Jump to content

Hva er kostnaden med 300hk dieselmotor? Anbefalt merke?


jøran123

Recommended Posts

Hei. Har nå etter flere seilbåter og snekker, bestemt meg for å gå over til hurtiggående motorbåt. Ser for meg Skilsø 33, Riviera 925 og lignende med fb. Ca 8-900 båtpenger. Ønsker også kun en motor med aksling. Leser en del på forumet om skrekkhistorier med motorer som havarerer på mange måter, ble litt skremt av historier fra både Yanmar 290 og Volvo D6 med kostnader i hundretusenkronersklassen. Tidligere så har jeg ikke tenkt så mye på kostnadene med å eie motorer på rundt 20-30 hk.

Er det slik at har man motorer på ca 300 hk så må man regne med store kostnader, eller er det kun noen få skrekkhistorier man hører om? Er det noe man bør være ekstra oppmerksom på ved kjøp av motorer som har gått ca 1000 timer? Jeg skifter olje, filter og impeller selv. Er det noen motorer man bør holde seg unna? Er klar over at jeg får et annet forbruk (10 gangen) men håper ikke vedlikeholdskostnadene øker med det samme:)

 

mvh

Jøran

 

Link to post
Share on other sites

Personlig er jeg noe tvilende til volummessig små motorer med mye effekt og høyt  turtall men det er kanskje bare mine fordommer..

Jeg har selv 30 år gamle motorer , Volvo TAMD 61A,  2x306 hk på strake aksler. motorer med lavt turtall og 0 elektronikk og foreløpig ingen feil heller men de er godt vedlikeholdt og normale slitedeler er byttet. Jeg har inntrykk av at nyere motorer kan være noe mer følsomme pga alle sensorer de er utstyrt med.

 

Uansett er det viktig å holde et godt forebyggende vedlikehold.

 

Aksel er etter min mening en fordel da drev lettere ryker og speielt hvis tidligere eiere har mishandlet de litt. Drev er også en mer kompleks konstruksjon med dertil større muligheter for feil. Ulempen med strak aksel er noe høyere forbruk men det kan man leve godt med etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Tja, om du hadde 1000 kr i året på vedlikehold/ servicedeler på en påhengsmotor, så kan du nok regne med 10gangen. ?

 

Du sikter deg kanskje inn på 6-10 år gammel båt? Ergo utenfor garantitid. 

Motorskadeforsikring er en mulighet for å begrense risiko første åra. 

 

Jeg tenker at det er viktig å gå igjennom hvilke oppdateringer motor og fremdrift har hatt. Hvilke reklamasjonssaker har vært. Har kjølere blitt renset? Dyser testet?

Deretter betyr det mye om selger kjenner båten og motoren sin. På mange måter er det tryggere å

kjøpe av en selger som har tatt service selv, samvittighetsfullt og som har innsikt. Peilet olje jevnlig og kan fortelle om når og hvordan han inspiserte og drenerte dieseltanken sist. 

Det er jo som med bil, enkelte åpner ikke panseret mellom hver service. 

 

Motorfeil koster en del... men jaggu kan det koste, ikke minst tid, om det er feil/ slitasje  på båten forøvrig også. 

 

D6 er gode motorer det, så det skal du ikke være redd for å kjøpe. 

 

Eksepel: demontering av kjølere,rens og montering med ny o-ringer  på D6 koster på et verksted 25-30tusen. 

 

Men ny kalesje til båten kan koste omtrent det sammme. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 5 minutter siden:

 

Eksepel: demontering av kjølere,rens og montering med ny o-ringer  på D6 koster på et verksted 25-30tusen. 

 

 

Noe man ikke trenger å gjøre for å rengjøre vekslerne på disse motorene. CIP-cleaning med inspeksjon av endelokk før/etter rengjøring er mer enn godt nok, vel og merke om man har rett utstyr og vet hvordan jobben skal gjøres slik at dette blir korrekt og fullstendig.

 

Har hatt 2 stk. D6 på samme båt i 7 år nå og det er vel noe med den laveste motorkostnadene jeg har hatt selv om alle servicer er fulgt hver eneste sesong. Gjør du jobben selv koster årlig motorservice på disse ikke mer enn 4-5 lapper med bruk av originale deler samt olje for hver motor. Litt mer på de utvidede servicene (5-års, gearoljebytte, etc).

 

Dette fordrer at forrige eier(e) har fulgt opp motorene tilsvarende, om ikke kan du ende opp med en kostnadsbombe uansett hva du kjøper.

 

Dyser testes ikke på common-rail motorer. Man kan sjekke returmengden med en enkel test om man ønsker det. D6 har hydrauliske ventilløftere så det er heller ingen ventiljusteringer som skal foretas.

 

Og rak aksling er naturligvis å foretrekke hva gjelder vedlikehold. Det er helt problemfritt. Kun oljebytte samt filterbytte på gir, noe du gjør på 20 minutter på de ZF-gearene jeg har.

 

Dieselkostnadene er langt større enn servicekostnadene på motor på en gjennomsnittlig sesong. Det gjelder alle motorbåtene jeg har hatt med flere motormerker representert. Så dette er det ingen grunn til å bli skremt av.

 

Større motorhavarier på nyere motorer er i høyeste grad unntaksvis selv om det ikke er noen regel uten unntak. Og de som har erfart havari på nyere motorer har vel i svært få tilfeller måtte dekke dette selv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Nå er det ikke påhengsmotorer jeg har hatt tidligere, men ca 30 hk innenbords diesel. Både Yanmar og Volvo Penta. Servicekostnader på ca 2000?  Forbruket må man bare ta som det er, man får jo 3-5 ganger større fart enn med f.eks seilbåt. Samtidig kan man være innendørs i dårlig vær. Hva betyr forresten common-rail?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere motorbåter med større dieselmotorer i både med drev og fast aksel. Nå har jeg 10 år gammel båt med D6 og drev som det ikke har vært noen som helst problemer med. Den ekstra utgiften jeg har med vedlikeholdet av drevet sparer jeg fort inn på brennstoff forbruket. I tillegg slipper en al vibrasjonen og støyen en har i båter med fast aksling. For min del vil det nokk kun bli båter med derv i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Tror du kan være ganske trygg på disse motorene. Har selv hatt D6 i 10 sesonger år nå og aldri opplevd problemer som skyldes selve motoren. (først 6 år med singel D6-310 og nå fire sesonger med dobbel D6-370 i IPS-500.

 

Ikke derved sagt at problemer ikke kan oppstå. På D6 (og identisk på D4) vil jeg fremheve betydningen av systemrens i sjøvannskretsen regelmessig. Disse motorene har en tendens til å gro igjen med saltavleiringer, særlig i ladeluftkjøleren (intercooler) som er plassert bak på venstre side. Denne rensejobben gjør du enkelt selv og det koster minimalt.

 

Av og til må du ha ut hele ladeluftkjøleren for å rense luftsiden av den. Det er litt mer jobb, men fortsatt fullt mulig for en amatør (som undertegnede) å gjøre. Særlig med tanke på verkstedpris på 25-30 lapper. Hvis du søker på forumet her så finner du flere  beskrivelser rundt dette temaet, inkl fra undertegnede. Poenget med å rense luftsiden er at det legger seg over tid litt oljedamp og sot i aluminiumsrillene som skal overføre kjøling til luften før den blåses inn i turboen igjen. Etter noen år vil disse tynne aluribbene gi dårligere kjøling av luften, og derved gradvis dårligere effekt. Det har ikke påvirkning på overoppheting av motoren. Den oppstår som nevnt ved gjengroing med salt i sjøvannskretsen og derved for dårlig kjøling på høy belastning.

 

Min personlige oppfatning er at en D6-310 koblet på strak aksling må være det mest problemfrie du kan velge. Da har du det beste fra alle verdener. Du slipper ustanselig drev-vedlikehold, du har ikke kompressorvarianten og D6-en på 310 hk er moderat i effektuttak samtidig med voldsomt dreiemoment og akselerasjon og meget lavt forbruk. Brukte tidvis vår Tresfjord 31 Nova med D6-310 til vannski-kjøring!! Den akselererte raskere enn de fleste RIBer så folk nærmest spratt opp av vannet og opp på vannskiene.

Link to post
Share on other sites

Har en 6LP som jeg har servet selv de siste 8 år. Koster meg kanskje 2000 i året, ikl filtre oljer, filtere, anoder og evt reimer. Registereim har jeg byttet på verksted ( kun for dokumentasjonens del) Bruker Mann filtre og oljer& anoder fra Biltema/Felleskjøpet.

Skulle noe gå i stykker så er delene generelt dyrere på en 300hk kontra 30 hk. En varmeveksler koster fort 30-50K.

Turbo koster også en del ( masse om du kjøper gjennom merkeforhandler)

Overhaling av 6 dyser koster fort 10-12 K. Injektorer for CR koster fort 5-7K pr stk.

Hvor lenge varmevekslere, turbo, eksosbend osv holder varierer mye.

Kort oppsumert, vanlig vedlikehold er relativt rimelig, men må du bytte deler må man gjerne selge en bestemor eller to..

 

Angående aksel kontra drev på halvplanende båter ( under 25 kn) så er aksel klart å foretrekke, i det lange løp er aksel alltid billigere. Drev har litt lavere forbruk, men å tjene dette inn på noen prosent lavere drivstofforbruk så må du antakelig kjøpe nytt drev før balansen er oppnådd.

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Bårdp said:

Har hatt flere motorbåter med større dieselmotorer i både med drev og fast aksel. Nå har jeg 10 år gammel båt med D6 og drev som det ikke har vært noen som helst problemer med. Den ekstra utgiften jeg har med vedlikeholdet av drevet sparer jeg fort inn på brennstoff forbruket. I tillegg slipper en al vibrasjonen og støyen en har i båter med fast aksling. For min del vil det nokk kun bli båter med derv i fremtiden.

 

Trur ikkje alle er samd med deg her. Ulemper og fordeler her og som med det meste. Vibrasjoner ved bruk av ledd og mjukt oppheng er i alle høve ikkje noko argument for drev. Støy er det alltid for mykje av i motorbåtar, både med det eine og det andre. Men skal du ha høg fart er vel ikkje drev til å komme forbi. der er me samde: der er ligg  fordelen.  Men at her er meir vedlikehald og påpass er ikkje til å komme forbi.

Link to post
Share on other sites

Vi har jo alle våre meninger om både båttyper og motormerker, og velger vel som regel det vi selv mener passer best. Rivieraen med aksling er for det meste levert med 6LP(A) i den priskalssen du søker. Samme med Scand Baltic av nyere dato. Mange som har denne maskinen og de aller fleste, har jeg inntrykk av, er fornøyd med den. Riviera 925 med 6LPA i var min favoritt før jeg kjøpte den, og er det fremdeles. Jeg ville ikke ha Common Rail i båten, da er 6LP en av få alternativer av nyere motorer.. Det går på 9,9 liter olje, D6 skal vel ha over dobbelt så mye ? Penger det også.. Jeg anslår 3000,- i faste utgifter, litt mer enn hanto1, så en god del mer hvert 5.år. (anslår 25.000,- da, regreim, rens av vekslere, sjekke eksosbend, bytte impeller osv)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...