Jump to content

Kan GH14 med langstammet motor 15 hk fungere greit?


Håvard Wold

Recommended Posts

Hei

Jeg har en langstammet Suzuki 9.9/15 hk stående i boden. Er på utkikk etter en enkel jolle for korte fisketurer o.l.. Har i den anledning prikket meg ut GH14 som en kurant kandidat.

Ettersom jeg forstår skal de eldre GH14'ene ha kort stamme. Men er dette egentlig veldig avgjørende om stammen er kort eller lang, hva er i så fall "konsekvensene" av å ha lang stamme?

 

Jeg ønsker jo helst å få brukt motoren jeg allerede har stående..

 

Setter stor pris på eventuelle innspill :)

 

mvh. Håvard

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke så godt til denne båten, men lang stamme øker også belastningen på akterspeilet. Hvis du har skiftet dekk på bil noen ganger vet du sikkert at det er lettere å få av boltene med en lang nøkkel enn en kort. Er ikke sikkert at det blir en issue her, men bare lurt å være obs hvis båten ikke er så sterk i hekken. Hadde en langstammet 20 hk på en 14 fot askeladden en gang og akterpseilet flekset veldig under akselrasjon. Når jeg satt på en 10(15) hk motor gikk båten 1-2 knop saktere, men akterpseilet likte det bedre. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.

Oppsummert tolker jeg det slik at toppfarten og akselerasjon vil bli noe redusert, det kan sprute litt mer.

Men så lenge båten går greit i plan/marsjfart med to mennesker, så er jeg egentlig fornøyd. Og det forstår jeg at den sannsynligvis vil gjøre?

 

Evt. kan jeg se på muligheten for å bygge den opp litt, som jeg ser det kommer tips om :)

 

mvh. Håvard

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...