Jump to content

Hydrolift med Norges råeste "lystbåt"


-morten-

Recommended Posts

https://hydrolift.com/brochures/p/hydrolift-p42-discover.pdf

 

Fikk ikke til å lagre bildene fra Hydrolifts sider, men dette konseptet må være det råesete jeg har sett innen lystbåtsegmentet!

Bygget på junior redningsskøyta, er det ikke en politisk korrekt båt, tungdrevet, ikkemiljøvennlig, tung og stor. Er nok ikke de helt gode bobåt fungsjoner heller kansje, da de er sparsomme med info. Men du får en båt med topp sjøegenskaper, fantastisk Explorer båt som kan brukes hele året i all slags vær, og så klart meget bruksvennlig og sikker! langt over det som er normalen for fritidsbåter!  Prisen og driftsbudsjettet er nok godt over normalen og, men du verden for ei skute!

Link to post
Share on other sites

Galskap fra ende til annen. Det er en grunn til at man må ha utvidet førerkort for å kjøre mer avanserte ting på veien. At dette kan seiles på båtførerprøven faller på sin egen urimelighet. Et avansert elektronisk styrt vannjettsystem med 1000 hk i alle retninger er ikke for nybegynnere akkurat. Lukter ulykker lang vei om noen i det hele tatt kjøper en slik til fritidsbruk

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev 34 minutter siden:

Lukter ulykker lang vei om noen i det hele tatt kjøper en slik til fritidsbruk

De fleste som kjører noe som dette har kompetanse laaaangt ut over båtprøverføren. På praktisk bruk også langt ut over kystskippereksamen. Greit med sertifikater, men praktisk erfaring er det viktigste.

 

Morsom båt.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Kyrholmen said:

Galskap fra ende til annen. Det er en grunn til at man må ha utvidet førerkort for å kjøre mer avanserte ting på veien. At dette kan seiles på båtførerprøven faller på sin egen urimelighet. Et avansert elektronisk styrt vannjettsystem med 1000 hk i alle retninger er ikke for nybegynnere akkurat. Lukter ulykker lang vei om noen i det hele tatt kjøper en slik til fritidsbruk

 Start egen tråd! Her var det diskusjon om et produkt, og ikke bruken og alle udugelige brukere!  Selv har jeg hatt 3600hk på hver spak og ratt med 28 tørn, gikk fint det og!

Redigert av -morten- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en fantastisk båt som jeg har hatt gleden av å se bli bygd og ferdig. Meget bra kvalitet i alle ledd. Så kan man sikkert diskutere opp og i mente plass, bruksområde også videre. Jeg tror ikke den blir solgt til noen uten erfaring eller god opplæring fra Hydrolift sin side.  

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev for 1 time siden:

Et avansert elektronisk styrt vannjettsystem med 1000 hk i alle retninger er ikke for nybegynnere akkurat.

Usikker på om du mener at et elektronisk styrt system er verre eller enklere enn noe annet. Vil, med det eg har efaring med vanjet, si at å kjøre vannjet er vesentlig enklere enn andre ting....

 

Men det er jo fint :)

Link to post
Share on other sites

Designet er ganske tøft og aggressivt, men det er jo ikke mulig å oppholde seg utendørs annet enn på dagtid i vindstille, pent vær. Som feriebåt virker den derfor ganske upraktisk. Som dagtur-/transportbåt i grenseland mot yrkesbåt er den sikkert OK. Ikke noe jeg hadde kjøpt.

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Popeye70 said:

Designet er ganske tøft og aggressivt, men det er jo ikke mulig å oppholde seg utendørs annet enn på dagtid i vindstille, pent vær. Som feriebåt virker den derfor ganske upraktisk. Som dagtur-/transportbåt i grenseland mot yrkesbåt er den sikkert OK. Ikke noe jeg hadde kjøpt.

Dette er ikke en campingbåt, men et helt annet konsept!  tvilsomt det blir solgt menge av dem! det er for helt spessielt interesserte! for folk som setter pris på solide tekniske løsninger og solide sjøegenskaper, uavhengi av frobrukstall...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Flid said:

Slik blir båtene seende ut når designere overtar styringen fra båtbyggerne.

vet ikke hvor mye du kan om båtbygging, men Hydrolift er i verdensklasse når det gjelder å konstruere skrog.. her er det ikke bare design for designets skyld altså! her er det solide bruksegenskaper for snever bruk! Juniorredningsskøyta er et eksempel på dette.. En Vikneskunde er nok et langt stykke fra en Hydroliftkunde! 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 1 time siden:

Slik blir båtene seende ut når designere overtar styringen fra båtbyggerne.

Jeg tror jeg må si meg enig med deg. Her har utseende gått foran alt.

Ikke er den spesielt rask heller. 45 'High-speed patrulje båten til Swede Ship går 70 knop med 2*600 Seatek.

Jeg har litt problemer med å forstå de som rakker ned på Loxo 32 mens de skryter av denne båten.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Mulligan said:

Jeg tror jeg må si meg enig med deg. Her har utseende gått foran alt.

Ikke er den spesielt rask heller. 45 'High-speed patrulje båten til Swede Ship går 70 knop med 2*600 Seatek.

Jeg har litt problemer med å forstå de som rakker ned på Loxo 32 mens de skryter av denne båten.

Har ikke rakka ned på Loxo, jeg bare skjønner ikke konseptet!  Jeg respekterer at folk vil ha en Loxo!  Forskjellen på Hydroliften og Swede ship er hvordan de forskjellige skrogene går i vannet.  Det er forskjellig dypgang og forskjellig vannlinjeareal.  Det er alt etter designkriteriene for et skrogkonsept,hvordan man vil at et skrog skal oppføre seg.  Hydrolift har her valgt å designe en stødig plattform med et skrog som har toppfart på opptil 50 knop. Sweedship er ca en meter smalere og mer fokus på fart. Den gjør 70knop med 3 Seatek  580hk, og propeller, noe som er vesentlig mer effektivt enn vannjet.  Så her har vi med andre ord to båter det er vanskelig å samenlikne.

 

http://www.swedeship.se/?page_id=183

Redigert av -morten- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev for 22 timer siden:

Galskap fra ende til annen. Det er en grunn til at man må ha utvidet førerkort for å kjøre mer avanserte ting på veien. At dette kan seiles på båtførerprøven faller på sin egen urimelighet. Et avansert elektronisk styrt vannjettsystem med 1000 hk i alle retninger er ikke for nybegynnere akkurat. Lukter ulykker lang vei om noen i det hele tatt kjøper en slik til fritidsbruk

 

Har ikke du lov til å kjøre en Koenigsegg med ditt klasse B-førerkort?  Hva er toppfarten på denne? https://www.koenigsegg.com/

 

Galskap blir det først når en galning setter seg bak rattet. Og det gjelder vel uansett om galningen får et gevær, båt eller bil mellom hendene, uavhengig av sertifikat eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig en interessant båt men dog en ren godværsbåt. Fribordet er så lavt og med mangelen på rekker vil sjøen skylle tvert over dekket selv på en "godværsdag" med litt kuling og krapp sjø på 1-2 meter skavel.  Det blir fine saker å få oppetter skyveglassdøra samt lage løft til alle disse fancy madrassene og sittegruppene som er festet i div. åpningsbare luker..:-)

 

Under verre forhold der man vanligvis bruker båter som Targa 44 etc. har definitivt ikke denne noe å gjøre på havet i samme ærend. Det kan man se direkte på akterskipskonstruksjonen. Her har man gjort en stor feil ved å fjerne fullverdige rekker som beskytter dekket rundt hele båten mot å bli fylt av sjø.

 

Link to post
Share on other sites

Smaken er vel som baken.. Jeg tror nok ikke jeg havner i kundegruppa deres. Til det så er dette for "rått", og har svært lite med familiekosen og roen jeg er ute etter på sjøen. Men at de kommer til å få kjøpere, garantert.

 

Og kudos for at de klarer å tenke nytt og annerledes. Det skal de ha.

Link to post
Share on other sites

Akkurat samme sak, om mulig enda verre. Og overhodet ikke noe å dra ut med fisketurister på dekk en litt rufsete vinterdag i åpen sjø i nord.

 

Dette er en hurtiggående redningsbåt beregnet for innaskjærs oppdrag i Sør-Norge, Oslofjorden etc. Vannscooteren som er viet omtrent hele akterdekket forteller vel det meste om det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...