Jump to content

Trenger jeg å dekke til hele båten?


Knallipadden

Recommended Posts

Forestill deg om det kommer en halv meter med snø, vil noe brekke av tyngden, eller gå istykker pga vann som samler seg? Ofte er det greit at snø og vann renner av og ikke blir liggende. Blir fort svømmebasseng ombord... båten ved siden av vår lå med bare havnekalesje i fjor, gikk fint, men tror nok eier var og måket den til stadighet.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Det er en snekke. Den er "åpen" bak der kalesjen er men foran er det lukket. Planen var å dekke til området bak der kalesjen er, hvis det ikke er å anbefale å bare dekke deler av båten får jeg bare se om jeg kan få noen med meg til å dekke til resten av båten. 

Link to post
Share on other sites

Siden du har et bakkestativ som strekker seg over hele båtens lengde ville jeg spandert på en  like lang presenning. Forstår ikke helt at det skal være så vanskelig å få til  alene, men eventuelt er det kanskje noen i havna som kan hjelpe deg litt (?)  La det være litt åpning i begge ender for god lufting. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Saga 27, snekke som jeg dekker til med en 6 × 10m tung (385g/m2) presenning. Dette klarer jeg nesten alene selv om jeg er 74 år, kun med litt nesten symbolsk hjelp av fruen. Så dette klarer du nok, med litt hjelp.

 

presenning3.jpg.071fcd2f488ea0b57addd77fc0ec0633.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å la være å dekke til min lukkede båt i år. Den er relativt bred, og selv med stativet på det høyeste og ny glatt og lett blafrende presenning på utsiden av den tyngre sliter jeg med å få snøen til å skli av. Under de «riktige» forholdene fryser den fast, og trenger hjelp til å skli av. Tenkte derfor at det var bedre å måke av når det passet meg, i stedet for å måtte reise ut hver gang det snør eller blåser. Sist jeg var det hadde «lime-snøen» limt seg fast med 7-8 cm snøhøyde over det hele når det gikk over til regn og -3 grader. Det hadde blitt tungt om jeg ikke fikk skrapet av snøen først.

 

Jeg endte altså med å sette over presenning over hele båten i frykt for frostspreng i vinduer, ventiler og luker. Virker på meg som mange har erfaring med at det blir økte lekkasjer på gamle båter når man slutter med presenning om vinteren. 

 

Så jeg forstår spørsmålet til trådtarter godt - men er selv «skremt» til å dekke hele båten likevel.

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å dekke til hele båten av to grunner.

Den ene er pga. potensiell frostspreng rundt fester/lister og andre spalter ifbm. at det gjennom en vinter går fra pluss til minus en god håndfull ganger. Den andre grunnen er all forurensing som legger seg på båten, og gjør den mye vanskeligere å få ren til våren.

Jeg ligger sånn til, at det blir mye veistøv som får lov til å feste seg godt hvis båten ikke er tilstrekkelig dekket til.

1432F750-082D-4CA4-8DDD-A957EAD2C2D2.jpeg

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår godt at det kan føles vanskelig med en presenning som dekker hele båten, hvis det er snakk om tung presenning som veier 500 - 600 gram pr. kvm. Fulgte med en slik til min 8 meter lange båt, beregnet til å dekke en avmastet båt i ett stykke. Jeg har ikke pakket den ut, men den er såpass tung at den er tung å løfte/bære, orker ikke tenke på å skulle ha den over på et stativ som dekker hele båten, absolutt ikke alene.

 

Nå har jeg båten på vannet og masten på, endte derfor med å kjøpe 2 presenninger 4x6 meter, med vekt ca. 250 gram/kvm, maljeavstand 50 cm, som jeg regner med er sterk nok til å tåle temmelig mye påkjenning. Meget enkel operasjon å dekke til båten uten hjelp fra andre. Kan ikke tenke meg annet enn at dette hadde vært enkelt, selv i ett stykke. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor, og ikke minst hvor høyt "mønet" er, er avhengig av hvor en bor i landet. Jeg har båten i Son i Oslofjorden, og her kan været veksle med til dels mye snø. Med nesten 7 mil å kjøre til havnen hjemmefra, er det ikke bare å stikke innom og koste av snø. Så jeg har valgt en løsning der snøen temmelig garantert vil skli av.

 

presenning4.jpg.803534a3948dc507583b18d322442d15.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Hvor stor, og ikke minst hvor høyt "mønet" er, er avhengig av hvor en bor i landet. Jeg har båten i Son i Oslofjorden, og her kan været veksle med til dels mye snø. Med nesten 7 mil å kjøre til havnen hjemmefra, er det ikke bare å stikke innom og koste av snø. Så jeg har valgt en løsning der snøen temmelig garantert vil skli av.

 

presenning4.jpg.803534a3948dc507583b18d322442d15.jpg

 

Eksemplarisk Lars, men saknar litt lufting oppe i mønet?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet jeg mangler lufting, men mot all teori, har jeg aldri hatt fuktproblemer. Nå er det vel mer stabilt kaldt i havnen enn feks. hjemme i Stavanger, slik at jeg slipper de store temperaturendringene, spesielt mellom pluss og minusgrader.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båten min ligger jo på sjøen hele året. De to første sesongene hadde jeg en liten presenning (litt mindre enn strek1 og uten bukker) som jeg la over kalesjen for å spare den.

 

Etter at jeg ble amputert har jeg gitt blaffen i det fordi det innebar mye klatring og jobb for å få den av og på når jeg skal utpå, og særlig klatring og slikt må jeg redusere til et minimum.

 

I fjor byttet jeg til en eldgammel vinterkalesje, men i år bruker jeg den blå. Måker snø av båten når det behøves.

 

Har jo en svær vinterpresenning også, som er beregnet til vinteropplag, men den har jeg aldri brukt...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå ligger jeg på sjøen, med seilbåt, men uansett. Har hengt opp et relativt lite bomtelt med god åpning foran/bak og på sidene så vinden ikke får noe særlig tak. Og satt på gammel spryhood. 

 

Kalesjen og stativet ligger u- utpakket på fordekket. Tror ikke det kommer i bruk. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev On 17.12.2017 at 20.36:

Hva er trikset for å få på plass stativ og presenning alene? 

 

Har gjort det alene på alle båtene jeg har eid. En periode hadde jeg en noe tung presenning,  ble litt knotete - men  gikk det også.

 

Tidligere har jeg hatt seilbåter på land med relativt stor høyde opp til stativet. Da har jeg brettet/rullet presenningen i en "pølse" inn fra begge ender, dratt den over midtveis på stativet og deretter rullet utover begge veier. En er avhengig av å kunne jobbe på dekk, regner med at det er mulig på båten din også(?) Dette burde gå greit alene, men det ideelle er selvfølgelig  litt hjelp. 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev On 17.12.2017 at 20.36:

Hva er trikset for å få på plass stativ og presenning alene? 

Du trenger: pågangsmot 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Taustomper i lomma for å knyte opp stativet så det ikke ramler ned mens du setter det opp. Etter et par sesonger så har du en grei plan og alt går kjapt og greit. 

--

Så spørs det hvilken plan du har. Heldekkende og "perfekt", eller "godt nok", eller "akkurat nok". 

 

Jeg har gått for "åpen løsning" de siste sesongene. Dekker akkurat cockpit (bomtelt) og har åpning både foran, bak og på sidene så vinden får dradd i gjennom i stedet for å prøve å "holde igjen". Og kommer det uanstendige mengder snø så må jeg ned og måke fordekket og litt til. 

 

Syns det var en del arbeid å dekke hele båten, men skjønner det om den ligger i opplag nær vei/by og blir veldig skitten i løpet av en vinter. Men når jeg ligger på en "ren plass" syns jeg egentlig fullstendig tildekning har vært mye bortkastet arbeid de siste årene, så jeg har droppet det.  

---

Har liggende en god rull med seilduk. Vurderer å sy et spesialtilpasset "vintercockpitbomelt" for opplag. Da kun duk og solide maljer så ikke noe skal ryke sånn uten videre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...