Jump to content

Snekke 20-22 fot, trenger hjelp med å synse om stabilitet ved stilleligge


Fluehue

Recommended Posts

Heia. 

Eg ska gå igang med å kjøpe en billig snekke, eller en "combi-sak" til å sulle rundt å fiske med. 

Mest stangfiske, men også et og annet garn og et kveitvad innimellom. 

Har et budsjett på 40-isj-tusen, så noe begrenset... Ser på små båter, 20-23 fot med liten diesel. 

Heller nokså tungt mot Viksund 660 og Marex 21 flexi. Ellers vært innom kb-22 sjark, carat 22 og noen lignende, men føler de ikke er allverdens sjøbåter? 

 

Tror definitivt viksund er den mest stabile av disse å ligge i litt sjø med, og god å gå med stort sett. 

Marexen tiltaler meg også, rimelig flat bunn gir vel bra stabilitet det også? 

Men er det ok i litt tyngre sjø? 

Liker også tanken på at den kan gjøre en anstendig marsjfart med 60-70 hk motor. 

 

Noen synspunkter på dette, blir 21 flexi for lett og flat? 

Er viksund 660 så gull som eg tror? 

Evnt andre typer eg bør vurdere? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Marexen er vel noe nær V-bunn? Mener å ha sett en eller annen som har satt i svær motor og går som ei kule. Har liten erfaring med V-bunn liggende rolig i sjø for fiske utover småbåter på 15-18 fot, og det fungerer jo helt greit. "Moderne" fiske/hobbybåter er jo med v-bunn og påhengs, så v-bunn kan jo ikke være helt ubrukelig til formålet. Men uten kjøl betyr mye mer avdrift, som kan være utrolig irriterende. 

 

Men de andre du viser så tenker jeg jo mer kjøl jo bedre å ligge med da kjølen bremser i sjøen når det ruller slik at den beveger seg saktere og uten raske napp og nykk, men det ruller jo uansett med mindre du monterer opp en mesanmast, det hjelper mye og holder også båten stabil ifht vinden. Og kjøl betyr mindre avdrift og at den ligger mer stabilt ifht vinden. 

 

En tredje variant er flat bunn med stor kjøl a la Tobias. Da kan du gå i halvplan opp mot 15ish knop og samtidig ha fordelene en ordentlig kjøl gir ifht avdrift og rulling/sjøegenskaper generelt. Jeg aner ikke hvilke andre båter som har tilsvarende bunn men du får god fart med relativt liten motor og tåler relativt mye sjø. 

---

Jeg foretrekker langsom rulling som en kjøl gir selv om den kan rulle "langt", foretrekker også liten avdrift og at båten ligger stabilt ifht vinden. Så om jeg skulle fiske mye i et område med sånn passe mye vind/sjø ville jeg valgt en "kjølbåt". Også fordi kjøl gir gode egenskaper om en må gå hjem i mye sjø. Kjekt å kunne gå fort i plan, men det er temmelig ubrukelig og slitsomt om det blir i overkant av bølger så en ikke kan/orker å ligge i plan. 

 

Har du langt ut til der du fisker så ville jeg prøvd å finne en båt med bunn a- la Tobias for å kunne få opp farten litt, evt tatt ulempene med V-bunn. 

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en Sollux 24. Den har flat bunn med kjøl og er halv-rask. Superfin i gjestehavner etc da den ikke driver av. Men fy som det gynger sideveis i sjø. Men her må man ta høyde for at man sitter litt høyt. Høyere enn feks Nidelv 24.

En i området har en fin Viksund 660. Den er godt holdt og ser ut som en perfekt fiskebåt for fritidsfiske. En helt annen plass bak. Og her er det mulighet for utvendig styreplass også.

 

På Flexi har du ikke mye å røre deg på . Litt bedre på Flexi II da sittegruppa er trukket helt ut. Altså, du har ikke dollbord fra der overbygget stopper og bakover. Flexi II Er i hvertfall en rask snekke med riktig motor. Tilnærmet samme skrog som Duckie. Men du har her også en kabin foran og ned som tar stor plass. Trenger du denne hvis du primært skal bruke den som fiskebåt? 

 

Er mange snekker som blir trange innvendig bak pga dollbord rundt hele hekken og overbygg som er trukket bakover pga inneplass. Til fiske ville jeg gått for Viksund 660.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes dere prater svært fornuftig begge to her!    Har masse erfaring med v-bunns båter og flatbånningær, helt ok fiskemessig de å, utenom avdrift. 

Men dette har vært kun åpne småbåter, så litt mer skeptisk til høyde,  tyngdepunkt og vindfang  i feks en Marex Flexi, sollux, etc 

Sett noe sollux 24 på YouTube forøvrig, fytti å de går;) 

 

Men det ideelle er vel som hr. Pinkvin påpeker typer som Tobias eller lignende, men det er et prisnivå på det som eg ikke er i nærheten av.. 

Sett innimellom det hat vært en og annen gammel Saga 7000, og også Viksund 24 buyable for salg, de er kanskje noe lignende? Men er vel sjelden kost i mitt prisleie de au. 

 

Da konkludere eg vel med at en Viksund 660 må letes etter, gjerne en med litt mer motor enn 15/22 hk. 

Takk for synsing! 

Link to post
Share on other sites

Los 660 så finfin ut ja, satt et lite doghouse på den så er det en liten drømmebåt ;) 

Har finni en  viksund 660 eg da, men den står i andre enden av landet, så før eg leie en henger, er det noen som vet hva de veier? 

Sånn med rimelig sikkerhet, leser alt fra 1500 til 2000kg...hadde vært gøy å kjørt lovlig siden det er Etpar hundre mil... 

 

Aktuel båt er med  en volvo d2-40 forøvrig, sikkert noe tyngre enn de fleste som ser ut å ha yanmar 2qm (?) 

Link to post
Share on other sites

Den siste som vart bygd hadde ein 3 syl Yanmar på 28 hk,gikk over 11 knop ,men da var det med 1 person,og lite diesel.

Disse båtane var forholdsvis lette.Dei vart bygd til maritime barnehager,etter rundt 10 produserte vart formene solgt til LOS.Dei forandra på innerlineren,den vart forhøya og vart levert med blå stripe.

 

Link to post
Share on other sites

Formene til skroget vart kjøpt av Viksund.Der vart bygd ny form til innerliner,og konsoll.Båtane vart laga for Maritime Barnehagar.Ei av båtane ligger i Bekkjarvik,og er i bruk av barnehagen der smårollingane lærer seg å fiske og båtbruk.

Vi produserte ca 10stk noken til fisketuristutleige,og til barnehager.Formene vart så solgt til LOS MARINE som produserte noken før dei forandra på innerlineren.

Ligger bilder av den som Austevolsnekka og LOS.Den med forhøya blå rekke er seinere utgave.

Meiner formene vart solgt i 2006.Båtane vart bygd CEgodkjent

Link to post
Share on other sites

Æsj ja, det er kanskje store forskjeller... 

Finner bare oppgitt vekt ifra ymse salgsannonser, der et det alt fra 1500 - 2000 kg. Men tipper vel de færreste kanskje egentlig vet? 

Er litt dumt det, låner henger her i Nordreisa og kjøre Finland og Sverige ned til Larvik for å hente båt, bare satse på at vekt er under 1800 kg da... 

Hjem ska vi nå alltids komme uansett men...  

Link to post
Share on other sites

Viksund 660 er kraftig bygget til å være en halvplaner. Lav vekt og begrensninger i bruk av polyester og glassfiber ble tydeligvis ikke prioritert under støpingen av disse båtene på den tiden. Jeg har bare boret og montert diverse i en Viksund 660 fra 1980, men den var HEFTIG dimensjonert i avstivninger og skrog. Kjernematerialet er kompakt. 

Dørken og innredning er en litt annen historie, men med et Viksund 660 skrog og en god motor har du et greit utgangspunkt.

Med så lav dørk og høyt fribord skulle man jo gjort dørken bak motorkassa selvlensende og samtidig fått et mer praktisk dekk til den bruken du planlegger. Benkene bak er jo til å fjerne og dermed får du stor plass bak, men dørken ut mot sidene er kantete og upraktisk. Og det er jo der man gjerne står når man fisker eller trekker garn. 

 

Få båten hjem først ja... Vær obs på bredden når du leier henger.

Lykke til.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, bakvegg og selvlensing står på programmet, sånn etterhvert. 

Men litt redd for å heve tyngdepunkt, men er kanskje ikke no stress.. 

 

Enn så lenge tenke eg å ta kalesjen og sy om til "kalesjebakvegg", samt å sette ei dugelig lensepumpe i kjølen. 

Innredning bak ryker ut med en gang ja, men er det ikke relativt rette skrogsider på dem? 

Og er vel ellers usikker på "hvor mye halvplaner" eg får med en d2-40... 

Satse på å nå 10 knop tro? 

Link to post
Share on other sites

Gode planer.

Hevet dørk på den flaten du har tenkt tror jeg ikke blir noe problem for stabiliteten. Skroget har rette sider ja. Derfor er det så dumt at det omtrent ikke går an å stå inntil sidene fordi dørken der har fordypninger for å legge fendere og diverse uten at det ruller frem. Men når du legger selvlensende dørk jevner du jo ut det. Da får du god arbeidsflate helt ut til sidene.

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev On 24.11.2017 at 20.52:

Formene til skroget vart kjøpt av Viksund.Der vart bygd ny form til innerliner,og konsoll.Båtane vart laga for Maritime Barnehagar.Ei av båtane ligger i Bekkjarvik,og er i bruk av barnehagen der smårollingane lærer seg å fiske og båtbruk.

Vi produserte ca 10stk noken til fisketuristutleige,og til barnehager.Formene vart så solgt til LOS MARINE som produserte noken før dei forandra på innerlineren.

Ligger bilder av den som Austevolsnekka og LOS.Den med forhøya blå rekke er seinere utgave.

Meiner formene vart solgt i 2006.Båtane vart bygd CEgodkjent

Bedriften var nå inne i en periode med sterk vekst, og omfattende produksjonsutvikling. I 1977 talte arbeidsstokken 70 mann, og man utviklet nye typer båter.

Viksund 660 ble presentert. «Verdens største 22 foter» ble den raskt døpt. En romslig og trygg familiebåt, som på kort tid oppnådde en utrolig popularitet. I løpet av kort tid bygget mann nesten 300 båter av denne typen i året, likevel var ikke dette nok til å dekke etterspørselen. En annen nyhet som var like om hjørnet var Viksund 880 Frontier, en 27 fots snekke. 880 Frontier erstattet således 27 Columbi. Litt senere kom Viksund 990 Cruiser, som skulle erstatte 31 Goldfish.

Mot slutten av syttitallet, og på begynnelsen av åttitallet var Viksund Båt Norges største båtprodusent.

 

Her står det vel litt om hvor mange 660 det vart bygd

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...