Jump to content

Plassering av EV-1 sensor for Raymarine Evolution autopilot?


mmosberg

Recommended Posts

Skal montere Raymarine Evolution autopilot i båten. Sliter med å finne en egnet plass til EV-1 sensoren. Dette er et kombinert fluxgate kompass og attitude sensor. Fra manualen:

 

• The unit location must be at least 1 m (3 ft.) away
from any source of magnetic interference, such as
compasses and electrical cables.

 

Å finne en plass som er minst 1 m fra nærmeste elektriske kabel er nesten umulig. Menes det med dette enhver elektriske kabel til belysning osv?

Link to post
Share on other sites

Antennekabelen til TV burde ikke forstyrre kompasset, den fører ikke støm (av betydning).

Det du må være forsiktig med er, som du nevner, ledninger som fører flerfoldige ampere, slik som pumper, elektriske wincher, kjøleskap, varmeapparat, belysning som ikke er led-basert etc, for ikke å snakke om hovedledningen ut fra batteriet.

Dersom pluss- og minusleder for en kurs ligger tett sammen (i samme strømpe), vil magnetfeltene til de to lederne kansellere hverandre slik at magnetfeltet i litt avstand fra strømpen vil bli tilnærmet null.

Det enkleste er å "prøvemontere" EV-1 sensoren ved hjelp av gaffatape og sjekke om kompasset reagerer når en slår av og på strømkretser som potensielt kan forstyrre sensoren.

 

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har montert ev sensorer i mine to siste båter. Jeg tenker det optimale er å få den montert rett over kjølsvinet, da har du reningengen på skroget og det vil være i dette området det mest stabile forhold for sensoren. Den første jeg monterte ble plassert rett over kjølsvinet, den fungerte optimalt og jeg hadde ikke behov for å korrigere retningen på sensoren etter første test. I min siste båt var det mer vrient å få trakt kabler til kjølsvinet derfor prøvde jeg å montere den i et skap  hvor avstanden til strømførende kabler var ca 1m. Utfordringen ble å få retnigs indikator til å peke i skroget retning når jeg ikke hadde noen holdepunkter. Etter første teste viste hdg og cog en variasjon på ca 10grader. Testen ble utført i stille vær og ingen betydelig strøm derfor burde cog og hdg være tilnærmet lik. Korrigerte deretter kompasset 10 grader når jeg var fortøyd i havn. Etter detter erfarer jeg både kompass hdg og cog fra gps som tilnærmet lik, når det er mye vind eller strøm vil jo avviket bli noe annerledes.

Oppsummert:

Montert senssor så lavt som mulig

Minimum 1 m til større strømførende kabler

Korrigere kompass ved hjelp av GPS cog i marsj fart, foret justering i havn

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har dårlig erfaring med å montere fluxgate kompasset ut mot siden av skroget. For min del mistenker jeg at det ble problemer da skrogsiden er nærme stålrammen i flytebryggen og at det påvirket kompasset. Har i de tre båtene jeg har hatt autopilot endt med å montere fluxgatekompasset under køye. Det har fungert fint så lenge man passer på å ikke legge bager med f. eks verktøy i køyen.

Link to post
Share on other sites

Under køyen i stikklugaren ligger septik- og ferskvannstankene. De er i aluminium. Tror også det blir vanskelig å få 1m avstand til både maceratorpumpen på den ene siden og trykkvannspumpen på den andre siden. Disse pumpene er vel problematiske med magnetiske felter?

Redigert av mmosberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å bruke god tid på dette. Alle bruker vel autopilot forskjellig, vi bruker den mye. Når man ferdes i trafikkert eller trangere farvann, kan båtens kursendring på 5-10-15 grader grunnet start av en pumpe oppleves relativt dramatisk. Selv endte vi opp med gps kompass for å unngår disse uforutsigbare kursendringene grunnet magnetiske feltendringer ombord (skyldte på iPad'ene til barna)

Link to post
Share on other sites

Maceratorpumpa har jeg kontroll på, men trykkvannspumpa starter any time når vi er på tur. Men spørsmålet er om ikke elektromotoren til maceratorpumpa vil forstyrre også når den ikke går? I motsatt fall skal jeg fint klare 1m + til trykkvannspumpa på bekostning av en snau meter til maceratorpumpa.

Redigert av mmosberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kravene som leverandør har i forhold til avstander til ledinger, motorer etc. er vanskelig å oppfylle. Du må nok finne fram orienteringskompasset og plassere det der du tror at du kan montere giveren og kjøre motorer, strøm til lamper etc. for å så hva som påvirker. I min båt er det pumpe til dieselvarmer, vv-bereder og diverse kabler nærmere enn 1 meter. Det ser imidlertid ut til å fungere fint. Som sagt eneste utfordring er å følge med på hva som blir plassert i stikkøye av bagasje som kan påvirke. 

 

I min båt tar motor og jernkøl opp de best egnede stedene og forøvrig går det kabler over alt ellers så best mulig har blitt mitt svar.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ja både Macerator og alle andre elektrisk motorer har permanentmagneter.  Ellers er det som andre sier, der det går mye strøm I kablene blir det problemer. Spesielt på motordrifter som slår seg av og på mens båten kjører. Kjedelig når du sitter på doskåla og spyler ned og båten tar en helt annen kurs mens pumpa går...

Ellers så er det det jo greit og plassere sensoren der man tror det er best. Så starte alle elektriske motorer en etter en og se om kompasset endrer kurs.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi har EV-1 som ikke akkurat er montert etter boka, med høyttalere og ledninger i noenlunde nærhet. Styrer fint som bare det. Men den ene gangen jeg hadde satt to verktøykasser rett ved siden av ble det ganske mye action når jeg skulle rydde opp, dro med meg verktøykassene og båten la over ca 100 grader ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...