Jump to content

Oppgradering av toalettrom, hva bruke på veggene?


Båt80

Recommended Posts

Hei.

 

En av prosjektene mine i båten denne vinteren er og oppgradere toalettrommet i båten. 

 

Er i dag teakfiner på veggene som er noe slitte. Ønsker egentlig og gjøre dette rommet hvit da det er ganske mørkt og trist der inne. Noen som har noen tips til hva man kan bruke på veggene? Plater eller maling som er holdbar? Ønsker også og få byttet ut platen til servanter. Noen plater som egner seg til dette formålet?

 

Setter pris på alle tips!

Link to post
Share on other sites

Tapetfjerner (dampgenerator) er ofte en rimelig og enkel måte å fjerne gammel tapet på. Fuktighet og varme i kombinasjon, løser ofte slike problemer. Hvis våtromstapet med vinylfront skal fjernes med slikt, må vinylbanen fjernes først, men den er som regel enkel å rive av. En litt sløv stålsparkel vil lett fjerne rester av papirtapeten når denne er behandlet med damperen. Sløv sparkel er best da en for skarp ofte vil skjære seg inn i underlaget.

 

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-HW2000-tapetfjerner/Pr407022000

 

Lagt til: Nevnte damper er også det enkleste middelet man har til å fjerne selvklebende folie fra bil og båt. Gir finere og jevnere temperatur enn føner og varmluftspistol. Er heller ikke brannfarlig som en slik kan være.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Høgtrykklaminat som vert limt direkte på, er sikkert det beste, men ikkje høgtrykklaminat med kjerne av sponplate.  So meiner eg lakka teak som vist ovanfor (WORRY II) er det langt penaste om me berre snakkar om WC. (Skal vel sjå ut og.) Men er det dusj og, er det sjølvsagt noko anna. Då er lakka teak ikkje bra nok.

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev 1 time siden:

Høgtrykklaminat som vert limt direkte på, er sikkert det beste, men ikkje høgtrykklaminat med kjerne av sponplate.  So meiner eg lakka teak som vist ovanfor (WORRY II) er det langt penaste om me berre snakkar om WC. (Skal vel sjå ut og.) Men er det dusj og, er det sjølvsagt noko anna. Då er lakka teak ikkje bra nok.

Hvorfor skulle ikke lakka teak være godt nok til et dusjrom? Lakka og ulakka teak er jo i bruk som materialer utendørs på båter, burde vel da også kunne tåle dusjing?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 36 minutter siden:

Det er fint å da det lyst på badet. Om du bruker våtromstapet, så er ikke underlaget så nøye. Den kamuflerer skruehull og småskader. I kombinasjon med et par LED-striper med dimmer, så kan det bli rett så kos å pusse tenna :smiley:

DSC_0290.JPG

 

Smak og behag. Eg synest i alle høve teak er langt penare. Varmt og lunt. Hadde eg gjort det samme i heile rummet i min båt, (eg har begge deler) vil eg påstå eg hadde eg øydelagt heile WC-en. Men so har eg godt med lys her og feilfri finner. Ikkje vanskeleg i dag med alt ledlyset ein har å vejja mellom. Men om rommet er fullt av arr og skruehol, og båten dertil gammal, er det sikkert dette den enklaste måten å skjule underlaget på.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 1 time siden:

Hvorfor skulle ikke lakka teak være godt nok til et dusjrom? Lakka og ulakka teak er jo i bruk som materialer utendørs på båter, burde vel da også kunne tåle dusjing?

 Du har sikkert rett,  men trudde kanskje det var litt vanskeleg å halde det pent? Har sjølv valt å ha dusjen ute. Synest dusj ikkje har noko å gjere inne i ein slik liten båt eg har. Er ein fleire om bruke er det kanskje noko anna. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes både Worry II og Cheyenne sine løsninger var meget fine. Synes forsåvidt treverket under tapeten hos Worry II var fint også, men forstår at behov/ønske kan forsvare omgjøring. 

 

Uten henvisning til noe i denne tråden, det er egentlig rart hvordan nordmenns tanker omkring hva som egner seg på bad er. Har i en årrekke hatt panelt bad, også i dusjsone, uten minste problem. Stående eller liggende furupananel (fjæra opp), lakkert eller beiset/malt med egnet produkt kan stå i det uendelige uten problem. Tenk dere en gammel treskøyte, snekke eller annet pent, som i årtier har gått i mye verre miljøer enn et baderom med sporadisk kontakt med vann og uten påvirkning av UV bestråling, forurensning og annet som påvirker utendørs sjølagrede gjenstander. Jeg har hatt lys hvitkalket furu på badet, en nabo av meg har kledd veggene med nydelig redwood. Begge baderommene oste av nydelig treverk, det ene lyst, det andre mørkt. Smak og behag.

 

Nå mener ikke jeg at dette passer hos alle, men panel er veldig enkelt å montere, små enheter som må tilpasses og utseendet blir formidabelt med riktig overflatebehandling. Jeg for min del beiset panelet på begge sider med først hvitt strøk og deretter transparent beis (front, som gjorde utseendet ganske transparent, men med kalket utseende) og var nøye med å mette bunnen (stående panel). I innvendig hjørne i dusjsonen dro jeg på en fuge av transparent silikon (idag hadde jeg antagelig brukt Tec 7 eller annet overmalbart) og dette tålte mer enn 20 år uten problemer. Bør tillegges at dette var godt oppvarmet bad, hvor vannsøl får anledning til å tørke opp. Bare en tanke....

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Då har jeg kommet ett godt stykke på vei med prosjekt toalettrom, gjenstår pr dags dato egentlig bare ett par lister og utvask. 

 

Jeg valgte og gå for glassfiber plater jeg fikk hos min lokale båtbygger og egnet tapet. 

 

Ser frem til en ny sesong no med ett nytt og mye triveligere toalettrom. Legger ved før og etter bilde.

 

Takker igjen for alle innspillene folket kom med ?

 

58_1872847713.jpg

20180106_202615.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...