Jump to content

Vurderer kjøp av Bavaria S33HT


pebbe

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vurderer kjøp av en Bavaria S33HT som familiens første båt og ønsker gjerne tilbakemeldinger, råd og tips - både til båtvalget og til tanker rundt bruk av båten.

 

Bakgrunnen for at vi har falt ned på denne modellen er vårt inntrykk av at den gir mye båt for pengene samtidig som den har en del praktiske løsninger som det nye kalesjesystemet. Vi har ingen erfaring med egen båt, men er begge vokst opp med 24-fots plastsnekker i hver vår familie fra barndommen av. Å gå rett på en så stor båt er naturligvis litt skremmende, men jeg tar gjerne imot andres meninger rundt dette.

 

Vi er en familie på tre (to voksne og ett lite barn) og ser for oss at båten kan brukes som utgangspunkt for sommerferier og weekendturer. Vi ferierer normalt rundt sørlandskysten allerede og ser for oss at det kan være hyggelig å erstatte bil og E18 med egen båt. På den måten har vi også en fast base som er vårt eget sted gjennom hele ferien til fordel for å være gjester rundt forbi. Er for eksempel denne båten egnet for en tre- til fireukers sommerferie fra Oslo til Søgne og tilbake igjen, med diverse stopp og overnattinger på veien? Jeg ser for meg å bruke en uke sørover, være en uke i Søgne og bruke en uke hjem igjen.

 

Av utstyr på båten ser jeg for meg at det blir viktig med anker både foran og bak med fjernbetjening, selv om flere jeg snakker med sier de ikke lenger bruker anker bak da de ikke ligger mot svaberg med så store båter. Dette synes jeg høres trist ut da det jeg husker tilbake på kosen det var å gå i land og ligge på svabergene. Er båten så stor at det er vanskelig å ligge (trygt) mot land? Jeg har ingen erfaring med bruk av vinsj for anker fra tidligere, og da heller ikke at det er kjetting "hele veien" som ankertau. Min forståelse er at når man bruker vinsj bak når man ligger mot land så strammer man kjetting godt slik som man gjør med gammeldags dregg og tau? Så avlaster man også vinsjen med å feste kjettingen (for eksempel vha. tau) mot kryssholtet akter (eller tilsvarende)? Jeg er også anbefalt å kjøpe autopilot, men sliter litt med å se hvor slitsomt det er å sitte og styre når man kjører. Er det verdt prisen på ca 40-50.000,- å oppgradere til autopilot?

 

Vi har også brukt litt tid på å tenke på en eller to motorer, men valget har falt ned på en motor (VP D6 370hk). Vi anser at fordelene med to motorer er hovedsakelig trygghet med tanke på eventuelt motorhavari i tillegg til mulig bedre manøvreringsevne? Samtidig tenker vi å redusere risiko (og øke fleksibilitet) ved å kjøpe en gummibåt med ca 10hk motor som jeg tror vil være sterk nok til å holde båten opp mot vind etc. i tilfelle motorhavari?

 

Baugthruster er vel et helt naturlig (nødvendig) hjelpemiddel på en slik båt, men er det like nødvendig med hekkthruster når man han drev bak, selv med forlenget badeplattform som strekker seg et stykke lenger bak enn hvor propellen ligger?

 

Utstyr som jeg anser som "unødvendig" på en båt som dette er radar, kameraer på sidene og akter (og i motorrom?) og trinnløs styring av thruster? Båten er som standard utstyr med dybdemåler, men er det behov for å oppgradere til et reelt ekkolodd som for eksempel kan vise bunnen grafisk på monitoren?

 

Når det gjelder kostnader til bruk og vedlikehold har jeg foreløpig budsjettert med 50 liter per time i rent forbruk av diesel og så ser jeg for meg å bruke ca kr 50.000,- på opplag og service per år, da jeg forstår en årlig service på motor og drev utgjør ca kr 15.000,-.

 

Beklager lang første-post, men som førstegangskjøper er det jo mange spørsmål som skal svares ut :)

 

Takk for alle tips og svar på spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Da har dere jo spennende tider foran dere. Det er en fin båt. Er det langt opp i pris til 36 utgaven? Tenkte på å da få egen lugar forut.

 

Vi har 39 Sport HT fra 2013, og er ferdige med 5. sesong. Har vært godt fornøyde. Har anker og 50m kjetting i begge ender. Bruker mye det bak for å ligge med baugen inn mot land. Har ligget slik også i mye vind, og det har gått fint. Det hender jo at det sikres litt ekstra med tau dersom det er mulig. Evt et ekstra anker går det jo an å hive ut også.

 

Autopilot er den beste oppgraderingen jeg har gjort. Svært praktisk. Veldig nyttig også i sakte fart. Da holder den skuta fint på rett kurs. Alternativet er konstant "ratting."

 

Har 2 D4-300. Opplevde faktisk et fullstendig havari på den ene maskinen sommer. Har en egen tråd her om hvor moro det var... Men slikt skal vel ikke skje, og man har jo 5 års reklamasjonsrett i Norge. Der hadde jeg flaks. En motor er sikkert ok, men det viktigste er vel å være sikker på at du har nok krefter. Spesielt i stor medsjø kan man jo falle ut av plan dersom motoren er for pinglete og klarer ikke å dytte båten i oppoverbakkene.. Forbruket hos oss ligger på 3.1-.3.3 l/NM - ca 85 liter i timen i 26-27 knop (marsjhastighet).

 

Jeg kjøpte et ryggekamerasett fra Biltema til 2.000 kr. Det gjorde jeg etter at jeg kjørte fra Drammen til Tjøme med en lekkasje i impellerhuset etter at en o-ring ikke var satt ordentlig på etter service. Det ble litt vann, og det var derfor jeg monterte kamera i kjelleren, samt en LED lysstrips for å ha litt bedre kontroll/ oversikt. Det var også kjekt å se hvor mye røyk det ble på kort tid under motorhavariet (gjennomslag på en sylinder) der nede.

 

Thruster i baug er vel veldig greit, men har ikke i hekken. Har heller ikke Ekkolodd på plotteren, men her finnes det jo mye fint. Også de som kan se forover. Vi tar båten en del "offroad" (grunt vann) for å finne fine plasser, så det hadde vært kjekt egentlig.

 

Lykke til med båtkjøp!

Link to post
Share on other sites

Takk for veldig hyggelig og godt svar!

 

Ja, vi har også vurdert S36HT (etter å ha startet å titte på sport 300....). Det er ikke fryktelig mye opp i pris, men det er to forhold som trekker ned for vår del. Det ene er at den er vesentlig større "i omfang" som igjen reduserer oversikten fra førerposisjon (det føles i alle fall slik). Det andre er at vi ikke ble helt komfortable med uteplassen bak da den nye løsningen med en ekstra sofa helt akterut virker som en litt usosial oppdeling av sittegruppen der. På S33 går det flere rundt det samme bordet til middag. Hvis jeg husker rett så må vi helt opp på S40 for at den to-delingen av sittegrupper ute blir bra og det blir både alt for stort og dyrt som en førstegangsbåt for en liten familie.

 

I forhold til krefter har jeg blitt beroliget av forhandler at 370 er godt med krefter i den båten. Den skal falle i plan i under 20 knop (rundt 18?) og så har den cruisefart på rundt 24. Med toppfart på over 30 knop bør det være noe å gå på, selv med fulle tanker? Jeg har også sett for meg å ha auto-trim på drevet som vil hjelpe meg å få båten så raskt som mulig i plan, selv om det ikke hjelper på manglende krefter...

 

Ellers var det en interessant løsning å kjøpe tredjeparts kamera for å ha i motorrommet. Er det da et kamera du har med egen monitor montert på konsollen ved førerposisjon, eller har du klart å finne noe du kan integrere med monitoren for plotteren (Simrad?)? Vet du eventuelt om det er mulig å selv kjøpe slike løsninger og koble til den originale monitoren, enten samme merke eller tredjepartsløsninger (altså: brukes standard protokoller/koblinger?)?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har selv en 2013 Bavaria 32 Sport. Den du sikter til er ikke så helt ulik, men noen endringer er det jo.

Ville helt klart også valgt autopilot. Min båt har en 330 maskin og det er sånn passe ok.

Tror nok at 370 burde holde.

Jeg fikk også isolert alle rørene til Webasto. La også opp utak for varme i cockpiten og på badet. Dette gjør at båten kan brukes hele året komfortabelt.

 

Link to post
Share on other sites

Har aldri følt at Webasto har støyet noe særlig. Ligger man i lugaren så kan man høre pumpa såvidt. Jeg sover aldri med Webasto på så for meg har ikke det vært et problem.

Isolering av motor har jeg ikke gjort, men det står på lista over ting jeg ønsker å gjøre.

Kunne også tenkt meg et TV uttak i lugaren.

Link to post
Share on other sites

Ja, det med TV-uttak og da tilhørende antenne har jeg tenkt på. Er det godt nok med å se TV over 4G på iPad etc., eller er det fortsatt best å ha et eget TV med Riks TV-abonnement?

 

Jeg får sjekke litt rundt hvordan mulighetene er for uttak på varmeapparatet.

 

Ser også at det er en blanding av Garmin og Simrad på ulike Bavaria-modeller? Er det stor forskjell på plottere og ekstrautstyr fra de to, og er noen av dem å foretrekke (av vesentlig betydning)?

Link to post
Share on other sites

Høres flott ut som første båt? Ankervinsj bak er og anbefale og en Bavaria 33 er absolutt ikke for stor for uthavn. 

Har en Sunseeker 44 selv og savner vinsj bak, har dratt en del i ankertau denne sommeren:sweat: Fungerte det også..

Webasto er vel som de fleste luftvarmere enkelt og utvide. Må bare kjøpe deler og bruke litt tid. Lykke til med båtkjøp! 

Link to post
Share on other sites

Vi har 35 fot og ligger nesten alltid med dregg ut bak og baugen mot land. Beste måten å være i uthavn og synest det er like lett med denne båten som med vår forrige på 30 fot. Er faktisk ikke bauganker på vår båt, det savner jeg litt, men kona like ikke ligge på svai så da tenker jeg det går greit. Trekker ankertauet frem om vi en kort stund ligger på svai. Skulle jeg valgt anker bare ett sted ville jeg tatt dregg akter, uten tvil. 

 

Har kjørt noe Bavaria og ville gjerne hatt mer støyisolering til motorrom, vet ikke om dette er blitt bedre på nyere modeller (helt sikkert!). Rygge/bakke-kamera jeg veldig lyst på. Er ikke bare-bare å bakke inn i båsen eller mot kai så et kamera kunne hjulpet enormt. Stort sett bruker jeg sønn eller kone på badeplattformen og det også går veldig bra. :) 

 

Snike seg inn på grunne steder gjør vi også en del så noe med fremover-syn under vann kunne vært noe...  støttes! Dog ... kan jo være vi hadde gitt oss før da ... det måtte være det eneste. Vi er jo nede på nesten 0 dybde i baugen innimellom. Hadde sikkert ikke turt om det sto det på et display et sted!

 

Lykke til med flott båt!

Link to post
Share on other sites

Selv om flere og flere holder seg kun i gjestehavner, så er vel ankervinsj bak mer i bruk enn den foran, for de fleste her i landet. Hvis naturhavn er noe dere vil prioritere så vurder å få satt inn et tredje forbruksbatteri. 

 

Jeg hadde Simrad i min forrige båt, og har Garmin i min Sport 330. Begge plotterne er gode, men jeg synes Garmin jobber litt fortere mens Simrad kanskje lastet kartet litt fortere. Her på Vestlandet har Garmin sine kart god merking og informasjon om BOF sine naturhavner o.l. Det er noe vi liker veldig godt.

 

Autopilot er verdt alle pengene. Særlig når du skal gå litt distanse. Med litt vind og strøm krever det litt fokus å holde konstant kurs. Bare ikke glem å følge med rundt deg.

 

Det kan være lurt å velge gass nede i byssen, så slipper dere å være avhengig av 220v for å lage mat.Vi prioriterte også gassbluss i cockpit fremfor tv.

 

Innimellom sikler jeg selv på en S36, men da som Coupe, med bakdør. Nede i salongen synes jeg 33 føles romsligere siden den ikke har fast vegg mot lugaren fremme.

Link to post
Share on other sites

Takk nok en gang for flotte bidrag til "prosessen"! :)

 

At jeg skal ha anker bak er jeg i alle fall nå overbevist om. Det er godt å se at det ikke bare er jeg som liker å ligge mot land og at 35 fot ikke er _for_ stort for dette ;)

 

Glemte for øvrig å nevne at bluss både i bysse/cabin og i cockpit allerede er noe vi har bestemt oss for, nettopp for å være mindre avhengig av (land-)strøm. Tenker for øvrig at det bør være mulig med en liten gassgrill på plattformen i fint vær? :)

 

Når det gjelder ryggekamera tenkte jeg innledningsvis at det er unødvendig. Men; så ser jeg for meg to forhold som kompliserer: 1. Når jolla ligger i krybbe/daviter på plattformen, hvordan påvirker det sikten når jeg rygger inn i båsen? 2. Når jeg skal rygge inn i båsen i dårlig vær, med kalesje nede, hvordan påvirkes sikten da? I begge tilfeller vil det vel være plass for at en matros står ute på plattformen, eventuelt som hopper i land og bidrar derfra...?

 

Antall batterier ser jeg at jeg må tenke på. Jeg vet det er eget batteri til thruster på denne type båt, og det er jo så klart ulike batterier for start og forbruk. Hvor mange forbruksbatterier bør jeg ha, og bør det være mer enn ett startbatteri? Fordeling av last på flere batterier vil kanskje også bidra til redusert slitasje og lengre levetid på hele batteribanken?

Link to post
Share on other sites

Mange bra innspill her. Ville bare følge opp et par ting fra noe du skrev over. Ift motor, så er det noe sikkert greit å høre på hva forhandleren har å si, evt om det er muligheter for å prøve båten. Det jeg tenkte på, med en dieseltank på 720 liter, er at jeg sjelden fyller den helt opp med tanke på å måtte dra på den ekstra vekten det innebærer. Utenfor ferier har jeg sjelden mer enn 2-250 liter. Det er fordi båten ligger på Tjøme, og vi reiser oftest ikke så langt i helgene.

 

Om kameraløsningen, så er det trådløs forbindelse til en egen skjerm som jeg har satt på dashbordet. Et kamera i motorrom som nevnt, og et oppunder hardtoppen som viser hele plattformen. Det kan brukes som ryggekamera selvsagt, men det gjør jeg ikke. Jeg mener (ihvertfall selv) at jeg har fått såpass forståelse for båtens omfang at det går greit med å bakke inn i båser uten å se hele plattformen. Selv med jolle på. Jeg kjenner ikke til å det er enkelt å montere slike enkle kameraer (som f.eks fra Biltema) til f.eks en Garmin plotter. Tror det er visse standarder som kreves.

 

Om TV: Koplet en gang smart boxen til 4G routeren fra Telenor. Ungene så på Disneychannel og da de var ferdig, så skrudde jeg av TVen og ikke boksen. Dagen etter hadde 15 GB blitt streamet vekk fra dataabonnementet. Fant ut at denne kanalen var en strømmekanal som går over internett dersom mulig ved lav/dårlig Riks TV dekning. Å belage seg på TV via nettbrett/telefon abonnement er da selvsagt mulig, men det krever en del data.

 

Strøm får du vel aldri nok av. Har nå forbruksbank på 700 Ah + 300 W solcellepaneler (3 stk). Har fått lading på over 15 A derifra på gode dager. Har også pleid å ha med en  Honda EU20i.

 

Støtter gassbluss nede og oppe. Vi valgte el grill i cockpiten og det angrer jeg på... Magma grillen (gass) passer fint i en ekstra flaggstangholder akterut, og da står jeg på badeplattformen mens jeg griller

 

 

Link to post
Share on other sites

Angående bakking inn i bås, så pleier jeg å åpne inngangen i kalesjen hvis det er dårlig vær(ved bra vær er det gjerne åpent fra før).

Da ser jeg styrbord side av badeplattformen og bruker den til å sikte meg inn i båsen. En jolle vil ikke forstyrre dette.

Jeg har relativt romslig bås, og ca en fot å gå på på begge sider av plattformen.

 

Jeg synes faktisk det er enklere å bakke 330en inn i båsen enn det var å manøvrere 25 fot forover inn i sin bås.

Jeg har dog fordel av at jeg alltid har strøm rett mot eller rett med.

Har hekktruster som alltids kan rette opp igjen hvis jeg kommer skjevt inn.

 

Angående hekktruster, så var det noe jeg aldri så på som nødvendig. Som med all annen luksus her i livet så klarer man seg fint uten, til man plutselig har det. Da blir det vanskelig å se for seg et liv uten. Det er populært å hevde at det er for pyser og landkrabber, men har man det så blir det bare dumt å ikke bruke det dann og vann.

 

Garmin har et GoPro-lignende kamera som heter Virb. Plotterne deres har støtte for dette kameraet. Et sugekoppfeste bak og du har trådløst ryggekamera. Det eneste jeg ikke vet noe om er evt lag i overføringen. Er det for stor forsinkelse, så forsvinner litt av nytten.

 

Man har ett startbatteri pr motor, så du trenger ikke flere.

Blybatterier er tunge, men det er båten også. S33 har ett forbruksbatteri på 140AH som standard. De fleste i Norge leveres med 2 slike. Jeg kunne tenkt meg enda ett i min båt. Evt Efoy eller lignende for lading ved oppankring i uthavn. Det er vesentlig billigere med ekstra batteri enn en Efoy.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for gode og nyttige tips!

 

Jeg har også sett at "actionkameraene" til Garmin skal kunne kommunisere trådløst med plotteren (monitoren) og hvis det fungerer godt virker jo det å være en smidig og rimelig løsning - som også kan brukes på andre områder? Samtidig så er så klart kamera fra Biltema etc. også helt aktuelt når de er trådløse. Til en så lav pris er jo ikke eventuell kort levetid kritisk heller.

 

Tanken på å supplere med et lite aggregat har også slått meg, men jeg er litt usikker på om det er problemstillinger her for eksempel knyttet til jording og sikkerhet? Jeg forutsetter at et landstrømanlegg har gode jordsløyfer, men det er kanskje ikke noe problem med et frittstående aggregat? Det kan jo i så fall bæres i land for å "gjemme" støyen litt?

 

Hvis jeg forstår anbefalingen ovenfor rett så bør jeg ha ett batteri som startbatteri og ett for thruster, og så tre til forbruk (minst to)? 700AH til forbruk innebærer fire 150AH-batterier? Det virker mye, men man får vel aldri "nok" strøm... Efoy virker dyrt synes jeg, men hvor mye lading får man ut fra en "patron" til en Efoy? Er dette utbredt?

 

Å teste båten med godt med last (ballast) er et godt innspill. - Det skal jeg utfordre på ;)

 

Forbruk 4G for TV var som jeg fryktet og erfaringen her gir vel svaret - opplegg for TV og RiksTV må på plass.

 

Nå er det vel bare å avtale neste møte med forhandler, hehe

Link to post
Share on other sites

Gjennomtenkte spørsmål og svar. Min erfaring er;

 

- Radar er obligatorisk. Mene noe annet kommer av manglende opplevelse av overraskende havtåke. kommer til å ha det på alle båter jeg skal ha

- autopilot; tja min er defekt og har aldri reparert den. så for meg er den ikke viktig, og plane med den på er vel ikke noe jeg ville drømt om. for mye rart som flyter. men i rolig fart hadde det vært fint

- ankervinsj akter; tja var ikke i vannet i år, og i fjor var ankeret ute 1

gang akter. Foran, derimot: ofte. Longside til fjellet er undervurdert

- strøm: det må du ha mye av. solcelle, brencelcelle eller aggregat (men ikke løst på land. tenk aldri den tanken)

- varmtvann: instant og ubegrenset: monter vannvarmer på varmtvannstanken. Mor liker det, barna må skrelles for solkrem: hos oss skal alle dusje hver dag. udiskutabelt.

- thrustere? Med 1 motor i alle fall foran. 

- kul RIB til barna: absolutt nødvendig (ikke nødvendig å gå veien om hva mor/far mener er bra nok) (du har jo god tid på dette :-)

- tv har vi. Men aldri brukt. Wifi, derimot. Nødvendig for voksnes (g)jemmekontor og diverse av barnas nødvendigheter. Dessuten ser man jo tv på ipad.

- gassgrill er overraskende kjekt (selvom jeg stemte i mot når det skulle ombord)

 

(vi er to voksne 3 barn/ungdom og bikkje)

 

Tror det går fint å gå direkte på stor båt. Fin båt du vurderer. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev 1 time siden:

... autopilot; tja min er defekt og har aldri reparert den. så for meg er den ikke viktig, og plane med den på er vel ikke noe jeg ville drømt om. for mye rart som flyter. men i rolig fart hadde det vært fint ...

 

Mange gode råd i denne tråden. Etter min oppfatning er autopilot et must. Jeg bruker den hele tiden fra 50m utenfor båtplassen.

I sommerferien er vi som regel i Danmark, overfarten skjer stort sett alltid i plan. Da er det veldig behagelig med autopilot :yesnod:

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette later jo til å utvikle seg til en tråd som kan være nyttig for den jevne motorbåtkjøperen:smiley: 

 

2 hours ago, nordan family 27 said:

- strøm: det må du ha mye av. solcelle, brencelcelle eller aggregat (men ikke løst på land. tenk aldri den tanken)

 

Et spørsmål: Hvorfor ikke tenke den tanken? Tenker du på lyden med mulighet for å plage andre eller ift jordingsspørsmålet til trådstarter? Vi pleier å sette den langt unna med lang ledning når vi har behov for strøm, og så jorder vi den med et lite spyd på land. Husker engang jeg spurte en nabo i en uthavn om jeg kunne fyre opp Hondaen, og om han også ville lade litt. "Supert, da fyrer jeg opp mitt også", svarte akkurat han da. Han hadde nemlig akkurat kjøpt nytt og ville gjerne prøve det :lol:

 

@pebbe "Jeg vil ha mer forbruksstrøm", sa jeg til leverandør etter en sesong. "Det skal du få", svarte de, og så satte de inn 2 x 350 Ah - eller 2 x 75 kg. Kom også på en ting til: Når vi har svingersvina på besøk, så har det vært vellykket med korte ben til bordet i salongen nede og en ekstra pute. Da kan vi re opp dobbeltseng til to mennesker til for natten. Vi er også to voksne og 3 barn. Sistnevnte sover da i midtlugaren. Gassgrill er også nevnt av flere som vellykket, men også greit med en kullgrill. Den brukes når vi har besøk, og da griller vi på land. Da blir også drillen og en ekstra flaggstangholder med. Den skrur vi feste til Magma gassgrillen for nok kapasitet.

 

Radar: Det har jeg ikke. Men vi hadde en overfart i våres fra Koster til Tjøme der vi kom ut for tåke som begrenset sikten. Det var en fin vårdag og vi reiste avgårde i flott og klart vær. Så ble det plutselig verre, og til slutt ble det ille. De siste 15 minuttene da inn mot Tjøme førte til at vi måtte dra helt av. Har VHF m/AIS, men det hjelper jo ikke om det er en annen fritidsbåt som gønner på uten utstyr. Vi blir ikke sett i tåke annet enn av andre båter med utstyr. Det var ubehagelig. Seilbåtvennene reiste litt etter oss, og de stoppet på Tisler og måtte vente. Rett ved Hvasser så jeg at losbåten kom mot oss i full gass på plotteren, og vi styrte vel ca 90 grader vekk helt til vi så de. Da var det grei klaring, for de hadde helt sikkert sett oss på sin radar. Det var som å kjøre igjennom en vegg da det plutselig ble helt klart igjen innaskjærs. (Guess you had to be there... osv). Men da da savnet jeg radar. Den andre gangen dette skjedde var det inaskjærs, og da bare snudde jeg. 

 

Gjentar om TV og data: Strømming av TV krever en mye data. Ville ikke satset på det for vanlig TV titting. Skal man først se litt TV som fruen liker, så er det jo litt sosialt å samles foran en skjerm vel, selv om det er "Må vi møtes", "Må vi synge", og "Må vi danse"? Vi  har ellers skrudd av automatisk videovisning på sosiale medier (f.eks Facebook). Internett: 4G router fra Telenor og 40 GB holder en måned for oss. Men dette er mye data. Da sees det enkelte videoer her og der. Jeg er vel syndern. Husk at icloud til eple enheter også trekker en del data dersom videoer og bilder skal synkroniseres fra alle enhetene...

 

Gjentar litt også om Autopilot: Det later til at det er enighet om at det er flott ved lave hastigheter. Litt mer divergerende syn i plan. Jeg bruker den hele tiden, så fort vi er ute fra plassen så er den på. Autopilot betyr ikke at man kan gå og lage kaffe. Det betyr at man ikke lenger bruker rattet, men to knapper for å justere kurs. Således er min erfaring at den fint kan brukes i høy hastighet også - da så lenge skipper eller noen utvalgte hele tiden har ansvaret for hva som skjer.

 

RIB: Enig ! Tenk på høyden opp fra vannet. Det var tungt å dra en SunRider 350 med 9.9HK opp på plattformen. Det var 180 Kg. Det gikk med hjelp, men finn en god løsning. Her var løsningen vi valgte en hydraulisk nedsenkbar plattform, men det finnes mange fine løsninger.

 

 

Link to post
Share on other sites

Efter at have haft 6 både i størrelsen 23-39 fod er jeg meget enig i de fleste af ovennævnte kommentarer. 

 

Autopilot: For mig er den et must. Den mangler på min nyeste båd, men skal i her over vinteren. Som sagt, så er det bare stor lettelse når man sejler langt eller langsomt. 

 

Batterier: Vi ligger mest i havne, så vi har ikke haft så meget træk på batterierne. Men minimum 250-300 Ah skal man have. 

 

Radar: Ja, hvis du vil sejle seriøst og bruge båden til ferier og længere ture, så er det virkelig praktisk. Jeg er flere gange blevet fanget i tåge  eller har valgt at sejle om natten når vinden havde lagt sig. Så radar øger din anvendelse af båden markant.

 

Ankerspil: Hvis man ligger i udhavn, så er hækanker med fritfald genialt. Ellers er det noget, jeg stort set aldrig har brugt.

 

Gas: Ja tak!

 

Rib: Genialt til børn og barnlige sjæle og giver mig en følelse af sikkerhed ved at have en mulighed for at gå i “redningsbåd” i tilfælde af fx brand ombord. 

 

Gasgrill: Vi har en Weber gasgrill og den er meget brugbar. Anbefales! 

 

Vi har en D6-370 i den nuværende båd og det er en meget meget god motor !

 

held og lykke med købet!

Link to post
Share on other sites

Dette med det løse honda aggregatet: det er en utopi at lyden skjules bak skrenten - det er bare noen andre som hører den. Du blir idiot-stemplet og uglesett, og blir samtaletemaet blant alle de som irriterer seg over slikt. Og de er det mange av. Veldig mange. Virker som de utgjør det store flertallet.

 

Har selv «fullstendig» lyddempet Mase aggregat i båten - men føler meg som kriminell hver gang jeg fyrer det (selvom eksosen er lydløs høres litt lyd igjennom skute-siden). Har plusset på med solceller, og vurderer brencelcelle og større batteribank i stedet for generatoren.

 

Men solcelle koster lite. Brencelcelle noe mer. Alvorlig stor batteribank er ikke så dyrt. 

 

Så mitt forslag var mest for å spare deg for andres negative syn på deg :-) 

Jeg irriterer meg ikke over slikt selv, med unntak av en episode i våres hvor en nabobåt satt et slikt på dekk noe før lunsj, og lot det gå kontinuerlig og uavbrutt til ca kl 23. På en lørdag. Han hadde dårlige batterier, og ville gjerne ha kaldt kjøleskap. Startet opp igjen søndag. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Beklager afsporingen, men er det ikke bedre at starte motoren og lade i stedet for et Honda-aggregat?

 

Jeg mener, at D6-eren lader med langt over 100A og den har jo sikkert lavere støjniveau og mindre irriterende lydbillede. Jeg tænker, at man på 15-20 min. får fyldt 20-25A på batteriet og det skal min 45A batterilader bruge dobbelt så lang tid til at ordne? Og at køre motoren i let forhøjet tomgang i 15-20 min. midt på dagen, hvor støjniveauet i øvrigt er højt, kan ven være ok?

 

Jeg ligger som sagt aldrig selv i udhavn og jeg forstår godt, at støj kan være generende og bedst at helt undgå med solceller og stor batteribank, men her drejer det sig kun om valget mellem Honda-aggregat og motorladning, og da må motorladning vel være at foretrække. eller?

Link to post
Share on other sites

Tja. I siste MBY sto det desverre om dødsfallet ved tomgangskjøring i en Draco med kalesje på, merket ikke de luktløse avgassene og døde ved brygga. Hjelperne også syke. Trist. Men en D6 produserer MYE avgasser. Tror ikke man blir spesielt populær av det heller. 

 

Nå skal jeg ikke påstå at mitt innenbords aggregat bidrar til noe bedre luft. 

 

I en så stor båt som det er snakk om finnes det nok plass til både stor batteribank, solceller og/eller brencelcelle. Eller bytte batterier til Lifepo4 (eller hva det nå heter). Mulighetene er mange, og kanskje er det allerde gjort om det er bruktbåt som er alternativet.

Link to post
Share on other sites

Noen dager borte fra forumet, men utrolig gode råd fortsetter å strømme inn - det setter jeg stor pris på - tusen takk!

 

Jeg ser utfordringen med tåke som kan komme raskt og har nok bare glemt hvor fort den kommer og hvor tett den kan være. Hvor mye bør jeg regne med for å for eksempel utvide en Garmin-plotter med en radar på targabøylen? Jeg ser også for meg at en AIS-modul med både sender og mottaker kan være praktisk, særlig for meg som kommer til å gå mye inn og ut av Oslo og ned mot Sørlandet. Mye nyttetrafikk her vet jeg, også inn og ut av Drammensfjorden.

 

Når det gjelder autopilot så er også det med årvåkenhet mot folk og andre objekter i vannet det som bekymrer, så det å ligge i høy hastighet på autopilot vil nok kun være for å slippe å justere kurs løpende for hånd, men allikevel stå som normalt ved rattet og følge med (noe annet er vel helt uansvarlig?).

 

Det var veldig gode innspill om det å ha et aggregat å supplere med som kan ligge i land. Nå unngår jeg å være "han kjipe" i havnen som ødelegger kosen for alle andre - løst aggregat blir det ikke :) Hvis jeg har solceller på en motorbåt, hvor fester dere normalt disse? Tenker dere da fast installasjon, eller har dere noen paneler liggende nede i båten som kan tas frem og "legges ut på dekk" ved behov?

 

For at det skal bli mulig med både blid kone, blid unge og ikke minst båtkontor så har vel landet på at jeg må ha både TV med egen antenne etc. og 4G (for eksempel egen løsning fra ice.net eller Telenor?) i båten. Da bør det også være mulig å koble plotter etc. mot internett? Jeg har sett på Garmin GPSmap 7410 som ser fin ut, også fordi den så enkelt kan kobles mot kameraer som foreslått ovenfor.

 

Nedsenkbar plattform tror jeg er fryktelig dyrt så jeg får nok heller basere meg på en type jolle jeg klarer å trekke opp i daviter for egen maskin, evt. med drahjelp fra noen lastestropper eller tilsvarende.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...