Jump to content

Verdi på to-takts motorer 10/15 hk?


Knallipadden

Recommended Posts

Er på jakt etter en ny motor til slepe jollen. Vurderer en ny 4t 10/15 hk, men pga. vekt (54 kilo mot 34 kilo på den gamle.) vurderer jeg også en brukt 2t. Ser imidlertid at en ok motor fra starten av 2000 tallet fort ligger mellom 8 og 12 tusen kroner. Jeg ser til sammenligning at en ny 9,9 4t motor koster fra 12000 og oppover. Er ikke selv 8000 kroner for en brukt 2t motor som er 15 år eller eldre alt for mye? Er ikke 4-5 tusen mer riktig pris?

 

Ellers kan 4t motoren jeg har sett på oppgraderes til 20 hk hvis behov. Vil en 20 hk 4t gå bedre enn en 15 hk 2t motor?

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert mange ganger her på BP! prisen på 9,9/15 totakt er kunstig høy pga. etterspørsel.

Med sønnens båt fulgte det med en gammel Yamaha 9,9, men bytta den ut til en ny Mercury Viking 10/20hk, kosta kun 23000 med elstart og fjernkontroll, mye triveligere motor og mer bruksvennlig, men selvfølgelig tyngre og litt seinere i aks.  men man kan fint snakke sammen på full gass!  Jeg verdsetter mer en ny motor som starter og går, uten oljesøl og blanding i tank. Nå er sønnens båt en tung og tungdrevet jolle med over middels dyp V-bunn, men på en flatbunnet lett jolle, er nok en lettere totakter mer hensiktsmessig. Jeg stolte ikke helt på den gamle motoren fra slutten av 80, og den var tung å dra istart for sønnen min da han kjøpte den

Link to post
Share on other sites

Jeg har solgt et par motorer selv opp gjennom, og jeg har aldri vært i nærheten av de summene når jeg har solgt. Kanskje er jeg en dårlig selger, men jeg fikk ikke napp på motorene når de var priset over 5000 kroner. Ser at en del motorer ligger lenge, så det kan vel tyde på at de et overpriset? Den motoren jeg kjøpte sist betalte jeg 3500 kroner for i 2015. Dessverre ble den ødelagt når en bil rygget på båten når den var på land. Den var ny overhalt med bla ny impeller. 

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har kunnet se, er det stor forskjell på merker og modeller. Yamahas V-max jr ligger høyest i pris, med vanlig Yamaha noe lavere. Mercury/ Mariner Viking enda lavere, men Johnson er blant de billigste og har sett flere til rundt 5000. Tohatsu sin 9,8 (eller var det 9,9) er veldig lett og kan også ligge ute til gode priser, men den kan ikke justeres til 15 hk. Gav selv syv eller åtte lapper i vår for en Mercury Viking fra 2006.

Link to post
Share on other sites

her er det nok rusk i kanalene!!  på min 80talls Yamaha er det fin kjølestråle.. starter som regel på første draget! verdi er sikkert ikke mer enn et par tusen, men finnes sikkert de som vil betale 5-6000 for den ja.. foreløpig står den i naustet og har brukt den et par ganger på en 14 foter

Link to post
Share on other sites

Har Suzuki 9,9hk som i praksis er en 20hk. Den veier 44kg, uansett tung vis du skal løfte av og på.

Den kjennes mye sterkere enn Yamaha 2-takt 9,9hk som har fjernet plombe og skal yte 13,5hk.

 

Synes de gamle 2-takt (spes Yamaha) er kraftig overpriset, men uansett markede som bestemmer.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

glalaks skrev 54 minutter siden:

Har sett de til 5—6 tusen på Finn. Og det er ikke så galt om den er god stand. Den er sprek også. Prisen gjenspeiler ofte tilstanden på motorene synes jeg. 

5-6 tusen er mer normal pris. 8-10 og over for en 15-20 år gammel motor er sprøtt. 

Link to post
Share on other sites

glalaks skrev for 18 timer siden:

Vel, de blir solgt og med godt vedlikehold så varer de evig. Så prisene er nok ganske rett. Jeg kjøpte Johnson fordi jeg tilfeldigvis kom over den, og fikk med en eldre zodiac på kjøpet..


Har inntrykket av at det er lettere å gjøre et godt kjøp hvis du kjøper med båt. Da kan du eventuelt selge båten og beholde motoren. =) For eksempel har jeg sett på en nyere Yamaha 2T motor. Kjøper jeg den med båt får jeg alt for 12000, men skal jeg bare ha motoren vil selger ha 10.000.

Kjøpte selv en motor med båt i fjor. Motoren gikk i stykker, så jeg solgte båt og motor for seg. Fikk igjen 500 mer enn jeg hadde betalt. Hadde jeg solgt en virkende motor hadde regnestykket vært bedre. 


Ser for resten ut som at jeg har fått liv i den gamle motoren min nå (Mercury viking). Spørsmålet er om jeg skal beholde den eller kjøpe meg en "ny" 2t motor og selge min til våren for en ok pris. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...