Jump to content
Mr_Stian

Kjøleproblemer på VP MD21A

Recommended Posts

Mr_Stian   
Mr_Stian

Heisann folkens. Jeg har en Scand Classic med en VP MD21A motor som jeg totalt overhalte i vinter. Har ikke brukt den veldig mye i løpet av sesongen men den har fungert meget bra helt til i dag. På sist tur vi var ute så begynte lavtrykks diesel pumpen å lekke. Så jeg byttet denne samt olje og filter siden det nå begynner å nærme seg vinter. 

 

Temperaturen har i sommer holdt seg dønn stabil hele sesongen. Uansett turtall. Men i dag så nærmer den seg rødt bare jeg gav på litt. Fikk den heller ikke ned nesten bare ved å gå tomgang. 

 

Jeg har sjøvann filter med klart glass. Kjøpt på maritim. Jeg ser det kommer vann her. Kanskje litt mindre enn normalt. Blåste gjennom slangen ut gjennom gjennomføringen for å se om noe var fast der men det kjentes greit ut. 

 

Når jeg kjenner på selve varmevekslere så er den kald der hvor sjøvannet går inn samt der hvor det går ut og videre til eksos manifold. Derfor mistenker jeg ikke at det er noe galt med sjøvann tilførselen. Impeller var også ny i vinter. 

 

Så jeg mistenker noe galt med ferskvann biten. Her er også termostat ny. Så neste synder må nesten være vann pumpen. Drivreimen var stram så den går fort nok rundt. Men hvordan kan jeg sjekke om denne er i orden? 

 

En annen ting jeg ser er at kjølevannet er noe grumsete. Det har det for så vidt vert helt siden jeg fylte på etter overhaling en. Hele systemet ble sjekket og renset under overhaling en. 

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør sjekke 

Redigert av Mr_Stian
Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Scand Classic Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Ingar   
Ingar

Om sjøvann ut fra varmeveksleren er kaldt mener jeg du kan utelukke manglende gjennomstrømning.

At impelleren på vannpumpen har løsnet høres ikke sannsynlig ut. Det normale er at den sitter så hardt at den ikke lar seg fjerne. (for å overhale pumpen).

Om dynamoen fungerer normalt er iallfall remmen stram nok. Hadde lagrene i pumpen skjært seg slik at den ikke lar seg dreie rundt ville vifteremmen vært historie på relativt kort tid.

Vil normalt også ha lekket kjølevæske ut fra inspeksjonhullet på pumpen i lang tid før det er noen risiko for at lagrene havarerer, men du kan jo sjekke visuelt at reimhjulet  går rundt.

  • Har du sett ned i varmeveksleren om det er bevegelse i vannet når motoren har oppnådd riktig temperatur og termostaten åpner? Vannet her blir også "kokvarmt" når det skjer.
  • Finnes det mulighet for at termostaten har for høy temperatur? Originalen er vel på ca 70 grader. Om du har fått en termostat beregnet for bil kan den ha vesentlig høyere åpningstemperatur. Da vil temperaturen være relativt stabil høy uavhengig av belastning.
  • Er du sikker på at motoren virkelig går varm? Tenker på at det kan være en målefeil.


Misfarging av kjølevannet kan tyde på lekkasje mellom saltvann og kjølevæske i varmeveksleren.. A-motoren har platekjøler med tynne vegger og om den ikke er byttet det det er det dessverre ikke uvanlig at de lekker, motoren er vel ca 40 år gammel.

Bostedskommune: Vest-Agder, Søgne

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mr_Stian   
Mr_Stian

Takk for ett godt svar.

 

Jeg har ekspansjonstank som er montert over nivået på selve varmeveksleren så har ikke mulighet til å åpne på denne uten å miste vann.

Når det gjelder lekkasje fra saltvann så ville vel nivået i denne økt noe? Denne har vert nokså stabil i hele sommer.

Når det gjelder termostaten så husker jeg ikke helt hvor jeg kjøpte denne. Men mener det var en original VP del. Når det er sagt så har den fungert meget bra i hele sommer. Da har temperaturen ligget der den skal uansett hvilket turtall jeg har kjørt den på.

 

Om det er feil med måler har jeg og tenkt litt på. Selve varmeveksleren er varm når jeg tar på den. Har vurdert å sjekke på ny med ett annet instrument. Men det blir en av de siste sjekkene jeg kommer til å gjøre da jeg ikke tror denne er synderen. Dynamoen ladet som normalt.

 

Det jeg tenkte å gjøre for å feilsøke er følgende:

 

Sjekke impeller (lite sannsynlig men greit å ta ut å sjekke)

Sjekke termostat

Sjekke inntak under båt

Ta av vannpumpe (Har muligens en fra en delemotor jeg kan ta)

Eventuelt ta av hele kjølesystemet igjen. Dette var helt renset og fint når jeg monterte det tidligere i år. 

 

Er ett lite mysterie dette da alt utenom vannpumpen har vert i deler!

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Scand Classic Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Ingar   
Ingar
Mr_Stian skrev for 7 timer siden:

Jeg har ekspansjonstank som er montert over nivået på selve varmeveksleren så har ikke mulighet til å åpne på denne uten å miste vann.

Når det gjelder lekkasje fra saltvann så ville vel nivået i denne økt noe? Denne har vert nokså stabil i hele sommer.

Når det gjelder termostaten så husker jeg ikke helt hvor jeg kjøpte denne. Men mener det var en original VP del. Når det er sagt så har den fungert meget bra i hele sommer. Da har temperaturen ligget der den skal uansett hvilket turtall jeg har kjørt den på.

 

Selve varmeveksleren er varm når jeg tar på den.

 

Den skal ikke være bare varm, men glovarm. Metall med høyere temperatur enn 60 grader kan man ikke holde hånden på.

Det er ikke nødvendigvis sikkert at nivået i ekspansjonsbeholderen vil gi noen klar indikasjon på om varmeveksleren lekker, det har vi sett eksempler på tidligere.

Spørs også hvor forurenset vannet er, er væsken fortsatt grønn/blå?

 

Bør være enkelt å finne ut om den inneholder saltvann, f.eks. vil natriumklorid gi en gul flamme om man brenner det med propanflamme.

Mener også det har vært nevnt enkle kjemiske analyser på forumet tidligere.

 

Noen kjemikere som kan forklare hvordan en amatør-analyse kan gjøres?

 

 

Bostedskommune: Vest-Agder, Søgne

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mr_Stian   
Mr_Stian

Vannet er mer brunt enn blått. Men det ble det nesten med en gang. Mener jeg har lest en plass att dette ikke er unormalt på disse motorene. 

 

Jeg tok ikke så mye på varmeveksleren men den er varm der hvor ferskvann et er. Men ikke der hvor saltvann et går ut av veksleren. Derfor jeg antar at det er nok saltvann. 

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Scand Classic Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Ingar   
Ingar

At det er normalt med missfarget kjølevæske har jeg ikke hørt før. Men alle motorer vil jo etterhvert få brun væske om den ikke byttes på mange år.

 

Kan tenkes at systemet var fullt av rust, da vil jo ny frostvæske fort bli brun. Isåfall kan du bruke Systemrens eller lignende.

Bostedskommune: Vest-Agder, Søgne

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
matros72   
matros72

Sikker på at det ikke er temp føleren som lurer deg? Mål temperatur på motoren med en laser måler. Da ser du fort om det er noe galt med kjølingen,eller om det er føleren som lurer deg. 

Bostedskommune: Nord-Trøndelag, Vikna

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mr_Stian   
Mr_Stian

Skal sjekke føler og måler, men av en eller annen grunn så stoler jeg på denne. 

 

Når det gjelder kjølevæsken så har som sagt motor vert helt i deler i fjor vinter. Var ikke mye rust å spore, men noe kan det ha vert. Så skal få tatt en systemrens. Har faktisk en flaske stående. 

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Scand Classic Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
autohelm   
autohelm

Hvilket gear har du på denne?

Bostedskommune: Utlandet Båtfabrikat/modell: forra 1962 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Navn: TrineMi

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Ronald   
Ronald

Hos meg, riktignok 21B, var det fort gjort å ta termostaten helt ut. Kjør så uten termostat, og se om den klarer å holde temperaturen nede, i praksis for kaldt. Blir den for varm også da, så er noe gakt med sirkulasjonen. I motsatt fall peker mye i retning termostaten.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mr_Stian   
Mr_Stian

Mener gearet er ett MS3 gear. Å kjøre uten termostat har jeg ikke tenkt på det kan jeg og prøve ja :) 

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Scand Classic Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
autohelm   
autohelm

Har du sjekket kjøleren på gearet? Jeg var plaget med kjøling med samme symptomer. 

Bostedskommune: Utlandet Båtfabrikat/modell: forra 1962 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Navn: TrineMi

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mr_Stian   
Mr_Stian

Den har jeg ikke sjekket nei. Det blir nok en del av planen å sjekke denne. Samt oljekjøleren. 

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Scand Classic Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
jørn   
jørn

Ms3 giret har to sinkstaver, den ene er litt kortere enn den andre. Om man setter i feil lengde ksn det blokere vannstrømmen. Da jeg hadde samme gir og samme motor, brakk den ene staven og ble liggende å sperre i ene benden på giret, sabla jobb å få ut.

Når toppakningen på min md21b gikk, fikk jeg høy temperatur.

Fornuftig og sjekke oljekjøleren, flere som har opplevd at det tetter seg der. Jeg fant mye skit i min.

Redigert av jørn
Bostedskommune: Østfold, Fredrikstad Båtfabrikat/modell: GP 700SE Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Navn: GP Kallesignal: LA4377 MMSI: 257013380

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mr_Stian   
Mr_Stian

Var en tur i båten i dag egentlig bare for å se til at alt var greit. Tenkte jeg skulle starte å se om den fremdeles gikk varm. Kjørte den på 1100 omdreininger ca, å den ble for varm. Begynte å krype opp mot rød merket. Så kjente jeg på varmeveksleren. Den hadde bare en liten lunk. Så jeg skrudde ut termostaten for å se om det gjorde noen endring. Og det kan man si det gjorde. Nå fikk jeg ikke opp temperaturen en gang.

 

Så tok den med hjem for å sjekke om den åpnet, og eventuelt på hvilken temperatur. Den åpnet faktisk på 80 grader ca. Men første gangen så gikk det veldig seint. Så tror kanskje det kan ha vert noe dritt som blokkerte, for det var liten tvil om at det var termostaten som var problemet. Så får kjøpe inn en ny termostat, samt flushe systemet skikkelig. Har en flaske med systemrens som jeg kommer til å kjøre. Spyler igjennom med rent vann før jeg har på system rens. Så blir det ny kjølevæske å ny termostat etterpå. Så får en satse på at det holder. 

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Scand Classic Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×