Jump to content
tombok

Albin Nova -prosjekt

Recommended Posts

tombok   
tombok

Grunnen til at jeg vil ha den i gang hele tiden er alt støpefeltene er på skrogsiden, og jeg vil ha jevnt press mot skroget til herdingen er ferdig for å få det så kompakt som mulig.

Kan evt justere opp regulatoren litt etter en stund sånn att det blir litt mindre undertrykk. Men det skal være under vakuum til det er herdet. 

Båtfabrikat/modell: Albin Nova 33 Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Tskjei   
Tskjei

Hva slags geltid har du på resinet? Og hva bruker du?

Båtfabrikat/modell: Hydrolift F23

Del dette innlegget

tombok   
tombok

Jeg har kjøpt Aeropoxy. Ikke helt sikker i farten på hvor rask den er, men jeg vet de har en tregere herder enn den jeg har nå.

Hovedpoenget med vakuum her er jo som jeg har sagt lenger opp ikke infusjon, som jeg ikke har tenkt å bruke på dette da jeg vil legge lagene vått i vått. -Snarere er meningen med vakuum å være helt sikker på å få ut all luft samt kompaktere støpen og å holde alt på plass slik at jeg slipper å lage annen forskaling.

Båtfabrikat/modell: Albin Nova 33 Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

oyster   
oyster
Tskjei skrev On 16.1.2018 at 13.25:

Vakuumpumpen skal ikke stå å gå helt til resinen har herdet! Da vil man enten suge luft inn i baggen eller resin inn i pumpen.

Litt uenig i forutsetningene her. Om pakken ikke holder vakuumet vil det komme luft inn i laminatet uansett om pumpa går eller ikke. Dernest, om pumpa går og pakken ikke holder vakuum, vil man kunne få resin inn i pumpa om man ikke bruker resinfelle. Dette gjelder uansett om man vakuumbagger eller infuserer. Så min anbefaling til trådstarter er å bruke resinfelle, og, straks man har satt på vakuum, sjekke at pakken holder vakuumet.

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn