Jump to content
xr4ti

Valg av motor til Summer fun 17 1992 modell

Recommended Posts

xr4ti   
xr4ti

Har nettopp skaffet en Summer fun 17 og lurer på hvilken motorstørelse jeg burde velge. Etter hva jeg har forstått så er båten basert på et Egda17/Clipper17 skrog. http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=17883&mid=26593

Båten veier ca 350 kg og har en forholdvis dyp V-bunn. Båten skal kun benyttes til småturer i skjærgården, ikke til lek eller fiske. Vil gjerne kunne forflytte meg nogenlunde raskt men ikke ment å være noe racerbåt.

Vil gjerne ha en motor som er tidstypisk, dvs slutten av 80-tallet eller begynnelsen/midten av 90-tallet så da begrenser det seg til en totakter slik jeg ser det. Ønsker også en så lett motor som mulig da båten skal stå på opplagshenger og settes ut/tas opp for hver gang den skal benyttes.

Jeg ser for meg en 3 sylindret motor på 60-90 hester på grunn av mye kraft og liten vekt  men det er kun synsing fra min side. Båten klarer langt mer enn de 90 hestene som er oppgitt på Boat.no. De som kjenner til Clipper 17 vet at disse skrogene tåler mye, både av fart og motor, men som skrevet så skal jeg ikke ha noen racerbåt. Noen som har erfaringer eller meninger om hva jeg burde motorisere Summeren med?

Legger ved selgers bilde av båten.

 

rUeuDF.jpg

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

350 kg hørtes litt beskjedent ut ,typisk brosjyretall spør du meg :) 

 

70-75 hk 2t burde funke bra , både effekt- og vektmessig 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
xr4ti   
xr4ti

Vet ikke vekten på den, mulig 350 kg er noe lavt ja med tanke på at det original er innebygget tank, stor sofa solid dørk, stor innerliner etc men er jo dog en 17" . 70-75 hk er i den løypa jeg tenkte meg. Har et par motorer på hånda men begge er 50 hestere hvilket jeg tror blir for lite da jeg tror at den er noe tung å få opp i plan og vil anta at den trolig trenger noe mer skyv enn hva en 50 hester gir. har også sett på noen 90 hestere men det er V4-motorer og de blir litt tyngre. Blir mye synsing fra meg da det er over 20 år siden jeg sist hadde en slik jolle med påhenger og er ikke lenger inne i dette med vekter og motortyper så glad for alle tilbakemeldinger og tips :)

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Boddvar   
Boddvar

Hadde en tidligere modell av den aktuelle båten selv på det glade 90 tall...  Tror det var en 85-86 modell.  Var en annen vindskjerm og layout innvendig på denne.    På siden av båten stod det Summer Sun.   Jeg hadde først en 50hk Yamaha på båten.  Det bli litt spinkelt....  Deretter en 70 Hk Tohatsu, og da begynte det å skje ting.  Så ble det en 90Hk Tohatsu, og da gikk den ca 41 knop om jeg husker rett.  Siste motoren ble en Johnson V4 100Hk, og da var det moro å kjøre med.  Denne toppet på ca 44 knop.

 

Vil tro at at den idelle motoren er en 90HK 2takt 3 sylindret.  Da får du bra skyv og masse krefter.

Bostedskommune: Buskerud, Drammen Båtfabrikat/modell: Scand Atlantic 3500 Navn: Bappen Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LG4908 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mort1   
Mort1

Jeg tenker 90 hk yamaha 2 takt.  De er forholdsvis lett, ok støybilde og er fin på forbruk til å være totakter. Den hadde også tilnærmet samme design fra tidlig 80-tall til ut på 2000 et eller annet, så den vil "matche" båten fint.

 Med 90 hk kan du ligge i pen marsjfart og ha lite støy, mindre motor gir som oftest mer støy i samme hastighet.

Båtfabrikat/modell: Askeladden 605 Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
xr4ti   
xr4ti
Boddvar skrev On 21.11.2017 at 8.25:

Hadde en tidligere modell av den aktuelle båten selv på det glade 90 tall...  Tror det var en 85-86 modell.  Var en annen vindskjerm og layout innvendig på denne.    På siden av båten stod det Summer Sun.   Jeg hadde først en 50hk Yamaha på båten.  Det bli litt spinkelt....  Deretter en 70 Hk Tohatsu, og da begynte det å skje ting.  Så ble det en 90Hk Tohatsu, og da gikk den ca 41 knop om jeg husker rett.  Siste motoren ble en Johnson V4 100Hk, og da var det moro å kjøre med.  Denne toppet på ca 44 knop.

 

Vil tro at at den idelle motoren er en 90HK 2takt 3 sylindret.  Da får du bra skyv og masse krefter.

 

Hvordan ble vektballangsen med V4'n da?

Så Summer fun kom så tidlig som 85? har du bilde av den? En bekjent som hadde en Clipper17,  med det som jeg husker som en 150-hester. Gikk fælt husker jeg og jeg syntes den hadde nydelige linjer. Mener dette var i midten av 80-tallet og at den båten da var et par år gammel. Etter som jeg har forstått deler Egda17 og Clipper17 skrog med Summer'n.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×