Jump to content
joelle

Propellberegning og forvirring rund dette

Recommended Posts

joelle   
joelle

Har tidligere lagt ut kommentarer i en gammel post om at jeg synes at min Sandvik 28, går veldig fort oppi turtall, uten at jeg får så mye mer ut av det en vibrasjoner og støy.

 

Lest meg opp til den store gullmedalje på dette med propellere og valg av stigning diameter osv. og føler ikke at jeg er spesielt mye intelligentere etterpå. En følelse jeg er sikker på at andre deler med meg som har prøvd på samme øvelse.

 

Jeg har vært inne i arkivet og funnet slipp kalkulatoren, noe jeg ikke skjønner hva jeg skall bruke tallene til. (ja føler meg rett å slett dum)

At siden slå inn mine tall i alle tilgjengelige kalkulatorer på nett for at få i mine øyner helt forskjellige svar øker ikke min selvfølelse for at si det hele mildt.

 

Den kalkulator jeg føler er mest riktig er den jeg fant på https://www.miwheel.com/inboard-propellers/prop-it-now/

 

Her la jeg inn følgende data:

HP 48 (Perkins 4.108)

Engine RPM: 3100

Gear reduction 2:1 (HBW 10-2.5R)

No Blades: 3

 

Fikk da svaret at jeg burde ha en propell 19x10. (18x11 når jeg velger fire blader)

Har i dag en 19x13 propell, og lurer da. burde jeg bytta?

 

båten er som sagt en Sandvik 28, vekt omtrent 3500 kg, vannlengde 27 fot

 

 

Bostedskommune: Østfold, Sarpsborg

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
DieselDahl   
DieselDahl

Uansett hvilken kalkulator du benytter må du skaffe tilveie riktig informasjon om båten, Først og fremst hvor høy toppfart du skal oppnå med aktuell motorisering. Det er helt essensielt at du bruker realistiske tall og at du vet hvilket turtall du da må ha. 

Du kan betrakte propelleren som en skrue som vil flytte båten en gitt distanse per omdreining. En 13" propeller vil ubelastet flytte båten 13 tommer per omdreining, for å gjøre om dette til knop må vi multiplisere stigningen i tommer med propellerakselturtallet i rpm og dele på 1215,223 (in/min to nm/h)

Vi får da en teoretisk hastighet på 16,58knop (altså uten motstand) ved 3100rpm på motoren og 2:1 giring. Så kommer slipp-prosenten, den er et resultat av motstanden båten yter i vannet. Hvis vi har en slipp-prosent på 8% blir toppfarten 15,25 knop. Hvis toppfarten blir 13,92knop har du 16% slipp. 

Dersom båten skulle gått hurtigere med aktuell motor trenger du høyere stigning, en 14" propeller vil gi en teoretisk toppfart på 17,85kn

Det er viktig at motoren oppnår riktig toppturtall på full belastning, ellers må du ned i stigning. Hvis utregningen viser for høy slipp-prosent må du opp i diameter eller ned i giringsforhold (høyere propellerturtall)

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Windy 9800+hydrolift f-23 Navn: Emma Thalula Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
rogeri   
rogeri

En ting er hvertfall sikkert! Om du har en 19x13 og du mener den er for "lett", såvil ikke en 19x10 avhjelpe problemet. Mener du har en kombinasjon av båt og motor som burde tilsi 8-8,5 knops fart på en god dag. Du har ikke nevnt noe om fart? Er du sikker på at det ikke er noe i drivlinjen din som glipper??

Båtfabrikat/modell: Rana 630 sjark,m/ 88HK Yanmar Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
joelle   
joelle

Enig med at rundt 8 knop er helt greit med denne type av båt.

 

kan godt være at min propell er grei, men utfordringen for meg er at jeg er vant til hvordan seilbåt som er større, og med mindre motor responderer

Bostedskommune: Østfold, Sarpsborg

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Propell1   
Propell1

Det vil alltid "butte" skikkelig når man nærmer seg skrogfart med deplasement skrog. Større båt  har lengre vannnlinje, og dermed høyere skrogfart (ca 1 knop ekstra pr. m ekstra lengde på vannlinjen har jeg hørt). En seilbat er antagelig også lettere enn din, i forhold til lengden. Det er nok enklest å innta kosemodus med den skrogfarten man får, like godt først som sist. Du bruker jo nesten ikke drivstoff på å holde skrogfarten ved like heller.  Hvis du skal fort fram på vannet, har du nok heller feil båt/skrogtype, og da hjelper det lite å skifte propell...

Båtfabrikat/modell: Saga Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
sandman1   
sandman1
Svart (redigert)

skrogfart på deplasementskrog kan regnes ut etter:

v (knop) = 1,34 * V(Lvl)    (V(Lvl)) er altså roten av skroget i fot, i vannlinjen (finner ikke formel/ symbol). så på ca 7 knop, så tusler den avsted nesten av seg selv, men minimal motstand i vannet. Økes farten over det, så blir det som at båten prøver å krabbe opp av ett hull. Det går, men det koster i effekt og brensel. (bare å sjekke snekkeracet i Ny Hellesund på Youtube).

 

Men; hva er farta idag?

Bør vel kjøre en test med turteller, og GPS, tur retur på forskjellige turtall, før du bestemmer deg for noe som helst. Om du har kjøpt båt brukt, vet du om Pitch på propell er rett? Far min dro med propellen til Hantoen til Grimstad/ Arendal og fikk endret på pitch. Da ble nok f.eks merkingen feil... (men Hantoen gikk nok litt bedre).

 

poper.gif

 

http://www.boatfix.com/how/props.html

 

 

  1. RPM is too low at W.O.T. (Wide open Throttle)
    • Reduce pitch and retest
  2. RPM is too high at W.O.T.
    • Increase pitch and retest
  3. RPM is within recommended range
    • Verify RPM
Redigert av sandman1
Bostedskommune: Vest-Agder, Kristiansand Båtfabrikat/modell: 21 Nimbus daycruiser Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
joelle   
joelle

Takk for mange fine svar. Føler meg ikke som en 110% idiot lengre😂

 

Jeg kommer opp i skrog fart på 7-8 knop, men føler da at jeg må opp relativt høyt i turtall.

 

målet og tanken er at komme opp i samme fart, men med lavere turtall.

Bostedskommune: Østfold, Sarpsborg

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
index   
index

Det tror jeg ikke du klarer. Eller, det lar seg gjøre, men belastningen blir feil. Det enkleste er å venne seg til litt bråk. Så lenge du ligger 2-300 rpm under max så har motoren det helt greit. 

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
joelle   
joelle

Jeg har slått inn kine tall i slipp kalkulatoren og fer en slipp prosent på 51%, da burde jeg vell fint klare en propell med litt høyere stigning for at på den måten få samme fart uten å være nødt til å ha like høyt turtall?

Bostedskommune: Østfold, Sarpsborg

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Ove T   
Ove T

Hej

Jag har haft en likadan motor 4.108 på 51 hk i en båt med ungefär samma vattenlinjelängd men tyngre än din och då med en deplacementfart på 6.7 kn( roten ur vattenlinjelängden x 2,43 ger ofta ett bra värde på dessa båtar) Försöka att köra över deplacementfart på min kostar bara bränsle.  Min motor varvade 4000 varv utan växel, och 3600 varv på fullgas med växel ilagd. Jag fick köra ca 3000-3100 varv för att nå deplacementfart. Jag bytte till större propeller och nådde 3200 varv med växel i och nådde deplacementfart vid 2750 varv. Med så tung propeller kan man inte köra på högre varv än ca 2750 någon längre tid, men jag nådde deplacementfart på ett behagligare varv och till lägre bränsleförbrukning. Så frågan är vad varvar din båt som max med växel i och vilket varv kör du normalt?

 

Hälsningar Ove

Bostedskommune: Sverige Båtfabrikat/modell: Albatross 29 / Volvo Penta D2 55 Navn: Zefyr Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: 8sy5336 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
TimJ   
TimJ

Noen som vet om gode kalkulatorer for duoprop drev? Virker dom deg fleste kalkulatorer er laget for Aksel og en propell...

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
KennethStrand   
KennethStrand

Det enkleste er å ta en telefon til Sleipner. Da får du alle svar iløpet av noen minutter.

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ørsta Navn: Flytestova Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
DieselDahl   
DieselDahl
TimJ skrev for 15 timer siden:

Noen som vet om gode kalkulatorer for duoprop drev? Virker dom deg fleste kalkulatorer er laget for Aksel og en propell...

De fleste duoprop drev er levert av Volvo Penta som ikke oppgir propellerene i tommer stigning men i klasse-nummer. Da trenger du tabellen til den aktuelle motor/drev-installasjonen. Men så er det sånn med planende båter at det kan skille mye på hvor mye effekt de trenger i en gitt hastighet så det må uansett testkjøres for å finne riktige propellere.

 

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Windy 9800+hydrolift f-23 Navn: Emma Thalula Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
TimJ   
TimJ
DieselDahl skrev for 5 timer siden:

De fleste duoprop drev er levert av Volvo Penta som ikke oppgir propellerene i tommer stigning men i klasse-nummer. Da trenger du tabellen til den aktuelle motor/drev-installasjonen. Men så er det sånn med planende båter at det kan skille mye på hvor mye effekt de trenger i en gitt hastighet så det må uansett testkjøres for å finne riktige propellere.

 

Problemet mitt er det at jeg kjører motor/drev kombo som ikke er vanlig:-( så det blir så heldig gjetning... 

Får prøve å få lånt meg noen ulike sett tenker jeg, så jeg kan teste litt.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
joelle   
joelle

Snakket med sleipner i dag. Litt greit å få bekreftet at dette ikke er bare, bare.

 

første utsagn var å gå ned til 16" 😂 Der ble vi fort enige om at noe var helt feil.

fantastisk med proffer, som kan si med en gang at. Nei dette er feil, ska fylle ut skjema å sende in så får vi se hva dem kommer frem til. Men må si at det slår respekt av en leverandør som med en gang ser at dette blir feil

Bostedskommune: Østfold, Sarpsborg

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jernklumpen   
Jernklumpen

Har 200 hk og 12 tonn båt 37 fot i vannlinjen. Maxfart ca 11 knop. Men på maxturtall som motoren kan levere. (2600 omdreininger). Vil jeg kunne tjene noe på og gå opp en eller to tommer på stigning? Tenkte kanskje lavere turtall på samme marsjfart (7-8 knop) 

 

Noen som har erfaringer?

Bostedskommune: Vestfold, Sande Båtfabrikat/modell: Dalmarin 38 Navn: Jernklumpen Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Stål

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×