Jump to content
Matsraud

Volvo Penta AQAD40B Hvit røyk

Recommended Posts

Matsraud   
Matsraud

Hei, 

har inne ein VP AQAD40B på verkstaden.

motoren sliter med kvit røyk frå eksos på oppstart, lagar og ein tikkelyd når eg gjer litt gass, det kjem og litt ekstra kvit røyk når desse tikkene kommer. Tikkene gir seg når motor blir litt varm. Motor rister veldig på tomgang når kald. Har hatt motor i gang og løsnet ein og ein dyse, og har kommet fram til at lyden i motoren ikkje blir forandra når eg tar av dieselrøyret på sylinder nr1.

 

har hatt av dyse nr1 og skiftet spissen. Samme problem enda. Skiftet dyse nr1 over på syl nr2 og dyse Nr 2 over på sylinder Nr 1, så startet eg motoren og løsnet på dieselrør nr1 og ingen forskjell i motorens gange, men når eg åpner på de 5 andre dieselrøyrene endrer turtallet seg.

 

Noen som har erfaringer? 

 

Mvh Mats

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kweelhouse   
Kweelhouse

Hei!

 

Tror den hvite røyken er uforbrent diesel, tror du skal sjekke glødepluggene dine.

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Trondheim Båtfabrikat/modell: Windy SN26 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen

Høres ut som du har problemer med dieselpumpen, siden den ikke responderer på sylinder 1. Det er vel ikke glødeplugger på denne motoren?

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Giske Båtfabrikat/modell: Barracuda 24 Navn: Rubberduck Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jakob T   
Jakob T

Prøv å bytte om på glødepluggene, så ser du om det er forskjell.

Går den reint når den er varm?

Bostedskommune: Hordaland, Austevoll Båtfabrikat/modell: Nord West 390 Navn: Lady Rikke

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Matsraud   
Matsraud

Dieselpumpa Ser ut til å virke bra da eg skrudde ut dysa og hadde en kopp under og skrudde på igjen dieselrøret og kinnet motoren å det kom ut bra forstøving av diesel fra dysa. 

 

Er glødeplugger på denne motoren ja. Skal prøve å bytte om på glødepluggene imorgen ja:smiley:. Den går fint når den er varm ja

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen

Ok.. Da kan det være muligheter for at du mangler kompresjon på sylinder 1.

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Giske Båtfabrikat/modell: Barracuda 24 Navn: Rubberduck Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jakob T   
Jakob T

Ville prøvd å bytte plass på glødepluggane først,for å utelukke dei før ein begynner med komptest,og event demontering.

Bostedskommune: Hordaland, Austevoll Båtfabrikat/modell: Nord West 390 Navn: Lady Rikke

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mort1   
Mort1

Kontroller ventilene. Har vært ute for en gang tidligere et lignende problem. Da var det en bøyd støtstang som var synderen. Lyden forsvant ikke når motor ble varm......

Båtfabrikat/modell: Askeladden 605 Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Gudrun   
Gudrun

Som andre over her foreslår: Begynn med det enkleste og billigste: Mål alle glødepluggene. Ja og om de blir varm under gløding? Sjekk samtidig om det er de riktige som står der. Hvis de er ok, full dysesjekk hos spesialverksted, når de er ute, ta samtidig en kompresjonstest for å få tilstand på motor.

Er alt fortsatt innenfor spec. må dieselpumpen vurderes testkjørt i benk.

Men nå snakker vi om en snart 35 år gammel motor, så spørs hvor mye tid og penger man vil bruke..

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Matsraud   
Matsraud

Har nå testet glødeplugger og alle virker. Glødet i 2x25 sekund, motor startet men fortsatt kvit røyk og «tikking». 

Har kompresjonsmåle verktøy på verkstaden men, fant ingen innsatser som passer inn i dysehullet. 

 

Skal se å få lagd eller bestilt :smiley:

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bårdp   
Bårdp

Har vel vær borti at en eksosventil hengte seg på en slik motor da ble det kvit røk og tikkelyd.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Kloster P28 Navn: Solarbris Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA8NPA

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
I.M.S.   
I.M.S.

Det har vel også vært noen tilfeller av at forkammer har løsnet i topplokk og ligger å "vipper" på kanten av syl. foringen. Mulig det bare gjelder tidlige motorer i A-serien.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kweelhouse   
Kweelhouse

Hvis du skal kjøpe nye glødeplugger så kan du handle Bosch glødeplugger hos Hellanor,  jeg betalte 185 kroner stykket.

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Trondheim Båtfabrikat/modell: Windy SN26 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Matsraud   
Matsraud
Svart (redigert)

OPPDATERING

 

Har nå fått tatt kompresjonstest, tok kun 3 stk sylindre då de 3 siste dysene sitter som bare det, og eg har ikkje nye tetninger til de. 

 

Dette er de 3 første sylindrene, som dere ser så er syl Nr 1 vesentlig lavere enn de to andre. Kan dette ha noe å si for problemet?

 

har hatt ein annen å sett litt på motoren ved oppstart og han mener det kommer «små eksplosjoner» fra eksos, når disse kommer så kommer det også endel kvit røyk. Kan det være at overflødig diesel blir tent i eksosmanifolden? 

 

takker for svar!!!:wink:

580C061C-EF05-472D-A8B3-14827BFA0600.jpeg

Redigert av Matsraud

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bårdp   
Bårdp

Ja halt klart med for lav kompresjon vil ikke motoren gå på den aktuelle sylinderen. Du får nokk skru av toppen og finne ut hva som er årsaken.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Kloster P28 Navn: Solarbris Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA8NPA

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jakob T   
Jakob T

Høres ut som en eksosventil som ikkje tetter skikkelig 

Bostedskommune: Hordaland, Austevoll Båtfabrikat/modell: Nord West 390 Navn: Lady Rikke

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Matsraud   
Matsraud

Her har eg filma litt. Dette er rett etter oppstart 

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
mmosberg   
mmosberg

Trenger ikke være lekkasje mellom stempel og sylinder. Kan meget vel være en ventil.

Båtfabrikat/modell: Windy Scirocco 32 HT Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen

Høres ut som en utett eksosventil, ja.

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Giske Båtfabrikat/modell: Barracuda 24 Navn: Rubberduck Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

89% sikkert at det er en ventil (eksos).

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Navn: Hulda Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
mateco   
mateco

Det skrives, lengre oppe i tråden, at der mistenkes uforbrent diesel.

Jeg støtter denne da det, utifra filmen din, synes som at det akkumuleres diesel som antennes sporadisk.

Du skriver at du har problemer med å få Løsnet 3 av dysene. Dette kan skyldes koksdannelser som følge av dårlig forbrenning, noe som igjen kan tyde på dårlig forstøvning.

Min mening er at du bør få opp de 3 siste brennstoffventilene og da få de trykkprøvet. Det kan være at dysenål henger, brent dysespiss, eller knekt forspenningsfjær som igjen medfører dårlig forbrenning, koksdannelser og akkumulering av diesel i forbrenningskammer/eksosmanifold.

Lykke til!

Bjørn

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Kristiansund Båtfabrikat/modell: Princess414 Navn: Tulla Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA4680 MMSI: 257719820 AIS type: Class A

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Matsraud   
Matsraud
mateco skrev for 2 timer siden:

Det skrives, lengre oppe i tråden, at der mistenkes uforbrent diesel.

Jeg støtter denne da det, utifra filmen din, synes som at det akkumuleres diesel som antennes sporadisk.

Du skriver at du har problemer med å få Løsnet 3 av dysene. Dette kan skyldes koksdannelser som følge av dårlig forbrenning, noe som igjen kan tyde på dårlig forstøvning.

Min mening er at du bør få opp de 3 siste brennstoffventilene og da få de trykkprøvet. Det kan være at dysenål henger, brent dysespiss, eller knekt forspenningsfjær som igjen medfører dårlig forbrenning, koksdannelser og akkumulering av diesel i forbrenningskammer/eksosmanifold.

Lykke til!

Bjørn

 

Hei Bjørn.

veldig gode synspunkt her, men merkelig at når eg løyser dieseltilførsel på syl Nr 1 er det ingen tendens til annerledes lyd eller gange på maskinen.  Men når motoren er blitt litt varm så er det littegrann forskjell i lyd og gange når eg løyser på syl Nr 1.

 

Det blir annerledes gange og lyd når eg løyser de 5 andre dysene bortover.

 

Eg har nå begynt å skru av kjølere og alt som må til for å få av toppen, satser på at toppen er av på mandag .

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda
Svart (redigert)

Du får neppe den låten av en dyse som ikke henger med.

Neppe heller det droppet på trykktesten. Typisk lekk ventil.

Redigert av Hulda
Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Navn: Hulda Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kyrholmen   
Kyrholmen

Jeg mener du har en eksosventil som ikke tetter skikkelig på sylinder nummer 1. At lyden ved avkobling av diesel kun forandrer seg på varm motor støtter dette. Denne sylinderen går nemlig kun på varm motor, da manglende kompresjon krever større temperatur for å skape forbrenning. 

Uansett må du av med toppen. Etter du har slipt ventilseter og rengjort ventilene vil du nok oppleve en helt "Ny" motor både hva gjelder startvilje og jevn tomgang.

 

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Comfort 30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR3061

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×