Jump to content

Storm i vente...


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/vaer-og-uvaer/stor-flomfare-stor-snoeskredfare-og-saa-kommer-advent-stormen/a/24202221/

 

Denne kommer til å rive godt hele veien inn til Ytre Oslofjord. 

 

Godt påskudd til å komme seg til båten i morgen kveld. 

 

https://www.windyty.com/?waverages,2015-07-07-12,58.858,11.100,10

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper det ikke blir så ille som meldingene tilsier!   For min del er det godt å vite at båten står i et tørt og fint naust! Hos oss er det for værhardt å ha båten ute om vinteren desverre

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Rett utenfor Ålesund, hvor jeg bor, er det meldt vindkast på opp mot 35-40 m/s i kveld. Jeg har akkurat vært ute å tatt opp min skjærgårdsjeep nå. Var allerede ganske friskt i havnen, og floa stod veldig høgt, så jeg trengte nesten ikke å rygge ned i rampen i det hele tatt. Så nå er det bare å fortøye båten fast i takrennen på huset og holde seg fast.

Link to post
Share on other sites

Seilbåt veltet i Åmøy Havn, Austre Åmøy (utenfor Stavanger). Veldig trist når slikt skjer:sad: Så vidt jeg vet er forholdsregler mot velt tatt, båtene står støttet opp i krybber og blir i tillegg stroppet fast ned mot bakken mot store betongklosser på hver side. Uheldig og lei vindretning i kveld, så vidt jeg vet er det første gang slikt skjer i den havna.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Var nede og så til båten i kveld. Den duppa rundt og koste seg i båsen. La seg litt over i de verste vindkasta, men ellers fred og fordragelighet. Lå fint midt i båsen uten å gnukke. Forferdelig spetakkel fra riggene til de 6-7 båtene som ligger der, ulte helt hysterisk, men overraskende stille og fredelig nedi båten. 

 

Sjekka fortøyninger og fendring til de andre båtene, alt ok, og dro hjem. 

Link to post
Share on other sites

I overkant med bølger og vind i Bergenhavn i natt. 

Må ha vært veldig uheldig vindretning mht vind og spesielt bølger.

Ikke lett å få sove selv med med en liten knert innabords.

frokokosten ble tatt på land det rulla og slo slik at det var greiest.

 

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

HAIK skrev 1 time siden:

I overkant med bølger og vind i Bergenhavn i natt. 

Må ha vært veldig uheldig vindretning mht vind og spesielt bølger.

Ikke lett å få sove selv med med en liten knert innabords.

frokokosten ble tatt på land det rulla og slo slik at det var greiest.

 

 

Det er ingen god havn i sterk nordvest vind..

 

 

Link to post
Share on other sites

En liten snutt fra Vågen i Bergen i morges den 28.12.17 ca kl 0600.

Den er litt mørk av naturlige årsaker, men om en følger med på båtene som ligger innenfor HAIK så ser en at det ikke var en veldig trivelig natt.

 

Redigert av HAIK
spelling (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Ble ikke søvn før nærmere fem i natt, så trenger ikke mer av slik vind med det første:tongue: 

 

Var bortom en tur og sjekket ut båten som hadde veltet. Trist opplegg, en Bavaria 50', rett i bakken der. Var ikke lett å se om det hadde gått mye ut over nabobåten, men riggen til Bavariaen lå i alle fall godt over, så vil tro det har blitt litt skader (gadd ikke gå ut av bilen, det blåste og regnet mer enn behagelig). Betongloddet som skulle holde skuta ned mot jorda hang og dinglet i løse lufta, men de ansatte i havna hadde sikret båten mot videre velt ved å stroppe den fast til en gravemaskin.

 

IMG_7881.PNG

IMG_7876.JPG

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 time siden:

Løse støtter og riggen oppe er en fin oppskrift på velt.

 

Hadde vært skepisk til det selv også ja. En ting for en kortere periode ved vårpussen, men vinterstid innebærer en viss risiko. Vinterstormene kan være harde.

 

Ser de mindre båtene (40' og ned) oftest blir vinterlagret i sveiste krybber i her, en rektangulær ramme av firkantede rør med slike skrubare støtter i hvert hjørne.

 

Større båter blir lagret med disse løse støttene som er forbundet sammen med kjetting oppe og nede, i tillegg til betonglodd på sidene av båten med stropper over dekk. Likevel, 20 meter med mast er et betraktelig vindfang, noe dette er et trist eksempel på. Så nå at nabobåten fikk masta knekt, ellers så det greit ut. 

 

Det kan samtidig sies at slikt båtvelt ikke har skjedd tidligere de 10-12 årene havna har blitt drevet. Kjenner flere som har vært svært fornøyd med vinterlagringen i havna, personellet er nøye og dyktige. Båtene står plassert slik at de vanligvis ikke får vind av betydning (fjellknaus rett bak oppstillingsplassen eller tett inntil båthotellene). I natt var retningen både uvanlig og uheldig med tanke på vindstyrke.

 

For min del tenker jeg at båtene ofte har det best i elementet der de hører hjemme :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...