Jump to content
Bahia

Sandblåsing og lakkering av aluminium

Recommended Posts

Bahia   
Bahia

Jeg har en 15 meter høy mast som skal av båten nå. På ett eller annet tidspunkt ble den lakkert og lakken flasser og er delvis slitt vekk. Planen er å få den sandblåst og lakkert på et lokalt lakkeringsverksted. Noen som har erfaring med hvilke type lakk som er best til formålet?

Bostedskommune: Rogaland, Vindafjord Båtfabrikat/modell: Comfort 34 Navn: Bahia Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Chiefengineer   
Chiefengineer

Rent kvalitetsmessig er det vel liten tvil om at det er pulverlakk som gir den beste og mest varige overflatebehandlingen, men i dette tilfellet utgår den muligheten pga. størrelse. Så da står du igjen med våtlakkering. 

 

Skulle vel holde en knapp på en eller annen tokomponent skipsmaling som avsluttende lag med skikkelig grunnning i forkant etter sandblåsing. Det finnes jo bl.a. ismaling (for isbryterskrog etc.) med svært høy slitasjebestandighet som denne: https://www.jotun.com/Datasheets/Download?url=%2FTDS%2FTDS__577__Marathon IQ__Nor__NO.pdf

 

Båtfabrikat/modell: Fairline

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Ingar   
Ingar

For å unngå flassing må første strøk være syregrunning. SeaJet har et produkt som er egnet, se dette innlegget.

Bostedskommune: Vest-Agder, Søgne

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Tskjei   
Tskjei

Bruk en ren epoxy som grunning. F.eks Jotun Antipest.

Båtfabrikat/modell: Hydrolift F23

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
HansH   
HansH

Hei,

Tror ikke du får pulverlakkert en seilbåtmast. Den er sannsynligvis for lang for de anleggene som er tilgjengelig. (NOT i Sandnes er antakelig største i Sør-Norge og jeg tror de setter grensen på 8 meter).

 

Når det gjelder øvrig behandling så må du i hvert fall få av all gammel maling på masten. Hvis du finner noen som kan blåserense så er det bra, men pass på at ikke de går på så hardt at noe kan slå seg bøyd. Anbefaler blåsing med alu-oksid med fin til medium korning.

 

Så lenge du får blåst masten, så trenger du ikke syregrunning/etsgrunning/wash primer. Da holder det med vanlig epoksy. Anbefaler å få tak i to-komponent epoksy. I prinsippet kan omtrent alt av epoksy brukes. Innenfor off-shoremarkedet brukes ofte begrepet mastic om epoksy. Den vil også være helt grei her. Anti-pest epoksy er også helt kurant. Anti-pest finnes forøvrig ikke men det er uansett helt ordinær epoksymaling (tilsv f eks Jotacoat) som båtbransjen gir et navn folk med plastbåt liker å høre.

 

Som top coat må du ha noe annet enn epoksy fordi denne vil kritte og falme i sola. Da kan du bruke polyuretan, akryl eller polysiloksan.

 

Dersom du evt ender med pulverlakk så er produktet for top coat der polyester. Da kan man evt legge en runde med epoksy pulverlakk som grunning. Teknisk er det ikke nevneverdig forskjell på pulver- og våtlakk. De har hver sine styrker og svakheter. 

 

Dog med den viktige forskjell at pulverlakk (for det meste polyester) i hovedsak vil oppleves som litt mer slagfast enn f eks polyuretan våtlakk. 

Bostedskommune: Vestfold, Horten Båtfabrikat/modell: Bavaria 42 Sport IPS-500 (2xD6-370) Navn: Ragna Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LK9643 MMSI: 258103670 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Langedahl   
Langedahl

Ville vært litt skeptisk på sandblåsing, det er tross alt ganske tynt gods i en Mast.

som nevnt over her :-) 

Redigert av Langedahl
Bostedskommune: Oppland, Vestre Toten Båtfabrikat/modell: Gib Sea 30 Navn: iBoat Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×