Jump to content
Raymond Engmark

Lage miniflytebrygge med landgang - Har tegning, ønsker tips

Recommended Posts

Raymond Engmark   
Raymond Engmark

En sesong med båt på henger og kronglete båtutsett er definitivt nok! Derfor hadde jeg tenkt å legge ut drafortøyning nå til våren, slik som de 6-7 andre båtene i området har. Men i høst dro en kompis meg med for å vise et alternativt oppsett hos noen andre som han mente var veldig smart - og denne ideen tente jeg på umiddelbart:

Baatplassen.jpg.974a51c1efd2bf44f43b709f041c8b28.jpg

 

Her hadde han altså forankret en landgang med sjakkel og øyebolt i berget, så gikk landgangen ut til en pitteliten flytebrygge (med fendere og fortøyningspunkter) som igjen var krysslenket til berget med øyebolter. Altså det hele var forankret i berget med to punkter oppe og to punkter nede, og ingenting på bunn. Flytebryggen blir litt feil å kalle flytebrygge i grunn, da den er kanskje 1x2 meter og egentlig bare er et punkt som landgangen hviler på - i praksis går du direkte i fra landgangen og opp i båten. 

 

Ideen er kjempesmart, og jeg har lyst til å kopiere denne, men jeg har også noen spørsmål i den anledning. Dette er i Bodø, og forskjellen på flo og fjære er brukbar stor, hvor lang bør landgangen være? (Den vil starte en liten meter over storflo) Og jeg er nødt til å gjøre dette på økonomibudsjett, men er ganske handy - har noen tips til hvordan man kan lage en landgang i en slik lengde som tåler litt, men som også er håndterbar når den skal på land om høsten? Altså ikke voldsomt tung. Både lengde og utførelse trenger ikke å være lagd for kongen, det viktigste er at det duger. Om den blir litt bratt på fjære får så være. 

 

Ellers tar jeg gjerne i mot andre innspill. Eksempelet jeg ble vist er litt vanskelig å regne ut i fra, fordi den ligger med helt spesielle strømforhold, så han har veldig liten forskjell på flo og fjære. Jeg tenker at fordelene med dette er at båten blir brukt mye mer, det blir enkelt og snopt og gamlingene som er pensjonister også fra tid til annen kan bli med ut på havet, uten å måtte forsere sleipe berg. En annen fordel er jo at drafortøyningene ligger 20-25 meter i fra land, så vi får utnyttet plassen godt også ved denne løsningen fordi min båt blir liggende en del nærmere land. Den ene store bakdelen jeg ser er at båten ikke får vri seg i vinden, men jeg tror det skal gå fint. Dette er i en fjord, og selve fortøyningsområdet ligger i en hesteskoformet bukt i denne fjorden, så skjermingen er god, kun en vind fra direkte nordvest gir bølger inn i fra fjorden med ca 5 km over til andre siden. Det ligger også en større flytebrygge lengre bort med båter fortøyd i den, riktignok i en litt annen retning, med nordvestlige bølger vi treffe i 45 grader på baugen i begge tilfeller. 

 

Håper dere kan bidra med tips om kommentarer, både om hva man skal og ikke skal gjøre i dette tilfellet. 

Bostedskommune: Nordland, Bodø

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

vil anbefale deg å i tillegg ha et anker/lodd på et tau festet i brygga, som du hekter på båten og som da holder i mot vinden 

 

Eller ikke sett akkurat den varianten der, men vært på brygger i kategorien "omtrilla potetkasse"  og det føltes ikke spesielt stabilt  :lol:

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
JRK   
JRK

Hei

Har laget meg en liten landgang 1,2 m lang. I den enden som henger på båten er det et oppheng slik den kan rotere og vippes opp og ned alt etter høyden på berget jeg legger inntil. Har feste for dette på baugspyd og på hver side på badeplattformen. Og ha et fast feste mot brygge eller land er jeg skeptisk til. Det kan bli riktig store belastninger på festene. Derfor har jeg valgt små trinser slik at båten kan bevege seg fritt i forhold til land og brygge,

Båtfabrikat/modell: Viksund 340 /2007 Båttype: Motor Navn: Solan Kallesignal: LE 6104 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Raymond Engmark   
Raymond Engmark

Kan jo legge til at dette er til en Rana plast 15 foter, og at konstruksjonen blir mer som en utrigger enn flytebrygge å regne.

 

ivar: Den varianten jeg var å så på så VELDIG solid ut, og ligger i verdens sterkeste malstrøm (Saltstraumen) så den bør tåle litt. Vet ikke helt hvorfor du tenker det blir en "omtrilla potetkasse". Dette blir jo i praksis en landgang med flyteelement i enden. 

JRK: Den ser jeg, men du har jo en betraktelig større båt da :) Ville selvfølgelig ikke brukt denne løsningen på en båt av noe særlig størrelse. Godt mulig jeg går for litt større båt med tiden, men tvilsomt på noe over 1500 kg. 

Bostedskommune: Nordland, Bodø

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

bloir nok mye mer stabilt som du sier med bare landgangen , men slik du tegna det så det ut som at landgangen er hengsla i nedkant

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kjetil1   
Kjetil1

Hva med å følge med på Finn, der dukker det opp utriggere både billige og som gis bort. Kanskje du finner en grei 8-10m. Bolt den fast og bruk som du har planlagt over...

Men hysj-hysj ang bolter i svaberg her inne på forumet :wink: ... Det er noen her som er sterkt imot slikt...

Bostedskommune: Rogaland, Sola Båtfabrikat/modell: Viksund St Cruz 340, 2xKAD32 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Raymond Engmark   
Raymond Engmark

ivar: Ja den må være hengsla, det er vel ca 280 cm i forskjell på flo og fjære her på en normal måned, så det er nesten nødvendig.

Kjetil1: Will do ;) Er allerede bolter i svaberget her fult av armeringsjern som dem med drafortøyning bruker. 

Bostedskommune: Nordland, Bodø

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kalle Well   
Kalle Well

Jeg har laget tilsvarende til meg selv her i Bergen. Det du må huske på er at den skal selvfølgelig kunne gå opp og ned med flo og fjære, men du må også tenke på at den skal kunne gå sideveis. Det vil alltid være vind som beveger flyteelementet i en eller annen retning, og da må landgangen kunne følge meg. 

 

Min er laget ganske lik denne. 

 

 

DD5D17D1-0ADA-4D7D-B55A-FCC48E2A65E5.png

Redigert av Kalle Well
Båtfabrikat/modell: Askeladden C76 Cruiser

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
eysteind   
eysteind

Eg bruker ro utriggere på 8 meter med ca 2 meter tidevannsforskjell:

 

 

C911412D-10AD-4681-B369-1DDD0C068553.jpeg.f1cc7e5159cbd5820a31c49bb45c6ef3.jpeg

Bostedskommune: Sogn og Fjordane, Stryn Båtfabrikat/modell: Saga 20 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Raymond Engmark   
Raymond Engmark

Kalle: Det ser veldig likt ut den designen jeg tenker ja. Må man ha et svinpunkt på land egentlig? Den løsningen jeg så, så hadde han sjakkel på begge punkter av landgangsfeste på land, altså at den fikk en anelse dødgang, men ikke så mye. 

 

eysteind: Ja det er noe sånt jeg ser for meg, bare utriggeren ligger an på et større flyteelement på tvers, som igjen båten er fortøyd til. 

Bostedskommune: Nordland, Bodø

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Egentlig er tegningen din en trekant. Du 'forlanger' at alle sidene skal være like lange, mens vinklene skal bevege seg med tidevannet. Det blir en trigonometrisk umulighet. Et eller annet sted må landgangen kunne rulle frem og tilbake. Eller pontongen kunne endre avstand til berget.

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Navn: Hulda Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

.. eller feste stagene oppe i samme høyde som landgangen 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Raymond Engmark   
Raymond Engmark

Svikt i tegneskillsen - de grå stagene i bunnen er altså kjetting som går i kryss i fra flyteelementet til berget, og ikke stag. Tanken er å feste kjettingene på middelnivå for vannstanden, slik at de kan ligge med minst mulig slakke og dermed få minst mulig sideveis vandring på landgangen. 

 

(Altså pontongen skal endre avstand til berget) 

Redigert av Raymond Engmark
Bostedskommune: Nordland, Bodø

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Det er størrelsene som er utfordringen her. Om du legger sakene 'midt på', må du regne med +/- 1,4 meter pluss tillegg for spring/nipp av ekstremsorten. I tillegg kommer sjøgang. Du vil få så mye slakk i kjettingene at brygga vil drive nokså langt i begge retninger. Gidder ikke å regne på det, du får gjøre det selv. Men det er disse parametrene du må ta hensyn til. 

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Navn: Hulda Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kalle Well   
Kalle Well

Hvis den står fast både oppe og nede på landgangen, dvs hvis den KUN kan gå opp og ned, vil nok tilslutt noe knekke. Den må ha en mulighet for å gå sideveis også, samt den på rulle på hjul eller lignende på den delen som ligger på flyteelementet. Når det er flo og fjære vil den kunne bevege seg inn/ut fra land også. Er en del ting å ta hensyn til her. Har selv gjort en del erfaringer rundt dette. 

 

Har ikke så mange bilder spesifikt av den delen jeg har laget. Skal ut på hytten en tur i morgen så kan eventuelt ta noen fler bilder hvis du ikke blir klok av disse :)

7248958B-1BAF-4489-A707-2D6221447193.jpeg

528B1586-E4B7-45FC-AA62-CC99F92AF392.jpeg

C8804312-A995-41E0-97D1-242E87ACFC93.jpeg

Redigert av Kalle Well
Båtfabrikat/modell: Askeladden C76 Cruiser

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Eureka   
Eureka

Om du skal bruke tønne til flytemedium, ref bildet, så har den ganske dårlig stabilitet alene.

 

ang landfeste for bryggedele, så er det bra med kryssa kjetting.

kombinerer du dette med to stag fra land, vinkelrett på brygga, så vil dette ligge dønn stabilt. Staginnfesting på land i samme høyde som landgang. 

Dog øker vektbelastning på brygga.. og litt høyere kostnad. 

Landgangen vil ligge helt rolig på brygga. 

 

Landfeste for gangvei kan også bestå av to kjettinger på 10 cm. Landgangen kan da henge i disse fra en overhøyde og det tåler vridninger og tidevann.

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund Båtfabrikat/modell: Comfort30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Raymond Engmark   
Raymond Engmark

Var forbi den landgangen jeg brukte som inspirasjon her om dagen, så knipset noen bilder slik at alle kan få se :) 

 

26793800_10155893062726425_2126081773_n.jpg.687d3a6fa55587df21e99b61384bc1dd.jpg

 

26906632_10155893062126425_1711029873_o.jpg.8832c881cf8c3aa09652dc2ac4985f2e.jpg

 

26913990_10155893062381425_2071553882_n.jpg.3176aa60bf603a356ffe11f3d3905e45.jpg

Bostedskommune: Nordland, Bodø

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Raymond Engmark   
Raymond Engmark

Det viser seg at denne plassen har like mye flo og fjære som det min tenkte plassering har, så jeg kan i grunn bruke samme oppskriften som han har brukt. Dog blir det nok en noe kortere landgang, litt fordi det er mindre langgrunt men mest fordi det blir billigere. 

 

Etter litt drøfting med båtkompiser så tror jeg at jeg har kommet frem til at jeg stiver av landgangen med kjettinger, og at disse festes i samme høyde som i landgangen. Dermed får man en stor trekant som kan ta mye krefter sideveis, og man slipper avdrift når kjettingene blir slakke ved middelvannstand. Stag kunne jo også vært en god løsning her, men jeg tenker det blir mer håndterlig å ta opp/ned med kjetting, enn at det skal være stålstag som stikker ut noen meter til hver side. 

 

Det var jo noen som foreslo dette lengre opp i tråden også - godt tips :) 

Bostedskommune: Nordland, Bodø

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×