Jump to content

Valg av motor til Summer fun 17 1992 modell


xr4ti

Recommended Posts

Har nettopp skaffet en Summer fun 17 og lurer på hvilken motorstørelse jeg burde velge. Etter hva jeg har forstått så er båten basert på et Egda17/Clipper17 skrog. http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=17883&mid=26593

Båten veier ca 350 kg og har en forholdvis dyp V-bunn. Båten skal kun benyttes til småturer i skjærgården, ikke til lek eller fiske. Vil gjerne kunne forflytte meg nogenlunde raskt men ikke ment å være noe racerbåt.

Vil gjerne ha en motor som er tidstypisk, dvs slutten av 80-tallet eller begynnelsen/midten av 90-tallet så da begrenser det seg til en totakter slik jeg ser det. Ønsker også en så lett motor som mulig da båten skal stå på opplagshenger og settes ut/tas opp for hver gang den skal benyttes.

Jeg ser for meg en 3 sylindret motor på 60-90 hester på grunn av mye kraft og liten vekt  men det er kun synsing fra min side. Båten klarer langt mer enn de 90 hestene som er oppgitt på Boat.no. De som kjenner til Clipper 17 vet at disse skrogene tåler mye, både av fart og motor, men som skrevet så skal jeg ikke ha noen racerbåt. Noen som har erfaringer eller meninger om hva jeg burde motorisere Summeren med?

Legger ved selgers bilde av båten.

 

rUeuDF.jpg

Link to post
Share on other sites

350 kg hørtes litt beskjedent ut ,typisk brosjyretall spør du meg :) 

 

70-75 hk 2t burde funke bra , både effekt- og vektmessig 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vet ikke vekten på den, mulig 350 kg er noe lavt ja med tanke på at det original er innebygget tank, stor sofa solid dørk, stor innerliner etc men er jo dog en 17" . 70-75 hk er i den løypa jeg tenkte meg. Har et par motorer på hånda men begge er 50 hestere hvilket jeg tror blir for lite da jeg tror at den er noe tung å få opp i plan og vil anta at den trolig trenger noe mer skyv enn hva en 50 hester gir. har også sett på noen 90 hestere men det er V4-motorer og de blir litt tyngre. Blir mye synsing fra meg da det er over 20 år siden jeg sist hadde en slik jolle med påhenger og er ikke lenger inne i dette med vekter og motortyper så glad for alle tilbakemeldinger og tips :)

Link to post
Share on other sites

Hadde en tidligere modell av den aktuelle båten selv på det glade 90 tall...  Tror det var en 85-86 modell.  Var en annen vindskjerm og layout innvendig på denne.    På siden av båten stod det Summer Sun.   Jeg hadde først en 50hk Yamaha på båten.  Det bli litt spinkelt....  Deretter en 70 Hk Tohatsu, og da begynte det å skje ting.  Så ble det en 90Hk Tohatsu, og da gikk den ca 41 knop om jeg husker rett.  Siste motoren ble en Johnson V4 100Hk, og da var det moro å kjøre med.  Denne toppet på ca 44 knop.

 

Vil tro at at den idelle motoren er en 90HK 2takt 3 sylindret.  Da får du bra skyv og masse krefter.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker 90 hk yamaha 2 takt.  De er forholdsvis lett, ok støybilde og er fin på forbruk til å være totakter. Den hadde også tilnærmet samme design fra tidlig 80-tall til ut på 2000 et eller annet, så den vil "matche" båten fint.

 Med 90 hk kan du ligge i pen marsjfart og ha lite støy, mindre motor gir som oftest mer støy i samme hastighet.

Link to post
Share on other sites

Boddvar skrev On 21.11.2017 at 8.25:

Hadde en tidligere modell av den aktuelle båten selv på det glade 90 tall...  Tror det var en 85-86 modell.  Var en annen vindskjerm og layout innvendig på denne.    På siden av båten stod det Summer Sun.   Jeg hadde først en 50hk Yamaha på båten.  Det bli litt spinkelt....  Deretter en 70 Hk Tohatsu, og da begynte det å skje ting.  Så ble det en 90Hk Tohatsu, og da gikk den ca 41 knop om jeg husker rett.  Siste motoren ble en Johnson V4 100Hk, og da var det moro å kjøre med.  Denne toppet på ca 44 knop.

 

Vil tro at at den idelle motoren er en 90HK 2takt 3 sylindret.  Da får du bra skyv og masse krefter.

 

Hvordan ble vektballangsen med V4'n da?

Så Summer fun kom så tidlig som 85? har du bilde av den? En bekjent som hadde en Clipper17,  med det som jeg husker som en 150-hester. Gikk fælt husker jeg og jeg syntes den hadde nydelige linjer. Mener dette var i midten av 80-tallet og at den båten da var et par år gammel. Etter som jeg har forstått deler Egda17 og Clipper17 skrog med Summer'n.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...