Jump to content

Propellberegning og forvirring rund dette


joelle

Recommended Posts

Har tidligere lagt ut kommentarer i en gammel post om at jeg synes at min Sandvik 28, går veldig fort oppi turtall, uten at jeg får så mye mer ut av det en vibrasjoner og støy.

 

Lest meg opp til den store gullmedalje på dette med propellere og valg av stigning diameter osv. og føler ikke at jeg er spesielt mye intelligentere etterpå. En følelse jeg er sikker på at andre deler med meg som har prøvd på samme øvelse.

 

Jeg har vært inne i arkivet og funnet slipp kalkulatoren, noe jeg ikke skjønner hva jeg skall bruke tallene til. (ja føler meg rett å slett dum)

At siden slå inn mine tall i alle tilgjengelige kalkulatorer på nett for at få i mine øyner helt forskjellige svar øker ikke min selvfølelse for at si det hele mildt.

 

Den kalkulator jeg føler er mest riktig er den jeg fant på https://www.miwheel.com/inboard-propellers/prop-it-now/

 

Her la jeg inn følgende data:

HP 48 (Perkins 4.108)

Engine RPM: 3100

Gear reduction 2:1 (HBW 10-2.5R)

No Blades: 3

 

Fikk da svaret at jeg burde ha en propell 19x10. (18x11 når jeg velger fire blader)

Har i dag en 19x13 propell, og lurer da. burde jeg bytta?

 

båten er som sagt en Sandvik 28, vekt omtrent 3500 kg, vannlengde 27 fot

 

 

Link to post
Share on other sites

Uansett hvilken kalkulator du benytter må du skaffe tilveie riktig informasjon om båten, Først og fremst hvor høy toppfart du skal oppnå med aktuell motorisering. Det er helt essensielt at du bruker realistiske tall og at du vet hvilket turtall du da må ha. 

Du kan betrakte propelleren som en skrue som vil flytte båten en gitt distanse per omdreining. En 13" propeller vil ubelastet flytte båten 13 tommer per omdreining, for å gjøre om dette til knop må vi multiplisere stigningen i tommer med propellerakselturtallet i rpm og dele på 1215,223 (in/min to nm/h)

Vi får da en teoretisk hastighet på 16,58knop (altså uten motstand) ved 3100rpm på motoren og 2:1 giring. Så kommer slipp-prosenten, den er et resultat av motstanden båten yter i vannet. Hvis vi har en slipp-prosent på 8% blir toppfarten 15,25 knop. Hvis toppfarten blir 13,92knop har du 16% slipp. 

Dersom båten skulle gått hurtigere med aktuell motor trenger du høyere stigning, en 14" propeller vil gi en teoretisk toppfart på 17,85kn

Det er viktig at motoren oppnår riktig toppturtall på full belastning, ellers må du ned i stigning. Hvis utregningen viser for høy slipp-prosent må du opp i diameter eller ned i giringsforhold (høyere propellerturtall)

Link to post
Share on other sites

En ting er hvertfall sikkert! Om du har en 19x13 og du mener den er for "lett", såvil ikke en 19x10 avhjelpe problemet. Mener du har en kombinasjon av båt og motor som burde tilsi 8-8,5 knops fart på en god dag. Du har ikke nevnt noe om fart? Er du sikker på at det ikke er noe i drivlinjen din som glipper??

Link to post
Share on other sites

Det vil alltid "butte" skikkelig når man nærmer seg skrogfart med deplasement skrog. Større båt  har lengre vannnlinje, og dermed høyere skrogfart (ca 1 knop ekstra pr. m ekstra lengde på vannlinjen har jeg hørt). En seilbat er antagelig også lettere enn din, i forhold til lengden. Det er nok enklest å innta kosemodus med den skrogfarten man får, like godt først som sist. Du bruker jo nesten ikke drivstoff på å holde skrogfarten ved like heller.  Hvis du skal fort fram på vannet, har du nok heller feil båt/skrogtype, og da hjelper det lite å skifte propell...

Link to post
Share on other sites

skrogfart på deplasementskrog kan regnes ut etter:

v (knop) = 1,34 * V(Lvl)    (V(Lvl)) er altså roten av skroget i fot, i vannlinjen (finner ikke formel/ symbol). så på ca 7 knop, så tusler den avsted nesten av seg selv, men minimal motstand i vannet. Økes farten over det, så blir det som at båten prøver å krabbe opp av ett hull. Det går, men det koster i effekt og brensel. (bare å sjekke snekkeracet i Ny Hellesund på Youtube).

 

Men; hva er farta idag?

Bør vel kjøre en test med turteller, og GPS, tur retur på forskjellige turtall, før du bestemmer deg for noe som helst. Om du har kjøpt båt brukt, vet du om Pitch på propell er rett? Far min dro med propellen til Hantoen til Grimstad/ Arendal og fikk endret på pitch. Da ble nok f.eks merkingen feil... (men Hantoen gikk nok litt bedre).

 

poper.gif

 

http://www.boatfix.com/how/props.html

 

 

  1. RPM is too low at W.O.T. (Wide open Throttle)
    • Reduce pitch and retest
  2. RPM is too high at W.O.T.
    • Increase pitch and retest
  3. RPM is within recommended range
    • Verify RPM
Redigert av sandman1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har haft en likadan motor 4.108 på 51 hk i en båt med ungefär samma vattenlinjelängd men tyngre än din och då med en deplacementfart på 6.7 kn( roten ur vattenlinjelängden x 2,43 ger ofta ett bra värde på dessa båtar) Försöka att köra över deplacementfart på min kostar bara bränsle.  Min motor varvade 4000 varv utan växel, och 3600 varv på fullgas med växel ilagd. Jag fick köra ca 3000-3100 varv för att nå deplacementfart. Jag bytte till större propeller och nådde 3200 varv med växel i och nådde deplacementfart vid 2750 varv. Med så tung propeller kan man inte köra på högre varv än ca 2750 någon längre tid, men jag nådde deplacementfart på ett behagligare varv och till lägre bränsleförbrukning. Så frågan är vad varvar din båt som max med växel i och vilket varv kör du normalt?

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

TimJ skrev for 15 timer siden:

Noen som vet om gode kalkulatorer for duoprop drev? Virker dom deg fleste kalkulatorer er laget for Aksel og en propell...

De fleste duoprop drev er levert av Volvo Penta som ikke oppgir propellerene i tommer stigning men i klasse-nummer. Da trenger du tabellen til den aktuelle motor/drev-installasjonen. Men så er det sånn med planende båter at det kan skille mye på hvor mye effekt de trenger i en gitt hastighet så det må uansett testkjøres for å finne riktige propellere.

 

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 5 timer siden:

De fleste duoprop drev er levert av Volvo Penta som ikke oppgir propellerene i tommer stigning men i klasse-nummer. Da trenger du tabellen til den aktuelle motor/drev-installasjonen. Men så er det sånn med planende båter at det kan skille mye på hvor mye effekt de trenger i en gitt hastighet så det må uansett testkjøres for å finne riktige propellere.

 

Problemet mitt er det at jeg kjører motor/drev kombo som ikke er vanlig:-( så det blir så heldig gjetning... 

Får prøve å få lånt meg noen ulike sett tenker jeg, så jeg kan teste litt.

Link to post
Share on other sites

Snakket med sleipner i dag. Litt greit å få bekreftet at dette ikke er bare, bare.

 

første utsagn var å gå ned til 16" ? Der ble vi fort enige om at noe var helt feil.

fantastisk med proffer, som kan si med en gang at. Nei dette er feil, ska fylle ut skjema å sende in så får vi se hva dem kommer frem til. Men må si at det slår respekt av en leverandør som med en gang ser at dette blir feil

Link to post
Share on other sites

Har 200 hk og 12 tonn båt 37 fot i vannlinjen. Maxfart ca 11 knop. Men på maxturtall som motoren kan levere. (2600 omdreininger). Vil jeg kunne tjene noe på og gå opp en eller to tommer på stigning? Tenkte kanskje lavere turtall på samme marsjfart (7-8 knop) 

 

Noen som har erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...