jeg ikke at det er noe galt med sjøvann tilførselen. Impeller var også ny i vinter. 

 

Så jeg mistenker noe galt med ferskvann biten. Her er også termostat ny. Så neste synder må nesten være vann pumpen. Drivreimen var stram så den går fort nok rundt. Men hvordan kan jeg sjekke om denne er i orden? 

 

En annen ting jeg ser er at kjølevannet er noe grumsete. Det har det for så vidt vert helt siden jeg fylte på etter overhaling en. Hele systemet ble sjekket og renset under overhaling en. 

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør sjekke 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om sjøvann ut fra varmeveksleren er kaldt mener jeg du kan utelukke manglende gjennomstrømning.

At impelleren på vannpumpen har løsnet høres ikke sannsynlig ut. Det normale er at den sitter så hardt at den ikke lar seg fjerne. (for å overhale pumpen).

Om dynamoen fungerer normalt er iallfall remmen stram nok. Hadde lagrene i pumpen skjært seg slik at den ikke lar seg dreie rundt ville vifteremmen vært historie på relativt kort tid.

Vil normalt også ha lekket kjølevæske ut fra inspeksjonhullet på pumpen i lang tid før det er noen risiko for at lagrene havarerer, men du kan jo sjekke visuelt at reimhjulet  går rundt.

  • Har du sett ned i varmeveksleren om det er bevegelse i vannet når motoren har oppnådd riktig temperatur og termostaten åpner? Vannet her blir også "kokvarmt" når det skjer.
  • Finnes det mulighet for at termostaten har for høy temperatur? Originalen er vel på ca 70 grader. Om du har fått en termostat beregnet for bil kan den ha vesentlig høyere åpningstemperatur. Da vil temperaturen være relativt stabil høy uavhengig av belastning.
  • Er du sikker på at motoren virkelig går varm? Tenker på at det kan være en målefeil.


Misfarging av kjølevannet kan tyde på lekkasje mellom saltvann og kjølevæske i varmeveksleren.. A-motoren har platekjøler med tynne vegger og om den ikke er byttet det det er det dessverre ikke uvanlig at de lekker, motoren er vel ca 40 år gammel.

Link to post
Share on other sites

Takk for ett godt svar.

 

Jeg har ekspansjonstank som er montert over nivået på selve varmeveksleren så har ikke mulighet til å åpne på denne uten å miste vann.

Når det gjelder lekkasje fra saltvann så ville vel nivået i denne økt noe? Denne har vert nokså stabil i hele sommer.

Når det gjelder termostaten så husker jeg ikke helt hvor jeg kjøpte denne. Men mener det var en original VP del. Når det er sagt så har den fungert meget bra i hele sommer. Da har temperaturen ligget der den skal uansett hvilket turtall jeg har kjørt den på.

 

Om det er feil med måler har jeg og tenkt litt på. Selve varmeveksleren er varm når jeg tar på den. Har vurdert å sjekke på ny med ett annet instrument. Men det blir en av de siste sjekkene jeg kommer til å gjøre da jeg ikke tror denne er synderen. Dynamoen ladet som normalt.

 

Det jeg tenkte å gjøre for å feilsøke er følgende:

 

Sjekke impeller (lite sannsynlig men greit å ta ut å sjekke)

Sjekke termostat

Sjekke inntak under båt

Ta av vannpumpe (Har muligens en fra en delemotor jeg kan ta)

Eventuelt ta av hele kjølesystemet igjen. Dette var helt renset og fint når jeg monterte det tidligere i år. 

 

Er ett lite mysterie dette da alt utenom vannpumpen har vert i deler!

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev On 11/14/2017 at 8.35:

Selve varmeveksleren er varm når jeg tar på den.

 

Den skal ikke være bare varm, men glovarm. Metall med høyere temperatur enn 60 grader kan man ikke holde hånden på.

Det er ikke nødvendigvis sikkert at nivået i ekspansjonsbeholderen vil gi noen klar indikasjon på om varmeveksleren lekker, det har vi sett eksempler på tidligere.

Spørs også hvor forurenset vannet er, er væsken fortsatt grønn/blå?

 

Bør være enkelt å finne ut om den inneholder saltvann, f.eks. vil natriumklorid gi en gul flamme om man brenner det med propanflamme.

Mener også det har vært nevnt enkle kjemiske analyser på forumet tidligere.

 

Noen kjemikere som kan forklare hvordan en amatør-analyse kan gjøres?

Link to post
Share on other sites

Vannet er mer brunt enn blått. Men det ble det nesten med en gang. Mener jeg har lest en plass att dette ikke er unormalt på disse motorene. 

 

Jeg tok ikke så mye på varmeveksleren men den er varm der hvor ferskvann et er. Men ikke der hvor saltvann et går ut av veksleren. Derfor jeg antar at det er nok saltvann. 

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke føler og måler, men av en eller annen grunn så stoler jeg på denne. 

 

Når det gjelder kjølevæsken så har som sagt motor vert helt i deler i fjor vinter. Var ikke mye rust å spore, men noe kan det ha vert. Så skal få tatt en systemrens. Har faktisk en flaske stående. 

Link to post
Share on other sites

Ms3 giret har to sinkstaver, den ene er litt kortere enn den andre. Om man setter i feil lengde ksn det blokere vannstrømmen. Da jeg hadde samme gir og samme motor, brakk den ene staven og ble liggende å sperre i ene benden på giret, sabla jobb å få ut.

Når toppakningen på min md21b gikk, fikk jeg høy temperatur.

Fornuftig og sjekke oljekjøleren, flere som har opplevd at det tetter seg der. Jeg fant mye skit i min.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var en tur i båten i dag egentlig bare for å se til at alt var greit. Tenkte jeg skulle starte å se om den fremdeles gikk varm. Kjørte den på 1100 omdreininger ca, å den ble for varm. Begynte å krype opp mot rød merket. Så kjente jeg på varmeveksleren. Den hadde bare en liten lunk. Så jeg skrudde ut termostaten for å se om det gjorde noen endring. Og det kan man si det gjorde. Nå fikk jeg ikke opp temperaturen en gang.

 

Så tok den med hjem for å sjekke om den åpnet, og eventuelt på hvilken temperatur. Den åpnet faktisk på 80 grader ca. Men første gangen så gikk det veldig seint. Så tror kanskje det kan ha vert noe dritt som blokkerte, for det var liten tvil om at det var termostaten som var problemet. Så får kjøpe inn en ny termostat, samt flushe systemet skikkelig. Har en flaske med systemrens som jeg kommer til å kjøre. Spyler igjennom med rent vann før jeg har på system rens. Så blir det ny kjølevæske å ny termostat etterpå. Så får en satse på at det holder. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Liten oppdatering her. 

 

Har nå fått kjørt system rens på motoren, samt kjørt igjennom systemet mange ganger med ferskvann. Ny kjølevæske blir nå ikke brun med en gang jeg hiver i ny. Prøvde meg med grønn kjølevæske denne gang. 

 

Siden jeg var usikker på termostaten så kjøpte jeg en ny slik som åpner på 70 grader. Etter at alt var klart og pakningsmassen på lokket til veksleren var tørt var det tid for ny test. Den var akkurat lik som før. Denne gang lot jeg den gå litt for å se om termostaten faktisk åpnet. Siden jeg var rimelig sikker på at det var skikkelig sirkulasjon, og termostaten var ny så begynte jeg å tro at det var noe galt med måleren. Og etter en liten stund med måler på rød merket så kjente jeg at varmeveksler ble varm og Termostat åpnet. 

 

Så stoppet for den gang. Har som sagt delemotor liggende så tok temp giveren fra denne. Veldig lite sannsynlig at disse ryker men den er enklest å bytte. 

 

I dag prøvde jeg igjen med ny giver. Akkurat likt. Hadde vert å kjøpt meg ett ir termometer for å sjekke. Å fikk maks 75 grader på topp og blokk. Noe som tilsvarer med at Termostat åpner på 70 grader. Instrumentet var nesten i bunn på rød merkingen så dette har nok tatt kvelden etter snart 40 år i tjeneste. 

 

Så I morgen blir det handlet nytt instrument og giver så får vi se hva som skjer da. 

 

Men alt tyder på at motor har vert i fineste orden hele tiden. 

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket kabler til instrumentet? Har vel sagt det mange ganger i andre tråder, men en tempmåler viser for høy verdi om minuskabel til instrument har dårlig kontakt. Sjekkes enkelt ved å strekke en testkabel fra instrumentets minuskontakt til et punkt som du er 100% sikker på har kontakt med batteri minus. Strekk gjerne direkte til batteriets minuspol om du er usikker. Original minusledning trenger ikke fjernes under denne testen. Hvis måler nå faller til normal temp legger opp ny minuskabel.           Neste test er kabel til giveren. Hvis denne berører gods et sted blir også verdien for høy. Koble fra originalkabel både på giveren og bak på instrument. Strekk en ny testkabel direkte fra giver og til instrumentets giverkontakt . Hjelper det så er feilen i giverkabel. Så om det nye instrumentet også viser feil kan de to ovenevnte tester gjøres.

Link to post
Share on other sites

Sikkert lurt med nye kabler, men gjør du dette i en operasjon får du aldri svar på hvor feilen lå om det nå viser seg og være ok . Derfor hadde jeg strekt nye kabler først til den gamle giveren og instrumentet. Fremdeles for varm, kobler du bare  til  ny giver og instrument på de nye kablene og håper på at det nå viser lavere temp.          Det er litt riski og legge opp nye kabler bare til det nye instrumentet for da kan det være at de andre instrumentene fremdeles har dårlig kontakt med batteri minus . Alt etter hvordan de er koblet. Derfor kan det være lurt og finne ut om feilen var i kabler eller instrument eller giver.

Link to post
Share on other sites

Det ble faktisk bare byttet instrument, ingen kabler. Som jeg trodde så var alt av kabelsko og ledninger nye på instrumentet. Eneste kabel som var gammel var den ned til giver, men denne hadde og nye kabelsko. 

 

Etter bytte av instrument viser den riktig. Det nye instrumentet viser grader å den var aldri over 80 grader noe som stemmer med det jeg måler på topp og blokk... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...