Jump to content

Anker tau spleiset på Anker kjetting.


olekdale

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Eg har kjøpt meg et 15 kg Rockna anker for en stundsiden. Har ny 50m med 8mm kjetting til dette. Det fungerer veldig fint. Men på vestlandet er det somregel dypere en 10 meter der en vil ankre som da gjør at en får mindre en 5:1 scope under ankring.(erfaringer rundt dette er også velkommen) Ser på flere seilings filmer(youtube) at mangen har tau spleiset med anker kjetting. I denne sammenheng ønsker eg tips/erfaringer rundt dette fra dere som har denne løsningen. Eg ser etter en mulighet for å 50m tauverk i tillegg til anker kjettingen. Eg tenker da å ha et opplegg for å tromle opp tauverket i anker kjetting rommet eventuelt ha det løst under kjettingen. Kabularet på anker vinsjen er også laget slik at det kan dra tauverk. I tillegg til det så lurer eg på on en lager til avlaster på dette og eventuelt hvordan en gjør det.

Nå med kjetting har eg en kjetting forkorter som er 2 stykk tau på med strekk avlaster som eg fester til kryssholdtene fremme.

 

Båten er en jeanneau so 36i 2009 mod.

 

Eg ønsker ingen diskusjon rundt valg av anker da det har holdt veldig bra til nå.

 

Ligg gjerne ved bilder eller linker og.

 

Link to post
Share on other sites

På seilbåten jeg hadde Bavaria 40 AC. Hadde jeg 20 kg anker et lås 10mm kjetting og 60M tau spleiset i kjettingen. Tauet lå under kjettingen i kjettingkassa og det fungerte utmerket. Når jeg ankret så dypt at jeg også brukte av tauet tok jeg det av vinsjen og la det på en polert så lenge jeg lå oppankret. 

Link to post
Share on other sites

Husker ikke nøyaktig tykkelsen på tauet men det var et 3 slått nylontau muligens 20 eller 22mm.  Når jeg tenker meg om var det 2 lås 10mm kjetting og det blir vel ca 55m. Tauet var spleiset i en kause som var sjaklet inn i kjettingen. Noen slitasje kan jeg ikke huske at det var.

"og hva scope brukte du somregel" Forstår dessverre ikke hva du mener med dette.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei når kausen og sjaklet kom opp måtte jeg hjelpe til lit manuelt for å få det over men det var aldri noe problem. På min neste båt kommer jeg nokk til å spleise tauet rett inn i kjettingen så blir sikkert ikke dette noe problem. Hvor mye jeg kjetting tau jeg brukte kom jo helt an på forholdene der jeg skulle ankre og ikke minst været. Alt fra 2-5 ganger dybden.

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte er det du skal ankre i drittvær på dypt vann? 5:1 er en fin grunnregel som utgangspunkt, men etter hvert som det blir dypere kan dette forholdstallet godt være mindre, og behovet for holdekraft avhenger jo sterkt av hva slags vær man ser for seg å bli utsatt for. Vi har hatt 50 meter ombord med mer i bakhånd, men har aldri hatt bruk for disse backupmeterne.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så ofte det er drittvær bor jo på vestlandet hvor solen alltid skinner. :) Men ja har prøvd å holde meg til 5:1 eg og men det sitter en begrensning på 10m dyp. I mangen tilfeller så er det opp mot 20 meter dyp hvor en kan tenke seg å ankre. Med de 50 meter kjetting eg har nå så selv på 15 meter så havner eg på ca 3:1. Når eg har lest litt gamle skriv om dette så står det jo helt opp til 7:1men om dette er med tauverk det husker eg ikke i farten. Vet ikke om det er gjort noen tester på dette med nyere type anker i nyere dato. Er mangen tester av anker men kan ikke huske å ha kommet over test av hvor mye kjetting en må ut med.  

Link to post
Share on other sites

Da har eg søkt litt mere Euklid.

Det er mye info der ute. 3:1 i scope vil gå men er ikke optimalt spesielt med litt vind så kan det fort bli mye belastning. Selv med en liten økning av lengden på ankerkjetting/tau vil dette bli redusert betydelig. Med økt lengde vil og vinkelen mellom kjetting og bunnen minske. Ut fra det eg kunne lese var det mest "optimale" scope 8 ganger dybden på lengden en skal ha ute. Mere en dette vil ha liten invirkning på vinkelen mellom kjetting å havbunnen.

Flere av stedene eg leste sto det og at om man skal ankre med 3:1 så bør man først ut med mere for å sette ankeret for å så ta inn igjen kjetting. (på dype steder med begrenset plass) men her og ble det skreve at 4:1 var betraktelig mye bedre.

Dette er var gjort med "moderne anker som graver seg ned raskt".

Er nok en grunn til at 5:1 er det som er "standaren" og at om det er litt vær så går man opp til 7:1

Det var og beskrevet at vekten på kjettingen ikke var så viktig. Heller sterk letter kjetting men med større scope.

Men nå er dette ingen fasit heller da. Så er nok mangen som greier seg med mindre, men eg vil heller være på den sikre siden.

 

 

Bårdp. Ja det er ofte slik at det er mangen fine steder en kunne lagt for anker men for min del har det vært for dypt til nå. Hvor har du fått tak i 60m ? Ser de fleste nå selger 40m ruller med 3 slått tauverk.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Inbilber meg at jeg kjøpte en 100m kvell brukte 60m til ankret og lagde meg 2 trosser av resten. Kjøpte det på Løvod i Bodø og så vitt jeg vet får du nå kjøpt akkurat så mange meter en vil der. Men skikkelig nylontau er svindyrt men også det eneste som duger. 

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjøpt nokre hundre meter med nylon sjølv. Bruker kun nylon til fortøying og forlenging av ankerkjetting. 

Då det kjem til pris, så er det på trålbøteriet på Åkra (karmøy) eg får best priser. Dette gjelder til og med fall og skjøter for min del.

Dei sender med posten om ønskelig.

 

Eg bruker 25kg rocna sjølv. Og er kjempenøgd med dette ankeret. Har brukt det ein del døgn etterkvart, og holder meg stort sett til 3:1 scope. Enno ikkje hatt problem. Sover godt :smiley:

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

olekdale skrev On 10.12.2017 at 9.01:

Er ikke så ofte det er drittvær bor jo på vestlandet hvor solen alltid skinner. :) Men ja har prøvd å holde meg til 5:1 eg og men det sitter en begrensning på 10m dyp. I mangen tilfeller så er det opp mot 20 meter dyp hvor en kan tenke seg å ankre. Med de 50 meter kjetting eg har nå så selv på 15 meter så havner eg på ca 3:1.

5:1 synes jeg er mye i normale forhold. Når det begynner å bli ubehagelig å være ombord er jeg enig i 5:1, men ellers er det nok med 3:1. Tror du hadde blitt upopulær der det er mange båter ankret opp, da du får lenger svingradius (østlandet, caribien etc). Ankervinsjen er mitt problem ved dyp ankring, over 25 meters dybde er den ikke kraftig nok (10 mm kjetting). Selv der er 70 meter kjetting nok.

 

Viktigste unntaket jeg har på 3:1 er på grunnt vann. Selv på 3 meters dyp kast er jeg helst ut 25 meter kjetting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...