Jump to content
Yamaha 11

Mercruiser 1.7, samme motor som i Opel Astra?

Recommended Posts

Yamaha 11   
Yamaha 11

Hei,

 

er det noen som vet om det er Opel astra som er helt lik mercruiser 1.7

 Og at man kan båre merinisere dem så er det mercuiser? 

 

Jeg har hørt at blokka og alt er likt. Stemmer dette?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig Mercruiser 1.7.
Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Andor   
Andor

og ikke noe å samle på, det finnes vel knapt mere møkka motorer en dem der, folk bytter jo omtrent motorer på samlebånd, turbomavarier, ødelagte topper, spredte stempler, råder å stempler gjennom blokka

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
boble65   
boble65

Du bør nok endre emmetittel😊 se reglene for posting av emmer

Bostedskommune: Nordland, Hadsel Båtfabrikat/modell: mørebas 8400 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jens_P   
Jens_P

Er riktig at Opel Astra hadde samme motor. Den fantes vel i flere utgaver. Vet at båtmotoren ble oppgradert med stempler med keramisk innlegg for å forhindre gjennombrenning. Aner ikke om dette ble gjort på bil-motorer.

Dukket opp en gammel tråd fra 2006 her med spørsmål om marinisering. En forskjell som påpekes er at bilmotor har elektronisk styrt innsprøytning, båtmotor er helmekanisk. Gammel tråd: 

 

Bostedskommune: Vestfold, Holmestrand Båtfabrikat/modell: Ibiza 21 Weekender Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Tante Anna   
Tante Anna

Motoren ble produsert av Isuzu og brukt i Opel Astra mm.

Sett inn en annen motor.

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Nidelg Navn: Båten Båttype: Motor Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: Nei

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
gjeldfri   
gjeldfri

Har slitt med samme motor selv. Måtte blant annet bytte blokk tter empelhsvari. Forhørte meg med proffe folk som har veldig god greie på disse motorene, og det er ikke mulig i følge dem å bruke bilmotor eller feks blokka fra bilmotor. De hadde forsøkt. . Bilmotorene er det tatt lite hk ut av, og går og går. Marinemotoren er blodtrimma, og varer ikke lenge. Lær av andres feil, bytt dritten, ikke bruk penger eller tid på en slik motor. 

Bostedskommune: Akershus, Asker Båtfabrikat/modell: Ibiza 19S Båttype: Motor Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
boble65   
boble65

117hk? Blodtrimma er vel og ta hardt i😊 

Bostedskommune: Nordland, Hadsel Båtfabrikat/modell: mørebas 8400 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jens_P   
Jens_P

120hk ut av 1.7  liter ved 4400rpm.

Motoren kom i salg som båtmotor ca år 2000 og er konstituert en gang i på 1990-tallet.  

Så dette er en motor som er pint til yttergrensene ut fra datidens teknologi. Legg merke til at du ikke finner noen  tråder på dette forumet (eller på nettet generelt?) om noen som har økt effekten ved trimming av denne motoren. 

 

Edit: Til sammenligning hadde min gamle Perkins på 1,7l fra 1960 40 hk og maks 3600 rpm

Redigert av Jens_P
Bostedskommune: Vestfold, Holmestrand Båtfabrikat/modell: Ibiza 21 Weekender Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
DieselDahl   
DieselDahl
gjeldfri skrev for 9 timer siden:

Har slitt med samme motor selv. Måtte blant annet bytte blokk tter empelhsvari. Forhørte meg med proffe folk som har veldig god greie på disse motorene, og det er ikke mulig i følge dem å bruke bilmotor eller feks blokka fra bilmotor. De hadde forsøkt. . Bilmotorene er det tatt lite hk ut av, og går og går. Marinemotoren er blodtrimma, og varer ikke lenge. Lær av andres feil, bytt dritten, ikke bruk penger eller tid på en slik motor. 

Det stemmer nok ikke at de bare går og går når de sitter i bil. Jeg kjenner flere som har rasa disse motorene i bil, men i bil bruker du i gjennomsnitt bare 15-20 hester. Full belastning har du bare i noen sekunder av gangen. 

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Windy 9800+hydrolift f-23 Navn: Emma Thalula Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

for meg virker det som at dersom man ønsker å marinisere en bilmotor for å ha i båt, så er Ford Transit FSD 425 et trygt valg  - mens denne 1,7 literen er trøblete dersom man ønsker å bruke alle hestene 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
TurboTryne   
TurboTryne

Jeg hadde en 1,7 med astra blokk i Hydrolift f20, den fungerte så lenge jeg hadde motoren. Veldig sprek og fin motor i en slik lett båt. Akselerasjon kunne absolutt sammenlignes med utenbordsmotor. 

 

Bostedskommune: Hordaland, Bømlo Båtfabrikat/modell: Tarquin Trader 41-2

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ulyden   
ulyden

Nå tviler jeg på om mecruiser kjøper motorer hos isuzu tar av toppen demonterer stempler bytter disse ut og skrur sammen for så å marinisere motoren. Yanmar gjør ikke dette med by serien som de kjøper fra bmw.

 

isuzu motoren er høyt ratet med sine 120 hk. Dette skal kunne gå om den kjøres i en lett båt der turtall kan holdes på ca 80% av maks. Da tar man ut ca 70 hk kontinuerlig. 

 

Problemet med motoren er at den har waste gate. Korroderer denne vil turbotrykk bli alt for høyt. Dette fører til at trykkene i sylindrene blir for høyt og i verste fall kan hele motoren rase.

 

overvåking av ladetrykk er en forutsetning for å se at ventilen fungerer. Er man litt smart kan man montere en trykk bryter som gir stoppsignal ved for høyt ladetrykk. 

 

Setter ventilen seg fast etter den har åpnet blir trykkene lave mens eksostemperatur blir for høy ev ser man dette ved at motoren ryker svart. 

 

Som sagt har man en lett båt monitorerer ladetrykk og bruker den minimalt over 3600 rpm

så kan den fungere. 

 

Til Ivar. Jeg har hatt en selvmarinisert Ford 2.5 liter i båten min i 12 år. Tar ut ca 130 hk max og 80 til 100 kontinuerlig. Har aldri hatt noen problemer med den.

Båttype: Motor

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×