Jump to content
-morten-

Hydrolift med Norges råeste "lystbåt"

Recommended Posts

-morten-   
-morten-

https://hydrolift.com/brochures/p/hydrolift-p42-discover.pdf

 

Fikk ikke til å lagre bildene fra Hydrolifts sider, men dette konseptet må være det råesete jeg har sett innen lystbåtsegmentet!

Bygget på junior redningsskøyta, er det ikke en politisk korrekt båt, tungdrevet, ikkemiljøvennlig, tung og stor. Er nok ikke de helt gode bobåt fungsjoner heller kansje, da de er sparsomme med info. Men du får en båt med topp sjøegenskaper, fantastisk Explorer båt som kan brukes hele året i all slags vær, og så klart meget bruksvennlig og sikker! langt over det som er normalen for fritidsbåter!  Prisen og driftsbudsjettet er nok godt over normalen og, men du verden for ei skute!

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Orkdal Båtfabrikat/modell: Askeladden 585 Navn: Askeladden Kallesignal: LI5788 MMSI: 825812594

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kyrholmen   
Kyrholmen

Galskap fra ende til annen. Det er en grunn til at man må ha utvidet førerkort for å kjøre mer avanserte ting på veien. At dette kan seiles på båtførerprøven faller på sin egen urimelighet. Et avansert elektronisk styrt vannjettsystem med 1000 hk i alle retninger er ikke for nybegynnere akkurat. Lukter ulykker lang vei om noen i det hele tatt kjøper en slik til fritidsbruk

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Comfort 30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR3061

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
pacuare   
pacuare
Kyrholmen skrev 34 minutter siden:

Lukter ulykker lang vei om noen i det hele tatt kjøper en slik til fritidsbruk

De fleste som kjører noe som dette har kompetanse laaaangt ut over båtprøverføren. På praktisk bruk også langt ut over kystskippereksamen. Greit med sertifikater, men praktisk erfaring er det viktigste.

 

Morsom båt.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mulligan   
Mulligan
Svart (redigert)

Si ikke det.

Vi har sett flere ganger at overskudd på penger går hånd i hånd med underskudd på kompetanse.

Redigert av Mulligan
Bostedskommune: Vestfold Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-
Svart (redigert)
1 hour ago, Kyrholmen said:

Galskap fra ende til annen. Det er en grunn til at man må ha utvidet førerkort for å kjøre mer avanserte ting på veien. At dette kan seiles på båtførerprøven faller på sin egen urimelighet. Et avansert elektronisk styrt vannjettsystem med 1000 hk i alle retninger er ikke for nybegynnere akkurat. Lukter ulykker lang vei om noen i det hele tatt kjøper en slik til fritidsbruk

 Start egen tråd! Her var det diskusjon om et produkt, og ikke bruken og alle udugelige brukere!  Selv har jeg hatt 3600hk på hver spak og ratt med 28 tørn, gikk fint det og!

Redigert av -morten-
Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Orkdal Båtfabrikat/modell: Askeladden 585 Navn: Askeladden Kallesignal: LI5788 MMSI: 825812594

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Tskjei   
Tskjei

Dette er en fantastisk båt som jeg har hatt gleden av å se bli bygd og ferdig. Meget bra kvalitet i alle ledd. Så kan man sikkert diskutere opp og i mente plass, bruksområde også videre. Jeg tror ikke den blir solgt til noen uten erfaring eller god opplæring fra Hydrolift sin side.  

Båtfabrikat/modell: Hydrolift F23

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Flid   
Flid

Slik blir båtene seende ut når designere overtar styringen fra båtbyggerne.

Bostedskommune: Østfold, Moss Båtfabrikat/modell: Viknes 880

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Joltus   
Joltus
Kyrholmen skrev for 1 time siden:

Et avansert elektronisk styrt vannjettsystem med 1000 hk i alle retninger er ikke for nybegynnere akkurat.

Usikker på om du mener at et elektronisk styrt system er verre eller enklere enn noe annet. Vil, med det eg har efaring med vanjet, si at å kjøre vannjet er vesentlig enklere enn andre ting....

 

Men det er jo fint :)

Båtfabrikat/modell: Uttern D66

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Popeye70   
Popeye70

Designet er ganske tøft og aggressivt, men det er jo ikke mulig å oppholde seg utendørs annet enn på dagtid i vindstille, pent vær. Som feriebåt virker den derfor ganske upraktisk. Som dagtur-/transportbåt i grenseland mot yrkesbåt er den sikkert OK. Ikke noe jeg hadde kjøpt.

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Dufour 385 Gran Large Navn: Almara Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-
32 minutes ago, Popeye70 said:

Designet er ganske tøft og aggressivt, men det er jo ikke mulig å oppholde seg utendørs annet enn på dagtid i vindstille, pent vær. Som feriebåt virker den derfor ganske upraktisk. Som dagtur-/transportbåt i grenseland mot yrkesbåt er den sikkert OK. Ikke noe jeg hadde kjøpt.

Dette er ikke en campingbåt, men et helt annet konsept!  tvilsomt det blir solgt menge av dem! det er for helt spessielt interesserte! for folk som setter pris på solide tekniske løsninger og solide sjøegenskaper, uavhengi av frobrukstall...

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Orkdal Båtfabrikat/modell: Askeladden 585 Navn: Askeladden Kallesignal: LI5788 MMSI: 825812594

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Worry II   
Worry II

Pendlerbåt ? Kan jobbe i Danmark, da..

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Riviera 925, Yanmar 6LPA, 315hk/aksling Navn: Klara Regn Kallesignal: LJ8949 MMSI: 257716780

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-
1 hour ago, Flid said:

Slik blir båtene seende ut når designere overtar styringen fra båtbyggerne.

vet ikke hvor mye du kan om båtbygging, men Hydrolift er i verdensklasse når det gjelder å konstruere skrog.. her er det ikke bare design for designets skyld altså! her er det solide bruksegenskaper for snever bruk! Juniorredningsskøyta er et eksempel på dette.. En Vikneskunde er nok et langt stykke fra en Hydroliftkunde! 

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Orkdal Båtfabrikat/modell: Askeladden 585 Navn: Askeladden Kallesignal: LI5788 MMSI: 825812594

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mulligan   
Mulligan
Flid skrev 1 time siden:

Slik blir båtene seende ut når designere overtar styringen fra båtbyggerne.

Jeg tror jeg må si meg enig med deg. Her har utseende gått foran alt.

Ikke er den spesielt rask heller. 45 'High-speed patrulje båten til Swede Ship går 70 knop med 2*600 Seatek.

Jeg har litt problemer med å forstå de som rakker ned på Loxo 32 mens de skryter av denne båten.

Bostedskommune: Vestfold Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Alfa Selina   
Alfa Selina

Eg har hatt Viknes 1030 K3 sidan den var ny hausten 2008, uansett, eg kunne meir eller gjerne tenkt meg denne Hydroliften! :thumbsup:

Bostedskommune: Møre og Romsdal Båtfabrikat/modell: Viknes 1030 K3 2008

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-
Svart (redigert)
2 hours ago, Mulligan said:

Jeg tror jeg må si meg enig med deg. Her har utseende gått foran alt.

Ikke er den spesielt rask heller. 45 'High-speed patrulje båten til Swede Ship går 70 knop med 2*600 Seatek.

Jeg har litt problemer med å forstå de som rakker ned på Loxo 32 mens de skryter av denne båten.

Har ikke rakka ned på Loxo, jeg bare skjønner ikke konseptet!  Jeg respekterer at folk vil ha en Loxo!  Forskjellen på Hydroliften og Swede ship er hvordan de forskjellige skrogene går i vannet.  Det er forskjellig dypgang og forskjellig vannlinjeareal.  Det er alt etter designkriteriene for et skrogkonsept,hvordan man vil at et skrog skal oppføre seg.  Hydrolift har her valgt å designe en stødig plattform med et skrog som har toppfart på opptil 50 knop. Sweedship er ca en meter smalere og mer fokus på fart. Den gjør 70knop med 3 Seatek  580hk, og propeller, noe som er vesentlig mer effektivt enn vannjet.  Så her har vi med andre ord to båter det er vanskelig å samenlikne.

 

http://www.swedeship.se/?page_id=183

Redigert av -morten-
Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Orkdal Båtfabrikat/modell: Askeladden 585 Navn: Askeladden Kallesignal: LI5788 MMSI: 825812594

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
PiperBill   
PiperBill

Hvordan lager kalesje til den?

Bostedskommune: Østfold, Eidsberg Båtfabrikat/modell: Scand Baltic 29 Navn: April Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Flid   
Flid
PiperBill skrev for 15 timer siden:

Hvordan lager kalesje til den?

 

Designere liker ikke kalesjer😎

Bostedskommune: Østfold, Moss Båtfabrikat/modell: Viknes 880

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-

De fleste båter er vist uten kalesje i salgsanonnser!  Hos Hydrolift kan du nok spessifisere hva du måtte ønske, men selve konseptet med uteplassen på denne er vel at den skal være åpen og brukes ved stilleligge. Andre design får ta seg av teltlivets gleder! :smiley:

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Orkdal Båtfabrikat/modell: Askeladden 585 Navn: Askeladden Kallesignal: LI5788 MMSI: 825812594

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Chiefengineer   
Chiefengineer
Kyrholmen skrev for 22 timer siden:

Galskap fra ende til annen. Det er en grunn til at man må ha utvidet førerkort for å kjøre mer avanserte ting på veien. At dette kan seiles på båtførerprøven faller på sin egen urimelighet. Et avansert elektronisk styrt vannjettsystem med 1000 hk i alle retninger er ikke for nybegynnere akkurat. Lukter ulykker lang vei om noen i det hele tatt kjøper en slik til fritidsbruk

 

Har ikke du lov til å kjøre en Koenigsegg med ditt klasse B-førerkort?  Hva er toppfarten på denne? https://www.koenigsegg.com/

 

Galskap blir det først når en galning setter seg bak rattet. Og det gjelder vel uansett om galningen får et gevær, båt eller bil mellom hendene, uavhengig av sertifikat eller ikke.

Båtfabrikat/modell: Fairline

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Chiefengineer   
Chiefengineer

Forøvrig en interessant båt men dog en ren godværsbåt. Fribordet er så lavt og med mangelen på rekker vil sjøen skylle tvert over dekket selv på en "godværsdag" med litt kuling og krapp sjø på 1-2 meter skavel.  Det blir fine saker å få oppetter skyveglassdøra samt lage løft til alle disse fancy madrassene og sittegruppene som er festet i div. åpningsbare luker..:-)

 

Under verre forhold der man vanligvis bruker båter som Targa 44 etc. har definitivt ikke denne noe å gjøre på havet i samme ærend. Det kan man se direkte på akterskipskonstruksjonen. Her har man gjort en stor feil ved å fjerne fullverdige rekker som beskytter dekket rundt hele båten mot å bli fylt av sjø.

 

Båtfabrikat/modell: Fairline

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
EiSvIn   
EiSvIn

Smaken er vel som baken.. Jeg tror nok ikke jeg havner i kundegruppa deres. Til det så er dette for "rått", og har svært lite med familiekosen og roen jeg er ute etter på sjøen. Men at de kommer til å få kjøpere, garantert.

 

Og kudos for at de klarer å tenke nytt og annerledes. Det skal de ha.

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Maxi 108 Navn: Eventyret Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Mulligan   
Mulligan
Chiefengineer skrev 31 minutter siden:

Det kan man se direkte på akterskipskonstruksjonen. Her har man gjort en stor feil ved å fjerne fullverdige rekker som beskytter dekket rundt hele båten mot å bli fylt av sjø.

 

Jaha.

Hva med denne da?

 

RSetelleretannet.jpg.e3c6fa90fe2e44591484a63e48b79e49.jpg

 

 

Bostedskommune: Vestfold Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
EiSvIn   
EiSvIn

Strengt tatt samme båten? Hydrolift skriver jo at den er utviklet i samarbeid med RS?

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Maxi 108 Navn: Eventyret Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Chiefengineer   
Chiefengineer

Akkurat samme sak, om mulig enda verre. Og overhodet ikke noe å dra ut med fisketurister på dekk en litt rufsete vinterdag i åpen sjø i nord.

 

Dette er en hurtiggående redningsbåt beregnet for innaskjærs oppdrag i Sør-Norge, Oslofjorden etc. Vannscooteren som er viet omtrent hele akterdekket forteller vel det meste om det.

Båtfabrikat/modell: Fairline

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×