Jump to content

AGM spenning etter 4 uker, hva er OK og hva er resirkuleringsspenning


Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg har litt mistanker til at ett eller flere av AGM batteriene i båten er dårlig så derfor ladet jeg de helt opp i høst når jeg tok båten på land. Etterpå koblet jeg fra alle batteriene og har latt de stå og hvile i ca 4-5 uker. Nå i helgen tok jeg å målte spenningen på alle sammen. Resultatene er som følger:

 

- Start-batteriet: 12,6V
- Forbruksbatterier #1-#4: 12,9V

- Forbruksbatteri #5: 12,7V

 

Jeg vet at startbatteriet ikke er helt OK. Laderen klager på at den ikke klarer å lade batteriet fullt og dersom båten står f.eks. i en uke uten lading så er det håpløst å få start. Dette batteriet på 12,6V er derfor ganske sikkert kaputt. Men jeg er forundret egentlig over den høye spenningen jeg fikk. Trodde at startbatteriet skulle vise lavere, type 12,3V eller kanskje under 12V også men det er ikke tilfelle. Vurderer nå å kassere startbatteriet samt forbruksbatteri #5. Så skal jeg "oppgradere" forbruksbatteri #4 til start batteri og kjøpe et nytt lithium LiFePo4 som erstatning for de som jeg tar ut. 

 

Andre som har erfaring med hvilespenningen på AGM batterier som lagres i kulda? Disse batteriene er vel 9 år gamle så er ikke rart om de har fått litt lette syndromer og gikt. :)

Redigert av Sjøbliss
skriveleif (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

For det første kan det godt være at de er sliten etter 9 år.
9 år tyder dessuten også på forskjellen mellom "god gammel og dagens kvalitet.

Spenningene ellers er også avhengig av temperaturer.

 

Du derimot måler trolig også ren overflatespenning uten belastning på.

Og da kan sulfaterte batterier t.o.m. vise veldig høye spenninger

på tross av at det står 0 kapasitet bak.

 

Det enkleste og beste er å lade komplett ut til nedre grensen iht. databladet,

så å kjøre topplading, for så å kjøre test med belastning og en utladingstest.

Bare så kan man virkelig se på tilstands av et batteri.

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 2 minutter siden:

Du derimot måler trolig også ren overflatespenning uten belastning på.

 

Sjøbliss skrev 11 minutter siden:

... ladet jeg de helt opp i høst når jeg tok båten på land. Etterpå koblet jeg fra alle batteriene og har latt de stå og hvile i ca 4-5 uker. Nå i helgen tok jeg å målte spenningen på alle sammen.

 

Er ikke overflatespenninga borte etter 4-5 uker?

 

 

Link to post
Share on other sites


Jeg har f.eks. hatt ståendes et batteri som sto trolig 4 år ++ på kjelleren, uten lading og beintørr.
Med multimeter kunne jeg alltid måle >12,6V mens den var "mer enn død".
Verre er det med batterier som får lading av og til, og da uten belastning.

Men det spiller ingen rolle uansett, å teste batterier ved bare å måle spenning viser ikke noe som er brukelig.

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Isj, det var jo dumt at det ikke gikk bare å måle spenningen. Finnes det et verktøy som kan gjøre denne jobben uten at det koster skjorta? Jeg har 45 minutter å kjøre til båten og jeg har ikke så lyst å drakse alle batteriene med hjem egentlig... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg har batterimonitor men da må jeg koble om batteriene, vurderer om jeg skal kjøpe en slik tester de har på biltema. Koster jo ikke allverden og det er vel åpent kjøp :D (behandle den med silkehender!) Det må jo være det enkleste kanskje. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Dette har vi ikke lest.... :rolleyes:

BT tilbyr Amperemeter, ja, men den teller ikke Ah.
Hvis du har batterimonitor, som kan telle, da er det det beste du bruker den.

Dessuten må du da utlade etter angitt metode (datablad) for å se om batteriene leverer som den skal.

Og det ta noen timer.
 

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Japp, det var jo det jeg var litt redd for så da frister det litt med en quick-fix med en slik batteritester. Får se om jeg får "ånden" over meg og kobler om shuntet og måler trekk men det er jo mange batterier og jeg vil helst måle ett og ett. Vi får ta et skritt av gangen tenker jeg. :) Får google litt og se om det er noen alternativer. 

30 minutes ago, Joerg Becker said:

Dette har vi ikke lest.... :rolleyes:
 

Hva da? :thumbsup: :clap: :lipseal:

 

#hear-no-evil #see-no-evil :clap:

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke gjøre den testen der så lenge det er snakk om startbatteri Sjøbliss. Da er det uinteressant hvor mange Ah batteriet er på. 

 

En kjappere test kan være som følger. 

  • Lad opp batteriet.
  • La det gjerne stå et par uker
  • Kjør starteren mens du holder stoppnkappen inne.
  • Mål spenningen på batteripolene mens du gjør denne øvelsen.
  • Hvis spenningen er stabil så lenge som du synes at er et minstekrav er batteriet godt nok for deg. 
  • Faller spenningen vesentlig (det hører du jo også på startmotoren) er batteriet modent for utskiftning.

Men du har vel egentlig gitt svar på dette selv i første innlegg:

Sjøbliss skrev for 11 timer siden:

- Start-batteriet: 12,6V

 

Jeg vet at startbatteriet ikke er helt OK. Laderen klager på at den ikke klarer å lade batteriet fullt og dersom båten står f.eks. i en uke uten lading så er det håpløst å få start.

 

Bruker du i tillegg dette batteriet til å forsyne vinsj eller truster trenger du ikke teste en gang, da er det bare å kjøpe nytt først som sist.

Link to post
Share on other sites

Hei @Komodo takk for tips. Dette er en god test som jeg kanskje kan bruke. Med startkabler og litt kløkt kan jo dette benyttes på alle batteriene. :) Impelleren vil vel ikke fyre når man gjør dette eller? (båten står på land vinterkonservert)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

 

@Linea absolutt, stor rød knapp midt på motoren. :) 

 

@rippie Jepp, blir nok BT batteritester skal du se. Den gir sikkert et 80-90% bilde av status. Det er godt nok. :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Geir Kallevik jeg tror disse kan også brukes på GEL. Se i bruksanvisningen (hva som er forskjellen på de to er jeg ikke 100% sikker på, må lese litt nøyere): 

 

"BRUKSOMRÅDE Test flere varianter av 12 V batterier; (Starting SLI, Deep Cycled and Marine, Wet (Flooded), VRLA eller Maintenance Free (MF), Sealed Maintenance Free (SMF), Absorption Glass Mat (AGM) og Gel-cell. Støtter de viktigste batteristandardene, som JIS, SAE, EN, DIN og IEC."

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-2000035744/

 

"Bruksområder Kan brukes på alle typer blysyrebatterier. Tester med høy nøyaktighet tilstanden til alle typer 12 V blybatterier, inkludert våtcellebatterier, vedlikeholdsfrie batterier, kalsiumbatterier, AGM og EFB. Støtter vanlige batteristandarder som JIS, SAE, EN, DIN og IEC."

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Jul/Julegaver/Batteritester-Pro-2000039750/

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

 

Enda en video. Denne forklarer på en god måte det som vi har diskutert over. Tror det er mye du får ut av disse nye testerene som ikke trenger å kjøre last på. Det finnes noen veldig rimelige last testere også på ebay (lik de han snakker om men ikke har for "hånden" som han sier) men dette tror jeg holder i massevis. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har forsøkt noen av disse testerne som er på markedet, feks. denne fra Biltema?

 

batteritester.jpg.f3e9e58da1e1c9b558c0cf2e05f9de1b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...