Jump to content

Montering av gjennomgående svinger ekkolodd


jørn

Recommended Posts

Hei

Jeg har tatt ut en gjennomgående svinger som ikke var i funksjon lenger. Når jeg demonterte brakk den bulpen som ligger mot skroget fra undersiden. Den var laget i treverk, men ikke råte i den. Jeg kunne tenkte meg å lage en ny en i noe annet en treverk. Hva kan brukes til dette? Treklossen var kun limt til skroget med sika eller lignende. Holder det lime? Hva må jeg i såfall sette inn ny kloss med, 2komp primer og bunnstoff?

Svingeren jeg skal monter er en airmar P319.

 

 

 

IMG_0125.JPG.ed51eadafc173b0e9eac2efcd13e4dd0.JPGIMG_0128.JPG.6996eba5ab8ac4920d43571c02cccd27.JPGIMG_0139.JPG.6ea784fbdde7e57a5f26d27f4fa33a11.JPGIMG_0141.JPG.ebe6da42e165fdcfca193f0282624211.JPGIMG_0147.JPG.c15be1fd4065870e84abca4ccf6ff5c5.JPGIMG_0146.JPG.357996e2e9b2ba5531630b434b50b758.JPG

 

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har laget en lignende kloss i eik til sidescan svingeren i Viksunden, det har fungert bra. Limt med MS polymer, primet og stoffet. Eik er en tresort som har god bestandighet mot råte, ligger en plass mellom furu og teak.

 

Men  hvis den gamle klossen din er råtefri så kan du jo bare lime den. To komp. lamineringsepoxy fungerer bra.

 

 

Lagt til:

Godt å se for en gangs skyld at noen tar seg bryet med å illustrere problemet rikelig med bilder :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • Sørg for at treverket er tørt
  • Rengjør flatene, f.eks. med rødsprit. Jeg antar at bruddflatene er ujevne slik at det utgår med sliping.
  • Bland opp 0,05 dl epoxy
  • Påfør epoxy på begge bruddflater med pensel slik at det trekker godt inn i fibrene
  • Sett de to halvdelene sammen
  • Sett delene i skrustikka over natta
  • Planslip enden av klossen etter herding
  • Monter
  • Dra ut og fisk :thumbsup:
Link to post
Share on other sites

Jeg er fullstendig enig med Komodo. Det er ingen risk å lime den klossen, for dens misjon er ikke å tette mot vann utenfra. Det er det tetningsmassen under den utvendige flensen som skal gjøre.

 

Likevel ville jeg montere klossen igjen mot bunnen av skroget med tetningsmasse, Sika eller tilsvarende, samtidig som du skrur delene sammen. God rengjøring og avfetting er selvfølgelig. Da får du et stabilt og fast mothold når du skrur sammen delene og du unngår at det samler seg vann og dritt under klossen. Sjekk også at hullet til svingeren er stort nok før du monterer.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Denne type givere er vel egentlig laget for å monteres i flukt med skroget så de bygger bare en knapp centimeter ut. Dersom du vil slippe å utjevne skrogvinkelen med kloss, og heller få en flush montering har du mulighet til å bytte til en giver med tilta element inni. Det vil si at elementet inni som måler dybde ligger vannrett og måler rett ned selv om plastdingsen er montert på skrå jevnt med skroget. Droppe klossen på utsiden, fjerne røret på innsiden, bare litt sika rundt hullet og skru fast som en skroggjennomføring.

Giver med tiltet element

 

På sjarken min var det også en giver montert i en slik trekloss som du har. Jeg byttet til en Airmar B60 med tiltet element og det fungerer optimalt. Minst mulig som stikker ut som stropper og tau kan henge seg opp i, samtidig som man får en jevn vannstrøm under giveren som gir gode ekkoloddbilder.

Anbefales.

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Enig med Trulte, her.

 

Spørsmålet er hva du ønsker at oppnå med giveren.

Hvis det er at du ska ha en type av sidescan så er det kun to valg. Bruk klossen, noe jeg ser som en litt hjemme snekra løsning. Eller kjøp en giver som er beregnet for en viss vinkel.

 

Jeg har samme giver i min båt og den er montert rett på skroget, og scanner da dybde rett ned. Det er det jeg trenger i forhold til mitt bruk.

Det som airmar skriver om 20 graders vinkling er at den kan monteres på skroget opp til 20 grader, ikke alle som har en helt flat bunn.

 

med denne klossen så eskalerer du risiko for vann inntregning hvis du er litt uheldig. Her må du være veldig nøye med at få tetningsmassen 100%, rundt hele klossen. Nøye med at du ikke får noen luft bobler mellom skrog og kloss. Samme regel når du monterer giver.

 

Når giver monteres så anbefaler dem at ta tetningsmasse rundt hele, skru til. Men ikke helt inn. Vent til tetningsmassen har tørket, og da dra til fult.  

Link to post
Share on other sites

Har virkelig sansen for Trulte93 sitt forslag!

 

Vekk med klosser som sørger for at svingeren stikker unødvendig ut (ned)fra bunnen.

Har montert noen slike de siste årene. Det var plankekjøring etter vinkel på bunnen var målt og oppgitt til selger av ekkolodd.

 

Å lappe sammen opprettingsklossen du har hadde jeg aldri gjort. Sprekker den opp igjen av bunnberøring, tauverk (eller frost) er det ingenting som tetter på utsiden. Tilhører en tidsalder vi er forbi. :giggle: 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den transduceren lar seg ikke montere på blister. Den er for kort. Er tiltenkt flush montering.

Det er en årsak til at slike transducere blir montert på blister. Og det er for å få den ut i urørt vann. 

Jeg lager slike blister i Divinycell. Gir den dråpeform og så tjukk at svingerflaten kommer 10 cm. ut fra skroget. Limer den fast med limsparkel, bruker en hullsag til å forsenke transduceren i blisteret og så dekker jeg det til med laminat før jeg monterer transduceren med Sikaflex 291. Det er også viktig at svingerflaten er vinklet 2-3 grader forover så eventuell turbulens vaskes av.

Gjør man det slik er monteringen optimal. Det gamle, billige, Furunoloddet mitt slipper aldri bunnen.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:
  • Sørg for at treverket er tørt
  • Rengjør flatene, f.eks. med rødsprit. Jeg antar at bruddflatene er ujevne slik at det utgår med sliping.
  • Bland opp 0,05 dl epoxy
  • Påfør epoxy på begge bruddflater med pensel slik at det trekker godt inn i fibrene
  • Sett de to halvdelene sammen
  • Sett delene i skrustikka over natta
  • Planslip enden av klossen etter herding
  • Monter
  • Dra ut og fisk :thumbsup:

Svarte på feil post i sted ser jeg.

Jeg tror jeg monterer slik du sier, det har fungert i 15år, så er godt nok tydligvis.

Tips til epoxy? Har biltema ok?

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg alt har svingeren, og det er begrenset hvor mange svingere som passer (iflg Garmin) så ønsker jeg å benytte den.

Jeg trenger for det meste kun å se dybde, men det er kjekt å få med seg bunnforhold også. 

Båten er halvplaner, så evnt den lille motstanden det blir i vannet ser jeg bort i fra.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke denne

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy-2000020523/

 

Litt stort kvanta i forhold til hva du trenger men, hvis du har noen andre prosjekter kan du jo bruke den til mye forskjellig. 

 

Jeg er selvsagt også enig i at det beste er en vinklet svinger. Rådet mitt om liming av den gamle klossen var fordi jeg regnet med du ville bruke det du hadde av utstyr. Det er selvsagt alltids mulig å kjøpe noe annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...