Jump to content

MagicPulse pulsgenerator kan redde døde batterier, tull eller fakta?


Sjøbliss

Recommended Posts

Ingenting er jo som to tråder om batterier på en dag, men dette produktet synes jeg fortjener en egen tråd. Noen som har testet? Har trua? Er dette bare hoax? Virker for godt til å være sant i mine ører. 

 

http://2468.no/

 

5a134484ef63b_Skjermbildefra2017-11-2020_40_29.jpeg.1e20c08678f41b00c1094291265a3868.jpeg

 

Ble litt reklame her, men personlig tenker jeg dette er bare tull og "hoax". Noen uenige? 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt tre slike av merket Sterling. Ser identisk ut som avbildet. To av dem på forbruksbanken, og en av dem på start. Den på start kortsluttet, og tok livet av et nesten nytt 220ah batteri, så den saken ble en veldig dyr erfaring som ikke forlenget livet til batteriet i det hele tatt. De på forbruksbanken har jeg lurt på å fjerne, men de står det ennå. Ville ikke satt noe slik på nye batterier, men er de gamle nok er det jo greit å prøve. Nå har mange ladere en slik funksjon allerede, så sjekk hva du allerede har.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt slikt utstyr i mange år, og sammen med godt stell varer mine batterier lenge. Teorien bak dette er riktig, men det er grenser for hva en slik pulsing kan utrette. Å gjennopplive alvorlig sulfaterte batterier, er å skyte høyt over mål. Men som forebyggende og vedlikehold, ser en slik "duppeditt" ut til å gjøre jobben sin. Det blir som urinstein i septikslangen. En skvett 35% eddik i systemet med jevne mellomrum gjør at urinsteinen ikke får bygge seg opp. Men er det tett, er det bare å bytte slanger som hjelper.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

joelle skrev for 1 time siden:

Dette er ikke noe nytt. 

 

Kjært barn har mange navn. Hvis jeg ikke husker feil så kalles dette desulfatering.

 

sikkert på at Becker å resten av ekspertene kommer på banen om litt

 

Jeg har 2 slike dingser, 1 på hvert batteri. Kjøpt fra Becker/Notodden.

Sterling ProPulse heter mine dingser.

 

Kjøpte nye batterier for ca 1.5 år siden, koplet puls duppedittene på fra start.

Når båten er parkert i hjemmehavn har den nesten alltid landstrøm og lading.

 

Er noe usikker på om disse alltid børe være på - også på nye batterier - men jeg har valgt å gjøre det slik.

 

De får i hvert fall kjørt seg, går jo hele tiden med landstrøm og hele tiden med dynamo srøm.

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg sparer meg for pengene og kaster batteriene når de er døde. Har en CTEC MSX 7.0 lader på forbruksbanken. Denne har en "recond" funksjon som jeg har prøvd på startbatteriet som er "nær-døden" men det hjalp ikke mer enn midlertidig. Klarer ikke annet enn å tenke at det er litt for mye halleluja og litt lite fonuft i slike produkter. Og fremtiden for meg heter uansett lithium, etter 6 år med EL-bil er jeg blitt religiøs på vegne av disse batterien og de har i alle fall ikke glede av noe slikt. 

 

Ellers liker jeg urinstein-analogien Lars :thumbsup:

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det har vært mange slike pulsere på markedet opp gjennom årene, og jeg har 2 slike, et på start og et på forbruk. Det har også vært skrevet mye om dette her på forumet, spesielt av meg. Jeg søkte på *puls* skrevet av Lars H. og fikk opp en lang liste fra 2003 og fremover.  Diagrammet nedenfor er fra en test jeg gjorde for 8 år siden, og det viser i hvert fall en tydelig forbedring etter en behandlig med en slik pulse-duppeditt.

 

 

Lars H. skrev On 16.8.2009 at 21.47:

Hei.

 

For et par år siden tok jeg et eldre dårlig startbatteriet på 62Ah som hadde stått uten lading i 3 - 4 måneder hvor syrevekten var ganske forskjellig fra celle til celle. Det hadde da en spenning på 12,4volt. Jeg ladet det opp med en uintelligent 6A 14,4V lader i et par døgn til det ikke tok mer lading. Så koblet jeg på en Megapulse MkIII duppeditt (som pulser med forhøyet spenning), og lot det stå med den tilkoblet og laderen på 13,5V i 2 uker. Etter det, lot jeg det få et døgns hvile uten Megapulse og lader og uten forbruk, og da var da spenningen 12,7V og syrevekten mye jevnere enn 2 uker siden. Men helt opp til 1,280 kom jeg ikke.

 

batteritest.jpg

 

Hilsen Lars H.


 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...kristallsyke... jepp. :rolleyes:

"Desulfatorer" virker, og det underskriver jeg også pga. egne forsøk.

Men inntrykket som denne/den slags annonsen gjør er i alle fall helt feil hvis dette ikke blir forklart ordentlig.


Virkningen er best hvis den står på i hele tida, dvs. forebyggende, slik at den kan bruke tid og begrense sulfatering fra starten av.
Og tid er det som apparatene trenger for å være effektiv, siden den arbeider med meget lite energi.

Det er nok også mulig å få et batteri på beina igjen, hvis den er lett sulfatert.

Men da bør man regne flere måneder for denne prosessen.

Dypt sulfatering kan også knekkes til en viss grad, men hvem vill vente "et år" for å få 60 - 70% ut igjen?
Dette er da vanligvis helt upraktisk.


Alternativet er bruke veldig høy spenning (arbeider avhengig bakgrunn med 50 - 70V), under absolutt kontrollerte forhold,
men det er vel bare laboratorier som har for å prosessere spesielle plater.

 

Så, den riktige informasjonen ville nok være at "desulfatorer" bør brukes ren forebyggende eller med god tid.
Da virker den som den skal, fysisk-kjemisk, men det er ikke noe "Vidundermaskin".

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Trekker desulfatoren "din" Jørg strøm (og i tilfelle hvor mye) når det ikke er tilkoblet noen ladekilde og batteriet har hvilespenning?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke riktig, men mener at det er 0,5mA (ikke garantert, måtte da måle først) på eldre serien.


De nye (vanntette) drar i hvert fall bare 1,8 mA (0,0018A) ved stand-by.

 

:seeya:
Jørg

 

red: For å aktivere dem må spenningen økes til

>12,8V (ikke vanntette)
>13,3V (vanntette) 
 

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Alt som heter bly-batterier (åpne, lokkete, AGM, Gel, alle legerte blybatterier).

 

 

Lars: Jeg svarte allerede ved å redigere i innlegget ovenfor samtidig du spurte. :smiley:

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg er litt ekstra interessert i dette nå, er at jeg har en eldre Megapulse Mk3 som jeg tror ikke er helt frisk, og som jeg derfra nå har koblet fra forbruksbanken (2 × 140Ah åpne bly/syre batterier). Jeg mistenker den for å trekke strøm (har ikke fått målt) nå om vinteren uten ekstern lading (litt på solrike dager fra solcellepaneler som er montert under lys presenning).

 

Så derfor tenker jeg på å anskaffe en Sterling Propulse desulfator. For min batteribank, er det da PPW12500 som er den rette for meg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei. Ved "reconditioning" øker den spenningen til ca. 15,9V og holder denne spenningen konstant.

Batteriet blir altså "kokt" bevisst, bl.a. for å desulfatere men også for å løse opp stratifikasjon = å blande syre og vann igjen.

Det er helt ok hvis batteriet tåler dette (f.eks. åpne bly-syre, eller en god del AGM),
men med lukkete og Gelbatterier går dette ikke (så sant ikke batteriet er legert og avmerket for høyere spenninger).

 

Apparater som "desulfatorer" arbeider forskjellig.

Noen sender spenningsspisser (pulser) inn i batteriet, andre arbeider frekvensbasert,

igjen andre med omvendt polaritet, andere med en kombinasjon av alt,

men alle disse arbeider med bare lite strøm som så unngår fare for noe thermal runaway, dvs. koking og overtemperatur.
 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Perfekt @Joerg Becker takk for forklaringen. Kanskje en slik desulfator ikke er så dumt likevel. Jeg så akkurat på denne videoen, den gjorde i alle fall meg mer klok på temaet. :) Han forklarer på en god måte hvordan disse testerene fungerer samt litt om dette med 'desulfaltering' eller hva man nå kaller det...  

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, shipahoy said:

Hvis du leser manualen så ser du at Recond på CTEC MSX 7.0 fungerer slik som @Joerg Becker skriver, men den har også desulfatisering som den starter automagisk dersom den mener det er behov for det.

#RFTM, takk! Jeg ser det samme som deg. Denne laderen gjør faktisk jobben for deg. Så da er nok ikke det noe jeg skal bruke penger på nei. :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Teoretisk ja, men praktisk mangler den tid for å gjøre akkurat denne jobben riktig.

Desulfatering er en langsom prosess, så kan denne funksjonen på laderen kun gjelde for nettopp nye batterier.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Når batteriene er blitt 12 år blir det vanligvis ikke noe nevneverdig fordel, nei.
Utlade- og belastningstest anbefales da også, ikke minst for å se om et eller flere batterier er i ferd med å drepe de andre.

 

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...