Jump to content

Forslag til automatisk lensing av 2210 Askeladden


Stenbaat

Recommended Posts

Fjordgubbe skrev On 21.12.2017 at 10.50:

Håplaust når ein ikkje kjenner båten. Kva om du hadde kome med bilete? Først då kan me koma med forslag.

Hei? Ja, tenkte kanskje noen hadde forslag/erfaringer da dette sikkert er en av landetd mest produserte båtmodeller. Legger ved et bilde jeg har lånt fra nettet

000003553829.jpg

Link to post
Share on other sites

De jeg har sett, som ikke auser manuelt, har brukt en bølgepume   https://www.maritim.no/bolgepumpe#.WkYQ6-u5SrU 

slik som denne fra maritim. Det finnest også "strekkpumper" som monteres på fortøyningen.

Dette fungerer selvfølgelig dårlig ved mye regn og lite bølger/vind.

 

For meg virker det litt upraktisk å montere en elektrisk pumpe i lensebrønnen, pga av den er i vegen når båten er i bruk. Må i såfall kunne fjernes med et enkelt håndgrep.

Batteri må festes i rommet bak, litt høyt oppe, pga at det ofte kommer ofte litt vann inn der. Det hjelper litt med en pakning på lukekarmen.

 

Hvis du ikke har mulighet til å ha jevnlig, hyppig, tilsyn med båten, ville jeg vurdert å bytte i en som er selvlensende, selv om de trenger litt tilsyn de også......

Link to post
Share on other sites

Hei Stenbaat. Jeg har en slik 14-2210 liggende på hytta. Båten er på sjøen stort sett hele året. Bruker de beskrevne bølgepumper m/flottør. 2 stk når det er lenge mellom hvert ettersyn. Strekkpumpen Lensmann fungerer ikke i minusgrader. Bakdelen med bølgepumper er når der ikke er bølger og kun regn. Og så kan silen tette seg. Spesielt på høsten med mye løv i luften. En bølgepumpe hos meg holder 1-2 år før stempelet i hylsa er utslitt. Før fikk man tak i deler til disse pumpene. Nå selges de bare komplette. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har same båten, og har brukt ei batteripumpa med flottør.

Pumpa er i vegen når båten er i bruk.

 

Eg tillet meg å "utvida" tråden litt. Denne båten er svært mykje tyngre enn ein Rana plast på 13 fot eg òg har.

Er det skum i Askeladden?

Kan det eventuelt vera vatn som har trekt inn i skumet?

 

Ask

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har en 1979 eller 80 mod av denne. Den er ikke skumfylt i dobbeltbunnen(holder på og bytte dørkplaten), men det er noe skum aktig i akterbenken, på begge sider av det låsbare rommet. Skummet der bak ble byttet til isopor i ca 1988...

Vi har to slike, en 93 mod også, begge to har drenskruer/plugger helt nede ved dørken, ut i bordet, en til hver side. Den gamle har også en slik skrue nede i lensebrønnen, inn under det låsbare rommet. Disse dreneres hver høst, kommer ut kanskje et par liter vann...

Ingen fartsforskjeller fra vår til høst....

Link to post
Share on other sites

jørn skrev On ‎30‎.‎12‎.‎2017 at 11.16:

Hva med å montere pumpe med flotør og batteri i akterbenken, borre et dreneringshull i skottet? 

 Om det var meg, ville eg gjort det slik jørn skriv. Utan tvil beste løysinga. Men eg ville skore heilt ut for "flotør" og  pumpa eg har vist til lenger oppe. Og montert eit bra stort AGM batteri.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...