Jump to content

Albin Nova -prosjekt


tombok

Recommended Posts

Har kjøpt meg et prosjekt som jeg tror skal gi meg nok å holde på med en stund fremover. Alt av innredning, rigg og seil skal være på plass. Men det er noe glassfiberstøping igjen å gjøre å innredningen må pusles på plass og få litt lakk. -Og utvendig lakkering eller topcoat, er ikke helt sikker på hva jeg bør gå for der.

Og motor er ikke med, men jeg har en Alo 28 fra før som har blitt litt for liten. Der sitter det en 20hk som burde være greit i Novaen så jeg kommer nok til å flytte motoren over i nybåten og selge Aloen komplett med alt unntatt motoren til førstbydende tror jeg.

 

Så hvis noen vil ha seg en Alo som evt. førstebåt eller for å se om seiling er noe som gir mersmak er det bare å si fra. -Det følger med Seiwa ekkolodd/kartplotter, septiktank med tømming til sjø eller sugeslange via treveisventil. Membranpumpe for tømming til sjø. Reflex parafinovn (danskebysse). Også følger det med en Raymarine autopilot som er en god styrmann å ha når man seiler alene. Alt montert og i bruk.

Men altså ikke motor, så påhengsmotor og brakett må man ha selv. Eller man kan prøve seg med elektromotor eller sette inn en annen motor, akslingen blir sittende.

_2083346098.jpg

_320443470.jpg

Link to post
Share on other sites

Der har vi prosjekttråden:thumbsup: Blir kjekt å bli med Novaen på veg mot sjøen igjen. Når det gjeld utvendig, så ville eg brukt tokomponent lakk. Har sjølv brukt dette på ein liten båt, og fekk fint resultat med det. Har også ein kjenning som fekk lakka båten profesjonelt - ser heilt strøkent ut. Kjem sjølvsagt an på kva utstyr du har sjølv, og kor mykje pengar du er villig til å legge i prosjektet. På båten eg lakka sjølv, brukte eg "roll and tip". Ligg fleire filmar på youtube om denne metoden. Beste metoden er sjølvsagt å få sprøyta på lakken. Treng ikkje å bli så dyrt når du gjer alt forarbeidet sjølv.

 

Link to post
Share on other sites

Tror nok at jeg vil komme til å sprøyte. Og innbiller meg at topcoat blandet ut av gelcoat og voks er mer holdbart enn lakk? Men godt å høre at lakk også kan fungere bra.

Var en tur i båten i dag og så litt på innredningen, tror jeg skal få på plass babord salong og hyller i morgen. Og kanskje også innredningen i skottet på babord ved toalettet.

Link to post
Share on other sites

Er den så dårlig utvendig at du må lakke? Kanskje det holder med en god våtsliping og polering? topcoat  vil vel tåle mer en lakk? lakkerte min båt med tokomponent lakk. Brukte rulle og fordriver. Ble greit nok? men har fått nån riper allerede som jeg må lakke opp igjen.. 

Fin seilbåt forresten? blir nok bra dette?

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av babord side.

Det er skrevet i prosjekttråden som en tidligere eier hadde her inne at den er ferdig med epoxyprimer og klar for lakk, men jeg vet foreløpig ikke hvor mange lag med primer som er brukt. -Bør nok sende en melding og spørre før jeg behandler videre.

_100847152.jpg

Link to post
Share on other sites

Har fått gjort litt i båten i dag, Hyllen over babord sofa er montert sammen og hengt opp omtrent der den skal være. Det var såpass trangt at den henger fint uten å skrues fast mens resten av salongen kommer på plass. Mens dette puslespillet ble lagt viste det seg at jeg antagelig mangler platen som skal sitte mot skutesiden mellom overbygget og hylla, så jeg må nok på ta i en plate med mahognyfinér så jeg får laget en ny. Hvor er det best å skaffe slikt mon tro?

Blir også nødt til å lage nye festelekter på den siden av skuffeseksjonen som vender mot skottet til forpiggen og skal sitte tvers overfor toalettet da denne var litt røft demontert.

Og jeg må må ordnet strøm så det blir litt varme inni der. -Tenker å forsterke støpen rundt bunnbjelkene jo før jo heller slik at jeg kan få gjort salongen helt ferdig. -Hvis jeg henger en isolasjonsmatte inntil skroget på utsiden av støpestedene og lar vifteovnen gå på innsiden burde jeg vel kunne jobbe litt med epoxy og glassfiber selv om det er kuldegrader ute? 
Skal prøve å huske noen bilder neste gang...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Støping rundt bunnstokker har gått fint med varme i båten gjennom rom-julen. La opp hulkil med epoxy mettet med glassfiberkutt, og så matter og epoxy utenpå dette. Noe støping gjenstår, men dette er tre stk hull boret med hullkopp gjennom skroget over kjølen. Disse må støpes utvendig også, så de får vente på varmere vær. Det er også en skade lengre frem på styrbord side som må støpes utvendig, her tror jeg det blir vacuumbagging.

Neste punkt på programmet nå får bli og epoxysparkle og topcoate støpingen rundt bunnstokkene. Deretter skal det lages innvendig forsterkninger i 3mm syrefast stål som skal støpes fast i skrogsiden for å fordele kreftene fra vantene slik at de originale festene ikke må ta all jobben alene. Forstagsfestet skal også få en forlengelse til skrog ihht Norlins anbefalinger.

 

Det er en del småting som må på plass, -fikk tak i Raymarine ST2000+ forleden dag. Men kontakten som monteres i båten fulgte ikke med, så om noen har en slik til overs kjøper jeg gjerne...

-Stormseil er heller ikke tilstedeværende, så det bør på plass.

-Og den bakre delen av bronsebraketten som støtter/lagrer rorakslingen under vannlinjen har jeg foreløpig ikke sett i båten, så den er også interessant om noen har en slik liggende. Om ikke, så er jo det en forholdsvis enkel sak og maskinere selv så den volder ikke stor bekymring.

 

Alt i alt ser ikke prosjektet så galt ut ifht det å få sjøsatt i løpet av sommeren, det verste er vel egentlig gelcoatsprøytingen på hele babord side fra ripe til kjøl. Gleder meg ikke veldig mye til slipejobben som følger der... Og når babord side blir tatt, så bør jo styrbord side få en omgang også for at ikke fargeforskjellen skal bli for stor :O Det blir mange kg gelcoat og lange timer med sandpapir og vann av sånt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett masten, men tror det er en original Isomat. Har plukket opp i research at det var ny rigg like før båten ble tatt av stormen, men vil tro det bare var stag og vant. -Skjønt sikker er jeg ikke, det var jo også nye seil på samme tid, så det blir litt spennende å se hva som ligger i mastelageret...

-Her kommer et bilde av den originale vantinnfestingen og en kjapp tegning av hvordan jeg ser for meg og lage stålforsterkningen som skal ligge inne i den originale og delvis boltes til den originale og støpes fast i skrogsiden. Har tegnet den flat, men den blir valset for å følge skroget før montering. Skal ikke se bort fra at formen på forsterkningen blir endret litt, men meningen er uansett at den skal være med på å fordele kreftene litt. "Bena" og bakstykket som blir liggende an mot skroget blir skåret ut med laser, så jeg kan egentlig forme den som jeg vil.

 

 

DSC_0156.JPG

DSC_0153.JPG

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått tid til å dra ut til båten i dag, men har fått meg en tur på internett. Og der er det også mye rart man kan bruke penger på... -Nå er det fullt utstyr på vei i posten for vacuum bagging som skal brukes når det blir tid for å støpe det lille som er igjen av skrogreparasjoner. Tre hull som synes rett over kjølen på det første bildet i tråden, samt noe som jeg håper kun er en utvendig skaveskade litt lengre frem på samme side. Har en plan om å støpe igjen de tre hullene (ett om gangen) med forgrening på vacuumslangen slik at jeg får pose både inn- og -utvendig.

 

Sprøyte som klarer ufortynnet gelcoat er også på vei, skjønt jeg er litt i tvil når det gjelder spørsmålet om å tynne ut eller ikke. Det er vel grunn til å anta at overflaten blir penere med litt fortynning, mens ved ufortynnet gelcoat blir kanskje kvaliteten litt bedre.

Så det blir vel en avveiing mellom litt mindre slipejobb med litt mer å tenke på ved blandingen, eller enkel blanding og mer sliping. 

Får vel gjøre noen tester mens man venter på at det skal bli varmt nok ute til at jobben kan starte.

-Ikke at det blir så mye venting, det er nok å henge fingrene i innvendig. Og det er en Alo 28 som også helst skulle funnet seg ny eier.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Jøss, vakuminfusjon - det er jo et kraftig hopp inn i avanserte støpemetoder. Kan du dele med oss hva slags utstyr det er du har handlet? 

For gelcoat så er vel temperatur en viktig faktor, ofte er det 20 grader som er 'ideal-temperatur'. Har du tenkt å vente til naturen byr på passende temperatur eller har du andre planer?

Link to post
Share on other sites

Jada, dele utstyrslisten kan jeg godt gjøre. 

Vakuumpumpen er en totrinnspumpe fra VidaXl, tror egentlig det samme pumpe som selges av Easycomposites som jeg har kjøpt det øvrige vakuumgreiene fra. -Den skal visst ha kapasitet nok til å vakuumere opp til kajakk/kanostørrelse. Grunnen til at jeg går for vakuum er primært at jeg har en god stor skrogflate å bygge mot rundt selve hullene, og jeg vil ha støpen så godt inn mot skroget som det lar seg gjøre. -Og jeg slipper jo å legge på press eller forskaling. Men infusering blir det strengt tatt ikke siden jeg legger på matter og epoxy lag for lag med kost og rulle. -Kan kanskje kalle det vakuumevakuering, siden tanken er at vakuumet og den kompakteringen det gir i materialene skal presse ut overskudds-epoxy og gi en god fordeling av epoxy i forhold til matte.

Når våren kommer og nabobåtene er kommet i sjøen skal denne jobben begynne. Da er det neppe varmt nok gjennom døgnet for god støping, men jeg har planer om å lage meg et plasttelt og sette inn en liten masterovn som kan gi varme nok under herdingen for både epoxy-jobb og gelcoat. For gelcoat er den foreløpige planen å droppe voksinnblanding i det siste lage, og heller spraye på et lag med PVA som kan danne en lufttett hinne slik at gelcoaten kan herde.

 

Så til handlelisten:

http://www.easycomposites.co.uk/#!/starter-kits/vacuum-bagging-starter-kit.html

http://www.easycomposites.co.uk/#!/vacuum-equipment-and-supplies/vacuum-accessories/vacuum-regulator-for-vacuum-bagging.html

http://www.easycomposites.co.uk/#!/vacuum-equipment-and-supplies/vacuum-accessories/through-bag-connector_2.html

http://www.easycomposites.co.uk/#!/vacuum-equipment-and-supplies/vacuum-fittings/hose-tail-fitting.html

http://www.easycomposites.co.uk/#!/vacuum-equipment-and-supplies/vacuum-fittings/y-connector.html

http://www.easycomposites.co.uk/#!/vacuum-equipment-and-supplies/vacuum-fittings/vacuum-valve.html

http://www.easycomposites.co.uk/#!/wax-and-mould-release-agents/PVA-mould-release-agent.html -for å teste med

http://www.easycomposites.co.uk/#!/tools-equipment-and-supplies/weighing-mixing-and-cleaning/gelcoat-spraying-cup-gun-replacement-cups.html -til bruk i gelcoatsprøyte

https://www.vidaxl.no/e/8718475922056/2-trinns-vakuumpumpe-50-l-min

https://www.ebay.com/itm/Fiberglass-Gelcoat-Dump-Spray-Gun-Resin-Spray-Nozzle-Tool-Kit/191941354196?_trkparms=aid%3D888007%26algo%3DDISC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D41376%26meid%3D084a81e7e90c459e8e7b79791b3c9132%26pid%3D100009%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D112022665199&_trksid=p2047675.c100009.m1982

 

Tror jeg fikk med det meste her, så får jeg supplere med det som evt mangler når det nærmer seg. Noe av bagging-materialene kommer jeg nok til å bruke opp på testing før jeg begynner å bruke det på båten...

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått gjort noe fornuftig i båten denne helga, men har fått beskjed om at jeg kan overta et telt som er satt opp der båten skal stå fra mai og frem til sjøsetting når han som har satt det opp er ferdig med sin båt. Det er jo godt nytt, siden jeg allikevel måtte ha bygget noe for å skjerme andre båter og varme opp når gelcoat skal sprøytes på.

Det er et gedigent byggverk av 2x4 reisverk  og armert plast, litt spennende hvor mye nåværende eier av teltet må rive for å få sin båt ut når tiden kommer, men det ordner seg sikkert på et vis, jeg får bare bygge sammen igjen det som trengs.

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende for meg også Thostr. Jeg kommer til å prøve det på litt småting i tiden før jeg går løs på skroget. Til gamlebåten støpte jeg skreddersydd septikktank i glassfiber og epoxy for et par-tre år siden. Det gikk veldig bra, og den har vært tett og luktfri hele tiden. Da hadde jeg ikke tilgang på utstyr for vacuum, men jeg tumler med noen tanker om fremgangsmåte for tank til Novaen med vacuumstøping.

Link to post
Share on other sites

I dag kom vacuumpumpen i hus, og siden alt det andre kom tidligere i uka var jo jo nesten nødt til å rigge meg til for å lage et par små plater som en liten utstyrstest.

Det er ikke ferdig før utpå dagen i morgen, men en ting er klart allerede nå. Og det er at pumpen har altfor dårlig egenkjøling til å kunne gå i et døgn. Etter et par timer begynte den å bli altfor varm, så jeg måtte improvisere litt ekstra kjøling ved hjelp av en ekstra vifte med luftstrømmen fokusert direkte mot pumpen. Det kan jo være greit å vite om for andre som evt vurderer noe lignende.

Men vakuumregulatoren fra easycomposites ser ut til fungere veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Vet at noen sier du skal ha noe luftlekasje. Dette for at det skal strømme luft gjennom pumpen for kjøling. Kanskje en ide å begynne med mest mulig vakuum for å få ut luft og fordelt epoksien. Så lage en liten lekasje for å få luftgjennomstrømning i pumpen. Dette vil også gjøre at pumpen jobber lettere.

Link to post
Share on other sites

Kanskje en liten lekkasje er veien å gå for at pumpem skal leve litt lettere. Jeg vil ihvertfall ha den i gang under hele herdeprosessen slik at jeg er sikker på et jevnt press mot støpestedet.

Tidligere har jeg brukt vakuumpumper ifbm med litt større kjøleanlegg, og det var ikke uvanlig at pumpene fikk stå og gå mot et tett rørsystem i en dag eller to. Og disse ble ikke på langt nær like varme som min stakkars billige pumpe ble etter bare et par timer. -De proffe pumpene har nok vesentlig bedre kjøling.

 

Var en tur innom båten i dag og demonterte et par hyller for adkomst til vantfestene på begge sider slik at han som skal lage disse kan komme til for å ta de målene han trenger i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal pumpen din gå så lenge? Du skaper vakuum i baggen din, for så å sjekke om det er tett. Så lar man pumpen gå mens man sender resin inn. Når fiberen er våt, stenger man av slangene med klemme eller noe å skrur av pumpen. Man støper en hel båt på maks 2 timer....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...