Jump to content

Hvor kjøpe eik karmlist til dør-ramme?


gregor

Recommended Posts

Hei. Det er lite sannsynlig at noen har denne typen lister som handelsvarer i eik. Om du besøker et listhøvleri så kan du kanskje få både karmlist med anslag og list med spor for finerplata men da i teak. Brukelig det også. Om du skal bruke meranti i speiler blir det fin å beise alt etterpå det er bygget.

Mye fint som kan lages om du har ei lita benksag med anlegg ........

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei Knude, du mener da å beise alt, både ramma og meranti med samme beis? Tror jeg har funnet ut at jeg skal bruke eike lister ellers i båten så tenkte jeg ville ha eik på døra også.. men kan jo kanskje hende det kan bli like greit med litt forskjellig sorter også..

 

Hmm.. du sier noe.. kanskje det må investeres i en billig benksag.. Eventuelt en skinnesag som jeg har hatt lyst på en stund også heller bruke den jeg har opp ned under et bord og bruke en list med tvinger bare når jeg trenger anlegg..

 

Et annet spørsmål siden jeg "har deg her" Knude.. jeg lager maler sånn jeg har sett du gjør.. men når jeg legger malen på plate og kutter så blir det jo til at jeg skjærer fra "feil" side så det fliser seg opp på kantene.. foreløpig har det vært plater som det skal lister på uansett så det er ikke så nøye.. jeg kan jo også bruke linjene og tegne de av på enden av plata, snu plata og sette opp styre list for saga på andre siden.. men det blir litt knotete.. stiller også sagbladet til å bare såvidt kutte igjennom, men det blir som regel allikevel til at det fliser seg opp litt..

Link to post
Share on other sites

Det hjelper også på å teipe med en brei og god maskeringsteip der du skal sage (på siden som fliser seg opp). Den støtvise påvirkningen på trefibrene fra tennene på sagbladet vil dempes og fordeles om overflaten er teipet, noe som gjør at det ikke fliser så mye. Denne metoden er også grei ved saging med båndsag eller elektrisk rotterumpe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...