Jump to content

Bra DAB+ reiseradio til båt?


PiperBill

Recommended Posts

God Jul alle sammen. Jeg fikk penger til å kjøpe bærbar DAB+ radio til båten. Trenger tips om en som er bra kvalitet, kan lades på 12v, har rimelig ok brukstid mellom opplading og som tåler et maritimt miljø. :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en Zone of Norway Bluetooth høyttaler til 299,+ fra Multicom rett før jul, og virkelig overrasket over kvaliteten. Gjør som Kyrholmen sier og bruker mobilen til å streame nett-radio. Batterikapasiteten (oppladbar) er ikke allverden, men har jo en powerpack, eller to, liggende og da holder det lenge før man må lade. Liten og lett og man kan ta den med seg rundt i huset, båten, på land og til strand eller på reise.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ikke lyst til å streame radio på mobil og ut på en blåtann høyttaler. Jeg har mulighet til det allerede men vil helst bare erstatte FM reise radioen som vi måtte vrake nå etter omleggingen til DAB. Brukes bare når vi gå i land i uthavner. Ellers har jeg fastmontert DAB+ i båten som fungerer fint når vi er ombord.

Jeg kan forresten lader på inverter hvis jeg må.

Det må vel finnes noe brukbart?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg er svært fornøyd med denne:

 

https://www.power.no/hoeyttalere-og-lyd/radio/sony-xdr-p1db-pocket-dab-radio-black/p-249205

 

Den er ikke sprutsikker eller vanntett, men tålte fint å være med i båten. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk for Geneva Model XS i båten. Tror ikke den kommer med 12v, men har 5t batteritid. Kan også spille av via Bluetooth, og den har integrert lagringsboks slik at den ligger beskyttet i en sekk eller veske på tur.

 

 https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/radio-og-klokkeradio/GENMODXSBTBL/geneva-tradlos-hoyttaler-model-xs-dab-sort

 

Jensen er også et godt valg. De har en Buddy Lite-modell som koster like under 1000-lappen også.

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev for 2 timer siden:

Jeg er svært fornøyd med denne:

 

https://www.power.no/hoeyttalere-og-lyd/radio/sony-xdr-p1db-pocket-dab-radio-black/p-249205

 

Den er ikke sprutsikker eller vanntett, men tålte fint å være med i båten. 

 

Ja den likte jeg! Lades på USB og er liten og hendig. Bra reviews også. 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Om det er lommeradio du er ute etter vil eg tilrå den over (Sony), det er ein lommeradio som du lett tek med deg. Den er lett og liten. (Fekk ein til fødselsdagen min, men har berre prøvd den litt). Skal du derimot primært ha den som bordradio i båten er den ikkje å anbefalle. Den er riglete og veltar for eit godt ord (bølge). Den spelar heller ikkje spesielt høgt.  Men som sagt, som lommeradio trur eg den er grei. (Når det gjeld radio, ja andre ting og, er eg alltid inn på testar før eg kjøper noko.Har ikkje sett test av denne. Sikkert ny.)

 

Sjølv kjøpte eg denne, helst fordi eg fekk 40 % avslag. Trur den er svært bra, men den er ny, difor har eg ikkje fått sett den testa heller. Den er stødig, knottane er logisk plasserte, har logisk funksjon og her er 5 knottar for hurtigvalg av kanalar. Og so har den stor høgtalar, god lyd og stort display. God lyd er vel det viktigaste. 

Intono Home Radio Radio
Link to post
Share on other sites

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke tingen for trådstarter når han selv skriver:

 

Sitat

vil helst bare erstatte FM reise radioen som vi måtte vrake nå etter omleggingen til DAB. Brukes bare når vi gå i land i uthavner. Ellers har jeg fastmontert DAB+ i båten som fungerer fint når vi er ombord.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Jensen Buddy.

 

Den koster endel, med den har god lyd og mange muligheter.

DAB, 3,5 jack, Bluetooth og vanlig FM.

Den er oppladbar og har god batt.kapasitet.

Til en viss grad beskyttet mot støv og fukt er den også.

 

Eneste minus er at den må lades med 10 volt, og  dermed må man egentlig bruke nettadapteret som følger med. 

 

Jeg fikk imidlertid tak i en liten omformer fra 14 volt  til 10 volt (justerbar) fra Ebay, og lader den i båten rett fra batteribanken..☺

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...