Jump to content

Mercruiser 1.7, samme motor som i Opel Astra?


Yamaha 11

Recommended Posts

Hei,

 

er det noen som vet om det er Opel astra som er helt lik mercruiser 1.7

 Og at man kan båre merinisere dem så er det mercuiser? 

 

Jeg har hørt at blokka og alt er likt. Stemmer dette?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig Mercruiser 1.7.
Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Link to post
Share on other sites

Er riktig at Opel Astra hadde samme motor. Den fantes vel i flere utgaver. Vet at båtmotoren ble oppgradert med stempler med keramisk innlegg for å forhindre gjennombrenning. Aner ikke om dette ble gjort på bil-motorer.

Dukket opp en gammel tråd fra 2006 her med spørsmål om marinisering. En forskjell som påpekes er at bilmotor har elektronisk styrt innsprøytning, båtmotor er helmekanisk. Gammel tråd: 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har slitt med samme motor selv. Måtte blant annet bytte blokk tter empelhsvari. Forhørte meg med proffe folk som har veldig god greie på disse motorene, og det er ikke mulig i følge dem å bruke bilmotor eller feks blokka fra bilmotor. De hadde forsøkt. . Bilmotorene er det tatt lite hk ut av, og går og går. Marinemotoren er blodtrimma, og varer ikke lenge. Lær av andres feil, bytt dritten, ikke bruk penger eller tid på en slik motor. 

Link to post
Share on other sites

120hk ut av 1.7  liter ved 4400rpm.

Motoren kom i salg som båtmotor ca år 2000 og er konstituert en gang i på 1990-tallet.  

Så dette er en motor som er pint til yttergrensene ut fra datidens teknologi. Legg merke til at du ikke finner noen  tråder på dette forumet (eller på nettet generelt?) om noen som har økt effekten ved trimming av denne motoren. 

 

Edit: Til sammenligning hadde min gamle Perkins på 1,7l fra 1960 40 hk og maks 3600 rpm

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

gjeldfri skrev for 9 timer siden:

Har slitt med samme motor selv. Måtte blant annet bytte blokk tter empelhsvari. Forhørte meg med proffe folk som har veldig god greie på disse motorene, og det er ikke mulig i følge dem å bruke bilmotor eller feks blokka fra bilmotor. De hadde forsøkt. . Bilmotorene er det tatt lite hk ut av, og går og går. Marinemotoren er blodtrimma, og varer ikke lenge. Lær av andres feil, bytt dritten, ikke bruk penger eller tid på en slik motor. 

Det stemmer nok ikke at de bare går og går når de sitter i bil. Jeg kjenner flere som har rasa disse motorene i bil, men i bil bruker du i gjennomsnitt bare 15-20 hester. Full belastning har du bare i noen sekunder av gangen. 

Link to post
Share on other sites

for meg virker det som at dersom man ønsker å marinisere en bilmotor for å ha i båt, så er Ford Transit FSD 425 et trygt valg  - mens denne 1,7 literen er trøblete dersom man ønsker å bruke alle hestene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå tviler jeg på om mecruiser kjøper motorer hos isuzu tar av toppen demonterer stempler bytter disse ut og skrur sammen for så å marinisere motoren. Yanmar gjør ikke dette med by serien som de kjøper fra bmw.

 

isuzu motoren er høyt ratet med sine 120 hk. Dette skal kunne gå om den kjøres i en lett båt der turtall kan holdes på ca 80% av maks. Da tar man ut ca 70 hk kontinuerlig. 

 

Problemet med motoren er at den har waste gate. Korroderer denne vil turbotrykk bli alt for høyt. Dette fører til at trykkene i sylindrene blir for høyt og i verste fall kan hele motoren rase.

 

overvåking av ladetrykk er en forutsetning for å se at ventilen fungerer. Er man litt smart kan man montere en trykk bryter som gir stoppsignal ved for høyt ladetrykk. 

 

Setter ventilen seg fast etter den har åpnet blir trykkene lave mens eksostemperatur blir for høy ev ser man dette ved at motoren ryker svart. 

 

Som sagt har man en lett båt monitorerer ladetrykk og bruker den minimalt over 3600 rpm

så kan den fungere. 

 

Til Ivar. Jeg har hatt en selvmarinisert Ford 2.5 liter i båten min i 12 år. Tar ut ca 130 hk max og 80 til 100 kontinuerlig. Har aldri hatt noen problemer med den.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg skifter kamrem for en bekjent. Remma har fliset seg opp og noen tråder har dratt seg inn inn i simringen og den bør skiftes for å hindre oljelekkasje. Opel Astra 1,7, Mercruiser 1,7 og Isuzu 1,7 dti er samme motor med noen forskjellige løsninger. For enkelthets hensyn kan man dra til Opel å kjøpe simring  /oljetettning til veivaksel i front på motor ?

Link to post
Share on other sites

Disse ser jo ut til å være samme motor over det hele: Dvs GMs Circle L-motor. Se Wiki-link nedenfor.

 

Circle L engine - Wikipedia 

 

Nederst på Wiki-siden finner du linker mot Mercruiser og Izusu osv. Men jeg har ingen formening om de deler samme simmer-ring. Kan tyde på at Isuzu har bygget over 1 million av disse til en drøss med Opel, Vauxhall, Honda og Isuzu-varianter (og sikkert en del Mercruiser-modeller). Mye er jo da sikkert felles.

 

Sånn umiddelbart ville jeg jo gjette på at alle varianter har samme veivaksel og at simmer-ringen derved er felles. Men du må antakelig høre med et verksted. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...