Jump to content

Volvo Penta AQAD40B Hvit røyk


Matsraud

Recommended Posts

Hei, 

har inne ein VP AQAD40B på verkstaden.

motoren sliter med kvit røyk frå eksos på oppstart, lagar og ein tikkelyd når eg gjer litt gass, det kjem og litt ekstra kvit røyk når desse tikkene kommer. Tikkene gir seg når motor blir litt varm. Motor rister veldig på tomgang når kald. Har hatt motor i gang og løsnet ein og ein dyse, og har kommet fram til at lyden i motoren ikkje blir forandra når eg tar av dieselrøyret på sylinder nr1.

 

har hatt av dyse nr1 og skiftet spissen. Samme problem enda. Skiftet dyse nr1 over på syl nr2 og dyse Nr 2 over på sylinder Nr 1, så startet eg motoren og løsnet på dieselrør nr1 og ingen forskjell i motorens gange, men når eg åpner på de 5 andre dieselrøyrene endrer turtallet seg.

 

Noen som har erfaringer? 

 

Mvh Mats

 
Link to post
Share on other sites

Dieselpumpa Ser ut til å virke bra da eg skrudde ut dysa og hadde en kopp under og skrudde på igjen dieselrøret og kinnet motoren å det kom ut bra forstøving av diesel fra dysa. 

 

Er glødeplugger på denne motoren ja. Skal prøve å bytte om på glødepluggene imorgen ja:smiley:. Den går fint når den er varm ja

Link to post
Share on other sites

Som andre over her foreslår: Begynn med det enkleste og billigste: Mål alle glødepluggene. Ja og om de blir varm under gløding? Sjekk samtidig om det er de riktige som står der. Hvis de er ok, full dysesjekk hos spesialverksted, når de er ute, ta samtidig en kompresjonstest for å få tilstand på motor.

Er alt fortsatt innenfor spec. må dieselpumpen vurderes testkjørt i benk.

Men nå snakker vi om en snart 35 år gammel motor, så spørs hvor mye tid og penger man vil bruke..

Link to post
Share on other sites

OPPDATERING

 

Har nå fått tatt kompresjonstest, tok kun 3 stk sylindre då de 3 siste dysene sitter som bare det, og eg har ikkje nye tetninger til de. 

 

Dette er de 3 første sylindrene, som dere ser så er syl Nr 1 vesentlig lavere enn de to andre. Kan dette ha noe å si for problemet?

 

har hatt ein annen å sett litt på motoren ved oppstart og han mener det kommer «små eksplosjoner» fra eksos, når disse kommer så kommer det også endel kvit røyk. Kan det være at overflødig diesel blir tent i eksosmanifolden? 

 

takker for svar!!!:wink:

580C061C-EF05-472D-A8B3-14827BFA0600.jpeg

Redigert av Matsraud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skrives, lengre oppe i tråden, at der mistenkes uforbrent diesel.

Jeg støtter denne da det, utifra filmen din, synes som at det akkumuleres diesel som antennes sporadisk.

Du skriver at du har problemer med å få Løsnet 3 av dysene. Dette kan skyldes koksdannelser som følge av dårlig forbrenning, noe som igjen kan tyde på dårlig forstøvning.

Min mening er at du bør få opp de 3 siste brennstoffventilene og da få de trykkprøvet. Det kan være at dysenål henger, brent dysespiss, eller knekt forspenningsfjær som igjen medfører dårlig forbrenning, koksdannelser og akkumulering av diesel i forbrenningskammer/eksosmanifold.

Lykke til!

Bjørn

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 2 timer siden:

Det skrives, lengre oppe i tråden, at der mistenkes uforbrent diesel.

Jeg støtter denne da det, utifra filmen din, synes som at det akkumuleres diesel som antennes sporadisk.

Du skriver at du har problemer med å få Løsnet 3 av dysene. Dette kan skyldes koksdannelser som følge av dårlig forbrenning, noe som igjen kan tyde på dårlig forstøvning.

Min mening er at du bør få opp de 3 siste brennstoffventilene og da få de trykkprøvet. Det kan være at dysenål henger, brent dysespiss, eller knekt forspenningsfjær som igjen medfører dårlig forbrenning, koksdannelser og akkumulering av diesel i forbrenningskammer/eksosmanifold.

Lykke til!

Bjørn

 

Hei Bjørn.

veldig gode synspunkt her, men merkelig at når eg løyser dieseltilførsel på syl Nr 1 er det ingen tendens til annerledes lyd eller gange på maskinen.  Men når motoren er blitt litt varm så er det littegrann forskjell i lyd og gange når eg løyser på syl Nr 1.

 

Det blir annerledes gange og lyd når eg løyser de 5 andre dysene bortover.

 

Eg har nå begynt å skru av kjølere og alt som må til for å få av toppen, satser på at toppen er av på mandag .

Link to post
Share on other sites

Jeg mener du har en eksosventil som ikke tetter skikkelig på sylinder nummer 1. At lyden ved avkobling av diesel kun forandrer seg på varm motor støtter dette. Denne sylinderen går nemlig kun på varm motor, da manglende kompresjon krever større temperatur for å skape forbrenning. 

Uansett må du av med toppen. Etter du har slipt ventilseter og rengjort ventilene vil du nok oppleve en helt "Ny" motor både hva gjelder startvilje og jevn tomgang.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...