Jump to content

CE merking, hvor viktig er det?


jøran123

Recommended Posts

Hei. Har tidligere eid flere seilbåter. At de alle har vært CE merket og A klassifisert har jeg sett på som en sikkerhet. Nå når jeg ønsker å gå over til motorbåt, så er dette med CE merking noe forvirrende. Jeg ser etter en hurtiggående motorbåt med fb og bakvegg ca 32-35 fot. Har sett nærmer på Riviera 925, Skilsø 33, Skorgenes 330, Viknes 330 osv. Virker som om disse båtene er klassifisert i klasse B. Noe som jeg synes virker Ok. I annonse for en Sun 33 som ligger på Finn nå, så står der at den er C klassifisert. Jeg skal bruke båten som vanlig tur/feriebåt, kanskje en tur over til Danmark. Hvis man leser hva de forskjellige klassene betyr, så synes jeg kanskje C er noe man ikke bør bruke i dårlig vær. Noen båter som er bygget opp som halvfabrikat, er ikke CE merket i hele tatt. Hvor mye skal jeg bry meg om denne merkingen? Ønsker synspunkter på dette.

Link to post
Share on other sites

En har vel lov å selge en Oselver fra 70 tallet, uten å bryte loven, så det er nok lov å selge båter som ikke er CE merket. Men etter et vist produksjonsår skal alle være merket, husker ikke når.

Er mange kurante og gode båter rundt omkring uten CE merking...

Samt nok av elendige drit båter som har CE merking..

Link to post
Share on other sites

CE merking kom fra 1.6.98 (eller 1.7) mens motor kom med i 2006.

Det er riktig at båter som er "satt i markedet" (som det så fint heter) etter denne dato skal være CE merket samt ha samsvarserklæring. Men det finnes unntak og et av disse er halvfabrikater og hjemmebygg. Husker ikke reglene i farta men disse finner man på nettet. 

Hvorfor akkurat denne bare er klasse C vet jeg ikke. 

For en krysning over til DK, kan jeg i utgangspunktet bare se et "men" med, og det er forsikringen. Vet ikke hvor nøye de er i tilfelle det verste skulle skje så det får du kanskje undersøke. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 11 minutter siden:

Er faktisk så strengt at det er forbudt å selge en båt uten CE merking, hvor denne skulle hatt det.

 

https://www.sjofartsdir.no/veiledninger/mer-informasjon-om-ce-merking/

 

Joda, men som sagt båter fra 1998 og bakover, er fritatt...og de er det som kjent mange av rundt i det ganske land..:wink:

Link to post
Share on other sites

Har lest en del om denne merkingen, det er også noe om at du må ha eid og brukt en halvfabrikat i 5 år. Da kan den selges uten CE merking. 

Min konklusjon er nok at jeg vil gå for en CE merket båt, klasse B. Hadde vært en fordel om det fantes en liste over hvilke båter som er B eller C kategorisert.

Link to post
Share on other sites

Viksund hadde, eller har litt utfordringer der. Viksund leste reglene den gang (satt i markedet) til tiden båten ble støpt, mens tisynsmyndighetene tolker det til dato båten ble solgt. Holdt en gang på å kjøpe en som var støpt i april -98 men solgt i juli samme år. Jeg snakket med Rune viksund den gang og han påsto det var når den ble støpt og ga meg telefonnummeret til en i IMCI i Trondheim som de hadde brukt. Han igjen bekreftet at datoen var når den ble solgt. Så her er det produsert noen båter som kanskje havner midt i mellom 2 stoler. Hvordan praktisk betydning det har vet jeg ikke, men synes allikevel det er verdt å merke seg at manglende merke er ganske "alvorlig" for de båtene som er kommet på markedet etter denne dato og mangler merkingen. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 1 time siden:

Er faktisk så strengt at det er forbudt å selge en båt uten CE merking, hvor denne skulle hatt det.

 

https://www.sjofartsdir.no/veiledninger/mer-informasjon-om-ce-merking/

 

Sjøfartsdirektoratets veiledning er villedende og misvisende på flere punkter. 

 

For det første er manglende CE-merking eller avvik fra CE-samsvar aldri i og av seg selv en mangel. Hvorvidt noe er mangel, kommer an på innholdet i den aktuelle kjøpsavtale. Hvis f.eks. en båt selges med opplysning om at den ikke er CE-merket, kan man selvsagt ikke klage på det etterpå.

 

For det andre er det bare ved første levering til forbruker at båten skal være i samsvar med alle CE-krav som gjelder for den. For all tid deretter er både direktivet og forskriften taus. Det er enkelt sagt ikke meningen med EU-direktivet eller forskriften å regulere annet enn båtens tilstand ved levering til første kjøper. Forskriften forbyr heller ikke annenhånds-salg av båter som ikke er CE-merket. En båt som er importert uten CE-merking kan derfor fritt omsettes fra første kjøper av -- akkurat som det gjelder for alle andre båter. Det finnes intet forbud mot slik omsetning. De som hevder at salg av bruktbåt som ikke er CE-merket er "ulovlig" tar altså feil. (At det er lett å gjøre denne feilen er en annen sak -- når både direktoratet og andre feilinformerer, er det lett for at vrangforestillingene sprer seg). 

 

Se denne artikkelen som belyser disse spørsmålene litt mer i detalj.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

jøran123 skrev for 5 timer siden:

Hvor mye skal jeg bry meg om denne merkingen? Ønsker synspunkter på dette.

 

Hvis du leser slutten av denne tråden (side 12 og utover) så var det litt diskusjoner rundt CE-merking, samsvarseræklæring, kategorier samt verdien av dette. 

https://baatplassen.no/i/topic/126606-sunseeker-forlis-utefor-lista/?page=12

 

Link to post
Share on other sites

Båtadvokaten skrev 29 minutter siden:

 

Sjøfartsdirektoratets veiledning er villedende og misvisende på flere punkter. 

 

For det første er manglende CE-merking eller avvik fra CE-samsvar aldri i og av seg selv en mangel. Hvorvidt noe er mangel, kommer an på innholdet i den aktuelle kjøpsavtale. Hvis f.eks. en båt selges med opplysning om at den ikke er CE-merket, kan man selvsagt ikke klage på det etterpå.

 

For det andre er det bare ved første levering til forbruker at båten skal være i samsvar med alle CE-krav som gjelder for den. For all tid deretter er både direktivet og forskriften taus. Det er enkelt sagt ikke meningen med EU-direktivet eller forskriften å regulere annet enn båtens tilstand ved levering til første kjøper. Forskriften forbyr heller ikke annenhånds-salg av båter som ikke er CE-merket. En båt som er importert uten CE-merking kan derfor fritt omsettes fra første kjøper av -- akkurat som det gjelder for alle andre båter. Det finnes intet forbud mot slik omsetning. De som hevder at salg av bruktbåt som ikke er CE-merket er "ulovlig" tar altså feil. (At det er lett å gjøre denne feilen er en annen sak -- når både direktoratet og andre feilinformerer, er det lett for at vrangforestillingene sprer seg). 

 

Se denne artikkelen som belyser disse spørsmålene litt mer i detalj.

 

Ser poenget ditt og pustet egentlig lettet ut nå. :smiley:

Det som er betenkelig er at de som skal kunne dette gir feilaktige opplysninger når man snakker med dem. Rune viksund anbefalte IMCI, og når jeg snakket med sjøfartsdirektoratet så kunne egentlig ikke de svare meg når jeg spurte så spesifikt. De igjen anbefalte meg IMCI. 

Da sitter jeg igjen med tanken "Hvordan skal menigmann"  kunne orientere seg.

 

Men  en siste ting - Du sier ingenting om samsvarserklæringen i artikkelen. Jeg har trodd at selve merket og samsvarsærklæringen var begge like viktige?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"China export" merket ser forskjellig ut fra det ekte CE-merket, og er bare brukt av "juggelbutikker". Alle seriøse kinesiske firma har ekte CE-merking der det påkreves.

Når en forbruker har kjøpt en båt som er CE-sertifisert, så er det vel eieren som har ansvar for at båten er i henhold til sertifiseringen, det samme som at det er eieren som er ansvarlig for at bilen er "EU-godkjent". Eieren har nok lov å selge båten til ny eier, men bør da opplyse i kontrakten om båten ikke er i henhold til CE-sertifiseringen i salgsøyeblikket.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 7 minutter siden:

Når en forbruker har kjøpt en båt som er CE-sertifisert, så er det vel eieren som har ansvar for at båten er i henhold til sertifiseringen, det samme som at det er eieren som er ansvarlig for at bilen er "EU-godkjent". 

 

Nope, det er intet krav om at båten skal "vedlikeholdes" i henhold til CE kravene, og kan ikke sammenlignes med EU kontrollen på en bil.  Det er kun i salgspunktet til første eier at kravet er der, eller for å si det på en annen måte "når den første gang er satt i markedet i et EU land".  Loven eller forskriften sier ingenting om båtens videre liv og vedlikehold. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev On 19.11.2017 at 22.06:

Men  en siste ting - Du sier ingenting om samsvarserklæringen i artikkelen. Jeg har trodd at selve merket og samsvarsærklæringen var begge like viktige?

 

Ja, det er riktig. Det er egentlig samsvarserklæringen som er det viktigste, det er denne som "dokumenterer" fra produsenten (eller etterkontrollen) at båten er i samsvar med de standarder som er anført/påkrevet. Selve skiltet som sådant er bare et "signa utad" om at denne båten er i samsvar og at det da finnes en samsvarserklæring.0

 

Men igjen, som også andre har sagt, det er kun i det øyeblikk båten leveres til første forbrukerkunde, at samsvaret skal eksistere. Det er mange som tar feil på dette, også personer i posisjoner der de klart burde vite bedre.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev On 20.11.2017 at 13.00:

 

Nope, det er intet krav om at båten skal "vedlikeholdes" i henhold til CE kravene, og kan ikke sammenlignes med EU kontrollen på en bil.  Det er kun i salgspunktet til første eier at kravet er der, eller for å si det på en annen måte "når den første gang er satt i markedet i et EU land".  Loven eller forskriften sier ingenting om båtens videre liv og vedlikehold. 

TJA...er det fritt fram?

Når en  har bygd ut 220V anlegget  i en CEgodkjent båt, så krever vel loven at en elektrikker skriver ut ny samsvarserklæringen ???

Det samme når en har bygd om gassanlegget så skal vel en gassmontør skrive ut ny samsvarserklæringen ??

ELLER ?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nei. Hvis en elektriker skriver ut en samsvarserklæring på en installasjon, så erklærer han samsvar med lavspenningsdirektivet. Samsvarserklæringen som produsenten utsteder er iht. fritidsbåtdirektivet. Man kan erklære samsvar i henhold til mange direktiver på ett og samme produkt.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 19.11.2017 at 18.00:

En har vel lov å selge en Oselver fra 70 tallet, uten å bryte loven, så det er nok lov å selge båter som ikke er CE merket. ....

 

Ja, jeg ser poenget ditt, men analogien stemmer ikke helt.
Oselvere, vikingskipskopier osv er nemlig spesifikt fritatt for kravet til CE-merking.
Jeg var selv med i den prosessen som foregikk og endte med at "Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter" fikk en egen unntaksbestemmelse.

 

 

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 35 minutter siden:

TJA...er det fritt fram?

Når en  har bygd ut 220V anlegget  i en CEgodkjent båt, så krever vel loven at en elektrikker skriver ut ny samsvarserklæringen ???

Det samme når en har bygd om gassanlegget så skal vel en gassmontør skrive ut ny samsvarserklæringen ??

ELLER ?

 

Komodo kom før meg, men allikevel,

- En samsvarserklæring som en elektriker utferdiger, er noe helt annet en samsvarserklæring i forhold til CE merking av båt. CE merkingen og samsvarserklæringen til båten er kun det at båten er bygget og at alle innstallasjonene når båten leveres som ny, er satt sammen i henhold til regelverket. Trikkeren kan ikke skrive en ny samsvarserklæring, men bare lage en separat erklæring for det spesifikke arbeidet han har gjort. Dette har igjen ingenting med båtens CE merking og samsvarserklæring å gjøre. Så i praksis kan en båt ha flere separate samsvarserklinger. En for selve båten, en for ettermontert 220V, en for gassannlegget, en for radarantennen osv. 

 

Redigert

 

Kom på en ting til. Samsvarserklæringen i forhold til CE merkingen gjelder kun når båten er ny. Loven og forskrifter sier ingenting om vedlikehold eller at den skal holdes i samme stand videre i livet, i motsetning til EU kontroll for biler. Der har du en vedlikeholdsplikt, men altså ikke i båt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtadvokaten skrev for 1 time siden:

Men igjen, som også andre har sagt, det er kun i det øyeblikk båten leveres til første forbrukerkunde, at samsvaret skal eksistere. Det er mange som tar feil på dette, også personer i posisjoner der de klart burde vite bedre.

 

@Båtadvokaten, Ikke for å kverulere eller noe slikt, dette bare interesserer meg.

Med det siste avsnittet du skriver - Mener du da at i praksis så kan man etter en stund bare klippe erklæringen i to og kaste den, eller skal den foreligge i hele båtens levetid? Tenker da rent juridisk og ikke salgsverdi osv. Synes dette er veldig interessant for man har hele tiden fått høre hvor særdeles viktig det er at disse tingene foreligger, ikke bare av de som burde kunne det men også av sjøfartsmyndighetene. 

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo et interessant tema. Og utdebattert blir det neppe noen gang ... :discuss:

 

Samsvarserklæringen skal, slik forskriften sier det, «erklære at produktet oppfyller kravene i forskriften» og «er i samsvar med forskriften» altså  på leveringstidspunktet. Når erklæringen ikke har (direkte) relevans for tiden deretter, må konsekvensen være at man fritt kan rive den i to. Det er et lite atterhald her, for forskriften sier også at erklæringen skal "ajourføres fortløpende". Men dette kan bare henspille på plikten til ny samsvarsvurdering ved større ombygninger, som er det eneste praktiske tilfelle for et slikt behov. Det er uansett ikke så farlig om du river samsvarserklæringen i to, for produsenten eller importøren plikter å oppbevare gjenpart i ti år. Så man kan redde seg inn igjen hvis man roter den bort og  senere trenger å ha den for hånden.

 

Foruten at det er god skikk å ta vare på samsvarserklæringen -- de fleste kjøpere vil vel gjerne like at den finne, og båten skal vel selges en gang --  så er den et godt underlag for eventuelle reklamasjoner mot forhandler/importør/produsent. Det er ikke sjelden vi ser at  det erklærte samsvar ikke stemmer med de anførte standarder, og da er det lett å konkludere med at det foreligger mangel. Uten samsvarserklæringen mister man slike muligheter. Det kommer i tillegg at skipsregisteret av en eller annen ubegripelig grunn (og uten lovhjemmel) krever innlevert samsvarserklæringen hvis man skulle ønske å registrere båten.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, @Båtadvokaten. Var akkurat denne spissingen jeg var ute etter, og slikt jeg selv etterhvert har forstått regelverket. Samtidig så går jeg ut fra at dette ikke er din mening, men snarere etter dom i lagmannsrett eller høyere. Etter alt du har skrevet om emmet så tror jeg at nå har fått en ganske så god oversikt, generelt sett. Igjen, takk skal du ha! 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...