mmosberg Startet 19.Desember.2017 Del på Facebook Startet 19.Desember.2017 Skal montere Raymarine Evolution autopilot i båten. Sliter med å finne en egnet plass til EV-1 sensoren. Dette er et kombinert fluxgate kompass og attitude sensor. Fra manualen: • The unit location must be at least 1 m (3 ft.) away from any source of magnetic interference, such as compasses and electrical cables. Å finne en plass som er minst 1 m fra nærmeste elektriske kabel er nesten umulig. Menes det med dette enhver elektriske kabel til belysning osv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Det er neppe mulig å finne plasser hvor det ikke er kabler i moderne båter. Du bør likevel bestrebe deg på holde deg unna kabler som forsyner forbrukere som drar mye effekt, altså kabler hvor det går mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Ok. Dette har jeg også tenkt. Hva mener du med mye strøm? Feks kabler til macerator pumpe (ca 8a)? Og hva med å sette EV-1 sensoren i nærheten av coax antennekabelen til TVen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 (redigert) Antennekabelen til TV burde ikke forstyrre kompasset, den fører ikke støm (av betydning). Det du må være forsiktig med er, som du nevner, ledninger som fører flerfoldige ampere, slik som pumper, elektriske wincher, kjøleskap, varmeapparat, belysning som ikke er led-basert etc, for ikke å snakke om hovedledningen ut fra batteriet. Dersom pluss- og minusleder for en kurs ligger tett sammen (i samme strømpe), vil magnetfeltene til de to lederne kansellere hverandre slik at magnetfeltet i litt avstand fra strømpen vil bli tilnærmet null. Det enkleste er å "prøvemontere" EV-1 sensoren ved hjelp av gaffatape og sjekke om kompasset reagerer når en slår av og på strømkretser som potensielt kan forstyrre sensoren. Redigert 19.Desember.2017 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Det står ingenting i manualen om at sensoren må plasseres nær vannlinje og i senter av båten. Vurderer å sette den i klesskapet i stikklugaren. Det blir nesten ute i borde på stb side, men her er ikke noen magnetfelt av betydning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Bare sørg for at du ikke oppbevarer verktøy eller noe annet lagd av magnetisk materiale i skapet eller rett på andre siden skapveggen. Hold deg også langt unna høyttalere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøkaptein Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Jeg har montert ev sensorer i mine to siste båter. Jeg tenker det optimale er å få den montert rett over kjølsvinet, da har du reningengen på skroget og det vil være i dette området det mest stabile forhold for sensoren. Den første jeg monterte ble plassert rett over kjølsvinet, den fungerte optimalt og jeg hadde ikke behov for å korrigere retningen på sensoren etter første test. I min siste båt var det mer vrient å få trakt kabler til kjølsvinet derfor prøvde jeg å montere den i et skap hvor avstanden til strømførende kabler var ca 1m. Utfordringen ble å få retnigs indikator til å peke i skroget retning når jeg ikke hadde noen holdepunkter. Etter første teste viste hdg og cog en variasjon på ca 10grader. Testen ble utført i stille vær og ingen betydelig strøm derfor burde cog og hdg være tilnærmet lik. Korrigerte deretter kompasset 10 grader når jeg var fortøyd i havn. Etter detter erfarer jeg både kompass hdg og cog fra gps som tilnærmet lik, når det er mye vind eller strøm vil jo avviket bli noe annerledes. Oppsummert: Montert senssor så lavt som mulig Minimum 1 m til større strømførende kabler Korrigere kompass ved hjelp av GPS cog i marsj fart, foret justering i havn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Har dårlig erfaring med å montere fluxgate kompasset ut mot siden av skroget. For min del mistenker jeg at det ble problemer da skrogsiden er nærme stålrammen i flytebryggen og at det påvirket kompasset. Har i de tre båtene jeg har hatt autopilot endt med å montere fluxgatekompasset under køye. Det har fungert fint så lenge man passer på å ikke legge bager med f. eks verktøy i køyen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 (redigert) Under køyen i stikklugaren ligger septik- og ferskvannstankene. De er i aluminium. Tror også det blir vanskelig å få 1m avstand til både maceratorpumpen på den ene siden og trykkvannspumpen på den andre siden. Disse pumpene er vel problematiske med magnetiske felter? Redigert 19.Desember.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Aluminium er ikke magnetisk, så det er ikke noe problem at sensoren monteres i nærheten av aluminiumstanker. Ang. pumpene, hvorfor ikke bare plassere sensoren under stikkøyen og se om det blir non forskjell på kompassvisningen når du kjører pumpene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Vil ikke en elektromotor med viklinger være magnetisk også når den ikke går? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VirtualMe Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Anbefaler deg å bruke god tid på dette. Alle bruker vel autopilot forskjellig, vi bruker den mye. Når man ferdes i trafikkert eller trangere farvann, kan båtens kursendring på 5-10-15 grader grunnet start av en pumpe oppleves relativt dramatisk. Selv endte vi opp med gps kompass for å unngår disse uforutsigbare kursendringene grunnet magnetiske feltendringer ombord (skyldte på iPad'ene til barna) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 (redigert) Maceratorpumpa har jeg kontroll på, men trykkvannspumpa starter any time når vi er på tur. Men spørsmålet er om ikke elektromotoren til maceratorpumpa vil forstyrre også når den ikke går? I motsatt fall skal jeg fint klare 1m + til trykkvannspumpa på bekostning av en snau meter til maceratorpumpa. Redigert 19.Desember.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 mmosberg skrev for 21 timer siden: ...attitude sensor.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 20.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Yes.... vurderer å montere en på dragen også....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 20.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Anyone. Representerer elektromotoren i maceratorpumpa magnetisme når den ikke går? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 31.Desember.2017 Del på Facebook Svart 31.Desember.2017 Kravene som leverandør har i forhold til avstander til ledinger, motorer etc. er vanskelig å oppfylle. Du må nok finne fram orienteringskompasset og plassere det der du tror at du kan montere giveren og kjøre motorer, strøm til lamper etc. for å så hva som påvirker. I min båt er det pumpe til dieselvarmer, vv-bereder og diverse kabler nærmere enn 1 meter. Det ser imidlertid ut til å fungere fint. Som sagt eneste utfordring er å følge med på hva som blir plassert i stikkøye av bagasje som kan påvirke. I min båt tar motor og jernkøl opp de best egnede stedene og forøvrig går det kabler over alt ellers så best mulig har blitt mitt svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 2.Januar.2018 Del på Facebook Svart 2.Januar.2018 Hei, Ja både Macerator og alle andre elektrisk motorer har permanentmagneter. Ellers er det som andre sier, der det går mye strøm I kablene blir det problemer. Spesielt på motordrifter som slår seg av og på mens båten kjører. Kjedelig når du sitter på doskåla og spyler ned og båten tar en helt annen kurs mens pumpa går... Ellers så er det det jo greit og plassere sensoren der man tror det er best. Så starte alle elektriske motorer en etter en og se om kompasset endrer kurs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Hvordan går det no.? Kunne tenke meg en slik til min NW 900... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Vi har EV-1 som ikke akkurat er montert etter boka, med høyttalere og ledninger i noenlunde nærhet. Styrer fint som bare det. Men den ene gangen jeg hadde satt to verktøykasser rett ved siden av ble det ganske mye action når jeg skulle rydde opp, dro med meg verktøykassene og båten la over ca 100 grader ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.