Jump to content
meide

VP D6-350, lekkasje i endelokk på oljekjøler

Recommended Posts

meide   
meide

Hei. Har en VP D6-350 ombord i båten, leverte den inn til Volvo penta merkeverksted i januar i år for systemrens og skifte av tetninger på endelokkene av ladeluftkjøler/oljekjøler og varme veksler. Ser nå at det på ene endelokket er begynt og komme saltavleiringer som tyder på lekkasje. Bør det ikke holde tett lenger enn 10 måneder? Er dette noe eg kan reklamere på? Legger ved bilde av aktuelt endelokk, dette bildet er tatt rett etter pakningen ble skiftet i januar.

20170120_175120.jpg

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
HansH   
HansH

kan tyde på litt dårlig rens av sjøvannskretsen men er slett ikke umulig at det kan bygge seg opp avleiringer nok til å provosere frem lekkasje på en sesong. Du kan jo alltids prøve å reklamere og håpe på at de føler et moralsk ansvar.

 

Teknisk kan imidlertid en sesong med avleiringer være nok. NB På D6 er det oftest endelokkene på ladeluftkjøleren som lekker først og ikke på oljekjøleren. Tror ingen verksteder vil tørre å garantere dette fordi saltavleiringer avhenger av så mange forhold.

 

 

Bostedskommune: Vestfold, Horten Båtfabrikat/modell: Bavaria 42 Sport IPS-500 (2xD6-370) Navn: Ragna Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LK9643 MMSI: 258103670 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
meide   
meide

Takk for svar. Er punkt nr 5 på vedlagt tegning det lekker.

t9QMoKA.jpg

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kaskazi   
Kaskazi

Volvo penta anbefaler rens av kjølesystemet hvert 5. år. Har du renset kjølesystemet for 10 mnd. siden og allerede fått lekkasje, er det sannsynligvis gjort noe feil under rensingen. Jeg ville gjort en reklamasjon til verkstedet.

Verkstedhåndboken sier at O-ringene skal skiftes. er det gjort? Har de faktisk renset kjøleren?  

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Nimbus 380 Carisma, Zodiac Pro man 12 Navn: Kaskazi Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LI4279 MMSI: 258102820 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Eureka   
Eureka
Svart (redigert)

Antar at TS sin faktura gir svar på hva som er gjort. 

 

Oringene koster til sammen noen tusen. 

 

Gjorde tilsvarende jobb på er verksted på D6 310 for et år siden. Saltutfelling på endelokket etter et par måneder... 

 

Redigert av Eureka
Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund Båtfabrikat/modell: Comfort30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
meide   
meide
Svart (redigert)

Jada. Rensing ble gjort på 5års intervall etter boken, med bilde dokumentasjon fra verksted. Snakket med di i sted, og skulle bare komme med båten så skulle di åpne og gjøre det på nytt. Di tok det på seg som reklamasjon med en gang👍 flott gjort!

Redigert av meide

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Eureka   
Eureka

👍

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund Båtfabrikat/modell: Comfort30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kaskazi   
Kaskazi

Det var bra! Virker som et seriøst verksted som tar kunden på alvor!

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Nimbus 380 Carisma, Zodiac Pro man 12 Navn: Kaskazi Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LI4279 MMSI: 258102820 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Eureka   
Eureka

-fordelen med å bruke merkeverksted.

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund Båtfabrikat/modell: Comfort30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×