Jump to content

Skade på jolle ved sjøsetting


MegaTrondy

Recommended Posts

I dag var det fint vær så jeg skulle ta meg en fisketur tenkte jeg. Hektet på hengeren og tok med meg jollen til den offentlige rampen i nærheten. Rygget meg til som vanlig og skulle sjøsette båten. Det var flo, så alt lå til rette for en problemfri sjøsetting. Når jeg løsnet vinsjen og dyttet båten virket det som om en av rullene ikke ville gå skikkelig rundt med en gang, så den hang litt igjen. Dyttet litt ekstra for å få båten av og plutselig flakset båten uti slik at hekken smalt nedi med motoren og båten kom under vann. Fikk dyttet båten inn til land og fikk satt føttene ned på den slik at baugen kom litt lengre ned og motoren kom opp igjen, men båten var skikkelig baktung. Det hjelp ikke å lense  for det virket som at det er vann inne i skroget. 

Klarte så vidt å vinsje båten opp igjen med den ekstra vekten. Kjørte så fort jeg kunne hjem. Var kjapp meg å skylle motoren i ferskvann, skrudde ut plugger, tømte og skylte forgasser, tømte bensinslange, filter mm. Dusjer på med wd-40. Når jeg skrudde ut pluggen til undervanns huset for å sjekke tilstanden på oljen var det først tykk grøt liknenden olje som kom ut, etterfulgt av gråhvit/olje helt til slutt. Det tyder vel på at den har begynte å lekke etter smellen? Hvis det hadde vært en gammel skade ville vel oljen ha vært blandet bedre? Her kom det først ut skikkelig tykk grøt og helt til slutt mere eller mindre normal olje. Båten har ikke gått mange timer med ny olje og når jeg byttet sist var den helt normal. 

Hva tror dere forsikringen vil si? Har kasko på den selv om det er en eldre båt og motor. Men har brukt litt tid og energi på å pusse den opp. 

Link to post
Share on other sites

Høres merkelig ut at du har fått så store skader at båten tar inn vann og at du får vann i giroljen. Dessuten ville ikke oljen og vannet ha blandet seg til grøt med mindre du hadde brukt motoren etter hendelsen. Var rampen ekstremt bratt og hektet du av stropp/wire fra vinsj før båten tok avsted?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 1 time siden:

bytt olje og start opp kjappest mulig,så mye rart som skjer med deg og båt?spray alle el, koblinger  med wd40 eller elektro spray


Det er dessverre ikke begrenset til båt. Jeg begynner nesten å tro at jeg hadde passet best som en munk et sted i Tibet. :P 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg får kontantoppgjør for båt og motor, så kan jeg velge om jeg vil reparere båten og motoren eller å kondemnere/selge. Jeg har brukt noen timer på båten så har lyst til å beholde den, er usikker på om jeg klarer å redde motoren da. Noen som har noen tips til å få motoren i gang igjen? Kan den være litt tyngre å få i gang når den er full i wd-40? Bør vel kanskje se om jeg får gnist også... Hva gjør jeg med lekkasjen i undervannshuset? Er det mulig med en quickfix slik at den eventuelt holder til jeg finner en ny motor, hvis jeg får liv i den riktig nok? Når det gjelder skaden i bunnen av båten, går det an å tette den nå som det er så kaldt eller må jeg ty til en midlertidig fix i form av en aluminiumsplate og tec7, for å så bruke glassfiber når det blir varmere?

Link to post
Share on other sites

Hei! Har du både fått hull i skrog/kjøl og lekkasje i undervannshuset etter at båten traff bunnen ved sjøsetting? Har båt/motor blitt vurdert av takstmann siden du har fått tilbud om kontantoppgjør?

 

Som nevnt tidligere bør motor skylles, olje skiftes og motor startes så raskt som mulig etter drukning. Er det 2T eller 4T motor?

Ferskvann eller saltvann??

Link to post
Share on other sites

Du skal få to kjemperåd av meg heilt gratis.

 

-Kvitt deg med båten om du har muligheten til det fremfor å betale for skrot. Det er åpenbart mykje meir gale med båten enn du er klar over.  Vannet var der garantert før du sjøsatte. Og motoren er ingen verdens ting å ha. Sjøl om du får start på den så hjelper det ingenting , overhaling eller nytt brukt girhus kommer til å koste meget meir enn det smaker og var ødelagt allerede før du sjøsatte samt at verdien på motor etter dukkert er lik 0. Bare pris deg lykkelig om du får en utbetaling og sjå deg ikkje tilbake.

 

-Kjør båthengeren uti vannet! Det er det den er laget for. Et par hjullager kvart 5 år er bare småtterier mot alle andre plager og utgifter en påfører seg i sammenligning. Eg begriper virkelig ikkje denne tillagte vannskrekken på båthengere. 

Link to post
Share on other sites

Knurrbart skrev 27 minutter siden:

Du skal få to kjemperåd av meg heilt gratis.

 

-Kvitt deg med båten om du har muligheten til det fremfor å betale for skrot. Det er åpenbart mykje meir gale med båten enn du er klar over.  Vannet var der garantert før du sjøsatte. Og motoren er ingen verdens ting å ha. Sjøl om du får start på den så hjelper det ingenting , overhaling eller nytt brukt girhus kommer til å koste meget meir enn det smaker og var ødelagt allerede før du sjøsatte samt at verdien på motor etter dukkert er lik 0. Bare pris deg lykkelig om du får en utbetaling og sjå deg ikkje tilbake.

 

-Kjør båthengeren uti vannet! Det er det den er laget for. Et par hjullager kvart 5 år er bare småtterier mot alle andre plager og utgifter en påfører seg i sammenligning. Eg begriper virkelig ikkje denne tillagte vannskrekken på båthengere. 

Motoren til gamle båten på hytten havnet under vann da båten slet seg i et kraftig uvær. Den lå under vann i et døgn minst før den ble reddet opp. De skylte den, tømte ut alt vann og startet den opp. Motoren gikk i 10 år før en ny storm knuste båten og motoren til pinneved. Poenget er at kan den reddes med litt egeninnsats gjør jeg det. 

Link to post
Share on other sites

Fikk startet motoren i dag. Slet litt med å få den i gang. Måtte bruke startgass for å få den til å gå, også måtte jeg spraye en litt forsiktig dusj med gassen av og til de første 20-30 sekundene for at den ikke skulle daue. Etter det putret den og gikk. Syns kanskje den har litt hard gange vel å merke. Gjenstår å plukke ned undervannshuset for å se om noe kan gjøres. In worst case blir det en ok delemotor. 

 

Noen tips til hvordan jeg kan få ut vannet fra skroget på båten? Hvis jeg har en tynn slange som er litt stiv og tøyelig kan jeg lage et hull i baugen et stykke oppe og suge det ut der også plugge det. Må få ut vannet uansett hva som skjer med båten. Hengeren er veldig ustødig med alt vannet inne i båten når jeg kjører. Heldigvis skulle jeg ikke langt. 

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MegaTrondy skrev for 7 timer siden:

Motoren til gamle båten på hytten havnet under vann da båten slet seg i et kraftig uvær. Den lå under vann i et døgn minst før den ble reddet opp. De skylte den, tømte ut alt vann og startet den opp. Motoren gikk i 10 år før en ny storm knuste båten og motoren til pinneved. Poenget er at kan den reddes med litt egeninnsats gjør jeg det. 

Kor lenge in motor ligg under vatn er ikkje avgjerande, der kan lang tid tolast. Det er tiden frå motoren er over vatn til den er i gang, som er kritisk.

eg hørde om ei redning av ein Sabb som låg på botnen i omtrent 3 veker, men blei redda av at gjengen visste kva som måtte gjerast, med oljeskift alle veier og tørka motoren innvendig med filler osv, og hadde motoren i gang etter 3 - 4 timer etter at den kom opp av sjøen. Motoren har seinare hatt over 20 problemfrie år.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 8 timer siden:

Veldig mange båter med dobbeltbunn har bunnplugg for drenering. Det enkleste du kan bruke er vel noe slikt: https://www.maritim.no/lenseplugg-plast-sort#.WhSsm9GUmf0 

jeg ville kanskje lagt til en hundrelapp og fått en i metall, men vet ikke om det er nødvendig.

 

Får montere en slik for å få ut vannet. Når den er tom er det enkelt å snu jollen på hode slik at jeg kan få jobbe med bunnen for å se om den lar seg reparere.

 

Dinamo skrev for 6 timer siden:

Kor lenge in motor ligg under vatn er ikkje avgjerande, der kan lang tid tolast. Det er tiden frå motoren er over vatn til den er i gang, som er kritisk.

eg hørde om ei redning av ein Sabb som låg på botnen i omtrent 3 veker, men blei redda av at gjengen visste kva som måtte gjerast, med oljeskift alle veier og tørka motoren innvendig med filler osv, og hadde motoren i gang etter 3 - 4 timer etter at den kom opp av sjøen. Motoren har seinare hatt over 20 problemfrie år.

 

Magne

 

Tiden er helt klart viktig. Når den kommer opp av vannet, temperaturen øker og det blir tilført oksygen oppstår det kjemiske reaksjoner som gjør at ting ruster eller korroderer. Hvorfor er det viktig å starte den raskt opp? Vil ikke det ha samme effekten å "drukne" den i smøremiddel og dra den rundt manuelt? 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 Hvorfor er det viktig å starte den raskt opp? Vil ikke det ha samme effekten å "drukne" den i smøremiddel og dra den rundt manuelt? 

 

tanken her er vel at varmen også vil drive ut siste rester av fuktighet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

MegaTrondy skrev On 20.11.2017 at 12.17:

Dyttet litt ekstra for å få båten av og plutselig flakset båten uti slik at hekken smalt nedi med motoren og båten kom under vann. Fikk dyttet båten inn til land og fikk satt føttene ned på den slik at baugen kom litt lengre ned og motoren kom opp igjen, men båten var skikkelig baktung. Det hjelp ikke å lense  for det virket som at det er vann inne i skroget. 

Når jeg skrudde ut pluggen til undervanns huset for å sjekke tilstanden på oljen var det først tykk grøt liknenden olje som kom ut, etterfulgt av gråhvit/olje helt til slutt. Det tyder vel på at den har begynte å lekke etter smellen? 

Hva tror dere forsikringen vil si? Har kasko på den selv om det er en eldre båt og motor. Men har brukt litt tid og energi på å pusse den opp. 

 

Mener du at du har knust skroget og undervannshuset samtidig når den dunket i bunn? Det har jeg dårlig tro på. I så tilfelle vil det være synlige sprekker begge steder. Hadde du fått vanninntrengning i gearhuset på dette viset hadde ikke oljen vært som du beskriver. Hadde jeg vært takstmann hadde du neppe fått noen utbetaling på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...