Jump to content

Hvor ofte skifter dere luftfilter?


PiperBill

Recommended Posts

Fikk sjokk da jeg skulle bestiller ny luftfilter til Vetus DT67. Bort i kr 2000,- + frakt og sikkert norsk moms og toll. Den jeg har er datostemplet 2014 og ser egentlig ikke så ille ut. Kanskje det holder med å blåse den ren fra innside med høytrykksluft.

Mener det står i brukerhåndboka at den bør byttes annen hvert år men det er ikke akkurat et veldig støvete miljø den lever i forhold til filter på bil.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Som regel lite veistøv i båt så filteret varer LENGE. Ikke uten grunn at de fleste innenbordsmotorer og alle (?) utenbords ikke har luftfilter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Inspiserer begge sider av filteret hvert år på Volvo D4én og blåser rent fra innsiden, på god avstand slik at en ikke ødelegger filteret med blåsespissen. Etter ca 3 år er filteret tydelig "oppbrukt" ved at papirelementet har trukket fuktighet og begynner å deformeres.

På Yanmaren har jeg skumfilter, der vasker jeg det i grønnsåpe og setter inn med motorolje før jeg tørker og setter det på plass igjen.

 

Link to post
Share on other sites

Motoren i forrige båten min, Yanmar 4JH-DTE, hadde egentlig ikke filter men bare en finmasket type stålnetting over luftinntaket. Filteret på Vetus er gedigent. 26cm i diameter og 30 cm lang. Veier 5kg!

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet så skulle luften ombord være mer enn ren nok til motoren,men opplevde selv at jeg ikke fikk gitt full gass på en 41 volvomotor som jeg hadde. Der var det ganske nytt luftfilter.Motorromsisolasjonen smuldret endel,og tettet luftfilteret ganske raskt.Slet litt med å finne ut av det,da motoren hadde røykbegrenser,så den vanlige svartrøyken som kjennetegner dette uteble.

Link to post
Share on other sites

Jeg har egen "lufteslange" som går fra siden av overbygget rett til motorrom. Tror motoren suger luft fra der det er minst motstand. Kan ikke se støv eller annen skitt på filteret som er av grov skumtype. Men denne dustesokken av et filter kostet ca 600,- hos Volvo. Koster vel 3 kr i innkjøp.

 

Neste gang lager jeg noe selv eller kjøper ett vaskbart universalfilter.

Link to post
Share on other sites

Hej

Jag hade tidigare en Perkins 4.108 och där fanns bara ett nät och det räcker säker i den rena luften. Jag satte dock dit ett stort filter på ett skott som jag aldrig bytte insats i men det gjorde en hel del på ljudet från motorn. En sugmotor har mycket insugningsljud.

 

IMG_0621.JPG.9ab37e90097209ff6e4c00f4c09900d6.JPG

 

Hälsningar Ove

 

Link to post
Share on other sites

Hej

Jag känner till ett fall med en ny båt där den efter en tur mellan Onsala och Laesö 30 M enkel väg, på hemvägen började gå dåligt. Orsaken, tätt luftfilter, det visade sig att det blev baksug så att avgaserna gick in i motorrummet via motorventilationen och satte igen filtret. Avgaser sätter fort igen ett pappersfilter. Man fick göra en ombyggnad på båten.

Hälsningar Ove

 

Link to post
Share on other sites

Luftfilteret på min Yanmar 4JHE er bare en boks med finmasket netting. Men den nettingen blir oljet og møkket, så jeg pleier å vaske det med white spirit sammen med olje-  og dieselfilterbytte. Det er vel oljedamp fra veivhusventilasjonen som føres via en slange til filterboksen som avgir en del olje i nettingen. Den kaller forresten Yanmar for lyddemper også.

 

 

luftfilter_utv_800.jpg.ce5b402ac1ea6b072538dad7151483eb.jpg

 

 

luftfilter_inv_800.jpg.910e4101809a08b46b1473e8195f58ec.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...